لیست اختراعات محمد اسماعيل زاده
اين چوب به دليل وزن بسيار كم و قيمت پايينتر از انواع كامپوزيتها ، به عنوان ماده اصلي در ساخت هواپيماهاي مدل استفاده مي شود . از مهمترين خواص اين چوب انعطاف پذيري فوق العاده ي آن و شكل پذيري آسان آن مي باشد كه به طراح اجازه مي دهد انحناها و پيچيدگي هاي موجود در بدنه را به خوبي اجرا كند ، ولي استفاده از اين چوب ها به تنهايي براي ساخت مدل هاي شناور ممكن نيست و دليل اين مطلب را مي توان در مقاومت و استحكام پايين آن به تنهايي دانست ، بنابر اين مي توان سازه را به صورت تركيبي ساخت ، به اين صورت كه اسكلت بندي شناور و پوسته هاي بدنه ي آن را از جنس بالسا ساخت و سپس در نواحي كه به مقاومت بيشتري نياز داريم از كامپوزيتها به عنوان تقويت كننده استفاده كنيم ، در اين صورت وزن سازه تا سه برابر سازه هاي كامپوزيتي يكپارچه كاهش خواهد يافت ، همچنين به دليل چگالي بسيار پايين چوب ، آبخور شناور به شدت كاهش يافته در پي آن مصرف انرژي كاهش و سرعت افزايش مي يابد . نتايجي كه در ساخت شناورهاي مدل به كمك چوب بالسا مي توان بدست آورد عبارتند از : 1) كاهش وزن سازه 2) افزايش مقاومت بدنه در مقايسه با نمونه كامپوزيتي يكپارچه 3) قابليت ترميم بسيار دقيق و آسان 4) هزينه ي ساخت پايين تر از كامپوزيت 5) اجراي پيچيدگي هاي طراحي با دقت بسيار بالاتر از كامپوزيت و البته با هزينه ي پايين تر
در اين طرح هدف اضافه كردن يك بدنه مجزا در داخل پوسته ي كاذب زيردريايي است كه به منظور رعايت اصول ساخت و حفظ نظم جانمايي و قابليت ارتقا ارايه شده كه در انواع طرح هاي متداول اين امر رعايت نمي شود وجانمايي و آرايش فني قطعات بصورت سنتي انجام مي گردد.لازم به ذكراست اين طرح مي تواند جايگزين بالقوه ي جانمايي هاي قديمي و غير اصولي شده و ميزان خطرات احتمالي و خسارات را به صفر برساند.
اين شناور جزء شناورهاي سه بدنه محسوب مي شود كه تفاوت هاي اساسي با ساير شناورهاي هم رده ي خود دارد. مهم ترين وجه تمايز شناور طراحي شده ، هم شكل بودن سه بدنه و طول مساوي آنهاست و مقطع هر سه بدنه به صورت V شكل بوده و مهم ترين خاصيت اين گونه مقاطع سرعت بسيار بالا مي باشد. شناور هاي تندرو تك بدنه پايداري مناسبي ندارند، اين نقيصه با افزايش دو بدنه ي هم اندازه و هم شكل برطرف شده و در پي آن آبخور به شدت كاهش يافته و در عين تامين پايداري مطلوب سرعت افزايش يافته است . همانطوري كه اشاره شد از ويژگي هاي اين فرم بدنه مي توان به قابليت حفظ مسير مستقيم و بالا آمدن شناور از سطح آب ( Planning ) اشاره كرد، به طوريكه با حركت شناور ، آب با حركت چرخشي از درون تونل ها عبور مي كند كه در پي آن بدنه شناور به سمت بالا حركت خواهد كرد كه اين امر موجب كاهش مقاومت آب روي بدنه شناور مي گردد . علاوه بر اين بالا آمدن شناور از سطح آب و كاهش آبخور مزيت هاي زير را نيز به همراه خواهد داشت: 1) افزايش راندمان پروانه به صورت نيمه مغروق 2) كاهش مقاوت اصطكاكي بدنه شناور با سطح آب 3) كاهش مصرف انرژي 4) افزايش سرعت 5) افزايش ظرفيت حمل بار 6) افزايش مانور لازم به ذكر است كه اين شناور در دومين دوره مسابقات شناور هاي دانشگاه شريف مورد توجه قرار گرفت و نتايج قابل قبولي بدست آورد.
