لیست اختراعات داود رستگار


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 2
تاریخ ثبت: 1393/12/19
خلاصه اختراع:

دستگاه دانه بندي (سورتينگ) انواع ميوه به منظور كمك به فرايند باغداري و برداشت محصولات ميوه و تسريع فرايند عرضه به بازار و فروش طراحي و ساخته شده است. يكي از مشكلات عمده باغداران پس از برداشت محصول از درخت، دانه بندي (sorting) آن مي باشد. ميوه هاي مختلف در اندازه هاي مختلف از درخت چيده شده و لذا باغدار تمايل دارد تا آنها را در 3 نوع ريز، متوسط و درشت دانه بندي نمايد. ايده اصلي طراحي و ساخت اين دستگاه كمك به باغدار در فرايند دانه بندي مي باشد. اين امر هم در فروش محصولات كمك خواهد كرد و هم از لحاظ اقتصادي انواع درشت تر ميوه را با قيمت هاي بالاتري به فروش مي رساند. ميوه هاي قابل استفاده در اين دستگاه ميوه هايي هستند كه تقريباً گرد بوده و سفت باشند مانند گوجه سبز، شليل، آلو، گردو و ... محصول حاصله به صورت يكدستگاه در ابعاد 4 ×1× 1 (طول، عرض و ارتفاع) متر مي باشد. كاربر مي تواند محصول چيده شده خود با سايزهاي مختلف را از طريق يك قيف ورودي به داخل دستگاه ريخته و ميو هاي دانه بندي شده در 3 سايز كوچك، متوسط و بزرگ از 3 خروجي دستگاه خارج مي شوند. ميوه ها پس از ريخته شدن در قيف ورودي با شيب ملايم به سمت توي (سرند) اول هدايت مي شوند. توري ها (سرندها) توسط يك سيستم لنگ (چرخ طيار) كه با نيروي محركه موتور بنزيني كار مي كنند مرتعش مي شوند. سيستم لنگ در واقع يك چرخ طيار بوده كه حركت دوراني شفت موتور را از طريق يك پولي و تسمه دريافت كرده و آن را تبديل به حركت رفت و برگشتي مي نمايند. شفت لنگ به شاسي توري ها متصل بوده و سبب حركت رفت و برگشتي توري ها (سرندها) مي شود. به دليل اتصال شفت لنگ به شاسي توري ها (سرندها) تعويض توري ها را قطر سوراخ هاي مختلف به راحتي از طريق تعبيه بست هايي امكانپذير است. پس از ورود ميوه ها به سرند اول، ميوه هاي با سايز كوچك از سوراخ هاي توري اول عبور كرده و توسط جداكننده اي كه در زير توري اول قرار دارد از دستگاه جدا مي شود. باقيمانده ميوه ها به دليل شيب ملايم 5 درجه اي توري ها و حركت رفت و برگشتي سيستم لنگ به سمت توري دوم هدايت مي شوند و در توري دوم نيز ميوه هاي با قطرهاي متوسط از توري دوم خارج مي شوند. در نهايت بزرگترين سايز ميوه ها از طريق خروجي كه در انتهاي توري دوم تعبيه شده خارج مي شوند. حركت آرام و منظم سيستم لنگ به همراه شيب ملايم توري ها سبب مي شودكه در حين فرايند جداسازي ميوه ها هيچگونه آسيبي به ميوه ها وارد نيايد.

تاریخ اظهارنامه: 1389/12/18
تاریخ ثبت: 1390/04/20
خلاصه اختراع:

