لیست اختراعات علي حاجي احمد
دستگاه مالچ كش پشت تراكتوري از بخشهاي: نگهدارنده رول پلاستيك، چرخ اسقراردهنده پلاستيك، چرخ هاي پهن كننده و صفحات خاك برگردان روي مالچ تشكيل شده است. در ابتداي هر يك از خطوط مالچ كشي، تراكتور طوري در جهت مورد نظر قرار مي گيرد كه چرخ هاي آن در دو طرف جوي قرار گيرند و پلاستيك با عبور از زير چرخ استقرار خاك داخل جوي را پوشش دهد، سپس ابتداي رول پلاستيك توسط كارگر زير خاك مدفون مي شود به طوري كه با حركت مستقيم تراكتور، رول مالچ (پلاستيك) شروع به باز شدن مي¬نمايد. همزمان با پيشروي تراكتور چرخ استقراردهنده، ناحيه مياني پلاستيك را در داخل جوي نگه مي دارد و به طور همزمان چرخ هاي پهن كننده كه نسبت به جهت پيشروي به طور مورب قرار گرفته اند، پلاستيك را در حالت كشيده نگه مي دارند تا صفحات خاك برگردان كه به فاصله عرض رول پلاستيك از هم قرار گرفته اند، بر روي حاشيه هاي پلاستيك خاك را بر گردانند. بدين ترتيب استقرار پلاستيك بر روي سطح مزرعه توسط دستگاه مالچ كش پشت تراكتوري مشابه حالتي است كه در حال حاضر به طور سنتي و توسط كارگران انجام مي¬شود.
نيروي محركه اين تراكتر با استفاده از يك موتور 150 سي سي تامين شده. همچنين براي كنترل قسمت هاي حركتي و كنترلي (مانند گاز، دنده، گرانيگاه و زاويه چرخها) توسط نيروي باد كنترل ميشود. با پمپ بادي كه در قيمت نيروي محركه تعبيه شده هواي فشرده شده در مخزن مخصوص ذخيره گرديده، سپس با استفاده از جك هاي الكتريكي هواي فشرده شده به محل مورد نظر ميرسد و دستور لازم را انجام ميدهد. سپس با سنسورهاي كار گذاشته تراكتور به طور هوشمند متوجه ميشود كه دستور انجام شده يا خير. همچنين بر روي اين تراكتور يك رايانه به همراه چندين بورد الكترونيكي تعبيه شده تا بتواند وضعيت داخلي خود را پايش كرده و دستورات لازم را به سيستم هاي بادي ارسال كند. به علاوه با ماژول مخابراتي كه بر روي تراكتور نسب شده يك كاربر را قادر ميسازد تا تمامي حركات روبات را كنترل كند. همچنين با تعبيه شدن سه GPS و يك قطب نماي ديجيتالي و چهار سنسور دور سنج چرخها (بر روي تك تك چرخها) تراكتور قادر ميباشد تا مكان خود را با دقت بسيار بالايي (كمتر 0.5 متر) در زمين هاي چند هكتاري تشخيص دهد. لازم به ذكر است كه تمام اجزاء الكترونيكي و مكانيكي و نرم افزاري اين تراكتور بومي بوده و ساخت مخترعان آن ميباشد.
محور محرك مجهز به ابزار اندازه گيري عملكرد كششي تاير جهت انجام مطالعات مربوط به وسايل نقليه زميني خصوصاً مطالعات ديناميكي و اطلاع از مقادير لحظه اي كميت هاي فيزيكي وسيله نقليه ابداع گرديده است. اين سامانه به منظور دريافت آني مقادير مؤلفه هاي نيروي وارد بر چرخ هاي محرك به همراه تعيين سرعت دوران لحظه اي ابداع گرديده است. سامانه ابداعي، قابليت اندازه گيري مستقيم بار عمودي ديناميك وارد بر چرخ، نيروي جانبي و گشتاور وارد بر چرخ هاي محرك را بوسيله سه مبدل s-شكل و دو مبدل برشي اندازه گيري نيرو داراست. مقاومت غلتشي، نيروي كششي و فاصله نقطه اثر نيروي مقاومت غلتشي از مركز ناحيه تماس خاك و تاير به طور غير مستقيم نيز از طريق معادلات كمكي با كمترين مفروضات ساده كننده قابل محاسبه اند.
