لیست اختراعات با مالکیت
شرکت عایق خودرو توس
5 عدد
تولید چسب و سیلانت های بر پایه پلی سولفاید
Production of adhesives and sealants based on polysulfide
سيلانت ماده اي است كه قادر است حداقل دوسطح را به هم بچسباند و بوسيله اين اتصال فاصله دو سطح را پر كرده و تشكيل يك مانع يا پوشش محافظ بدهد. سيلانت ها زيرمجموعه اي از خانواده چسب ها هستند با اين تفاوت كه چسب ها، وظيفه اصلي شان چسبندگي است، اما سيلانتها گرچه بايد بتوانند به سوبستراي مورد نظر بچسبند ولي وظيفه اصلي شان مانع شدن از ورود گرد وغبار، رطوبت و مواد شيميايي (مثل سوخت و روغن) است.يكي از پركاربردترين سيلانت ها، سيلانت هاي بر پايه پلي سولفايد هستند كه كاربرد زيادي در صنايع مختلف همچون صنعت هوافضا (از جمله صنايع هوايي چه در بخش ساخت و چه در بخش تعمير و نگهداري) ، صنعت ساختمانسازي، صنعت اتومبيل و صنعت شيشههاي دو جداره عايق را شامل ميشود. اما پلي سولفايد سيلانت ها با توجه به كاربردهاي ويژه اي كه دارند، داراي فرمولاسيون پيچيده اي بوده و علاوه بر پليمر پلي سولفايد نياز به افزودني هايي چون پركننده ها، نرم كننده ها، افزايش دهنده چسبندگي و عوامل كنترل كننده رئولوژي دارد. هدف از انجام اين اختراع تعيين فرمولاسيون و توليد يك نوع سيلانت بر پايه پلي سولفايد است. در اين اختراع، براي اولين بار يك نوع پلي سولفايد سيلانت خاص طوري تهيه و فرموله شده كه بتواند ويژگي هاي مورد نياز صنايع هوايي و ... را با كمترين قيمت برآورده سازد، كه تست ها و نتايج مربوطه در ادعانامه به صورت كامل بيان شده است.
اختراع حاضر " دستگاه خشك كردن يكنواخت هسته ي پوشش داده شده كاتاليست خودرو با استفاده از توزيع يكنواخت جريان هواي گرم " مي باشد. يكي از مراحل اصلي در فرآيند توليد كاتاليست خودرو، مرحله خشك كردن مونوليت پس از پوشش دهي دوغاب است. در اين گام، هدف تبخير كنترل شده ي رطوبت دوغاب پوشش داده شده است، تا بدين وسيله وضعيت دوغاب بر روي ديواره ي كانال ها تثبيت شود. در اين اختراع، يك خشك كن پيوسته مبتني بر سيستم هواي گرم طراحي شده است كه در آن با هدايت صحيح و يكنواخت هواي گرم به فضاي داخلي كانال هاي مونوليت، هم يكنواختي سرعت خشك شدن و به تبع آن توزيع يكنواخت فلزات گرانبها در بين كانال هاي مختلف حفظ مي شود و هم بازدهي گرمايي فرآيند افزايش مي يابد. علاوه بر اين دستگاه پيشنهادي به صورت پيوسته فعاليت مي كند و بر خلاف تجهيزات متداول، تنها به يك اپراتور براي فعاليت پيوسته نياز خواهد داشت. طراحي به صورت ماژولار انجام شده است و به راحتي امكان تغيير نوع مونوليت بارگذاري شده وجود دارد.
با توجه به نياز مصرف كنندگان و مقررات دولتي كه خواستار مصرف سوخت كمتر و توليد CO2 كمتر هستند، كاهش وزن خودرو يك مگاترند جهاني و هدف اصلي در توسعه خودروهاي جديد براي توليدكنندگان و تامين كنندگان قطعات آن باقي مانده است. از آنجايي كه بدنه خودرو درصد قابل توجهي از وزن خودرو را شامل مي شود، بيشتر تلاش هاي مهندسي امروزي بر روي كاهش وزن بدنه سفيد خودرو (BIW) متمركز شده و از اينرو در بدنه خودروها فضاهاي خالي هستند كه با اهداف مختلف مانند كاهش وزن طراحي شده اند. از اينرو براي ساليان، صنعت حمل و نقل با طراحي سيستم هايي براي درزگيري، تقويت يا بفلينگ در ساخت وسايل نقليه مشغول بوده است. فوم هاي آلي به دليل قابليت كنترل ميكروساختار و توليد فراوان شان، به طور وسيعي در كاهش نويز به كار برده مي شوند. در اين اختراع، سيستم كاهش نويز بفل كه راه حلي براي درزگيري و كاهش نويز خودرو مي باشد، ارائه و فرمولاسيوني براي تركيب جزء فوم شونده آن با عمكلرد آكوستيك بالا ارائه شده است. در اين سيستم، از نانوذرات سيليكا فيوم جهت بهبود موروفولوژي استفاده گرديده است. توليد قطعات بفل با استفاده از تكنيك قالب گيري تزريقي همزمان دو مواد به انجام رسيده است.
