لیست اختراعات سيدمحمد شكرابي
درايو كنترل دقيق سرعت انواع موتورهاي الكتريكي با قابليت هاي منحصر به فرد براي كنترل انواع موتورهاي صنعتي و آسانسوري ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. از مزاياي اين درايو حركت بسيار نرم در شروع، پايان و طول حركت، مصرف توان پايين و دقت سرعت بالا حتي در روش هاي حلقه باز است. دقت سرعت ارائه شده اين درايو در حالت حلقه باز از تمام درايوهاي رايج مورد استفاده بيشتر است. همچنين براي كاركرد بهينه روش هاي برداري و اسكالر، قابليت تشخيص خودكار پارامترهاي سيستم در حالت ايستا و چرخشي، در كنار قابليت كنترل انواع موتور القايي و مغناطيس دائم به سيستم افزوده شده است. پيش از اين در آسانسورهاي دوسرعته از درايو استفاده نميشد، كه موجب ايجاد ضربه در كابين بود. هم اكنون نيز درايوهاي مورد استفاده در آسانسور اصالتا براي موتور هاي صنعتي طراحي شده اند و كيفيت حركتي درايو ابداعي را نداشته، همچنين از ويژگي هاي خاص آسانسوري درايو ابداعي بيبهره اند. اين ويژگيها شامل short-floor operation جهت كاهش زمان انتظار در حركت بين دو طبقه نزديك و stall prevention براي جلوگيري از ايجاد خطاي اضافه جريان در بارهاي سنگين است.
اين اختراع كه در زمينه مهندسي مكانيك و زير شاخه مهندسي به مفهوم عام آن و مهندسي برق صورت گرفته است، به منظور طراحي خودرويي ميباشد كه براي حركت از انرژي خورشيد استفاده ميكند. خودرو اين انرژي را از طريق سلولهاي خورشيدي به دست آورده و در باتري ذخيره نموده و در نهايت موتور الكتريكي را به كار مياندازد. لازم به ذكر است كه باتريهاي تعبيه شده امكان شارژ از طريق برق شهري را دارا ميباشند و در هر بار شارژ، امكان تأمين انرژي در حدود 6 ساعت را فراهم ميكنند. در طراحي اين خودرو سعي بر آن بوده است كه طرح نهايي به خودروهاي شهري نزديكتر باشد. براي اين منظور از تجهيزات ويژهاي در خودرو همانند سيستم تهويه و دوربين استفاده شده است. در غزال ايراني 3 نسبت به طرحهاي گذشته حداكثر سرعت ماشين افزايش يافته است و در طراحي آن از دو موتور الكتريكي استفاده شده است. اين دو موتور الكتريكي داراي سيستم بازيافت انرژي هنگام كاهش سرعت يا ترمز ميباشند. از ديگر بهبودهاي طرح حاضر نسبت به طرحهاي پيشين دو نفره بودن خودرو ميباشد و براي كاهش وزن بدنه خودرو از فيبر كربن استفاده شده است.
خلاصه طرح : دستگاه تبديل كنتور هاي آنالوگ به كنتور تعرفه اي با قابليت ارسال اطلاعات و برنامه ريزي به صورت بيسيم دستگاه پيش رو ، طرحي ابتكاري براي تبد يل كنتور هاي آنالوگ , قد يمي به كنتور هاي تعرفه اي ميباشد. ا ين دستگاه با استفاده از شمارنده ي نوري ، ساعت ، بخش منابع تغذيه ، كيرنده و فرستنده هاي مادون قرمز، نمايشگر و بخش پردازش و حافظه ميكروكنترلي مي تواند كنتور هايي كه امروزه در بيشتر واحد هاي تجاري و مسكوني مورد استفاده هستند را به يك كنتور با تمام قابليت هاي كنتور هاي تعرفه اي كه اخيرا مورد استفاده قرار گرفتند ، تبديل كند به صورتي كه با استفاده از شمارنده نوري هيزان گردش صفحه چرخان كنتور محاسبه شده و سپس در بخش ميكرو كنترلري با توجه به ساعت تعبيه شده در دستگاه، تعرفه هاي مورد نظر را اعمال كرده و به بر روي نمايشگر ميزان مصرف كل و ميزان مصرف در هر تعرفه را نشان ميدهد .سپس با استفاده ازگيرنده و فرستنده هاي مادون قرمز ، مي تواند اطلاعات را به دستگاه مامور برق به صورت بيسيم منتقل كند و تنظيمات مورد نياز را از آن دريافت نمايد. همچنين مكانيزم هاي كد گذاري اطلاعات و تشخيص دستكاري در آن قرار داده شده تا قابل دسترسي توسط افراد متفرقه نباشد و از امنيت بالايي برخوردار شود. با توجه به اينكه قيمت برق در كشور ما هم اكنون در تمامي ساعات شبانه روز با يك نرخ محاسبه مي گردد و با توجه به نياز كشور به رسيدن به الگوي هدفمند و ايده آل براي مصرف انرژي ، ضروري است كه تمامي كنتور هاي كشور قابليت محاسبه تعرفه برق را دارا باشند. اين كار با توجه به وضعيت كنوني كنتور ها و هزينه هاي بالاي تعويني و ساخت و تست كنتور هاي ديجيتال ، تا چندين سال بعد قابل اجرا نمي باشد. اما اين دستگاه با توجه به اينكه در آن از قسمت انداره گيري توان كنتور هاي قديمي استفاده شده است ، و هچنين نياز به قطع برق و سيم در نصب آن وجود ندارد ، مي توان با استفاده از آن طي مدت كوتاهي با صرف هزينه ي بسيار ناچيز ، تمامي كنتور هاي كشور را به صورت تعرفه اي تبديل كرد. اين دستگاه با توجه به نياز به كار كردن در شرايط آب و هوايي متفاوت و همچنين عمر طولاني از قطعاتي استفاده شده است كه باتمام شرايط موجود سازگار بوده ، در برابر نويز شديدا مقاوم است و همچنين با توجه به مكانيزم اندازه گيزي تركيبي آن ، امكان اشتباه در محاسبه در آن تقريبا به صفر رسيده است.
موارد یافت شده: 3