لیست اختراعات با مالکیت محمد عليزاده وقاصلو
1 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 1
تاریخ اظهارنامه: 1389/08/25
تاریخ ثبت: 1390/02/26
خلاصه اختراع:

خلاصه شرح اختراع 1- مقدمه : ازسال 1384 تاكنون توسط اينجانبان مهندس سيد مهديصفوي و مهندس محمد عليزاده تحقيقات و مطالعات وسيع در زمينه بهينه سازي خواص فيزيكي و افزايش مقاومت شيميايي روكش آسفالت انجام گرديده است . و در اين مدت تلاش ما بيشتر براي يافتن روش ارتقاء خواص فيزيكي و شيميايي مواد تشكيل دهنده آن و شناسايي عواملي معطوف گرديد كه در نفوذ و تاثير آب به لايه هاي زيرين آسفالت موثرند. بطوريكه بتوان با كاهش يا حذف و يا مصرف ديگر مواد نسبت به افزايش مقاومت و دوام آسفالت اقدام نمود .و بر اين اساس نتايج اين تحقيقات و ارزيابي ها منجربه طرح ايده و اختراع روكش جديد آسفالت با روش نوبتي گرديد كه براي اولين بار در ايران و جهان توسط ما مطرح مي گردد. 2- بيان مسئله: جهت يافتن علل خرابي زود هنگام لايه روكشي آسفالت خيابان هاي شهرهاي بزرگ و در بعضي نقاط جاده اي كه دچار خرابي شده اند، مطالعات و بررسي هايي انجام گرديد. و يافته اي ما دراين موارد حاكي است كه در فصل گرما با فشار ناشي از غلتيدن چرخ ماشين هاي سنگين نقاطي از لايه روكشي آسفالت دلمه شده و چين دار مي گردد. و در فصل سرما و يخبندان اين قسمت ها و بعضي از نقاط ديگ آسفالت نيز دچار پريدگي و خرابي شده اند .در بررسي مربوط به ارتباط اين نقاط با هم و ارتباط آن با كيفيت قيرمصرفي در اين قسمتها روكش آسفالت و ديگر مواردي كه ممكن است موجب ايجاد اين خرابيها گردد؛ مشخص گرديد كه نقاطي ازآسفالت كه چسبندگي بين روكش و لايه زيري آن ازحد لازم در آزمون كمتر شود؛ اين نقاط روكش دراثر گرما نرم شده و با غلتيدن چرخ ماشينهاي سنگين دلمه مي وشد و در سرماي زير صفر نيز با نفوذ آب و تشكيل و ازدياد حجم يخ در ميان لايه ها منجربه جدا شدن بيشتر لايه روكشي آسفالت با لايه زيري آن مي گردد و در نتيجه به تشكيل خرابي در سطوح بيشتري از آسفالت منجر مي گردد. 3- رفع مشكل: براي رفع اين ايراد تحقيقاتي در جهت تعيين سهم ساختاري قير در توليد روكش آسفالت نموه و منجربه ارايه اين طرح اختراعي گرديد بطوريكه روكش آسفالت در روي ماكادم در دو لايه ساخته شود. 3-1- لايه زيربا آسفالت پليمري (محصول اين اختراع)؛ به نازكي 1.5 الي 2CM كه پس از 2 روز كاملا محكم مي گردد. 3-2- لايه رويه با بتن آسفالت قيري با سنگدانه هاي ريز؛ به ضخامت 2 الي 3 سانت. پس از اجرا بر روي آن بشكل ورقه اي چسب لايه هاي بالا و پايين را طوري در هم چفت مي كند كه تا 30 سال بعد نيز هيچ مشكلي از لحاظ عوارض سرما يا گرما و يا نفوذ آب براي راه هاي آسفالتي مطرح نخواهد گرديد.

موارد یافت شده: 1