پوشش دهي يكنواخت و تكرارپذير هسته سراميكي كاتاليست خودرو وابسته به تنظيم مناسب ويسكوزيته دوغاب ميباشد. ويسكوزيته ازجمله مهمترين خواص فيزيكي براي دوغاب است كه بر ميزان وزن و ارتفاع دوغاب پوشش دادهشده تأثير ميگذارد و بر ثبات و پايداري آن از بعد فرآيندي اهميت به سزايي دارد. لايههاي مختلف كاتاليست خودرو داراي ويسكوزيته هاي متفاوت ميباشند. بهمنظور پوشش دهي يكسان مونوليت ها لازم است ويسكوزيته دوغاب با گذشت زمان و اعمال تنش برشي پايدار باشد. در اين اختراع، روش سنتز دوغاب با ويسكوزيته مورد نياز هر لايه و پايدار با زمان و تنش برشي براي پوشش دهي مونوليت كاتاليست خودرو حاوي تركيب مادهاي از گروه HPMC، HEC و HEMC با مادهاي از گروه PVA، PVP و PEG، به طور خاص ماده سلولزي HPMC و PVA بهعنوان افزودنيهاي ويسكوز كننده و تثبيتكننده ارائه ميشود. مواد اصلاحكننده رئولوژي مورداستفاده در اين اختراع، به روش كراس لينك با يكديگر تركيبشده كه سبب بهبود خواص رئولوژي دوغاب با ويسكوزيته بالا ميشوند و اين خواص بهبوديافته را در حين پوشش دهي مونوليت ها نيز حفظ ميكنند. همچنين براي حفظ پايداري و جلوگيري از تهنشيني دوغاب با ويسكوزيته كم و درصدهاي جامد متغير در زمان پوشش دهي و همچنين شرايط سكون ميتوان از اين بهبوددهنده رئولوژي براي دوغاب كاتاليست خودرو استفاده نمود.
امروزه خانواده تركيبات آزو را مي¬توان يكي از رايج ترين مواد شيميايي دمنده در دنيا دانست. اين دسته از مواد در دماي 230-250 درجه سانتيگراد به نيتروژن، كربن مونواكسيد، كربن دي ¬اكسيد و آمونياك با نسبت¬هاي متفاوت تجزيه مي¬شوند و هر گرم از اين مواد توانايي توليد حدود 230 سانتي متر مكعب گاز را خواهد داشت. از آنجا كه دماي 230-250 درجه سانتيگراد براي آزاد سازي گاز دماي بالايي است، از اين رو مواد افزودني¬ متفاوتي به آن¬ها اضافه مي شود تا دماي آزاد سازي گاز را در اين مواد كاهش دهند. در اين اختراع براي كاهش دماي آزاد سازي گاز در تركيبات آزو كه به عنوان عامل دمنده¬ي مرسوم در بفل هاي انبساط حرارتي استفاده مي¬شوند، از يك يا چند هيدروكسيل¬آمين كه گروه آميني آن¬ها از نوع 1، 2 و يا 3 مي¬باشد استفاده شده است كه از جمله¬ي آن¬ها مي¬توان به دي¬هيدريدوهيدروكسي دي¬نيتروژن ، 2-امينواتانول ، 2-(2-هيدروكسي اتيل¬آمينو) اتانول ، 2-]بيس(2-هيدروكسي اتيل) آمينو[ اتانول ، 2، 2'،2"- نيتريلوتريس( اتان-1-ال)، ((2-هيدروكسي اتيل) آزاندييل) دي¬متانول و غيره اشاره كرد كه با حضور و يا عدم حضور مقادير متفاوت دي¬هيدروژن مونواكسيد مورد بررسي قرار گرفته¬اند تا بتوان از تركيبات آزو به عنوان عامل دمنده در بفل¬هايي با دماي انبساط در محدوده 140 درجه سانتيگراد استفاده نمود. در اين اختراع از انواع متفاوت هيدروكسيل¬آمين كه داراي 1 تا 3 استخلاف R بوده استفاده شده است كه R3, R2,R1 مي¬توانند گروه¬هاي هيدروژن و يا گروه¬هاي هيدروكسيل با تعداد 1 تا 3 كربن باشند. در اين اختراع با افزودن اين مواد به تركيبات آزو، دماي آزاد¬سازي گاز در بفل¬هاي مورد اشاره تا 100 درجه سانتيگراد كاهش يافته است.
موارد یافت شده: 5