اين طرح شامل فرم بدنه اي منحصر به فرد در سطح جهاني مي باشد كه هيچ نمونه داخلي و خارجي ندارد.هدف از انجام اي طرح ساخت و طراحي يك فرم بدنه زير دريايي ميباشد كه با توجه به شكل خاص و مزاياي هيدروديناميكي و نظري خود با پايين ترين ميزان مقاومت در برابر سيال حركت كرده و موجب افزايش چشمگير سرعت حركت و انجام مانورهاي خاص گردد.از خواص آن ميتوان به بازدهي بالاي سطوح متحرك،كم مصرف بودن،و منحصر به فرد بودن شكل ظاهري بدنه اشاره نمود.
در اين پروژه جهت يكپارچهسازي عمليات توزيع انرژي و مديريت اجزاي الكتريكي در خودروي هاي سنگين الكتريكي و هيبريد- الكتريكي، يك «سيستم توزيع انرژي الكتريكي هوشمند» طراحي و ساخته شد كه بهعنوان يك عملگر و حد واسط بين كنترلر مركزي خودرو و اجزاي الكتريكي عمل مي كند و وظيفهي انتقال انرژي الكتريكي مورد نياز از باتريها به اجزاي مختلف، مانيتورينگ و بررسي صحت كاركرد قطعات الكتريكي را برعهده دارد. همچنين اين سيستم، بهمنظور حفاظت اجزاي الكتريكي و نيز تأمين ايمني مسافران در برابر خطر برقگرفتگي، همواره مقاومت بين خطوط قدرت و بدنهي خودرو را بررسي مي نمايد و در صورت لزوم ابتدا با دادن اخطار، راننده را از وجود عيب آگاه ساخته و در صورت لزوم از ادامهي كار خودرو جلوگيري كرده و خودرو را خاموش خواهد نمود. با توجه به اهميت وظايف اين سيستم دو برد الكترونيكي كه با نامهاي RTU1 و RTU2 نامگذاري شدهاند، بهعنوان كنترلر براي اين مجموعه طراحي شدهاند كه با دريافت فرامين ارسال شده از كنترل مركزي خودرو و تحليل آنها، فرامين لازم را براي اجزاي مختلف صادر كرده و همچنين با بررسي پيامهاي فيدبك شده از قطعات الكتريكي، اطلاعات لازم را به كنترلر مركزي ارسال مينمايند. دو كنترلر طراحي شده در اين قسمت قابليت برقراري ارتباط مجموعههاي الكتريكي با كنترلر مركزي را از طريق پروتكل ارتباطي CAN فراهم خواهند نمود.
بدنه فيبر كربن زيردريايي راديو كنترل فرزاد اشتري فرزند عليرضا صادره از اصفهان به شماره شناسنامه 5100036745 محمد اسماعيل زاده خبازي فرزند محسن صادره از اصفهان به شماره شناسنامه1270814567 خلاصه ي اختراع: هدف از انجام اين طرح ساختن يك بدنه ي كاذب زيردريايي راديو كنترل به وسيله مواد كامپوزيت از جمله الياف كربن مي باشد كه تا به حال هيچ نمونه ي داخلي و خارجي نداشته است.از مهمترين اهداف اين طرح مي توان به چند مورد اشاره كرد: 1.سبكي وزن و ظرافت در ساخت 2.مقاومت در برابر فشارهاي وارده در عمق آب 3.استحكام مكانيكي بالا و مقاوم در برابر لرزش و ضربه 4.زيبايي ظاهري 5. باانواع خواص متفاوت متناسب با انواع كاربردهاي پژوهشي و صنعتي در اين طرح از يك پلاتفرم جديد و بصورت نوك تيز استفاده شده كه در تمامي مدل هاي زيردريايي بي نظير بوده و داراي خواص منحصر به فرد است كه كاملا ماحصل تجربه-دانش فني-ابتكار و نوآوري اين گروه مي باشد. در اين طرح هدف جايگزين كردن الياف كربن و كامپوزيت به جاي فلز يا پلاستيك ميباشد كه به انواع روشهاي سنتي يا جديد,قالبگيري شده و به كاربرده مي شود وهمچنين باتركيب يااضافه كردن انواع مواد ,خواصي جديد و كارامد به وجود مي آيد كه قابل بهره برداري در صنايع دريايي ميباشد.
موارد یافت شده: 6