لیست اختراعات سيدمحمدحسين سيدكاشي
در اين فرآيند از دو قالب ثابت و متحرك استفاده شده است. قالب ثابت يا ماتريس بر روي ميز دستگاه توسط گيره گرفته شده و قالب چرخنده بالايي يا سنبه سر پيچي شكل داراي حركت قائم به سمت پايين مي¬باشد. هر دو قالب فولاد گرم كار كه با استفاده از عمليات حرارتي سختي آن بالا برده مي¬شود. در عمليات حرارتي، ابتدا ماتريس و سنبه در دماي 1050 درجه سانتي¬گراد به مدت 20 دقيقه نگهداشته شده و سپس در داخل روغن كوئينچ و پس از آن در دماي 500 درجه به مدت 30 دقيقه برگشت داده شدند. با اين عمليات سختي معادل 55 راكول سي افزايش يافت. سنبه با چرخش به داخل قالب پايين هدايت مي¬گردد، انرژي مكانيكي به گرما تبديل مي¬شود. شكل ابزار سنبه موجب هدايت ماده¬هاي دچار تغيير شكل پلاستيك شده به سوراخ مياني قالب بالايي مي¬گردد و عمليات اكستروژن انجام مي¬گردد. زمان انجام عمليات بسته به سرعت پيشروي و حجم ماتريس محدود مي¬گردد. فرآيند اكستروژن اصطكاكي در واقع يك نوع اكستروژن معكوس مي¬باشد، كه قالب سنبه با نيروي بسيار زيادي به درون محفظه ماتريس هدايت مي¬گردد. اين فرآيند موجب ايجاد اصطكاك زياد با مواد درون محفظه ماتريس و اغتشاش آن¬ها شده كه همراه با فشار افقي به آن اعمال مي¬گردد، انرژي مكانيكي به گرما تبديل مي¬شود و به دليل همين گرماي زياد توليد شده مواد حالت خميري پيدا كرده و شروع به سيلان مي¬كنند.
ساخت دستگاه توليد كننده حركت هيبريدي محوري و چرخشي لوله/ميله نيازمند قطعات و تجهيزاتي از جمله چرخ دنده هايي با ابعاد مختلف، پايه، روليك، رك، ياتاقان و ... مي¬باشد. هر يك از اين قطعات وظايف خاصي در اين دستگاه ادعايي به عهده دارند. دستگاه با 6 درجه آزادي طراحي شده (حركت در جهت¬هاي محورهاي z , y ,x و دوران حول آنها)، بگونه اي كه بازو بتواند به راحتي حركت چرخشي 360 درجه اي داشته باشد. وظيفه دستگاه، توليد حركت چرخشي و محوري مستقل و تركيبي است. در ساخت دستگاه از فك¬هاي متحرك و همچنين جهت به حركت در آوردن لوله از روليك¬هاي پلاستيكي استفاده شده است، چرا كه از ويژگي اصطكاكي بودن اين نوع روليك براي به حركت در آوردن لوله كمك گرفته شده است. اين دستگاه براي كاربردهاي ويژه صنعتي طراحي شد. از جمله كاربردهاي دستگاه در خم ليزري لوله و يا استفاده آن در بيرون آوردن لوله هاي موجود در كوره هاي انحلال در صنعت، از جمله كوره هاي انحلال توليد آلومينا مي¬باشد. در ساخت دستگاه تعداد 121 قطعه كوچك و بزرگ استفاده شده است؛ از جمله 24 عدد پين، 24 عدد روليك، 24 عدد چرخ دنده براي فك متحرك دستگاه و ديگر قطعات. در ساخت نمونه آزمايشگاهي دستگاه نيازمند به چهار استپر موتور يا سروو موتور هست. از مهمترين ويژگي هاي ديگر اين دستگاه مي¬توان به طول زياد لوله اشاره كرد كه در مدل هاي امروزي اين مقدار ثابت است. طول لوله با توجه به جثه و قدرت اين دستگاه متغير مي¬باشد.
