لیست اختراعات با مالکیت
امين نوروزي مصير
5 عدد
امروزه با توجه به نياز سازندگان خودرو به كاهش حجم وجرم قسمتهاي گوناگون يك خودرو ، از روشهاي متنوعي براي بهينه سازي اين قيمتها استفاده ميشود اين كار ممكن است بر مبناي روش هاي تجربي ويا براساس روشهاي منطقي و هدف مند رياضي انجام گيرد. اما به هرشكل ، هدف اصلي كاهش جرم وحجم قطعه است در اين كار ابتدا درباره شاتون وروشهاي گوناگون بهينه سازي توضيحاتي داده ، سپس فرايند بهينه سازي روي مدل خام شاتون با روش اجزاي محدود انجام خواهد شد. پس از انجام مراحل با روشهاي بهينه سازي، مدلي حاصل مي شود كه نسبت به شاتون هاي فعلي حدود 5% سبك تر است.
دستگاه محاسبه شدت تنش الاستيك و تحليل عددي رشد ترك تحت فشار ديناميكي در مخازن تحت فشار جداره نازك با فرستادن امواج آلتراسونيك به درون قطعه توسط پراب فرستنده وگرفتن امواج توسط پرابهاي گيرنده ميتوان فاكتورهايي رو بدست آورد . با توجه به اينكه در همه مواد ها بي شك عيب هابي موجود مي باشد و اين عيب ها اگر شناسايي نشوند و مدت زمان تاثيرگذاري آنها جهت تخريب واز بين بردن قطعه و يا سازه مورد نظر مشخص نشود هزينه هاي سنگيني (چه جاني و چه مالي) به بار خواهد آورد. ازجمله اين سازه هايي كه مستقيما با جان و مال انسان در ارتباط ميباشد مخازن تحت فشار هستند كه اگر بتوان طول عمر دقيق سازه ها از جمله مخازن تحت فشار مشخص باشد اپراتور با اطمينان بيشتري ميتواند در كنار اين گونه سازه ها كار كند. كاري كه ما انجام داده ايم بدين صورت ميباشد كه توسط دستگاهها مد نظر(دستگاه عيب ياب آلتراسونيك) و ارسال امواج به درون قطعه توسط پراب هاي فرستنده و برخورد اين امواج به عيوب موجود در قطعه و از آن طرف گرفتن امواج توسط پراب هاي گيرنده ميتوان طول عيب و عمق عيب رادر مانيتور دستگاه بدست آورد و همچنين با داشتن ضخامت قطعه ميتوان طول عمر قطعه مورد نظر را بدست آورد بدين ترتيب كه با نوشتن يك برنامه كه نسبت عمق به ضخامت و همچنين نسبت عمق به طول را بتوان بدست آورد و سپس در همان برنامه بر اساس يك سري نمودارهاي موجود ميشود طول عمر قطعه و سازه و مخزن مورد نظر را بدست آورد.
طراحي گيربكس 16 سرعته ماشين تراش يكي از قديمي ترين و پر اهميت ترين ماشينهاي افزار است. اصول كار آن اين است كه قطعه كار را در مقابل يك لبه برنده (قلم) مي گرداند . لبه برنده يا قلم قابل كنترل بوده و مي تواند در طول و عرض ماشين و با هر زاويه اي نسبت به محور ماشين حركت داده شود .در مورد شفتها ، شفتي مناسب است كه كمترين دور آن بيشتر باشد زيرا وقتي كه دور بالا برود مسلما“ قطر شفت كاهش مي يابد و بر عكس در حالت بهينه قطر شفت كمترين مقدار را بايد داشته باشد و همچنين شفتي مناسب است كه بيشترين دور آن كمتر باشد زيرا هرچه دور بالاتر رود دقت ساخت بالا رفته و دسترسي به دقتهاي بالا مستلزم صرف هزينه است . لذا بايد بيشترين دور كمتر باشد. با توجه به اينكه مهمترين عامل در ماشينهاي ابزار دقت SPINDLE مي باشد ، لذا سعي مي شود كه شفت خروجي SPINDLE شامل چرخدنده هاي كمتري باشد تا دقت مورد نظر تامين گردد. تعداد كل شفت داخل گيربكس 6 عدد و تعداد كل چرخدنده آن 21 تا مي باشد . (چرخدنده هاي راهنما در اين گير بكس آورده نشده اند) از بين اين 19 چرخدنده چرخدنده هاي Z1-Z2-Z3 چرخدنده هاي دور برگردان مي باشند كه جهت برعكس چرخاندن محور خروجي گيربكس SPINDLE طراحي شده اند .چرخدنده هاي روي محور خروجي SPINDLE را زاويه دار گرفته ايم (به خاطر كاهش لغزشي و تحمل تنش بيشتر كه سبب كاهش ضخامت چرخدنده مي شود. در اين گيربكس يك سيستم كلاچ و يك سيستم ترمز تعبيه شده است . سيستم كلاچ روي شفت ورودي طراحي شده (دور محور خروجي گيربكس هم جهت يا خلاف جهت دور موتور باشد) و سيستم ترمز روي شفت وسطي يعني شفت شماره 4 در نظر گرفته شده است .(ترمز بايد جائي باشد كه تمام چرخدنده هاي روي يك شفت ثابت باشند .
