لیست اختراعات مهرداد غفاری
اتصالهاي تيرچه به تير عموماً به صورت مفصلي انجام ميشود. فرضيات طراحي و نيز روند اجراء به گونهاي است كه شرايط اتصال مفصلي فراهم شده و از اينرو در محل تكيهگاهها فقط از ظرفيت برشي تيرچه استفاده ميشود. براي كاهش تغييرمكان قائم و ارتعاش تيرچه از ايده اتصال كفشكي تيرچه به تير همراه با ميخهاي پرمقاومت استفاده ميشود
اتصال خمشي تير به ستون HSS پرشده با بتن خودمتراكم با پيچ ميانگذر كه در زمينه صنعت ساخت و ساز كاربرد دارد. در حال حاضر امكان استفاده از اتصال خمشي ورق انتهايي در ستونهاي قوطي شكل (HSS و ...) وجود ندارد زيرا در دنيا تكنولوژي خاصي براي به منظور سفت كردن و پيشتنيده كردن پيچها در دنيا وجود ندارد و از طرف ديگر سختي و مشكلات اجرايي در تعبيه ورقهاي پيوستگي، موجب شده استفاده از مزاياي اين نوع اتصال براي ستونهاي قوطي شكل غيرممكن شود. همچنين استفاده از ستونهاي ساخته شده از مقطع قوطي داراي مشكلات اجرايي زيادي از جمله ساخت مقطع قوطي و حجم زياد جوش و اجراي ورق پيوستگي ميباشد. ستونهاي مورد استفاده در اين جزئيات پيشنهادي با حذف ساخت مقطع، حذف ورق پيوستگي و امكان استفاده از اتصال ورق انتهايي مشكلات اجراي هر كدام از اين موارد را حذف نموده و با بهرهوري از مزيت بتن داخل ستون، شرايط محافظت در برابر حريق نيز برآورده ميشود.
عنوان اختراع : مجموعه هاي ماجولار تامين انرژي در خودروهاي تمام برقي . در اين اختراع محفظه چهار مولفه مهم سيستم تامين انرژي يك خودرو برقي يعني باطري، شارژر، مبدل و سيستم كنترل بطور ماجولار طراحي شده اند و قابليت تعويض، جابجايي و ارتقاء آنها برروي خودرو بسهولت فراهم شده است. بعبارت ديگر كاربر مي تواند با توجه به نيازهاي متنوع خود از خودرو (بطور مثال افزايش ميزان شارژ باطري يا ارتقاء موتوربرقي سرچرخ) نسبت به افزايش يا كاهش تعداد باطري هاي خودرو و در صورت لزوم جابجايي و تعويض سيستم هاي مبدل، كنترل و شارژر مربوطه اقدام نمايد. اين اختراع راه حلي كم هزينه به مشتريان خودرو هاي تمام برقي ارائه ميكند تا بتوانند با توجه به تغيير نياز هايشان از خودرو، و بدون نياز به تعويض خودرو، نسبت به افزايش يا كاهش تعداد باطريها و به تبع آن ميزان پيمايش خودرو بين دوبار شارژ متوالي اقدام كنند. بديهي است در صورت ارتقاء موتور الكتريكي به موتوري با قدرت بيشتر، نياز به تغيير و ارتقاء سيستم كنترل، اينورتر و تعداد باطريها وجود خواهد داشت كه در اين اختراع راه حلي براي اين نياز هم فراهم شده است
اتصال ستون به ستون با پيچ هاي ميان گذر پر مقاومت در محل وصله، امكان انتقال تمامي نيروهاي مقطع ستون طبقه بالاتر را به ستون طبقه پايين تر فراهم مي كند. به منظور انتقال اين نيروها از يك صفحه درون ستون پاييني استفاده مي شود و از اين رو پيچ هاي ميان گذر پر مقاومت صرفا وظيفه ايجاد پيوستگي در محل اتصال را به عهده داشته و نيروي برشي را متحمل نخواهند شد. نيروهاي وارد بر ورق درون ستون از طريق جوش هاي موجود در چهار طرف، به ستون زيرين انتقال مي يابد. از انجا كه ورق زيرين عملكردي همانند صفحات پاي ستون دارد، بنابراين در محاسبات مربوط به تعيين ضخامت ورق از روابط مربوط به اين صفحات استفاده مي شود. به منظور جلوگيري از لهيدگي وجوه ستون كوچكتردر اثرنيروي عظيم پيش تنيدگي از يك ورق داخل ستون در فاصله اي بين دو رديف پيچ استفاده مي شود. همچنين براي جلوگيري از ايجاد تنش هاي اضافي در گوشه هاي ستون پاييني بر اثر تغيير شكل ناشي از نيروي عظيم موجود در پيچ ها، لبه هاي ستون در فاصله اي ميان صفحه زيرين تا محل قطع بريده مي شود. فاصله هر رديف از پيچ ها نسبت به وجوه كناري ستون بر اساس حداقل فاصله لازم تا لبه ستون با بعد كوچكتر تعيين مي شود. در اين روش ابتدا ستون بالايي بر روي ورق مستقر درون ستون زيرين قرار گرفته و سپس پيچ هاي ميان گذر پر مقاومت از وجه ستون بزرگتر وارد شده و در نهايت با گذر از وجوه ستون كوچكتر از طرف ديگر خارج شده و تا نيروي پيش تنيدگي سفت مي شوند. دو رديف با دو پيچ در هر رديف (در مجموع چهار پيچ) وجوه مقابل را به يكديگر اتصال مي دهند. وجه متعامد ستون نيز داراي چهار پيچ با شرايط مشابه خواهد بود. به منظور جلوگيري از تداخل پيچ ها در راستاي عمود بر هم، سوراخ هاي موجود در يك سمت با اندكي جابه جايي قائم تعبيه مي شود. فاصله خالي بين لبه داخلي ستون بزرگتر و لبه خارجي ستون كوچكتر در حد فاصل بين پيچ ها با ورق هاي پر كننده پر مي شود.
