لیست اختراعات با مالکیت
محمد ابراهیمی
23 عدد
دليل اينكه چرا مي خواهيم لوله بصورت عمودي توليد گردد اين است كه در توليد لوله هاي پليمري چون لوله به حالت مذاب از دستگاه (دستگاه اكستروژن) خارج مي شود و مدت زماني طول مي كشد كه سرد و سفت گردد در اين مدت مواد مذاب بدليل وجود نيروي جاذبه زمين كه بصورت عمودي بر لوله وارد ميشود از ديواره لوله شره كرده (ميرزد) و باعث ميشود كه ضخامت ديواره لوله از حالت يكنواختي خارج شود. ولي در توليد بصورت عمودي لوله بدليل اينكه نيروي جاذبه زمين بصورت يكنواخت بر سطح مقطع لوله وارد ميشود پس ضخامت ديواره و سطح مقطع لوله كاملا يكنواخت ميشود.
خلاصه توصيف اختراع: عنوان اختراع: قالب يخ از جنس پلي اتيلن اين قالب كه ساختن شده از پلي اتيلن متراكم و چگالي بالا با فرمول شيميايي است و نسبت به حرارت ،ضربه و فشار مقاوم مي باشد كه مي تواند جايگزين مناسب قالب هاي فلزي شودكه اكنون در شركت هاي يخ سازي استفاده مي شود در واقع اين محصول از نظر عملكرد تفاوت چنداني با قالب هاي فلزي ندارد ولي علت اصلي كه كاربر را مجاب به استفاده از اين نوع قالب مي كند مزاياي بسيار زياد قالب هاي پلي اتيلن مي باشد.
اساس كار شير ضد نشت تشخيص بر هم خوردن تناسب مقدار روغن ارسالي و مقدار روغن برگشتي از عملگر هيدروليك مي باشد. جريان روغن رفت و برگشت به عملگر با چرخاندن دو پروانه موجود در مسير دو آهنرباي دائمي متصل به شفت پروانه ها را به چرخش در آورده و منجر به القاي دو پالس sig1 وsig2 در سيم پيچهاي كنار هر آهنربا مي گردد. مقدار هر پالس متناسب با دبي جريان عبوري از هر يك از مسيرهاي رفت و برگشت خواهد بود. به كمك يك مدار منطقي الكترونيكي ابتدا حاصل تقسيم مقدار SI/SIG2 را بدست آمده و سپس نتيجه اين تقسيم به يك تقويت كننده تفاضلي ارسال مي گردد . يك مقدار پيش فرض قابل تنظيم VRF نيز بعنوان پارامتر ورودي دوم به تفاضل گير ارسال مي شود تا تفاضل گير حاصل SIG1/SIG2 VRF را در خروجي خود بدهد. در حالت كاركرد سالم عملگرمقدار VRF را طوري تنظيم مي كنيم كه حاصلSIG1/SIG VRF صفر گردد. اين مقدار صفر بعنوان تحريك يك رله خود نگهدار بكار خواهد رفت. در صورت بروز نشت و خروج مقداري روغن از مدار; حاصل SIG1/SIG2 نيز تغيير نموده و در نتيجه حاصلSIG1÷SIG VRFديگر صفر نخواهد بود ولذا رله تحريك شده و منجر به برقراري جريان برق و مغناطيس شدن بوبين مجرابند شده و با چرخاندن مجرابند مسير عبور روغن در خط فشار بسته مي شود.
