لیست اختراعات با مالکیت
جواد رازجويان
2 عدد
تاكنون روش هاي مختلفي براي تشخيص شدت بيماري هاي عصبي از جمله ام اس ارائه شده اند. اين روش ها عموما سعي در كمي سازي شدت بيماري در بيماران مختلف نموده و يك بازه استاندارد براي اين كميت ارائه مي كنند. در اين سيستم به كمك استفاده از سخت افزار ثبت سيگنال لرزه دست ابتكاري جديد به منظور كمي سازي شدت بيماري عصبي ms معرفي شده است. دراين پروژه يك سيستم كامل متشكل از سخت افزار ثبت سيگنال و نرم افزار ثبت ذخيره و پردازش طراحي و پياده سازي شده است. اين پروژه علاوه بر معرفي اين سيستم براي اين كاربرد بسيار مهم فاكتورها و آناليزورهاي بسيار مهم سخت افزاري و نرم افزاري تشخيصي و كنترلي و يك استاندارد در كمي سازي ميزان افت عملكرد موتور نورون ناهماهنگي عصبي - عضلاني و لرزش دست نيز محاسبه كرده و به تشخيص شدت عصبي بودن در بيمارهاي عصبي و ميزان پيشرفت بيماري هاي عصبي مرتبط با سيستم موتور نورون مانند بيماري ms كمك شاياني نموده است. اين داده ها از طريق آزمون معتبر رسم يك شكل استاندارد (اسپيروگرافي) در تبلت به نرم افزار مربوطه ارسال شده و نهايتا به كمك نرم افزار matlab تجزيه و تحليل شده و نتايج را در اختيار پزشك و بيمار قرار مي گيرد.
بررسي آمادگي ادراكي-شناختي سربازان از قديم مورد نظر كارشناسان تحقيق در زمينه ابر سربازان بوده است. تا كنون روش¬هاي مختلف و موفقي جهت بررسي ميزان آمادگي اداركي-شناختي معرفي شده است. اين روش¬ها با شروع روانشناسي علمي معرفي شده است. يكي از اولين روش¬ها مربوط به كارهاي آلوسي و چيلس در اواسط قرن قبل مي¬باشد]1[. در اواسط دهه هفتاد ميلادي دكتر هِدج مجموعه آزمون¬هاي بررسي كارايي اداركي-شناختي سه گانه را پس از طراحي، بهبود و تجاري¬سازي تحت عنوان مجموعه آزمون سنجش تخمين خودكار نوروسايكولوژيك معرفي نمود. در اين اثنا، تعداد زيادي از مجموعه آزمون¬ها توسط آژانس¬هاي مختلفي توسعه يافته است مانند مجموعه آزمون استرس ناتو، آزمون NASA PAW، EinSCAT، مجموعه آزمون عملكردي چندمنظوره ناسا، مجموعه آزمون معيارسنجي و ميزان¬كارايي تحت فشار نوروسايكولوژي نيروي هوايي آمريكا، آزمون كانادايي CANTAB و غيره)]3[. با آغاز قرن جديد، اين احساس عمومي بوجود آمد كه آزمون¬هاي قديمي توانايي بررسي ظرفيت اداركي-شناختي در انسان ندارد. اين نظريه از آنجا نشات مي¬گيرد كه واخواهي اداركي-شناختي پيچيده نيازمند سيستم¬هاي مدرن است. بنابراين، در سال 2001، دكتر سوزان چيپمن از مركز تحقيقات نيروي دريايي آمريكا درخواست گسترش نسل جديد آزمون¬هاي سنجش كارايي اداركي-شناختي شده است]4، 5، 6 و 7[. اين درخواست منجر به گسترش ابزارهاي جديد ارزيابي با المان¬هاي جديد گرديد. در سال 1995 پيشنهاد گرديد كه در آزمون¬ها روش¬هاي محاسباتي رياضي نيز گنجانده شود و آزمون¬ها بدين ترتيب بهينه گردند]8[. همچنين دكتر برِت گيروير محقق برجسته DARPA (آژانس پروژه¬هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي آمريكا) پيشنهاد نمود كه از تكنولوژي جهت ارزيابي كاراي پرسنل ميداني از پسخوردها استفاده شود. اين پيشنهاد منجر به گسترش و توليد مجموعه آزمون T-Matrix گرديد]5[. در عمده آزمون¬هاي مربوط به آمادگي اداركي-شناختي، سعي مي¬شود كه فاكتورهايي نظير حافظه كوتاه مدت، حافظه اجرايي، توجه ممتد سرعت پردازش و توجه مورد ارزيابي قرار بگيرد. در بررسي آزمون¬هاي مورد استفاده، آزموني به نام