لیست اختراعات با مالکیت
مسعود شاهپوري
4 عدد
خلاصه: طراحي اين موتور از سال 2005 ميلادي با ايده اي بكر و بي سابقه توسط گروه پژوهشي آستياژ آغاز گرديد و پس از گذشت 5 سال اين گروه توانست موتوري را طراحي كند كه بدون نياز به سوخت كار كند وقابل نصب بر روي انواع خودرو هاي سبك وسنكين موجود ودر حال طراحي باشد . طراحي اين موتور به گونه اي صورت گرفته كه هيچ گونه سوخت فسيلي در اين موتور به كار گرفته نمي شود . ضمنا اين موتور جهت شروع به كار به هيچ گونه وسيله جانبي ازجمله هندل، استارت و... نياز ندارد . و موتور با چرخاندن سوئيچ شروع به كار خواهد نمود . اولين موضوعي كه ممكن است به ذهن هر خودرو ساز يا شخص در مورد خودرو بدون سوخت برسد، استفاده از الكترو موتورها يا موتور هيبريدي مي باشد كه موتورآستياژ بسيار متفاوت با اينگونه موتورها ست كه داراي ضعف هاي موثر كه در ادامه به آن ها اشاره مي شود هستند . همانطور كه مي دانيد استفاده از الكتروموتور در خودرو به عنوان نيروي محركه از سال ها پيش مطرح شده و اكثر خودرو ساز ها در اين زمينه فعاليتهاي داشته و حتي اقدام به ساخت نمونه هاي زيادي كرده اند ولي نتيجه مطلوبي كه بتوان به صورت گسترده وهمه گير از اين خودرو ها استفاده كنند به دست نيامده است ، زيرا در درجه اول نمي توان الكترو موتور را بر روي هر خودروي نصب كرد واستفاده از الكتروموتور بر روي خود روهاي موجود و در حال طراحي امكان پذير نبوده و تنها قابل استفاده در خودروهاي كه از پايه براي اين منظلور طراحي شده اند كه اين خودروها به دليل محدوديت هاي كه به علت استفاده از الكتروموتور در طراحي و ساخت آنها وجود دارند عملا مورد تاييد مصرف كنندگان قرار نمي گيرند و به طور طبيعي خودرو سازان علاقه چنداني به توليد انبوه چنين محصولاتي را ندارند . مسئله بعدي كه در حال حاضر در برخي خودرو سازي ها مشاهده مي شود استفاده از موتور هيبريدي است كه در اين مدل خودرو ها نيز مهمترين مشكل اين است كه باز هم يك موتور سوختي وجود دارد وعملا دو موتور در يك خودرو نصب شده والكتروموتور به عنوان موتور كمكي بر روي خودرو نصب است كه علاوه بر افزايش قيمت وپيچيدگي هاي فني وافزايش ضريب بروز اشكال تنها در سرعت هاي بالا ودر مكانهاي مانند بزرگراه ها مي توان از موتور هيبريدي استفاده كرد كه عملا تاثير چنداني در مصرف سوخت وآلودگي ندارد. آستياژ كه با طراحي منحصر به فرد وبا استفاده از دانش فني بي سابقه نسل جديدي از موتور به شمار مي رود ، انقلاب بزركي در صنعت خودرو به وجود خواهد آورد . مكانيزم اين موتور به گونه اي ميباشد كه همانطور كه گفته شد احتياج به هيج وسيله جانبي براي شروع به كار اين موتور نميباشد . موتور آستياژ در مقايسه با تمام موتور هاي فاقد سوخت علي الخصوص الكترو موتورها تفاوتش اين است كه در درجه اول موتور آستياژ به تنهايي بر روي خودرو نصب ميشود و نياز به موتور كمكي ندارد و قابل نصب بر روي انواع خودرو ها با هر وزن ، ابعاد ، آيروديناميك و... ميباشد و با كمترين تغيير در خودروهاي توليدي در حال حاضر قابل نصب ميباشد به همين دليل گروه آستياژ مدعي است كه اين موتور انقلاب عظيمي را در صنعت خودروسازي جهان ايجاد ميكند . از ديگر مزاياي آستياژ مي توان به اين اشاره كرد كه اين موتور به گونه اي طراحي شده است كه قسمت هاي عظيمي از قطعات كه بر روي خودروهاي فعلي نصب است حذف ميگردد از جمله اين قطعات ميتوان به سيستم تخليه دود (اگزوز) سيستم سوخت رساني ، باك بنزين ، استارت ، دينام و... اشاره نمود كه طبيعتا حذف اين موارد و بسيار ديگري از قطعات موتورهاي فعلي كه متعاقبا اعلام خواهد شد موجب امتيازاتي ميگردد كه برخي از آنها عبارتنداز: -كاهش مصرف انرژي - استهلاك كمتر ، كاهش آسيب پذيري و در نتيجه كاهش هزينه تعميرو نگهداري - افزايش قدرت مانور براي طراحي قسمت هاي مختلف خودرو و نيز افزايش امكانات خودرو -كاهش هزينه توليد - افزايش سرعت و سهولت امر توليد خودرو - عيب يابي و رفع عيب آسان موتور نكته ديگري كه در طراحي موتور آستياژ اين موتور را متمايز نموده قدرت گشتاور