جوشكاري حالت جامد به عنوان يك راه¬حل اصلي و كاربردي در بسياري از حوزه¬هاي صنعتي به كمك مهندسين آمده است. يكي از جديدترين روش¬هاي جوشكاري حالت جامد، استفاده از فرآيند اصطكاكي هيدروپيلار است. در اين روش از يك ميله از جنس ورق پايه براي پركردن ترك ايجاد شده استفاده مي¬شود. دوران ميله در داخل ترك و اصطكاك آن با ورق پايه توليد حرارت مي¬كند كه به نرم شدن ورق و ميله منجر شده و ترك، توسط مواد ميله پر مي¬شود. سادگي اين فرآيند و مزاياي فوق-العاده آن از جمله عدم ذوب شدن مواد و امكان استفاده از آن در زير آب باعث كاربرد وسيع اين روش براي مخازن ضخيم، بدنه فضاپيما، پره¬هاي توربين و خطوط انتقال نفت و گاز در خشكي و دريا شده است. يكي از محدوديت¬هاي فرايند اصطكاكي هيدروپيلار منحصر بودن آن به جوشكاري آلياژهاي آهني است و امكان كاربرد آن بر روي آلياژهاي آلومينيوم به دليل كاهش استحكام اين آلياژها در دماهاي بالا و نرخ بالاي اكسيداسيون عملا ممكن نيست. در اختراع حاضر به منظور رفع اين مشكل، با تلفيق جوشكاري اصطكاكي هيدروپيلار و جوشكاري اصطكاكي اغتشاشي روشي جديد براي تعمير عيوب و ترك¬ها در عمق صفحات ضخيم آلومينيومي ارايه شده است. آزمايش¬هاي انجام¬يافته بيانگر موفقيت اين روش جديد است كه «جوشكاري نقطه¬اي چندلايه به روش اصطكاكي اغتشاشي» ناميده شد. در اين روش در ابتدا يك سوراخ در محل ترك ايجاد مي¬شود تا ترك را از بين ببرد. در ادامه اين سوراخ توسط تعدادي از پلاگ¬ها كه از آلياژ خود صفحه و در قطر به صورت پله¬اي ساخته شده¬اند پر مي¬شود. اين پلاگ¬ها با استفاده از يك سري ابزارهاي دوار غيرمصرفي به يكديگر و به ديواره سوراخ جوش داده مي-شوند.
هدف از انجام اين طرح، ساخت دستگاهي است كه بتواند مواد دور ريز كارخانهي باتري سازي را مجددا وارد چرخهي بازيافت كرده و سرب موجود در آن را جداسازي كرده و از اتلاف آن جلوگيري كند. در اين روش، دور ريز و پسماند كارخانه باتري سازي كه حاوي سرب نيز ميباشد، با توجه به تفاوت هاي سرب با ساير مواد موجود در پسماند، و مشخصاً تفاوت در وزن آن، با طراحي تونل باد و گردباد مكش، جداسازي ميشود. بدين صورت كه محفظهاي شبيه قيف از جنس فلز ساخته ميشود و از قسمت پايين بصورت مورب و تحت زاويه بر روي سطح داخلي قيف، باد با فشار مناسب درحدي كه موارد دوريز را معلق كند، به داخل قيف دميده ميشود. همزمان از بالاي قيف، مكش انجام ميشود. در اين حالت ذرات سبكتر داخل قيف معلق ميشوند و به سطح بالا نزديكتر شده و توسط مكندهي بالا از قيف خارج ميشوند. ذرات سنگينتر كه مكنده توانايي كشيدن آنها و دمنده توانايي معلق سازي آنها را ندارد، از پايين قيف خارج ميشوند، كه اين ذرات سرب ميباشند. لذا با ساخت دو يا سه عدد از اين قيفها با ايجاد تفاوت در فشار دمندهها و مكندهها در طي چند مرحله جداسازي با دقت مورد نظر انجام ميشود. ذرات باقيمانده را پس از ذوب و تبديل به شمش ميتوان در بازار عرضه نمود.
موارد یافت شده: 4