در ساخت لوله هاي منعطف وقتي عملياتي مانند اضافه نمودن نخ يا لايه ديگري اضافه مي شود لوله بدليل انعطاف جمع شده و مشگل ايجاد مي شود . در اين تكنولوژي داخل لوله هوا بوسيله دو جفت غلطك فشرده شده و به لوله از داخل فشار وارد شده و مانع جمع شدن لوله در اثر اضافه نمودن لايه ديگر ميشود
روشهاي متداول توليد جت گرم براي بررسيهاي آيروديناميكي و آيروآكوستيكي بسيار پيچيده، حساس و پرهزينه هستند. دليل اين موضوع اينست كه جريان ورودي به نازل بايد خود عاري از هرگونه نوسانات دمايي و فشاري بوده و اصطلاحاً جريان گاز گرم با توزيع فشار و انتروپي يكنواخت وارد نازل شود. هرگونه نوسان و غيريكنواختي در جريان ورودي به نازل بر بازده تجهيزات تأثير منفي خواهد گذاشت. هدف از اين اختراع طراحي، ساخت و راه ندازي تجهيزات آزمايش جهت شبيه سازي جت گرم با دماي بالا و با سرعت جت خروجي متغير(مادون و ماوراء صوت) براي بررسي آيروديناميك و آيروآكوستيك جت و همچنين اثرات افزايش دما برگازهاي مختلف مي باشد. به عنوان نمونه صداي ناشي از جت خروجي موتور هواپيما، صداي خروجي جت توربين در نيروگاه هاي توليد برق و همچنين صداي ناشي از موتور پرتابگرها در روي سكوي پرتاب و پس از آن با اين وسيله قابل بررسي ميباشد. اين ابزار قابليت شبيه سازي لحظه شروع به كار جت و همچنين جت پايا را دارد. در تجهيزات طراحي شده جت گرم درون يك تونل موج ضربه اي انعكاسي توليد مي شود. دماي جت توسط موج ضربه اي عبوري از روي گاز افزايش مي يابد، بنابراين حداقل غير يكنواختي در گاز به وجود خواهد آمد. همچنين به دليل زمان كوتاه آزمايش نياز به تجهيزات خاص دما بالا از بين رفته و همچنين اثرات نامطلوب انعكاس صوت در بررسيهاي آيروآكوستيك جت از محيط اطراف به حداقل ميرسد. اين تجهيزات از يك مخزن پرفشار و يك مخزن كم فشار تشكيل شده است. اين دو قسمت توسط يك ديافراگم از هم جدا شده اند. دماي جت با تغيير نسبت تركيبات گازي قسمت پرفشار (هليم و نيتروژن) و قسمت كم فشار (نيتروژن، هوا و آرگون) قابل تنظيم بوده و تا 3300 كلوين قابل دسترسي است. فشار مورد نياز نازل نيز با تغيير فشار قسمت كم فشار قابل تنظيم است. سرعت جت خروجي با تغيير نازل در انتهاي قسمت كم فشار قابل تنظيم است.در طراحي صورت گرفته براي اين تونل موج ضربه اي نسبت طول قسمت كم فشار به پرفشار به گونه اي در نظر گرفته شده است كه بيشترين زمان آزمايش به دست آيد. همچنين قطر تونل به گونه اي در نظر گرفته شده كه بتوان نازل با مقياس مناسب نسبت به ابعاد واقعي در انتهاي آن نصب كرد. با طراحي و ساخت اين تجهيزات ايران به جمع معدود كشورهاي قادر به انجام آزمايش هاي آيرو-ترموديناميكي در رژيم ماوراء صوت و همچنين بررسي هاي تجربي بر روي ميدان آكوستيك جت گرم مي پيوندد. شايان ذكر است اين تجهيزات ساخته شده و آزمايشات انجام شده نشاندهنده عملكرد بسيار مناسب اين وسيله (مطابق طراحيها) مي باشند.
