لیست اختراعات با مالکیت
دانشگاه پارك علم
12 عدد
به طور كلي در اين اختراع مي خواهيم روشي جديد را براي سنتز نانو ذرات KTP معرفي نماييم كه در مقايسه با ساير روش ها ي بكارگرفته شده قبلي داراي مزاياي متعددي مي باشد. روش گرمابي ، روشي آسان و مقرون به صرفه با قابليت ارتقا به مقياس صنعتي مي باشد. كه در آن امكان كنترل اندازه ، شكل، توزيع اندازه ذره، خلوص و كيفيت اپتيكي و ساختاري با استفاده از پارامترهاي مختلف سنتز از جمله منبع تامين يون Ti ، pH محلول و استفاده از سورفكتانت وجود دارد بنابراين امكان توليد نانو ذرات KTP با خواص بهينه اپتيكي و الكتريكي براي توليد هارمونيك مرتبه دوم و استفاده در ابزار الكترواپتيك در مقياس صنعتي دست يابيم. همچنين تغيير شكل و اندازه به حالت بهينه متناسب با كاربردهاي مختلف وجود دارد. روش گرمابي به عنوان يك روش با قابليت هاي ذكر شده در اين اختراع معرفي مي گردد.اين روش براي اولين بار است كه براي سنتز نانو ذرات KTP مورد استفاده قرار گرفته است. در پژوهش انجام شده با تغيير منبع يون Ti توانستيم به نانو ذراتي با ابعاد nm40 تا nm 60 دست يابيم كه داراي اشكال مختلف مكعبي وكروي و توزيع اندازه بسيار يكنواخت بودند.
سيستم خطاياب ترانسفورماتورهاي قدرت
در اين اختراع در نظر است با طراحي ساخت و بهره برداري از سقف دو جداره با سطح زيرين مسطح، مقدار حرارت تشعشع خورشيد به هواي مطبوع كاهش يابد. و در نتيجه در مصرف انرژي الكتريكي كولر آبي صرفه جويي حاصل گردد. براي امكان برقراري جريان هوا بين دو سطح، مجاري عبور هوا در روي سطح جانبي اين دو سقف طراحي و اجرا مي گردد. به منظور كاهش مشكلات ورود حشرات به فضاي بين دو سقف، در قسمت داخلي اين مجاري توري فلزي نصب و اجرا مي شود رنگ مورد استفاده در قسمت هاي مختلف اين طرح از نوع رنگ روغني معمولي مي باشد.
در اين طرح اختراع در نظر است با طراحي ساخت و بهره برداري از سقف دو جداره با سطح زيرين منحني، مقدار حرارت تشعشع خورشيدي به هواي مطبوع داخل كولر آبي كاهش يابد و در نتيجه در مصرف انرژي الكتريكي كولر آبي صرفه جويي حاصل گردد. براي امكان برقراري جريان هوا بين دو سطح، مجاري عبور هوا در روي سطح جانبي اين دو سقف طراحي و اجرا مي گردد. تركيب استفاده از سطح زيرين منحني و سطح فوقاني مسطح اثر ونتوري را در بين دو سطح ايجاد مي كند كه به برقراري جريان هوا بين دو سطح كمك مي كند. جريان هواي بيشتر بين دو سقف، مقدار انتقال حرارت جابجايي در بين دو سقف را افزايش مي دهد. به منظور كاهش مشكلات ورود حشرات به فضاي بين دو سقف ، در قسمت داخلي اين مجاري توري فلزي نصب و اجرا مي شود. رنگ مورد استفاده در قسمت هاي مختلف اين طرح از نوع رنگ روغني معمولي مي باشد.