ابتدا ستون هاي باكس و تيرها ساخته شده و ستونها به صفحه انتهايي تيرها به وسليه پيچ و مهره هاي ميان گذر بسته خواهند شد. در اين روش با استفاده از پيچ هاي دو سر رزوه صفحه انتهايي متصل به تير مستقيما به صفحه انتهايي تير روبرو يا وجه مقابل ستون متصل مي گردد. روش اتصال اصطكاكي بوده و پيچ ها جهت تحمل كشش طراحي شده اند.
هدف از اين اختراع ارائه يك روش جديد براي طراحي و ساخت يك مبدل حرارتي در آبگرمكن مي باشد كه بتواند گرماي ناشي از احتراق سوخت (عموما گاز) را به آب منتقل كرده و آب گرم بهداشتي (مصرفي) يا آب گرم لازم براي گرم كردن خانه (آب گرم شوفاژ) را در كنار اجزالي ديگر يك آبگرمكن (از قبيل مشعل - دود كش و لوازم كنترلي ) فراهم نمايد. در اين اختراع از صفحات فلزي (آلومينيومي يا آهن گالوانيزه) استفاده شده است كه با قرار گرفتن اين صفحات در كنار هم مبدلي حرارتي تشكيل خواهد شد كه قابليت انتقثال حرارت از سوختن گاز را به آب عبوري از بين اين صفحات فراهم مي آورد. سطح لازم براي صفحات سطح مقطع لازم براي عبور آب طرز قرار گرفتن صفحات در كنار هم بطوري كه مجاري عبور آب فراهم گردد سرعت عبور آب مشخصات گاز و گرماي ناشي از احتراق آن ابعاد و مشخصات مشعل مورد نياز محل نصب كنترل ها و شيرهاي كنترلي چگونگي ورود و خروج آب افت فشار سمت آب و گاز از پارامترهايي هستند كه براي طراحي و ساخت اين آب گرمكن مورد توجه و محاسبه قرار گرفته اند.
پردازش، كنترل و هدايت عملكرد اجزاء مختلف يك خودرو، توسط پردازنده هاي متعدد محلي كه بنام ECU ميشناسيم صورت ميپذيرد. اين قطعات الكترونيكي توسط شركتهاي متعدد براي انجام وظايف مختلف طراحي و توليد ميشوند. در بدن انسان هم بعضي از كنشها توسط شبكه عصبي هدايت ميشود و بعضي از تصميمات و كنشها توسط مغز انجام ميشود. اين اختراع با الگو برداري از شبكه مغز و اعصاب انسان و اين ايده شكل گرفته است كه از تنوع پردازنده هاي محلي، همچنين از تنوع اتصال بين اجزاء مختلف خودرو از قبيل سنسورها و عملگر ها جلوگيري نموده و با ماجولار كردن پردازنده هاي محلي و با يكسان سازي اتصالات بين سنسور ها و عملگر ها، درست مانند نرونها در شبكه مغز واعصاب، از صرفه اقتصادي اين الگوبرداري در جهت كاهش قيمت تمام شده خودرو استفاده نمايد. اينكار سبب انعطاف پذيري نيز مي گردد بدين نحو كه شركتهاي خودرو ساز ميتوانند با تغيير نياز منديهاي مشتريان و لزوم جابجايي، تغيير يا حتي اضافه نمودن اجزاء جديد، بسادگي از اين سيستم كنترل استفاده نمايند و پس از اعمال تغييرات تنها كافيست نرم افزار سيستم كنترل را بروزرساني نمايند.
ايده ي مكانيسم تخليه بار چهارطرفه براي حل مشكلات محدوديت فضاي مانوري و دور زدن در هنگام تخليه بار، به ويژه براي دامپ تراكهاي بزرگ معدني، معرفي ميشود كه شامل اتاق بار(مجهز به سنسور زاويه)، شاسي خودرو (مجهز به سنسورهاي زاويه، وزن و فشار)، جكهاي هيدروليك، سيلندرها، كفشكها، گيرهها، شيرهاي برقي و سيستم هاي كنترلي ميباشد. اين مكانيسم قادر به تخليه بار در چهار جهت يعني دو طرف محور طولي و دو طرف جانبي خودرو ميباشد. عملكرد اين مكانيسم با تعيين مقادير داده هاي حاصل از وزن، زاويه(شيب) و فشار روغن توسط سنسورها، اعلان آنها به سيستم هاي كنترلي و پردازش آنها همراه مي باشد، سپس ادامه اين مكانيسم با تشخيص و صدور دستورهاي سيستم هاي كنترلي به عملگرها(شيرهاي برقي پمپاژ روغن)، در جهت عمل تخليه ادامه مي يابد، به گونه اي كه هنگام تخليه بار، بعد از باز شدن كامل دو جك و بسته شدن كامل دو جك مقابل، سيلندر و كفشكِ نصب شده در سمتِ تخليه بار مانند لولا عمل كرده و گيره هاي تعبيه شده در كفشك به درون شكافِ سيلندر مربوطه فرو رفته و قفل مي شوند. از اين ايده مي توان براي صنايع معدني، راهسازي، ساختماني، دريايي و كارخانجات استفاده كرد Four-way material dumping mechanism using specialized hinge
موارد یافت شده: 8