لیست اختراعات ايمان شعباني اقطائي
تا به امروز در دستگاه هاي موجود در دنيا و ايران، جهت انجام شستشوي قسمت هاي مختلف قطار به خصوص دماغه ي قطار، ميبايست قطار به صورت هدايت دستي (به كمك اپراتور) در موقعيت مناسب، توقف كرده تا شستشوي قسمت ها و دماغه ي آن انجام شود و امكان شستشوي دماغه ي قطار در حالت حركت امكان پذير نبود كه اين امر در مورد وضعيت قطار هاي خط يك شركت بهره برداري قطار شهري مشهد بسيار مشكل ساز بود، زيرا آرايش قطار به گونه اي است كه يك رام قطار(متشكل از سه واگن) داراي شش دماغه ميباشد و عملا چنين سيستمي كاربرد نداشته مگر اينكه يك رام قطار دكوپل شده (جدا شود) و به سه واگن جداگانه تقسيم و يك به يك عمليات شستشوي انجام بگيرد ، چنين امري خود باعث صرف زمان و هزينه زياد و استهلاك بالاي قطعات ميشد و عملا انجام اين فرآيند غير منطقي و همچنين غير ممكن بود. راه حل براي مشكل فني موجود: لذا سيستمي طراحي شد كه در حين حركت قطار و بدون دخالت جسم صلب، دماغه هاي قطار را شستشوي نمايد. 1. سيستم متحرك دماغه شوي، زمان عمليات شستشوي براي قطار به طول 90 متر را، از 30 دقيقه به 4 دقيقه كاهش داده است و هزينه هاي (نيروي انساني، استهلاك قطعات، مصرف انرژي زياد و ...) آن را به يكدهم رسانده است. 2. يكي ديگر از دستاوردهاي اين دستگاه ، سيستم خشك كن قطار است كه توسط بازوهاي لاستيكي، آب روي بدنه گرفته شده و در گام بعدي توسط هواي پر فشار فرآيند(شستشوي) تكميل ميگردد. 3. براي هر قطار حدود 2000 ليتر آب در گردش ميباشد كه با استفاده از سيستم تصفيه ثقلي به كار رفته در اين دستگاه، فقط 350 ليتر آن به دليل وجود مواد شوينده از سيستم خارج ميشود و 1650 ليتر تصفيه شده و دوباره مورد استفاده قرار ميگيرد. 4. يكي از تكنيك هاي استفاده شده در ساخت اين دستگاه، پياده سازي آناليز حالات شكست و آثار طراحي (DFMEA) مي باشد. 5. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه علاوه بر ارز آوري يك ميليون يورويي، سبب خودكفايي در ساخت و عدم وابستگي به نمونه هاي خارج و تامين قطعات يدكي از خارج گشته است.
موارد یافت شده: 1