لیست اختراعات با مالکیت
واحد عملیاتی دستگاه اجرایی انتقال گاز ایران
4 عدد
در تاسيسات صنعتي، تعمير و نگهداري اصولي از باتري¬ها هميشه از اهميت ويژه¬اي برخوردار بودهاست. چرا كه علاوه بر بهره¬برداري صحيح از باتري¬ها بايد غلظت الكتروليت و سطح مايع باتري به شكل مداوم كنترل شده و در صورت نياز حجم مشخصي از آب مقطر يا محلول الكتروليت به باتري¬ها اضافه گردد. در حال حاضر اين كار به روش¬هاي سنتي و اصولاً بطور غير دقيق انجام شده كه با توجه به تعداد زياد باتري¬ها در تاسيسات با مشقت براي پرسنل و با زمان زياد صورت مي¬پذيرد و بايد اشتباهات فردي و خطا در وسايل استفاده شده موجود را نيز در نگهداري غير استاندارد از باتري¬ها لحاظ نمود. در نتيجه اين نگهداري به شكل صحيح انجام نشده و باعث آسيب به باتري و كاهش عمر مفيد اين تجهيز گران قيمت خواهد شد. در اين اختراع با طراحي يك دستگاه كمپكت الكترومكانيكي ديجيتال به عنوان غلظت¬سنج، سطح-سنج،دماسنج و تزريق الكتروليت به باتري، نه تنها از بروز اشتباهات فردي و خطا در تجهيزات جلوگيري شده بلكه انجام نگهداري¬ دوره¬اي را نيز براي پرسنل به سهولت و با ايمني لازم انجام پذير نموده است. همچنين نفر ساعت كار مورد نياز براي سرويس¬هاي دوره¬اي فراوان باتري¬ها در تاسيسات را كاهش داده و نتيجه امر انجام يك روتين استاندارد درحداقل زمان ممكن خواهد بود.
يكي از اين روش هاي تزريق جريان (Impress Current) در تاسيسات صنعتي استفاده از ركتيفايرهاي حفاظت كاتدي ميباشد كه در آن ميزان جريان تزريقي با تنظيم ولتاژ پوشش لوله تعيين ميگردد .اين ولتاژ پوشش مقداري بين 1 تا 3 ولت بوده وبر اساس نوع پوشش خطوط تغيير ميكند. علاوه بر آن اين ولتاژ دستخوش مسائلي مانند تغيير مقاومت خاك، دما، فصول سرد و گرم و عوامل خارجي مانند خطوط مترو و خطوط برق است. جهت تنظيم اين پتانسيل ميزان ولتاژ و جريان ركتيفاير بايد تغيير پيدا كند تا در محدوده توانايي ركتيفاير ولتاژ و جريان خروجي آن محدود گردد. در اين طرح ابتدا روش كنترلي جهت خود تنظيم كردن پتانسيل پوشش با استفاده از PID Control به همراه Voltage & Current Limitter به صورت Micro Controller Base اجرا شده است. سيستم طراحي شده داراي نمايشگر محلي جهت نمايش پارامترهاي تحت كنترل مي باشد. در ادامه طرح به صورت يك سيستم يكپارچه (Built In) عمليات ارسال و دريافت اطلاعات و پارامترهاي هر ركتيفاير از طريق شبكه سيار (GSM / GPRS) برقرار شده و علاوه بر اينكه رويكرد خود تنظيمي در طرح لحاظ شده است ،پايش از راه دور اين ادوات به دليل صعب العبور و غير قابل دسترس بودن نيز در نظر گرفته شده است. در مرحله سوم اين طرح به صورت متمركز قابليت قطع و وصل همزمان چند ترانس با فواصل بيش از 100 كيلومتر لحاظ شده است. اين عمليات از طريق سنكرون سازي با GPS انجام مي گيرد. (لازم به ذكر است كه اين قطع و وصل پريوديك و همزمان چند ركتيفاير در طول خطوط جهت انجام تست هاي پوشش لوله الزامي است.)
در اين طرح با استفاده از شارژر و باتري هاي نيكل كادميوم، با تغيير نرم افزار درايوهاي الكترو موتورهاي روغنكاري توربينهاي زمان به lock rotor رفتن توربين هاي زيمنس، ناشي از قطع برق از زمان حدود 20 دقيقه به 90 دقيقه تغيير يافت. در اكثر مواقع قطع برق ايجاد شده در ايستگاههاي تقويت فشار گاز كمتر از يك ساعت برطرف مي گردند كه با اين تغيير با توجه به اضافه شدن زمان، از قفلشدن 10ساعته توربين جلوگيري گرديده است به عبارت ديگر خطر عدم دسترسي به توربين در شرايط عملياتي كاهش يافته است. در اين اختراع ابتدا ميزان باتري مورد نياز جهت چرخاندن استارتر موتور و پمپ هاي روغنكاري تعيين و در برنامه PLC الكتروموتورهاي پمپهاي روغنكاري تغيير لازم صورت پذيرفته و با استفاده از شارژر و تابلو توزيع مناسب باتري ها شارژ و به واحدهاي مختلف جهت جبران توان مورد نياز متصل گرديدند با استفاده از تجهيزات طراحي شده مشكل 50 توربين زيمنس نصب شده بر روي خط لوله سوم انتقال گاز بر طرف گرديده است.
در حال حاضر در سيستم كنترل توربوكمپرسورهاي زيمنس ايجاد ارتباط بين PLC هاي ساخت شركت ABB و HMI از طريق كارت RTA و با پروتكل MB300 كه پروتكل ارتباطي قديمي است، انجام ميگيرد. با توجه به قديمي بودن تكنولوژي، نصب اين كارتها بر PCI Slot (تكنولوژي قديمي) و عدم پشتيباني سيستمهاي جديد، يك سيستم جايگزين براي ايجاد ارتباط بين كنترلكنندههاي توربوكمپرسور و HMI طراحي شده است. هدر اين سيستم جايگزين نيازي به استفاده از كارت RTA نيست. اطلاعات از طريق كارت شبكه معمولي دريافت شده و با استاندارد OPC در اختيار HMI قرار ميگيرد.
موارد یافت شده: 4