لیست اختراعات محمد مونسان
اين اختراع شامل طراحي دقيق مشخصات فني يك طرح ابداعي و جديد براي رستوران زيرآبي متحرك مي باشد كه مراحل اوليه طراحي آن انجام شده است. اين رستوران براي آبهاي كم عمق طراحي شده و داراي ظرفيت حمل 40 مسافر با قابليت غوص و صعود عمودي مي باشد. شكل كلي بدنه فشار به صورت يك نيم استوانه مي باشد كه در زير آن مخازن متعددي تعبيه شده اند. عملكرد كلي اين رستوران شبيه به زيردريايي مي باشد. غوص و صعود بوسيله مخازن بالاست انجام مي شود و بدنه رستوران در دو طرف بوسيله دو ميله هادي مهار شده است. اين طرح با آبگيري مخازن بالاست غوص كرده و در كف دريا مي نشيند و پس از تخليه مخازن بالاست، بدليل وجود ميله هاي هادي در طرفين، بطور عمودي صعود مي كند و مسافران در سطح آب جابجا مي شوند. كليه موارد ايمني در طراحي اين وسيله زيرآبي در نظر گرفته شده است. جنبه هاي مختلفي از طراحي براي اين رستوران انجام شده كه مشخصات آنها در پايان نامه و مقاله اي با همين موضوع ارائه شده است نظير؛ طراحي آرشيتكتوري و جانمايي، كنترل وزني و بالانسينگ، پايداري در حين غوص و صعود، سازه بدنه فشار و ضمائم بيروني بدنه و پنجره هاي ديد، سيستم برق و قدرت، سيستم تأسيساتي و حجم بندي مخازن شامل مخازن بالاست، تريم، جبران وزن، آب شيرين، سوخت و فاضلاب. همچنين تخمين هزينه ساخت اين طرح و بازدهي اقتصادي آن نيز، ارائه شده است. اين رستوران كاملا طرحي ابداعي است و براي اولين بار در جهان به اين شكل مطرح شده است.
اين طرح داراي دو قرقره مي باشد كه يكي در كف محيط آب و ديگري در بالاي سطح آب قرار دارد و فاصله اين دو قرقره از يكديگر ثابت است. محور قرقره دوم به يك ژنراتور برق متصل است. اين دو قرقره به وسيله يك تسمه كه دو طرف آن به يك مخزن بالاست (كاربرد در زير دريايي ها) متصل شده به يكديگر مرتبط مي شوند. قوتي وزن تر مخزن مثبت شد به سيب گرانش به سمت عمق آب حركت مي كند تا به كف حوضچه برسد در اين حالت تجهيزات بالاست عمل كرده و به سبب بويانسي مجموعه مخزن مجددا به سطح آب صعود مي كند. اين فرايند به دفعات بسيار قابل تكرار است اين غوص و صعود متوالي مخزن باعث چرخش قرقره محور آن و در واقع محور ژنراتور شده و برق توليد مي كند.
بديهي است در كشوري مانند ايران با مرز گسترده آبي در شمال و جنوب كشور، نياز به تسلط نظامي هرچه بيشتر بر اين مرزها بخصوص در خليج فارس كه از مناطق پر تنش در دو دهه قبل محسوب مي گردد. وجود منابع نفتي گسترده در بستر دريا، نياز به ورود به عمق دريا هاي وطني جهت شناخت زيست دريايي، و استفاده از رباتي كه در بسياري از موارد قابليت جايگزيني غواص را به خصوص در موارد خطر آفرين داشته باشد، و... همگي از عوامل و مشكلاتي است كه وجود چنين رباتي را در كشور مهم مي نمايد. و عدم وجود چنين زيردريايي در كشور و در زمينه هاي مختلف نظامي، تحقيقاتي، صنايع نفت و گاز و تجسسي كاملا احساس مي گردد. جمع بندي نهايي: از جمله دلايل بهينه بودن طرح، نحوي كنترل ويژه بر ميزان آبگيري سيستم بالاست، سرعت خوب، قابليت مانوردهي و ... شناور مي باشد در كنار قابليت هايي مثل فيلمبرداري زير آب و پرتاب موشك و از قابليت هاي منحصر به فرد آن وجود سيستم DAS قابليت مانيتورينگ اطلاعات و نحوه ي كنترل هوشمند است كه در كنار موارد قبل قابليتي در حدود يك AUV (زيردريايي هاي هوشمند) را براي شناور آريا با صرف هزينه ايي بسيار كمتر ايجاد مي كند.
با توجه به گستردگي مرزهاي آبي در شمال و جنوب ايران و تمركز تهديدات در دريا و استراتژي نامتقارن و بازدارنده كشور روشن است كه حوزه زير سطحي از اهميت ويژه اي برخوردار است. به همين نحو سلاحهاي موثر و سيستمهاي پشتيباني آنها از اولويت بالايي برخوردارند. در اين راستا مقاله پايگاه متحرك پشتيباني زير سرحي را معرفي و سيستمهاي آن را تشريح مي نمايد و در انتها به اين نتيجه مي رشد كه با توجه به كاربردهاي جانبي ديگر لازم است پروژه به صورت امكان سنجي و طراحي مفهومي فعال و مورد حمايت دستگاههاي ذيربط قرار گيرد.
يكي از معضلات هميشگي كشتي¬ها، كنترل و كاهش دامنه حركات و غلتش آنها حين حركت در شرايط طوفاني دريا و امواج بلند است. تاكنون روشهاي مختلفي به عنوان سيستم¬هاي ضدغلتش كشتي¬ها استفاده شده، نظير ژيروسكوپ ضدغلتش، مخازن ضدغلتش و بالك¬هاي پايدارساز. اشكالات عمده اين سيستم¬ها: اشغال فضاي بزرگ، تحميل وزن زياد و هزينه زياد هستند. اين 3 مشكل اساسي باعث شده¬اند كه اغلب كشتي¬ها نتوانند از اين آنها براي كاهش دامنه حركات و شتابها در امواج استفاده كنند. مثلا يك كشتي مسافري40 هزار تني داراي سه ژيروسكوپ ضدغلتش با قطر قسمت دوار حدود 4 متر و وزن هر ژيروسكوپ 230 تن و مجموع وزن 690 تن هستند كه حدود 90 مترمكعب از فضاي داخل كشتي را اشغال مي¬كند. ايده اختراعي فعلي، يك روش نوين، ارزان، كم حجم و سبك براي كاهش غلتش به كمك تور معمولي (مشابه تورهاي ماهيگيري) است كه در همه نوع كشتي و تناژها قابل استفاده است. اين تورها در محفظه¬هاي كوچكي در چهار طرف بدنه جمع شده هنگامي كه دريا مواج مي¬شود به داخل آب انداخته مي-شوند. كارايي اين روش ابداعي به روش آزمايشگاهي در حوضچه كشش آزمايشگاه ملي خليج فارس اثبات شده است.
موارد یافت شده: 9