بالاي اين موتور است زيرا انرژي در اين موتور به دليل برخورداري از مكانيزم مناسب به خوبي به صورت نيروي پيچشي مورد استفاده قرار ميگرد به نحوي كه زماني كه نيروي موتور به عنوان نيرو محركه به كار گرفته ميشود نيز ميتوان نيروي بالايي را به سيستم انتقال قدرت اعمال كند و در بازه هاي مختلف از كشش و توان بالا و يكنواختي برخوردار است . با توجه به مكانيزم به كار رفته در طراحي موتور آستياژ ، اين موتور در مقايسه با موتورهاي فعلي از آلودگي صوتي كمتري برخوردار است و از ديگر مزيت اين موتور كاهش آلودگي صوتي ميباشد ذكر اين نكته ضروريست كه با توجه به اينكه اين موتور هيج گونه سوخت فسيلي مصرف نميكند و قابل نصب بر روي انواع خودروها ميباشد بديهي است كه هيج گونه آلودگي زيست محيطي نيزتوليد نميكند و كسب كليه استاندارد هاي زيست محيطي جهان براي اين موتور مشكلي ندارد . مورد، ديگري كه اين موتور را منحصر به فرد ميكند قابليت كنترل نرم افزاري موتور است به گونه اي كه پس از نصب اين موتور در خودرو تمامي قسمت هاي موتور توسط كاربر قابل كنترل است از جمله اين كنترل نرم افزاري ميتوان به اين موارد : كنترل دماي موتور ، ميزان مصرف انرژي ، بيشترين راندمان ، عيب يابي و رفع عيب هاي نرم افزاري و... اشاره نمود . ضمنا ذكر اين نكته ضروريست كه با اتوجه به مكانيزه اين موتور گرماي موتور بسيار كم است و اصلا قابل مقايسه با موتور هاي موجود نميباشد . مكانيزم عملكرد و دانش فني اين موتور به گونه اي ميباشد كه به طراحان اجازه ميدهد تا در مراحل بعدي اين موتور را براي استفاده در هواپيماها و كشتي ها نيز طراحي كنند كه اين مسئله بيانگر اين است كه قدرت و سرعت اين مكانيزه اين موتور را تا حدي ميتوان افزايش داد كه جايگزين موتورهاي توربو جت هواپيماها نمود . مسئله اصلي و مهم موتور آستياژ اين است كه قابل طراحي در ابعاد و اندازه هاي مختلف جهت استفاده در انواع خودروهاي سبك وسنگين ميباشد و از همه مهمتر اينكه در بحث توليد بسيار كم هزينه بوده و قابليت جايگزين شدن بر روي خودروهاي فعلي را دارد و اهميت اين مسئله اين است كه كمپاني سازنده خودرو با كمترين تغيير در خط توليد اين موتور را جايگزين موتوري كه در حال حاضر بر روي خودروهاي توليديش نصب نمايد. در آخر ذ كر اين نكته ضروريست كه با توجه به استقبال گسترده مردم از خودروهاي كم مصرف و اجبارهاي سازمان هاي جهاني جهت كم كردن آلودگي ها ، اگر اين موتور توليد شود و بر روي خودرو نصب گردد استقبال گسترده مردم و حمايت هاي سازمان هاي جهاني را به دنبال خواهد داشت در نتيجه بازار فروش بسيار گسترده اي خواهد داشت.
نازل TK25 بايد بر روي ديسپنسر جايگاه مخصوص خود كه LMF مي باشد نصب شود و در ديگر جايگاه ها نمي تواند كه جايگاه مخصوص آن هم در كشور بسيار كم مي باشد زيرا هزينه احداث آن بسيار زياد است و در بهترين شرايط در هر شهر يك جايگاه CNG سوخت گيري اتوبوس موجود مي باشد كه فقط در تهران 3 يا 4 عدد مي باشد اما با وجود اين قطعه ديگر نيازي به جايگاه مخصوص نمي باشد و در جايگاه هاي سواري كه در كل كشور حدود 1200 عدد احداث شده است مي توانند به راحتي سوختگيري كنند.
ميلنگ كمپرسور دلتا در جايگاه هاي CNG مورد استفاده قرار مي گيرد زيرا جايگاه هاي گاز از گاز شهري تغذيه مي كنند و بايد اين گاز فشرده شود و اين كار را كمپرسور بسيار قوي و بزرگ انجام مي دهد كه قطعه ي اصلي و مهم اين كمپرسور قطعه اي است به نام ميلنگ كه همانطور كه در شكل يك مشاهده مي كنيد درون محفطظه اي قرار مي گيرد و بلبرينگ و شافتو پيستون و ياتاقان بر روي ميلنگ نصب مي گردد و وقتي گاز وارد اين محفظه مي گردد ميلنگ كمپرسور بر خلاف ميلنگ ماشين عمل مي كند در اتومبيل ميلنگ گاز و ... را تخليه مي كند اما در كمپرسور گاز پس از ورود به محفظه ميلنگ با حركات بسيار سريع و قدرتي و شديد گاز را تا فار 400bar فشرده مي كند و به محفظه ذخيره ميراند كه خود ميلنگ نيز بايد اين فشار به علاوه حركات سرعتي و قدرتي را تحمل كند. به همين دليل جنس آن از فولاد vcn150 مي باشد.
موارد یافت شده: 4