شماره اظهارنامه:
38705340
مالک/مالکان:
بامشاد عزيزي كوتنايي
تاریخ اظهارنامه:
1387/05/07
مخترع/مخترعان:
بامشاد عزيزي كوتنايي
شماره ثبت :
51279
وضعیت اعتبار:
اعتبار دارد
تاریخ ثبت:
1387/05/15
طبقه بندی بین المللی:
خلاصه اختراع :
همانطور كه دربخش مقدمه ذكر شد این گروه تحقیقاتی می خواهد مطالعاتی كامل و جامع در مورد موتورهای الكتریكی و مغناطیسی انجام دهدو سپس مطالعات انجام شده را با انواع موتورهای الكتریكی و مغناطیسی موردنظر بسنجد و با توجه به نقاط ضعف و قوت آنها نسبت به سایر موتورهای موجود و شاخصه های ذكر شده ی گروه تحقیقاتی یك نوع جدید از موتورهای الكتریكی را مورد تحقیق قرار دهد. در این طرح تحقیقاتی ما بر آنیم كه به وسیله نیروهای الكترومغناطیس حركت دورانی ایجاد كنیم كه بتوان از آن به عنوان نیروی محركه در كاربردهای مختلف استفاده كرد. همانند موتورهای الكتریكی این كار با تعویض قطب های مغناطیسی انجام می شود با این تفاوت كه ما در اینجا چند میله ی آهنی داریم كه محول آنها مشترك است و به وسیله قطع و وصل كردن برق آهنربا های موقتی كه در پیرمون دایره فرضی موجود می باشند. ما نیروی محركی تولید می كنیم تا میله های آهنی به طور مداوم در حال گردش باشند. در این طرح تحقیقاتی یك موتور الكتریكی D.C كه روتور آن فاقد سیم پیچی یا آهن ربای دائم است و تنهااز یك هسته ی آهنی به عنوان روتور استفاده می شود. مورد مطالعه قرار می گیرد. پتانسیل لازم برای حركت موتور با استفاده از تغییر در میدان مغناطیسی استاتور و ایجاد شوك های مغناطیسی در زمان های مناسب صورت می پذیرد. به عبارت ساده تر این نیروی محرك با جذب میله های آهنی توسط آهنربا های موقت تعبیه شده در استاتور به وجود می آید و چون همه ی میله های آهنی شعاع های یك دایره ی فرضی هستند لذا مشترك المركز می باشند و حول یك مركز مشترك به دوران می آیند و بدین صورت حركتی دورانی را در مركز دایره ی فرضی ایجاد می كنند مطابق شكل كه این حركت به عنوان نیروی محرك در كاربردهای مختلف به كار می رود. لازم به ذكر است كه باید نحوه ی جایگیری آهنرباهای موقت و جنس دقیق میله های به كار رفته قبل از ساخت نمونه ی اولیه به صورت دقیق محاسبه شود. همچنین یكی از مشكلاتی كه احتمال وقوع آن زیاد می باشد لنگ زدن یا یكنواخت نبودن حركت دورانی با نیروی محركه ی تولید شده می باشدكه باید از روش های متفاوتی برای جلوگیری از این مشكل استفاده كرد: با توجه به شواهدموجود یا وجودی كه انتگرال نیروی محركه در یك سیكل دورانی مثبت و ثابت است در هر سكیل در برخی لحظات شوكهای الكترومغناطیس به مجموعه وارد می شود. طراحی مناسب در زمینه وزن اجزاء و دینامیك حاكم و سرعت دوران می تواند مشكل بالانس الكترومغناطیس را در مجموعه مرتفع نماید به عبارت دیگر طراحی مجموعه از لحاظ بالانس دینامیكی باید به گونه ای باشد كه در كل سیستم از لحاظ دینامیكی و الكترومغناطیسی در مجموع بالانس باشد. علاوه بر مسائل بالا باید تمهیداتی را جهت اندازه گیری ورودی و خروجی موتور در نظر گرفت تا بتوان بازده موتور را مورد محاسبه قرار داد. این محاسبات باید به وسیله ی نرم افزار های مربوطه و در راستای بهینه سازی موتور ار نظر تئوری انجام گیرند. اندازه گیری دقیق سرعت موتور توان موتور جریان و ولتاژ و نیز گشتاور اعمالی به موتور در مرحله مدلسازی از اعم اندازه گیری های لازم است. مطالب بالا شرحی بود از نوعی موتور الكتریكی D.C كه بعلت نداشتن روتور سیم پیچی شده بسیار ساده می باشد.
جهت استفاده از امکانات زیر در این صفحه به حساب کاربری خود وارد شوید و مراحل تایید امتا را به اتمام برسانید.
- نمایش لینک این اختراع در اداره ثبت اختراعات ایران
- ارسال پیام به مالک / مخترع این اختراع (لطفا جهت سوال در خصوص اختراع با شماره های موسسه نوفن تماس نگیرید، پس از ثبت نام در سایت دارکوب، میتوانید به اختراع پیغام دهید)
- نمایش اطلاعات تکمیلی (عکس، متن، و نحوه همکاری) این اختراع