لیست اختراعات كمال الدين موسوي
سيستمي براي فيلمبرداري از فضاي بالا ، بطور مثال فيلمبرداري از فضاي بالاي استاديوم ها همانند دوربين اسپايدر كم ساخت كشور آلمان اما با امكاناتي منحصر بفرد تر و حذف معايب دوربين ذكر شده ؛ اين سيستم داراي 4 دستگاه وينچ به همراه 4عدد كابل نگهدارنده 200متري مي باشد كه در چهارگوشه ي محدوده ي فيلمبرداري مستقر مي باشند. اين وينچ ها بر اساس دستورات دريافتي از كامپيوتر مركزي، كابلهاي نگهدارنده را جمع و يا باز مي نمايند. بدين ترتيب، دوربين فيلمبرداري كه توسط اين كابلها مهارشده است، در جهت هاي مختلف به حركت درخواهد آمد. كامپيوتر مركزي با دريافت اطلاعات مورد نياز از سنسورهاي اندازه گيري كشش و طول كابل، و نيز اطلاعات دريافتي از سيستم موقعيت ياب تصويري، فرامين لازم براي ميزان چرخش و جهت حركت موتورها را صادر مي نمايند. دراين ميان، جايروي الكترونيكي با كمك جايروي مكانيكي، وظيفه ي كاهش نواسانات وارده به دوربين را دارند تا تصوير بدست آمده از كيفيت مطلوب برخوردار باشد. اين تصاوير توسط سيستم انتقال تصوير بيسيم به مركز كنترل ارسال شده و در آنجا براي پخش تلويزيوني آماده مي شوند.
دستگاه انكوباتور ساخته شده، شامل سه قسمت ضدعفوني كننده، ستر و هچر مي باشد كه اين سه قست در يك مجموعه جاي گرفته اند. كنترل سيستم فوق مشتمل بر دو بخش دستي و اتومات مي باشد. در بخش دستي، پارامترهاي دما، رطوبت، تعداد چرخش تخم ها در روز و تعداد روزهاي لازم جهت انكوباسيون توسط كاربر به دستگاه اعلام مي شود و بدين وسيله قابليت تنظيم براي تمامي پرندگان را دارد. در بخش اتومات با تعيين نوع پرنده، دستگاه به طور پيش فرض متغير هاي مورد نظر را براي ده پرنده در خود دارد.كنترلر اين سيستم با در نظر گرفتن هر نوع تغيير در ورودي هاي اختلاف دما و اختلاف رطوبت، غلظت گاز ضد عفوني و زمان، به كنترل مناسب خروجي هاي سيستم كه عبارتند از هيتر دما و هيتر رطوبت، فن هاي گردش و خروج هوا و همچنين صفحه چرخاننده ي تخم ها مي پردازد. كنترل هوشمند سيستم بر اساس منطق فازي است كه روش جديدي در اين گونه دستگاه ها مي باشد. پيوستگي و نرمي تغييرات پارامترهاي سيستم و در نتيجه يكنواختي شرايط و عدم شوك در پارامترها، مزيت مهم اين نوع كنترل براي اينگونه سيستم هاست. همچنين تنوع تعداد پرنده و وجود دستگاه ضدعفوني كننده در داخل مجموعه از جمله مزاياي منحصر بفرد ديگر سيستم حاضر است.
اين دستگاه شامل دو قسمت ضدعفوني و نگهداري تخم مي باشد كه اين دو قسمت در يك مجموعه جاي گرفته اند. همچنين كنترل سيستم فوق مشتمل بر دو بخش دستي و اتومات مي باشد. در قسمت دستي پارامترهاي دما، رطوبت و تعداد روزهاي لازم جهت نگهداري تخم توسط كاربر به دستگاه اعلام مي شود و قابليت تنظيم براي تمامي پرندگان را دارد. در بخش اتومات با تعيين نوع پرنده، دستگاه به طور پيش فرض متغيرهاي مورد نظر را براي هفت پرنده در خود دارد. اين سيستم بر اساس مدلي فازي از پلانت و با توجه به سيگنال ورودي و تجزيه تحليل آن، اقدام به تعيين وضعيت مطلوب براي خروجي ها و پايدار كردن آن ها مي نمايد. پيوستگي و نرمي تغييرات پارامترهاي سيستم و در نتيجه يكنواختي شرايط و عدم شوك در پارامترها، مزيت مهم اين نوع كنترل براي اين گونه سيستم هاست. همچنين تنوع تعداد پرنده و وجود دستگاه ضدعفوني كننده در داخل مجموعه از جمله مزاياي منحصر به فرد ديگر سيستم حاضر است.
