لیست اختراعات عافيه سارلي
كاربرد: تقويت توجه و بهبود فرآيند يادگيري كودكان سالم و مبتلا به ADHD، قابل استفاده در حيطه هاي توانبخشي و آموزش و پرورش كودكان (بُعد تحقيقاتي و درماني). توجه: بنا به تعريف جيمز (1998)، توجه عبارتست از تمركز ذهن، بر يك شي از ميان اشيا يا رشته اي از انديشه هاي همبود به صورتي واضح و روشن. توجه سبب مي شود تا موارد مورد توجه ما روشن تر و زنده تر به نظر برسند و مواردي كه مورد توجه نيستند، هرگز به تجربه ي ما وارد نشوند و اين روند نقش بسزايي در يادگيري دارد. اختلال كمبود توجه/ بيش فعالي (Attention Deficit Hyperactivity Disorder- ADHD): اين اختلال يكي از شايع ترين اختلالات روانپزشكي بين كودكان است. كودكان مبتلا به اين عارضه، داراي مشكلات اجتماعي، تحصيلي، رفتاري و شناختي بسياري هستند و از بي توجهي، تكانشگري و بيش فعالي رنج مي برند. در حال حاضر، جهت درمان اختلال ADHD از روش هاي مختلفي استفاده مي شود از جمله، دارودرماني، درمان شناختي، رفتار درماني و درمان شناختي- رفتاري. با اين وجود، اين روش هاي درماني داراي محدوديت هاي زيادي اند كه در اين ميان مي توان به بروز عوارض جانبي داروها و عدم تعميم پذيري نتايج درمان به موقعيت هاي ديگر و بروز نگراني هاي مستمر در خانواده اشاره نمود؛ از اينرو والدين شديداً خواستار به كارگيري روش هاي مختلف درماني بخصوص درمان هاي غيردارويي هستند. از طرفي روش هايي كه بيشتر كلينيك هاي توانبخشي از آن بهره مي برند به بُعد تحريك بصري تمركز دارند و از تجهيزات هزينه بر اتاق تاريك (Dark room) كه دسترسي به آن براي خانواده ها مشكل است براي تقويت توجه استفاده مي كنند و از بُعد شنيداري غافل اند. معرفي نرم افزار: نرم افزار مذكور بر مبناي تمرين هاي پردازش توجه (APT) مي باشد كه براساس تئوري عصب- روانشناختي پايه ريزي مي شوند و بر پايه ي اين مفهوم بنانهاده شده اند كه، با ايجاد فرصت هايي براي تحريك وجه خاصي از توجه، مي توان توانايي توجه را بهبود بخشند (سولبرگ و متير، 2001). تكليف به كار رفته توسط كارشناس برنامه نويسي رايانه اي در محيط دات نت و در قالب سه تكليف توجهي طراحي گرديد. در تكليف اول كه \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"حيوان\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" نام دارد، اسامي حيوان¬هاي مختلفي گفته مي شود. آزمودني با شنيدن كلمه ي هدف، كليد فاصله ي روي صفحه كليد را به عنوان پاسخ، فشار مي دهد. تكليف دوم، \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"ميوه\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" نام دارد. در اين تكليف نيز، اسامي ميوه هاي مختلفي گفته مي شود و كودك موظف است بعد از شنيدن كلمه ي هدف، دكمه ي فاصله را به عنوان پاسخ فشار دهد. تكليف سوم، داستان نام دارد كه شامل ارائه ي صوتي يك داستان كوتاه متناسب با گروه سني كودك است. محتواي معنايي متن و نيز تعداد كلمات آن از جمله مواردي هستند كه در تكليف داستان امكان اعمال درجه بندي سطح دشواري را براي محقق فراهم آورند. هر داستان به صورت بخش، بخش ارائه مي شود و بلافاصله بعد از هر بخش سوال مربوط به آن بخش به صورت صوتي پرسيده مي شود و پس از اتمام سوال، جوابها به صورت 4 گزينه بر صفحه ي رايانه ظاهر مي شوند، بعد از انتخاب گزينه، ادامه ي داستان و سپس سوال بعدي پخش مي شود. تكاليف در قالب 10 جلسه طراحي شدند.
موارد یافت شده: 1