حضور فلزات سنگين از قبيل كادميوم، سرب، مس، روي در محيطهاي آبي، حتي در مقادير كم، ممكن است در سيستمهاي مختلف بدن انسان باعث سميت و سرطان شود كه يك نگراني بزرگ است. سرب و كادميوم سميترين فلزات سنگين تلقي ميشوند. مسموميت آنها در انسان باعث آسيب شديد كليهها، سيستم عصبي، استخوانها و مغز ميشود. بنابراين، تجهيزات دقيقتر براي حذف فلزات سنگين، قبل از انتشار به محيط زيست مورد نياز است. فرآيندهاي مختلفي براي حذف فلزات سنگين مورد استفاده قرار گرفته كه در اين ميان جذب يكي از فرآيندهاي قابل توجه براي حذف يونهاي فلزي از محلول ميباشد زيرا جاذبها مي-توانند در فرآيند دفع بسيار مؤثر و مقرون به صرفه نسبت به ساير فناوريها باشند. در اين مطالعه، MWCNT-f با استفاده از روش شيميايي سنتز گرديده و از آن براي حذف فلز سرب (Pb2+) و نيز بعنوان يك نانودارو براي تخريب سلول هاي سرطاني استفاده گرديد. بمنظور شناسايي ماده سنتز شده، از تكنيك- هاي طيف سنجي فوريه مادون قرمز (FTIR)، تصاوير ميكروسكوپ الكتروني روبشي (SEM) و آناليز توزين حرارتي (TGA) استفاده گرديد. سپس بمنظور بررسي قابليت جذب و تخريب سلول هاي سرطاني از معادلات جذب و تست MTT استفاده شد. نتايج نشان داد كه اين ماده براي حذف سرب و تخريب سلول هاي سرطاني موثر مي باشد.
پلي اتيلن ها با توليد سالانه بيش از 65 ميليون تن، بيشترين سهم توليد پلاستيك ها را در جهان به خود اختصاص داده اند. اين پليمرها در كنار كاربرد گسترده ي خود، داراي نقاط ضعفي در خواص مكانيكي هستند كه اين نقاط ضعف را مي توان با تهيه كامپوزيت هاي مربوطه از طريق افزايش فيلرها و تقويت كننده هائي از قبيل سيليكا، تالك، كربنات كلسيم و كربن بلك بهبود بخشيد. در چند سال اخير استفاده از نانومواد در تهيه نانوكامپوزيت هاي پليمري روند رو به رشدي داشته است زيرا افزايش مقدار كمي از اين مواد (حداكثر 10%) موجب بهبود قابل توجهي در خواص فيزيكي و مكانيكي و حرارتي و ... پليمرها مي شود كه دست يابي به اين ميزان بهبود در خواص مذكور، با تهيه كامپوزيت معمولي از پليمرها (با تركيبات غيرنانوئي) تقريبا امكان پذير نيست. از مهمترين نانوموادي كه به اين منظور استفاده مي شوند مي توان خاك رس(Clay) ، سيليكا (SiO2)، كربن نانوتيوب (CNT)، كربنات كلسيم (CaCO3) و اكسيد تيتانيوم (TiO2) را نام برد. در اين بين نانوذره سيليكا بدليل داشتن خواصي از قبيل مساحت سطح بالا، كروي شكل بودن، ساختمان منظم و سهولت در انجام اصلاح سطح گزينه ي مناسبي به نظر مي رسد. سه روش جهت توليد نانوكامپوزيت ها وجود دارد كه عبارتند از: روش محلولي، روش مذاب و روشپليمريزاسيون درجا. امروزه بيشتر از روش مذاب براي توليد نانوكامپوزيت PE/SiO2 استفاده مي شود. مزيت روش پليمريزاسيون درجا به روش مذاب اين است كه هزينه ي اضافي روش مذاب مربوط به عمليات فرآيند كردن را كه به توليد كننده تحميل مي شود را ندارد، اما مشكل روش پليمريزاسيون درجا در صنعتي شدن آن است كه جهت توليد نانوكامپوزيت، كاتاليست مناسب با فعاليت قابل قبول براي اين روش هنوز در دسترس نيست. SiO2 با توجه به خصوصيات ذكر شده مي تواند گزينه ي نويدبخشي براي استفاده بعنوان پايه جهت توليد كاتاليست مناسب در پليمريزاسيون درجا باشد. اما كاتاليست هاي تهيه شده بر پايه SiO2 فعاليت بسيار پائيني دارند كه اين امر مربوط به وجود گروه هائي از جمله اكسيژن، در تركيب اين ماده مي باشد كه بعنوان سم عمل مي كنند و موجب كاهش فعاليت در پليمريزاسيون مي شوند. بعبارت ديگر سيليكا بعلت دارا بودن اكسيژن نميتواند بعنوان كاتاليست با فعاليت مناسب در پليمريزه كردن اتيلن عمل كند لذا لازم است روي سطح سيليكا اصلاحاتي صورت گيرد تا اين نقطه ضعف تعديل