در اين مقاله يك سيستم كنترل هوشمند بر اساس منطق فازي، براي تنظيم ارتفاع شيشه هاي اتومبيل ساخته شده است. عمليات استنتاج بر اساس مدل ممداني انجام مي شود و براي دي فازي سازي، از روش دي فازي سازي مركز ثقل استفاده شده است. كنترل فازي سيستم، بر عهده يك ميكروكنترلر ATMcga32 مي باشد، كه برنامه آن توسط نرم افزار Bascom AVR نوشته شده است. سيستم كنترل داراي دو مد دستي و اتوماتيك مي باشد. در حالت اتوماتيك نيازي به تداوم فشردن كليد براي اتمام عمليات بالا و پايين بردن شيشه نيست و علاوه بر اين، كار با اين سيستم طراحي شده، آسان و دقيق بوده و امكان تنظيم موقعيت شيشه پس از خاموش شدن اتومبيل فراهم مي باشد. با توجه به رشد علم و فناوري در سطح جهان مخصوصا در عرصه ي خودرو، هوشمند سازي سيستم ها از موارد لاينفك تكنولوژي دراين صنعت مي باشد. به همين دليل فازي شدن سيستم ها از اهميت ويژه اي برخوردار است. بعضي از هزينه هاي شركت هاي صنعتي، صرف ايجاد آسايش و برآورده كردن نيازهاي رفاهي متقاضيان مي شود. براي اين منظور بايد از روش هايي استفاده كرد، كه هم جايگزيني آن به جاي شيشه بالابرهاي قديمي مقرون به صرفه باشد و هم دسترسي به آن به سهولت انجام گيرد. تا همين چندي پيش و حتي در برخي از خودروهاي امروزي، علاوه بر امكان جدا شدن اين وسيله مكانيكي از درب هاي اتومبيل، تنظيم شيشه خودرو نيز تحت كنترل راننده نمي باشد. سالانه صدها نغر در اثر خفگي ناشي از استنشاق احتراق ناقص بنزين جان خود را از دست مي دهند. در برخي از خودروهاي پيشرفته تر، شيشه بالابرهاي خودكار نصب مي شود كه بوسيله ي شستي كنترل مي شود. اين مدلهاي شيشه بالابر، ضعف هاي بسياري داشت، از جمله براي تنظيم ارتفاع دلخواه شيشه و يا باز و بسته كردن آن به طور كامل بايد دست را تا انتهاي فرمان بر روي آن نگهداشت. همچنين اين شيشه بالابرها كنترل دقيق و پيوسته ايي را نسبت به تنظيم ارتفاع شيشه ندارند و بعد از خاموش شدن اتومبيل نمي توان هيچ عملكردي در ارتفاع شيشه داشت. پروژه سيستم كنترل شيشه هاي اتومبيل با منطق پيشرفته فازي تا كنون در دنيا طراحي نشده است و ما مفتخريم كه اين پروژه را به سرانجام مي رسانيم. دقت بالاي سيستم و پيوستگي در خروجي و نيز فرامين با ساتفاده از فازي سازي زماني از ويژگي هاي آن مي باشد كه توضيح داده خواهد شد. يك سيستم كنترل هوشمند براي تنظيم شيشه هاي اتوموبيل طراحي و ساخته مي شود كه اين سيستم قابليت درك دستورات و ارائه خودكار فرمان هاي لازم به عملگرها را دارد. با توجه به مدت زمان فشرده شدن كليد و جهت آن، فرمان مطلوب تشخيص داده مي شود. اگر اشاره كوچك فشرده شده باشد. سيستم به حالت اتوماتيك رفته و اگر زمان فشرده شدن كليد بيشتر از يك ثانيه باشد، متناسب با زمان فشرده شدن كليد، ارتغاع شيشه تغيير مي كند. هر چه كليد را بيشتر نكه داريم شيشه بيشتر در جهت مطلوب حركت مي كند. اين سيستم مجهز به سنسور دود Co2 . Co ( مي باشد كه در صورت بستن گاز شيشه ها به صورت اتوماتيك توسط سيستم كنترلي به پايين كشيده مي شوند تا مانع از خفگي سرنشينان شود. گاز نشت شده در اتومبيل هيج علائمي با خود ندارد تا سرنشين متوجه وجود گاز شود، به همين دليل استغاده از اين سنسور حساس در اين سيستم باعث مي شود كه كمترين مقدار گاز نشت شده در اتومبيي را حس كند. از سنسور مادون قرمز نيز براي تعيين موقعيت و در نتيجه ارتفاع شيشه استفاده مي ئنمود.