صنايع اتومبيل سازي به كم كردن وزن خودرو براي كاهش مصرف سوخت توجه زيادي دارند. هيدروفرمينگ يك فرايند شكل دادن فلز است كه هم اكنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد به طوري كه مي تواند تا حدود سي درصد درمقايسه با قطعات توليد شده مرسوم موجب¬كاهش وزن شود. اخيراً خودروسازان با پي بردن به مزاياي فولادهاي پيشرفته استحكام بالا به فكر استفاده از آن ها افتاده اند، اين فولادها مي توانند بدون كاهش¬ساير ويژگي هاي عملكردي از قبيل شكست و دوام موجب كاهش وزن شوند. هيدروفرمينگ كم فشار به شكل دهي فولادهاي پيشرفته استحكام بالا در طي يك فرايند ارزان و اقتصادي توجه دارد. در اين پژوهش، هيدروفرمينگ لوله در فشار پايين براي توليد يك قطعه با مقطع هندسي مربع ¬وگوشه هاي دايروي مورد بررسي قرار مي¬گيرد به اين منظور، فرايند به روش اجزاي محدود با استفاده از نرم افزار ABAQUS 6.9 شبيه سازي مي شود. فرايند در فشارهاي داخلي متفاوت وسيستم هاي فشاري گوناگون مورد بررسي قرار مي¬گيرد و تاثير سيستم هاي فشاري بر توزيع¬تنش ، كرنش وضخامت قطعه در طول فرايند، همچنين نيروي لازم براي بستن قالب بر حسب زمان، شعاع گوشه قالب و فشار¬ مورد بررسي قرار مي¬گيرد. مشخص گرديد بهترين انتخاب براي وارد شدن تنش كمتر، كرنش كمتر و استفاده از نيروي كمتر براي بستن قالب استفاده از سيستم فشاري افزايشي(رمپ) مي باشد. براي بررسي صحت نتايج، مقايسه اي بين نتايج عددي و تحليلي صورت گرفته و صحت شبيه سازي انجام گرفته را تائيد مي كند.
فرا¬¬¬يند شكافت چرخشي يك فرايند جديد و در حال ترقي و يك تكنولوژي تازه و قابل انعطاف ¬است . فرايند شكافت چرخشي براي شكافتن يك قطعه خام قرصي شكل دوراني از لبه مستطيلي بيروني به سوي دو لبه آن با استفاده از يك غلتك شكافنده با لبه تيز به كار مي رود. اين فرايند با نتايج زيادي از جمله كيفيت بالا، دقت و بازده مناسب و قيمت پايين همراه ميگردد و از اين فرايند در ساخت يك چرخ كامل يا قرقره در ميدان هاي فضايي، اتوموبيل ،كشتي و قطار استفاده ميشود . پارامترهاي ماه سازنده قطعه خام تاثير مهمي بر كيفيت قطعه تغيير شكل يافته دارند. در اين مقاله فرايند شكافت چرخشي قرقره فولادي بوسيله نرم افزار اباكوس ودرحالت سه بعدي شبيه سازي شده و تغييرات تنش ون ميز و كرنش پلاستيك برحسب زمان مورد بررسي قرار گرفته است. علاوه بر اين مقدار نيروي فرايند در حالت شبيه سازي با نتايج تجربي مقايسه شده و تاثير پارامترهاي ماده سازنده شامل تنش تسليم، ضريب كار سختي ومدول الاستيسيته بر نيرو و ممان مورد بررسي قرار گرفته است. نشان داده شده است كه نيرو و ممان فرايند با افزايش تنش تسليم ،ضريب كارسختي و مدول الاستيسيته افزايش مي يابد
موارد یافت شده: 5