PASAT مشاهده شده است. اين آزمون توسط ارتش آمريكا جهت بررسي ميزان آمادگي اداركي-شناختي سربازاني مورد استفاده قرار مي¬گيرد از ضربه انفجارها جان سالم بدر برده¬اند]9[. مقالات مختلفي نشان داده¬اند كه اين آزمون مي¬تواند فاكتورهاي اداركي-شناختي مورد نظر را تامين كند. از سال 1974، آزمون PASAT به عنوان يك ابزار تحقيقاتي در ارتش آمريكا مورد استفاده قرار گرفته است ]10[ كه داراي قابليت بررسي قوه ادراكي-شناختي افراد است. در اين آزمون فاكتورهايي نظير: •\\\\\\\\\\\\\\\\tتوجه مداوم sustain attention •\\\\\\\\\\\\\\\\tحافظه اجرايي working memory •\\\\\\\\\\\\\\\\tپردازش دوگانه Dual Processing •\\\\\\\\\\\\\\\\tسرعت پردازش اطلاعات information processing speed •\\\\\\\\\\\\\\\\tسرعت بازيابي عددها يا ارقام speed of diit retrival •\\\\\\\\\\\\\\\\tسرعت بازيابي حقايق رياضي speed of math fact retrival •\\\\\\\\\\\\\\\\tاجزاء زماني time component مورد بررسي قرار مي¬گيرد. در آزمون PASAT، به فرد 60 زوج عدد تك رقمي پشت سر هم با فاصله زماني معين را با يكديگر جمع نمايد و ماحصل جمع را به صورت شفاحي اعلام نمايند. ارقام به طور معمول با فاصله زماني 3 ثانيه و يا 2 ثانيه به فرد داده مي¬شود به آنها به ترتيب PASAT3 و PASAT2 مي¬گويند. ارقام توسط يك نوار براي بيمار از طريق ضبط صوت پخش مي¬شود]11،13[. اعدادي كه از بيمار گزارش مي¬شود به طور معمول تعداد پاسخ صحيح است كه حداكثر مي¬تواند 60 تا باشد و همچنين در صورتي كه تعداد دفعات آزمون بيش از يكبار باشد ميانگين تعداد پاسخ¬هاي صحيح به طور معمول گزارش مي¬شود. گونه ديگري از گزارش توسط Gronwall در سال 1977 ]14[ ارائه گرديد ميانگين زماني پاسخ فرد را محاسبه مي¬نمود (كل مدتي كه آزمون به طول مي¬انجاميد را بر تعدا پاسخ¬هاي صحيح فرد تقسيم مي¬نمودند). مدت زمان كل آزمون نيز از حاصلضرب فاصله زماني بين اعلام اعداد در 60 حاصل مي-گرديد. Gronwall در تحقيق خود اشاره مي¬كند كه بزرگ¬ترين برتري ايم روش امكان مقايسه آزمون¬هاي اين چنيني با تعداد اعداد تك رقمي متفاوت و طول اعداد متفاوت است. اين گزارش به طور اشتباه در مورد ميزان شرعت پردازش اطلاعات فرد محسوب گرديد. شايد محاسبه فوق نشان دهنده تعداد پاسخ صحيح فرد در طول زمان آزمون باشد ولي نمي¬تواند از سرعت پردازش اطلاعات فرد اطلاع دقيقي ارائه نمايد]15[. در گزارش¬ها نشان داده شده است كه آزمون PASAT يك آزمون سخت مي¬باشد ]16[، كه حتي ممكن است فرد به دليل سختي آزمون تمايلي به ادامه آن نداشته باشد. در سال¬هاي اخير، تكنولوژي اين امكان را براي ما ايجاد نموده است تا نوع ديداري اين آزمون را گسترش داده شود كه به آن PVSAT مي¬گويند و اعداد بجاي پخش از نوار صوتي به صورت ديداري در جلوي شخص نمايش داده مي¬شود. هم اكنون هم مي-توان اعداد را بر روي كامپيوترهاي شخصي به راحتي نمايش داد]17،18[. در اين اختراع بررسي آمادگي اداركي-شناختي ورزشكاران حرفه¬اي (elite) به كمك اين سيستم امكان پذير است. اين setup مجموعه ويژگي¬هايي جهت ارزيابي استخراج مي¬شود. اين ويژگي¬هاي شامل: 1.\\\\\\\\\\\\\\\\tتعداد پاسخ¬هاي صحيح كه تعريف كلي از فرآيند ادراكي-شناختي فرد مي¬دهد. 2.\\\\\\\\\\\\\\\\tزمان واكنش فرد كه نشان دهنده سرعت پردازش افراد است. 3.\\\\\\\\\\\\\\\\tتوجه ممتد كه نشان دهنده توانايي فرد در دنبال كردن يك استراتژي است.
موارد یافت شده: 2