خلاصه: ‏طراحي اين موتور از سال 2005 ‏ميلادي با ايده اي بكر و بي سابقه توسط گروه پژوهشي آستياژ آغاز گرديد و پس از گذشت 5 ‏سال اين گروه توانست موتوري را طراحي كند كه بدون نياز به سوخت كار كند وقابل نصب بر روي انواع خودرو هاي سبك وسنكين موجود ودر حال طراحي باشد . ‏طراحي اين موتور به گونه اي صورت گرفته كه هيچ گونه سوخت فسيلي در اين موتور به كار گرفته نمي شود . ضمنا اين موتور جهت شروع به كار به هيچ گونه وسيله جانبي ازجمله هندل، استارت و... نياز ندارد . و موتور با چرخاندن سوئيچ شروع به كار خواهد نمود . ‏اولين موضوعي كه ممكن است به ذهن هر خودرو ساز يا شخص در مورد خودرو بدون سوخت برسد، ‏استفاده از الكترو موتورها يا موتور هيبريدي مي باشد كه موتورآستياژ بسيار متفاوت با اينگونه موتورها ست كه داراي ضعف هاي موثر كه در ادامه به آن ها اشاره مي شود هستند . ‏همانطور كه مي دانيد استفاده از الكتروموتور در خودرو به عنوان نيروي محركه از سال ها پيش مطرح شده و اكثر خودرو ساز ها در اين زمينه فعاليتهاي داشته و حتي اقدام به ساخت نمونه هاي زيادي كرده اند ولي نتيجه مطلوبي كه بتوان به صورت گسترده وهمه گير از اين خودرو ها استفاده كنند به دست نيامده است ، زيرا در درجه اول نمي توان الكترو موتور را بر روي هر خودروي نصب كرد واستفاده از الكتروموتور بر روي خود روهاي موجود و در حال طراحي امكان پذير نبوده و تنها قابل استفاده در خودروهاي كه از پايه براي اين منظلور طراحي شده اند كه اين خودروها به دليل محدوديت هاي كه به علت استفاده از الكتروموتور در طراحي و ساخت آنها وجود دارند عملا مورد تاييد مصرف كنندگان قرار نمي گيرند و به طور طبيعي خودرو سازان علاقه چنداني به توليد انبوه چنين محصولاتي را ندارند . ‏مسئله بعدي كه در حال حاضر در برخي خودرو سازي ها مشاهده مي شود استفاده از موتور هيبريدي است كه در اين مدل خودرو ها نيز مهمترين مشكل اين است كه باز هم يك موتور سوختي وجود دارد وعملا دو موتور در يك خودرو نصب شده والكتروموتور به عنوان موتور كمكي بر روي خودرو نصب است كه علاوه بر افزايش قيمت وپيچيدگي هاي فني وافزايش ضريب بروز اشكال تنها در سرعت هاي بالا ودر مكانهاي مانند بزرگراه ها مي توان از موتور هيبريدي استفاده كرد كه عملا تاثير چنداني در مصرف سوخت وآلودگي ندارد. ‏آستياژ كه با طراحي منحصر به فرد وبا استفاده از دانش فني بي سابقه نسل جديدي از موتور به شمار مي رود ، انقلاب بزركي در صنعت خودرو به وجود خواهد آورد . ‏مكانيزم اين موتور به گونه اي ميباشد كه همانطور كه گفته شد احتياج به هيج وسيله جانبي براي شروع به كار اين موتور نميباشد . موتور آستياژ در مقايسه با تمام موتور هاي فاقد سوخت علي الخصوص الكترو موتورها تفاوتش اين است كه در درجه اول موتور آستياژ به تنهايي بر روي خودرو نصب ميشود و نياز به موتور كمكي ندارد و قابل نصب بر روي انواع خودرو ها با هر وزن ، ابعاد ، آيروديناميك و... ميباشد و با كمترين تغيير در خودروهاي توليدي در حال حاضر قابل نصب ميباشد به همين دليل گروه آستياژ مدعي است كه اين موتور انقلاب عظيمي را در صنعت خودروسازي جهان ايجاد ميكند . از ديگر مزاياي آستياژ مي توان به اين اشاره كرد كه اين موتور به گونه اي طراحي شده است كه قسمت هاي عظيمي از قطعات كه بر روي خودروهاي فعلي نصب است حذف ميگردد از جمله