شود، به اين منظور از تركيب بوتيل اكتيل منيزيم (BOM) كه خود به عنوان پايه مناسب در ساخت كاتاليستهاي زيگلر-ناتا مورد استفاده قرار ميگيرد و توانائي بلوكه كردن اكسيژن موجود در سيليكا را دارد، جهت اصلاح سطح نانوسيليكا استفاده شده است و تركيب Nano Silica/BOM تهيه شده بعنوان يك تركيب دوپايه (Bisupport) در ساخت كاتاليست مربوطه مورد استفاده قرار گرفته است. اين اصلاح سطح بر روي سيليكا براي اولين بار در اين پروژه انجام شده و تا كنون در هيچ منبعي چنين اصلاحي گزارش نشده است. نتايج حاصل از پليمريزاسيون اتيلن با كاتاليست تهيه شده بر پايه نانوسيليكاي اصلاح شده، نشان ميدهد كه اين اصلاح سطح يك اصلاح بسيار موثري بوده و كاتاليست توانسته است اتيلن را با بازده مناسبي پليمريزه نموده و نانوكامپوزيت سيليكا/پلي اتيلن را با خواص مكانيكي، حرارتي و فيزيكي بهبود يافته، به روش پليمريزاسيون درجا تهيه نمايد.
در كارگاه هاي نجاري ساليانه افراد زيادي انگشتان و دست خود را در تماس با تيغه اره هاي چوب بري از دست ميدهند. سيستم طراحي شده قادر است كه اره هاي موجود در كارگاه ها را با تغييراتي در مقابل اينگونه حوادث محافضت نمايد. دست در تماس با تيغه داراي مقاوتي است كه دستگاه انرا اندازه گيري كرده ودر صورت تماس ان با تيغه عكس العملي فوري نشان داده و در كمتر از 100 ميلي ثانيه متوقف ميشود. سيستم براي افراد مختلف به جهت مقاومت پوستي قابل تنظيم است
ترافيك وسايط نقليه شهري و فعاليتهاي كارخانجات صنعتي از بزرگترين منابع آلودگي هوا در سرتاسر جهان به شمار مي روند. اكثر اين آلودگي ها ناشي از احتراق ناقص سوخت فسيلي و بخصوص فراورده هاي نفتي مي باشد. رفع آلودگي هاي زيست محيطي در كيفيت زندگي بشر كه امروزه به موضوعي مهم بدل شده، بسيار تاثير گذار است. مردم جهان خواستار زندگي در يك محيط سالم و پاك هستند. ترافيك بيش از حد و روز افزون ناشي از رشد جمعيت در كشورها باعث گسترش بيش از پيش آلودگي شده و زندگي در چنين شرايطي سلامت انسان ها را به مخاطره مي اندازد. يكي از بهترين راهكارهاي حذف آلودگي ها، از بين بردن آنها در نزديكي منبع توليدشان است. افزايش روز افزون مشكلات زيست محيطي ناشي از ترافيك وسايط نقليه شهري و فعاليتهاي كارخانجات صنعتي، منجر به انجام تحقيقات جامع در زمينه ارائه راهكارها و خلق ايده هاي نوين جهت كاهش آلودگي هاي هوا شده است. در دهه اخير پيشرفت تكنولوژي از يك سو و تقاضاي روز افزون رفع مشكلات زيست محيطي از سوي ديگر نياز به يافتن راه حلي براي رفع اين مشكلات را بيش از پيش آشكار ساخته است. از عمده ترين عوامل آلوده كننده هوا مي توان به گازهاي سمي همچون هيدروكربن ها، دي اكسيد نيتروژن و تركيبات آلي فرار (VOC) اشاره نمود كه توسط ترافيك حمل و نقل و كارخانجات صنعتي و ساير فعاليتهاي بشر توليد مي شوند. با توجه به اينكه گازهاي منتشره و آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودروها در تماس مستقيم با سطح روسازي راهها قرار دارند، لذا كاربرد مواد جاذب آلودگي در ساخت روكش هاي روسازي مي تواند به عنوان روشي مؤثر در كاهش حجم اين آلودگي ها مطرح گردد. از جمله مهمترين اين مواد جاذب مي توان به فتوكاتاليست ها اشاره نمود. در اين روكش جديد، از مواد فتوكاتاليست با مقياس نانو جهت جذب آلودگي هاي فوق الذكر استفاده شده است. نتايج پايش احجام آلاينده ها نشان مي دهد كه استفاده از اين نوع روكش بر روي روسازي راهها و همچنين كفپوش كارخانجات صنعتي و جايگاههاي سوخت و فراورده هاي نفتي تأثير شاياني در كاهش آلودگي هاي زيست محيطي داشته و علاوه بر آن از هدر رفت بيش از پيش منابع ملي جهت مقابله با اثرات منفي اين آلودگي ها جلوگيري مي نمايد.