خلاصه در اين مقاله، طراحي و ساخت يك سيستم كنترل دماي محيط به وسيله ي يك دستگاه گرمايشي ارائه مي شود. با توجه به نامعلوم بودن مدل ديناميكي پلانت )وسيله گرمايشي و دماي محيط(، كنترلر بر اساس منطق فازي طراحي و ساخته شده است و عمل مي نمايد. فرآيند كنترلي پياده سازي شده در اين مقاله شامل يك ورودي (اختلاف دماي محيط با دماي مطلوب(، يك خروجي (كنترل ولو)و پنج تابع عضويت، براي ورودي و نيز خروجي مي باشد. عمليات استنتاج بر اساس مدل ممداني انجام مي شود و براي دي فازي سازي، از روش دي فازي سازي مركز ثقل استفاده شده است. به منظور كاهش حجم حافظه مورد نياز و ارزاني سيستم كنترل، عملكرد كنترلر فازي با توابع خطي پياده سازي شده است. كنترل فازي سيستم، به عهده ي يك ميكروكنترلر ATMega8 مي باشد كه برنامه ي آن توسط نرم افزار Bascom AVR نوشته شده است. دما توسط سنسور LM35 اندازه گيري شده و با دماي گرفته شده از كاربر يا با دماي پيش فرض (بسته به انتخاب كاربر)مقايسه مي شود و بر اساس برنامه ميكرو،فرماني به استپ موتور اعمال شده كه سبب تغيير موقعيت شير كنترل ولو مي شود و كنترل دما صورت مي پذيرد. اين سيستم هوشمند مجهز به تشخيص گاز شهري co و C02 توسط سنسور ( MQ4 (مي باشد كه در صورت نشت اين گازها شير كنترل ولو به طور كاملا اتوماتيك بسته مي شود.
اين سيستم كه براي اولين بار در ايران و حتي جهان طراحي شده است قادر است دائما و به صورت كاملا هوشمند سختي آب خروجي دستگاه تصفيه آب را اندازه كيري كرده و مقدار سختي را كه بر حسب PPM مي باشد بر روي صفحه نمايش سيستم نشان دهد همچنين سختي آب بطور مرتب توسط پردازشگر سيستم تجزيه و تحليل شده و اگر از رنج استاندارد (120- 140) و يا تعريف شده توسط كاربر يا پايين تر باشد وضعيت مناسب يك موتور كه محور آن با شير ميكس كوپل شده است سختي آب خروجي دستگاه را در رنج تعريف قرار مي دهد لاز م به ذكر است كه در دستگاه هاي تصفيه آب تعلي اندازه گيري و كنترل سختي آب خروجي بصورت دستي انجام مي شود كه تنظيم آن پس ا ز چند هفته بسته به ميزان سختي آب منطقه به كلي تغيير مي كند كه اين خود مهمترين عامل ضعف اين دستگاه ها بشمار مي رود اين سيستم كه براحتي و فقط با اتصال چهار سيم قابليت نصب در كنار دستگاه هاي تصفيه آب را دارد موجب كنترل دقيق سختي آب مي شود
اين يخچال خورشيدي از سه بخش اصلي تشكيل شده است كه بخش اول شامل تأمين و و تبديل انرژي، بخش دوم شامل سيستم خنك كننده و بخش سوم شامل كنترل سيستم مي شود.
موارد یافت شده: 16