چرخ دينامومتري غيرمحرك و فرمان پذير وسايل نقليه جهت انجام مطالعات مربوط به وسايل نقليه زميني خصوصاً مطالعات ديناميكي، اطلاع از مقادير لحظه اي كميت هاي فيزيكي وسيله نقليه ابداع گرديده است. اين سامانه به منظور دريافت آني مقادير مؤلفه هاي نيروي وارد بر چرخ هاي غير محرك فرمان پذير به همراه تعيين سرعت دوران و زاويه فرمان لحظه اي ابداع گرديده است. سامانه ابداعي، قابليت اندازه گيري مستقيم بار عمودي ديناميك وارد بر چرخ، گشتاور ناوشي ، گشتاور غلتشي و گشتاور برگردان را بوسيله چهار مبدل s-شكل اندازه گيري نيرو داراست و نيروي مقاومت غلتشي، نيروي جانبي و فاصله نقطه اثر نيروهاي عكس العمل سطح از مركز ناحيه تماس خاك و تاير به طور غير مستقيم از طريق معادلات كمكي با كمترين مفروضات ساده كننده قابل محاسبه اند.
اختراع حاضر شامل يك بخش مكانيكي شامل يك جعبه دنده خورشيدي و بخش الكترونيكي شامل پردازنده، موتور و انكودر مي باشد. بخش الكترونيكي به عنوان بخش كنترلي سيستم مكانيكي به كار مي رود. بخش الكترونيكي به كمك يك پردازنده اطلاعات سرعت شفت خروجي را توسط يك انكودر دريافت مي كند و با تغيير در سرعت شفت خروجي، به تناسب شعاع حامل را در يك سيستم سياره اي به كمك يك موتور الكتريكي تغيير مي دهد. به دليل محرك بودن حامل در اين سيستم و متحرك بودن سياره اي خروجي اين تغيير شعاع حامل باعث تغييرات در سرعت خروجي مي گردد. در حقيقت اين مكانيزم با تنظيم فاصله پولي هاي ورودي و خروجي از مركز، سرعت خروجي را كنترل مي نمايد. اين مكانيزم در تثبيت سرعت موتورهاي احتراقي كه سرعت خروجي آن ها كاملا يكنواخت نيست كاربرد دارد. به عنوان مثال مي توان به موتور توليد برق اشاره نمود. استفاده از اين مكانيزم مي تواند نوسانات برق خروجي را كاهش دهد.
يكي از مهمترين مباحث مربوط به هر وسيله نقليه، اعم از برونجادهاي يا جادهاي، نحوه بر هم كنش آن وسيله با سطح حركتي مورد نظر ميباشد. در سطوح حركتي تغيير شكل پذير همچون خاك، تعيين و بررسي برهم كنش چرخ در وسايل نقليه برونجادهاي و سطح اتكا، شكل پيچيدهتري به خود ميگيرد بهطوريكه تعيين نيروها و گشتاورهاي وارد بر بر چرخ، مخصوصا چرخ محرك، از گذشته تا به حال توجه بيشتر محققان و دانشمندان علم ديناميك وسايل برونجادهاي را به خود جلب نموده است. سرعت پيشروي، بار عمودي، فشار باد تاير، زاويه لغزش جانبي و همچنين كششي مالبندي از عوامل اثرگذار و مهم بر ميزان نيروها و گشتاورهاي وارد بر يك چرخ محرك هستند. به منظور يافتن مدل رياضي پيشبيني نيروي جانبي، نيروي طولي، گشتاور ورودي، گشتاور برگردان و لغزش، دستگاه آزمونگري شامل چهار بخش مكانيكي، هيدروليكي و الكترونيكي و نرم افزاري ساخته شد.
