لیست اختراعات مسعود حاجي محمدرضازاده
امروزه ديگر پيشرفت تكنولوژي بر كسي پوشيده نيست جوامع صنعتي و نيمه صنعتي هر روز شاهد گامي نوين در عرصه تكنولوژي و ساخت و طراحي ماشينها و تجهيزات جديد مي باشند. اما اين پيشرفت و توسعه آثار جانبي خاص خود را همراه دارد كه شايد هميشه خواست و ميل بشر نباشد. نكته اي كه در اين پروژه تحليل و به رفع كاستي هاي آن پرداخته شده است سيستمي است با نام اعلام موانع هليكوپتر كه همانطور كه از نامش بر مي آيد در صنايع هوايي و به خصوص هليكوپتر كاربرد دارد، برخورد هليكوپتربا موانع طبيعي و مصنوعي مانند صخره ها ساختمانهاي بلند سيستمها و دكلهاي انتقال برق ما را بر آن داشت تا با طراحي سيستمي ارزان - كارا و با قابليت اجرا امكانات موجود در داخل كشور به رفع اين معذل اقدام نماييم. اميد آنكه طرح مذكور گامي باشد در راه پيشرفت صنايع هوايي كشور عزيزمان ايران.
كمبودي كه اكنون در خودروهاي امداد جاده اي به چشم مي خورد نداشتن شتاب كافي كه دليل آن مسدود بودن مسير عبور به وسيله خودروهاي ديگر مي باشد. مسدود نمودن راه در اكثر مواقع امري است سهوي كه به دليل عدم اطلاع رساني كافي از وجود خودروهاي امدادي صورت مي گيرد. و آنچه در اين طرح به آن پرداختيم راه حلي است مفيد و ساده كه تواند نه كاستي هاي موجود در سيستم چراغ گردان و آژير را جبران نمايد عاملي كه باعث ناكارآمدي چراغ گردان مي شود غالبا روشنايي روز و يا هواي آلوده است و عاملي كه در عملكرد درست آژير اختلال ايجاد مي كند شيشه هاي بسته و روشن بودن پخش اتومبيل است. سيستم ارائه شده با ارسال امواج قبل از رسيدن به خودروهاي موجود در مسير به پخش آژير ملايم به همراه چراغ چشمك زن مي پردازد كه باعث آگاهي راننده و باز نمودن به موقع راه مي گردد.
جوامع پويا همواره سعي در پيشرفت و آباداني خويش داشته اند ولي هيچ مسأله اي نيست كه داراي 2 وجه مثبت و منفي نباشد از باب مثال اتومبيل كه وسيله اي است بسيار مفيد و نشان از تكنولوژي و صنعت در بسياري از مواقع حادثه مي آفريند كه اين حوادث ممكن است عمدي يا سهوي باشد عامل اصلي اكثر حوادث سهوي بي توجهي راننده و يا عدم اطلاع رساني درست مي باشد كه مي توان به حوادث ناشي از جاده هاي در دست تعمير و يا حوادث كوچكي كه كانونحوادث بزرگ مي باشند اشاره كرد از باب روشن شدن موضوع به بيان مثالي ديگر مي پردازيم: خودرويي را در نظر بگيريد كه با سرعتي نسبتا بالا در بزرگراهي در حال حركت مي باشد در ميانه راه جاده در دست تعمير است يعني خودرو با كوهي از خاك ، سنگ و ديگر ابزار آلات راه سازي مواجه مي گردد كه در ميان راه قرار گرفته و نقش موانعي خطرناك را ايفا مي كنند. حال اگر زمان مذكور را شب در نظر بگيريم احتمال حادثه ساز بودن محل افزايش مي يابد كه البته در روز نيز بي حادثه نمي باشد تجربه ثابت كرده است چراغ هاي چشمك زن و اشخاصي با پرچم قرمز كارايي خويش را به دليل سرعتهاي بالا و عدم اطلاع رساني كافي از طرف اين وسايل از دست داده اند اكنون نياز به سيستمي نمايانگر مي گردد كه علاوه بر قابليت هاي فوق به سيستمي پيشرفته مجهز باشد كه كاستي هاي مذكور را جبران نمايد طرحي كه در اين رابطه ارائه شده است سيستمي مي باشد با همه قابليت هاي فوق از جمله پرچم، چراغ جهت نما، چراغ چشمك زن (فلاشر) و آژير آنچه طرح مذكور را از ديگر طرح ها متمايز مي نمايد قسمت هشدار دهنده بي سيم مي باشد بدين معنا كه اگر دستگاه مذكور فعال گردد سيم گيرنده اي كه بر روي خودروها نصب گرديده روشن و به پخش پيام بدين مضمون (به محل حادثه خيز نزديك مي شويد با احتياط برانيد) مي پردازد پخش اين پيام درون خودرو راننده را از وجود خطر آگاه مي سازد از مزيت هاي طرح فوق مي توان قيمت ارزان همچنين قابليت استفاده در ديگر مكان ها از جمله پيچ هاي تند و لغزنده معابر مدارس و . .. اشاره نمود.