فيش انتقال انرژي يك سيستم الكتريكي است كه بروي رينگ خودرو سوار شده و وظيفه ي انتقال سيگنال سنسور هاي محيطي لاستيك خودرو و همينطور انتقال انرژي الكتريكي توليد شده در لاستيك خودرو را بر عهده دارد. به جهت جلوگيري از نشت انرژي و با از دست دادن ديتا هاي سنسور در طول انتقال سيستم، عايق بندي هاي خاصي بدور اين فيش در نظر گرفته شده است.
بتن اليافي در حقيقت نوعي كامپوزيت است كه در اثر اضافه نمودن الياف به بتن بسياري از خصوصيات مكانيكي و مهندسي بتن، از قبيل مقاومت خمشي، مقاومت كششي، مقاومت در برابر خستگي، مقاومت در برابر سايش، ظرفيت باربري پس از ترك خرودگي و ويژگي هاي چقرمگي به طور چشمگيري افزايش مي يابد. اين تركيب كامپوزيتي، يكپارچگي و پيوستگي مناسبي داشته و امكان استفاده از بتن به عنوان يك ماده شكل پذير نيز جهت توليد سطوح مقاوم را فراهم مي آورد. به منظور بررسي پارامترهاي مختلفي اعم از نوع الياف، درصد الياف، تأثير دولايه نمودن دال، نحوه ي قرارگيري و جابجايي لايه ها، تأثير وجود آرماتور در دال نسبت به حالت بدون آرماتور و ... تعداد 29 دال يك طرفه به ابعاد 10*30*135 سانتي متر به صورت تك لايه و دو لايه با لايه هاي بتني متفاوت و در دو حالت با آرماتور و بدون آرماتور توسط بتن معمولي و بتن اليافي فولادي و بتن اليافي مسلح شده با الياف پلي پروپيلين با درصدهاي حجمي متفاوت الياف فولادي و پلي پروپيلن ساخته و تحت آزمايش خمش قرار گرفتند و ميزان مقاومت خمشي، نحوه ي ايجاد و گسترش ترك، ظرفيت باربري، طاقت خمشي و ميزان جذب انرژي آنها مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج نشان داد كه در دال هاي بدون ارماتور با بتن معمولي، شكست در لحظه ي ترك خوردگي به صورت آني و سريع اتفاق افتاد در حالي كه در دال هاي بتني اليافي اين پديده بعد از لحظه ي ترك خوردگي به صورت تدريجي تا زمان شكست نمونه ادمه يافت. در مواقعي كه از بتن اليافي به جاي بتن معمولي در لايه ي فوقاني دال استفاده شد خردشدگي بتن با خرابي كمتري همراه بود. در مقايسه ي بين ميزان بار ماكزيمم و جذب انرژي نيز با توجه به نوع و درصد الياف و نحوه ي قرارگيري لايه ها و همچنين وجود يا عدم وجود آرماتور نتايج مختلفي به دست آمد و پيشنهادات لازم طراحي براي استفاده اين دال ها در طراحي ها و مقاوم سازي ارائه شد. براي مثال نمونه هاي دال يك طرفه ي دولايه با آرماتور كه بتن معمولي در لايه ي فوقاني و بتن اليافي فولادي در لايه ي تحتاني قرار دارد با افزايش درصد الياف فولادي در لايه ي تحتاني از 0/5 به 1 و 2 درصد تغييرات مقدار بار ماكزيمم به ترتيب 1 و 1/15 برابر و ميزان جذب انرژي نيز به ترتيب 1/16 و 1/61 و در نهايت شكل پذيري نيز به ترتيب 1/02 و 1/29 برابر مي گردد.
موارد یافت شده: 12