دستگاه اسانسگير با مبدل حرارتي ترموديناميكي از بخشهاي: مخزن آب و گياه، المنت حرارتي، مبدل حرارتي، اواپراتور،كندانسور، كمپرسور، لوله مويين و فيلتر خشك كننده تشكيل شده است. در ابتدا آب و گياه مورد نظر درون مخزن ريخته ميشود. المنت حرارتي را فعال كرده تا دماي آب را بالا برده و مخلوط بخارآب و اسانس گياه از خروجي مخزن وارد مبدل حرارتي شوند. مخلوط بخار آب و اسانس پس از عبور از لولههاي اواپراتور گرماي خود را از دست داده و تبديل به مايع ميشوند. سپس وارد ظرف ديگري شده تا اسانس از آب جدا شود. مبدل حرارتي مذكور داراي سامانه تبريد با مبرد ترموديناميكي ميباشد. مبرد در قسمت كمپرسور متراكم شده و وارد كندانسور گشته تا در فشار ثابت دماي آن كاهش يابد. مبرد بعد از عبور از لولههاي كندانسور وارد فيلتر خشككننده ميشود تا رطوبت آن گرفته شود سپس وارد لوله مويين ميشود و به يكباره دما و فشار آن كاهش مييابد. در اين قسمت دماي آمونياك به 15- درجه سلسيوس و فشار 3/236 كيلو پاسكال ميرسد. سپس وارد لولههاي اواپراتور ميگردد. لولههاي اواپراتور درون مبدل دستگاه اسانسگير قرار دارند. اين لولهها در داخل مبدل به صورت مارپيچ قرار گرفته اند تا گرماي بخار عبوري از مبدل را گرفته و آن را به مايع تبديل كنند. آمونياك داخل اواپراتور پس از گرفتن گرما از بخارآب، از لولههاي اواپراتور با دماي 25 درجه سلسيوس و فشار 2/1003كيلو پاسكال خارج شده و وارد كمپرسور شده تا دوباره متراكم گردند. اين سيكل به صورت مداوم در حال تكرار شدن است تا گرماي بخار آب درون مبدل را گرفته و عمليات تقطير را به خوبي انجام دهد.
دستگاه مالچ جمع كن پشت تراكتوري از بخشهاي: شاسي، تيغه، پايه تيغه، چنگال¬هاي بردارنده و هادي مالچ، پايه تنظيم كننده چنگال¬ها، فنرهاي ايمني تيغه، پايه غلتك جمع¬كننده مالچ و غلتك جمع¬كننده تشكيل شده است. دستگاه مالچ¬ جمع¬كن از طريق اتصال سه نقطه به تراكتور وصل شده و با پيشروي تراكتور در مزرعه، تيغه¬هاي دستگاه با سست نمودن خاك چسبيده به مالچ به كمك چنگال¬هاي هادي موجب جمع¬آوري مالچ و پيچيدنشان به دور غلتك جمع¬آوري كننده مي¬شوند. تيغه¬هاي دستگاه توسط فنرهاي ايمني در مقابل بارهاي ناگهاني محافظت مي¬شوند. مالچ نايلوني پس از عبور كردن چنگال¬هاي هادي از زير آن، روي سطح مزرعه قرار مي¬گيرند. در اين مرحله غلتك جمع¬-آوري كننده مالچ از روي آن گذشته و به دليل داشتن ميخ¬هاي فولادي كوتاه و نوك تيزي كه روي آن قرارگرفته¬اند، شروع به پيچيدن مالچ به دور خود مي¬شود و به اين ترتيب مالچ از سطح مزرعه جمع¬آوري مي¬گردد. اين عمل در حال حاضر به طور سنتي و توسط كارگران انجام مي¬شود و يا از ادوات خاك¬ورزي مثل كولتيواتور استفاده مي¬شود كه كارآيي لازم را نداشته و ميزان قابل توجهي از مالچ در سطح مزارع و زير خاك باقي مي¬ماند.
موارد یافت شده: 11