اين قطعات ميتوان به سيستم تخليه دود (اگزوز) سيستم سوخت رساني ، باك بنزين ، استارت ، دينام و... اشاره نمود كه طبيعتا حذف اين موارد و بسيار ديگري از قطعات موتورهاي فعلي كه متعاقبا اعلام خواهد شد موجب امتيازاتي ميگردد كه برخي از آنها عبارتنداز: ‏-كاهش مصرف انرژي ‏- استهلاك كمتر ، كاهش آسيب پذيري و در نتيجه كاهش هزينه تعميرو نگهداري ‏- افزايش قدرت مانور براي طراحي قسمت هاي مختلف خودرو و نيز افزايش امكانات خودرو ‏-كاهش هزينه توليد ‏- افزايش سرعت و سهولت امر توليد خودرو ‏- عيب يابي و رفع عيب آسان موتور ‏نكته ديگري كه در طراحي موتور آستياژ اين موتور را متمايز نموده قدرت گشتاور بالاي اين موتور است زيرا انرژي در اين موتور به دليل برخورداري از مكانيزم مناسب به خوبي به صورت نيروي پيچشي مورد استفاده قرار ميگرد به نحوي كه زماني كه نيروي موتور به عنوان نيرو محركه به كار گرفته ميشود نيز ميتوان نيروي بالايي را به سيستم انتقال قدرت اعمال كند و در بازه هاي مختلف از كشش و توان بالا و يكنواختي برخوردار است . ‏با توجه به مكانيزم به كار رفته در طراحي موتور آستياژ ، اين موتور در مقايسه با موتورهاي فعلي از آلودگي صوتي كمتري برخوردار است و از ديگر مزيت اين موتور كاهش آلودگي صوتي ميباشد ‏ذكر اين نكته ضروريست كه با توجه به اينكه اين موتور هيج گونه سوخت فسيلي مصرف نميكند و قابل نصب بر روي انواع خودروها ميباشد بديهي است كه هيج گونه آلودگي زيست محيطي نيزتوليد نميكند و كسب كليه استاندارد هاي زيست محيطي جهان براي اين موتور مشكلي ندارد . ‏مورد، ديگري كه اين موتور را منحصر به فرد ميكند قابليت كنترل نرم افزاري موتور است به گونه اي كه پس از نصب اين موتور در خودرو تمامي قسمت هاي موتور توسط كاربر قابل كنترل است از جمله اين كنترل نرم افزاري ميتوان به اين موارد : كنترل دماي موتور ، ميزان مصرف انرژي ، بيشترين راندمان ، عيب يابي و رفع عيب هاي نرم افزاري و... اشاره نمود . ‏ضمنا ذكر اين نكته ضروريست كه با اتوجه به مكانيزه اين موتور گرماي موتور بسيار كم است و ‏اصلا قابل مقايسه با موتور هاي موجود نميباشد . ‏مكانيزم عملكرد و دانش فني اين موتور به گونه اي ميباشد كه به طراحان اجازه ميدهد تا ‏در مراحل بعدي اين موتور را براي استفاده در هواپيماها و كشتي ها نيز طراحي كنند كه اين مسئله بيانگر اين است كه قدرت و سرعت اين مكانيزه اين موتور را تا ‏حدي ميتوان افزايش داد كه جايگزين موتورهاي توربو جت هواپيماها نمود . ‏مسئله اصلي و مهم موتور آستياژ اين است كه قابل طراحي در ابعاد و اندازه هاي مختلف جهت ‏استفاده در انواع خودروهاي سبك وسنگين ميباشد و از همه مهمتر اينكه در بحث توليد بسيار كم هزينه بوده و قابليت جايگزين شدن بر روي خودروهاي فعلي را دارد و اهميت اين مسئله اين است كه كمپاني سازنده خودرو با كمترين تغيير در خط توليد اين موتور را جايگزين موتوري كه در حال حاضر بر روي خودروهاي توليديش نصب نمايد. ‏در آخر ذ كر اين نكته ضروريست كه با توجه به استقبال گسترده مردم از خودروهاي كم مصرف و اجبارهاي سازمان هاي جهاني جهت كم كردن آلودگي ها ، اگر اين موتور توليد شود و بر روي خودرو نصب گردد استقبال گسترده مردم و حمايت هاي سازمان هاي جهاني را به دنبال خواهد داشت در نتيجه بازار فروش بسيار گسترده اي خواهد داشت.

موارد یافت شده: 2