لیست اختراعات با مالکیت
هادی گلی
13 عدد
چرخ متحرك نمونه توسط زنجيري سرتاسري كشيده مي شود. براي كشيدن زنجير از هيدروموتور استفاده مي شود. شاسي دستگاه كه يك قاب ثابت با دو ناوداني 3 متري است توسط اتصال سه نقطه تراكتور و چند پايه، نسبت به سطح زمين ثابت مي شود. چرخ متحرك نمونه با سرعت حداكثر 1.5 متر بر ثانيه به حركت درخواهد آمد. جهت فراهم شدن امكان انجام تحقيقات مزرعه اي بر روي عملكردكششي و ساير پارامترهاي عملكردي و مقايسه آن ها با يكديگر به ابزارهايي براي اندازه گيري نيروهاي طولي،جانبي، مقاومت غلتشي، گشتاور برگردان، سرعت پيشروي و سرعت دوراني مجهز خواهد شد. در اين دستگاه روش تغيير راستاي قرارگيري تاير نسبت به جهت حركت براي تغيير زاويه لغزش جانبي نيز تدارك ديده شده است.
نيروي محركه اين تراكتر با استفاده از يك موتور 150 سي سي تامين شده. همچنين براي كنترل قسمت هاي حركتي و كنترلي (مانند گاز، دنده، گرانيگاه و زاويه چرخها) توسط نيروي باد كنترل ميشود. با پمپ بادي كه در قيمت نيروي محركه تعبيه شده هواي فشرده شده در مخزن مخصوص ذخيره گرديده، سپس با استفاده از جك هاي الكتريكي هواي فشرده شده به محل مورد نظر ميرسد و دستور لازم را انجام ميدهد. سپس با سنسورهاي كار گذاشته تراكتور به طور هوشمند متوجه ميشود كه دستور انجام شده يا خير. همچنين بر روي اين تراكتور يك رايانه به همراه چندين بورد الكترونيكي تعبيه شده تا بتواند وضعيت داخلي خود را پايش كرده و دستورات لازم را به سيستم هاي بادي ارسال كند. به علاوه با ماژول مخابراتي كه بر روي تراكتور نسب شده يك كاربر را قادر ميسازد تا تمامي حركات روبات را كنترل كند. همچنين با تعبيه شدن سه GPS و يك قطب نماي ديجيتالي و چهار سنسور دور سنج چرخها (بر روي تك تك چرخها) تراكتور قادر ميباشد تا مكان خود را با دقت بسيار بالايي (كمتر 0.5 متر) در زمين هاي چند هكتاري تشخيص دهد. لازم به ذكر است كه تمام اجزاء الكترونيكي و مكانيكي و نرم افزاري اين تراكتور بومي بوده و ساخت مخترعان آن ميباشد.
محور محرك مجهز به ابزار اندازه گيري عملكرد كششي تاير جهت انجام مطالعات مربوط به وسايل نقليه زميني خصوصاً مطالعات ديناميكي و اطلاع از مقادير لحظه اي كميت هاي فيزيكي وسيله نقليه ابداع گرديده است. اين سامانه به منظور دريافت آني مقادير مؤلفه هاي نيروي وارد بر چرخ هاي محرك به همراه تعيين سرعت دوران لحظه اي ابداع گرديده است. سامانه ابداعي، قابليت اندازه گيري مستقيم بار عمودي ديناميك وارد بر چرخ، نيروي جانبي و گشتاور وارد بر چرخ هاي محرك را بوسيله سه مبدل s-شكل و دو مبدل برشي اندازه گيري نيرو داراست. مقاومت غلتشي، نيروي كششي و فاصله نقطه اثر نيروي مقاومت غلتشي از مركز ناحيه تماس خاك و تاير به طور غير مستقيم نيز از طريق معادلات كمكي با كمترين مفروضات ساده كننده قابل محاسبه اند.
چرخ دينامومتري غيرمحرك و فرمان پذير وسايل نقليه جهت انجام مطالعات مربوط به وسايل نقليه زميني خصوصاً مطالعات ديناميكي، اطلاع از مقادير لحظه اي كميت هاي فيزيكي وسيله نقليه ابداع گرديده است. اين سامانه به منظور دريافت آني مقادير مؤلفه هاي نيروي وارد بر چرخ هاي غير محرك فرمان پذير به همراه تعيين سرعت دوران و زاويه فرمان لحظه اي ابداع گرديده است. سامانه ابداعي، قابليت اندازه گيري مستقيم بار عمودي ديناميك وارد بر چرخ، گشتاور ناوشي ، گشتاور غلتشي و گشتاور برگردان را بوسيله چهار مبدل s-شكل اندازه گيري نيرو داراست و نيروي مقاومت غلتشي، نيروي جانبي و فاصله نقطه اثر نيروهاي عكس العمل سطح از مركز ناحيه تماس خاك و تاير به طور غير مستقيم از طريق معادلات كمكي با كمترين مفروضات ساده كننده قابل محاسبه اند.
يكي از مهمترين مباحث مربوط به هر وسيله نقليه، اعم از برونجادهاي يا جادهاي، نحوه بر هم كنش آن وسيله با سطح حركتي مورد نظر ميباشد. در سطوح حركتي تغيير شكل پذير همچون خاك، تعيين و بررسي برهم كنش چرخ در وسايل نقليه برونجادهاي و سطح اتكا، شكل پيچيدهتري به خود ميگيرد بهطوريكه تعيين نيروها و گشتاورهاي وارد بر بر چرخ، مخصوصا چرخ محرك، از گذشته تا به حال توجه بيشتر محققان و دانشمندان علم ديناميك وسايل برونجادهاي را به خود جلب نموده است. سرعت پيشروي، بار عمودي، فشار باد تاير، زاويه لغزش جانبي و همچنين كششي مالبندي از عوامل اثرگذار و مهم بر ميزان نيروها و گشتاورهاي وارد بر يك چرخ محرك هستند. به منظور يافتن مدل رياضي پيشبيني نيروي جانبي، نيروي طولي، گشتاور ورودي، گشتاور برگردان و لغزش، دستگاه آزمونگري شامل چهار بخش مكانيكي، هيدروليكي و الكترونيكي و نرم افزاري ساخته شد.
با توجه به افزايش روز افزون خودرو در كلان شهرها و مشكل تر شدن كنترل ترافيك و مخصوصا اداره چراغهاي ترافيك به فكر ايجاد يك سيستم براي راحتي مامورين پليس چهارراه ها و هدايت كردن بهتر ترافيك در زماني كه جعبه هاي چراغهاي ترافيك و كنترل ترافيك و كنترل آنها بصورت اتوماتيك نبوده و بصورت دستي مي شود شديم. با يك دستگاه كنترل از فاصله دور 10-15m مي توان مامورين پليس سر چهارراه ها در عين انجام چند كار از جمله اعمال قانون و جرايم و كنترل افراد و خودروها با كنترل (ريموت كنتري) بدون رجوع به جعبه هدايت كننده چراغهاي ترافيك عبور و مرور خيابانها را اداره كنند. اين يك سيستم بهنگام براي جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش اضطراب و تنش مامورين پليس چهاراره ها نيز مي باشد.
موارد یافت شده: 13