ميل بكسل تلسكوپي جهت انتقال خودروهاي معيوب وسيله اي است امدادي كه در كليه خودروها (بويژه خودرو هاي سبك) كاربرد دارد. چنانچه يك خودرو معيوب گردد و قادر به ادامه مسير نباشد نياز به كشيدن (بكسل) آن الزامي مي گردد.روش متداول جهت اين انتقال استفاده از طناب مي باشد كه كاري است بسيار خطرناك چراكه طناب جمع شده و احتمال برخورد دو خودرو را بشدت افزايش مي دهد.روش ديگر كه فاقد عيب فوق مي باشد استفاده از لوله اي ثابت است ولي اين روش نيز به علت حجيم بودن لوله و مشكلات ناشي از جايگزاري آن در خودرو چندان مطلوب نمي باشد.طرح ارائه شده با نام ميل بكسل تلسكوپي جهت انتقال خودروهاي معيوب مجموعه اي است از لوله ها به طول يكسان و قطر متفاوت، اين لوله ها درون يك ديگر فرو رفته و بوسيله پيچ متصل مي گردند.دو قلاب نصب شده در ابتدا و انتها به خودرو معيوب و كشنده متصل مي گردد.اين روش نه تنها ايمني بكسل ثابت را داراست بلكه به علت خاصيت كشويي (تلسكوپي) بسيار كم حجم بوده و براحتي در صندوق خودرو جاي مي گيرد.
كمتر كسي است كه خودرويي امدادي از قبيل ماشين آتش نشاني و يا آمبولانس را در پشت چراغ هاي قرمز نديده باشد. و همگان بر اين نكته واقفند كه زمان در امور امدادي نقشي بس حياتي ايفا مي كند البته اگر خودرو امدادي در اولين صفوف پشت چراغ قرار گرفته باشد با كمي احتياط مي توان از آن عبور كرد اما اگر شما صفي طويل از خودروها را در مقابل خودروي امدادي در نظر بگيريد عبور كاري بس خطرناك به نطر مي رسد و تنها نقطه اميد وجود افسران راهنمايي و رانندگي مي باشد كه راه را براي عبور اينگونه خودروها باز نمايند ولي اين امر هميشه تحقق نمي پذيرد و اينجاست كه نياز به سيستمي كارآمد احساس مي شود راه حلي كه در اينجا به آن اشاره مي كنيم مبتني است بر سيستم هاي گيرنده و فرستنده راديويي به دين شكل كه يك فرستنده قدرتمند بر روي خودروي امدادي نصب و در زمان نياز فعال مي گردد اين فرستنده با ارسال امواج راديويي به چراغ راهنمايي گيرنده اي را كه درون چراغ قرار دارد فعال مي نمايد گيرنده نيز پس از تحريك قسمت پردازش هوشمند چراغ را فعال مي نمايد قسمت پردازش نيز متناسب با نيازهاي فني رنگ چراغ را به نحوي كه بيشترين كارايي را داشته و زمان مورد نياز براي عبور را فراهم تعبيه مي نمايد به طور مثال اگر رنگ چراغ در حالت موافق (سبز بود) تغيييري ايجاد مي كند و تنها در صورت نياز بر زمان آ« مي افزايد و اگر چراغ در حالت مخالف (قرمز) قرار داشته باشد در ابتدا هر دو جهت چراغ را به مدت 3 ثانيه نارنجي و پس از آن طرف موافق را سبز و جهت مخالف را قرمز مي نمايد و اين امر تا عبور كامل خودروي امدادي از چهار راه ادامه مي يابد. پس چراغ به حالت طبيعي خويش باز مي گردد و بايد توجه داشت كه به دليل قابليت سيستم خودروي امدادي قبل از رسيدن به چهارراه و در فاصله اي دورتر رنگ چراغ را تغيير مي دهد كه خود باعث اتلاف كمترين زمان ميگردد.
موارد یافت شده: 6