1) عنوان اختراع: آدامس آنتي باكتريال از آويش جهت جايگزيني مسواك 2) زمينه فني اختراع مربوطه: دندانپزشكي- پزشكي -دارو سازي 3) مشكل فني: بيماري هاي دهان ودندان از جمله التهابات لثه يكي از مشكلات مي باشد هزينه هاي درمان بالا براي درمان اين بيماري ها از ديگر مشكلات مي باشد خمير دندان ها نيز آرگانيك نمي باشند و عوارضي دارند از جمله آسيب به ميناي دندان از ديگر مشكلات مي باشد تا كنون چسب مخاطي موجود در بازار به پروسه ترميم زخم كمكي نمي كردند چرا كه حاوي ماده موثره براي اين منظور نبو.دند و بعلاوه چسبندگي كافي به مخاط دهاني نداشتند .هدف از اختراع اين چسب مخاطي ارايه روش درماني به منظور كمك به ترميم بافتي دهان پس از جراحي و ابتلا به ضايعات مخاطي مي باشد ارايه راه حل : معايب موجود درداور ها و خمير دندان ها و دهان شويه هاي موجود و ساخته شده به شرح زير است: 1- عدم ارگانيك بودن وعوارض مواد نگهدارنده 2- عدم خواص درماني و فقط خواص ضد باكتري خمير دندان ها آدامس آنتي باكتريال از آويش با توجه به اينكه خواصيت آنتي باكنريال دارد دهان را آنتي باكتريال كرده و با توجه به آنتي باكتريال بودن واستريل كردن دهان به ترميم زخم ها نيز كمك فراواني مي كندو ميكروب هاي دهان را نيز از بين مي برد كاربرد بهداشت دهان و دندان پزشكي كاربرد دندان پزشكي و بهداشت دهان ودرمان درمان بيماري هاي دهان جايگزين كردن به جاي مسواك جايگزين كردن به جاي دهان شويه ها
اساس كار شير ضد نشت تشخيص بر هم خوردن تناسب مقدار روغن ارسالي و مقدار روغن برگشتي از عملگر هيدروليك مي باشد. نيروي درگ ناشي از جريان روغن به سمت عملگر باعث جابجاشدن يك صفحه و فشرده شدن فنر نگه دارنده آن مي گردد. ميزان جابجايي صفحه متناسب با ميزان نيروي درگ اعمال شده به آن و در نتيجه متناسب با دبي روغن ارسالي به عملگر مي باشد. همزمان با ارسال روغن به عملگر مقداري روغن از سمت ديگر عملگر خارج مي گردد كه همزمان اين روغن برگشتي به يك صفحه ديگر متناسب با دبي روغن نيروي درگي اعمال مي كند و باغلبه بر فنر متصل به صفحه منجر به جابجا شدن اين صفحه مي گردد. مقدار جابجايي صفحه موجود در مسير رفت سيال بكمك يك موقعيت سنج اندازه گيري مي گردد . همچنين مقدار جابجايي صفحه واقع در مسير برگشت سيال بكمك يك موقعيت سنج مقاومتي ديگر اندازه گرفته مي شود . بكمك يك مدار منطقي نسبت دبي ارسالي به عملگر با دبي برگشتي از عملگر مقايسه مي گردد. در صورت بروز نشت و بر هم خوردن تناسب مقدار روغن ارسالي با مقدار روغن برگشتي از عملگر يك سوييچ عمل كرده و با برقدار كردن يك بوبين ; شير موجود در مسير فشار روغن را مي بندد.
در مجتمعهاي بزرگ و واحدهاي صنعتي كه داراي سولهها و سالنهاي بزرگ هستند براي جابجايي وسايل، تجهيزات، مواد و محصولات جانبي از جرثقيلهاي سقفي استفاده مي گردد. بار آويزان در اين جرثقيلها، در هنگام شتابگيري و حركت وترمز و توقف و يا بواسطه وزش بادهاي شديد در معرض نوسان قرار ميگيرد. اين نوسانات باعث بروز مشكلات متعددي ميشود، از جمله ايجاد تنشهاي مكانيكي و فرسايش اجزاء جرثقيل، همچنين امكان برخورد بار آويزان با اشياء ديگر و بطور كلي ايمني كاركنان به خطر خواهد افتاد. بنابراين ميزان اين نوسانات بايد مشخص شده و سپس ميرا گردند. در سيستمهاي كنترل اتوماتيك امروزي، عمدتا ميزان نوسانات بار آويزان توسط سيستمهايي كه مبتني بر استفاده از دوربين و پردازش تصوير ميباشند، مشخص شده و سپس اين نوسانات توسط سيستم كنترل كننده ميرا ميگردند، در اين سيستمها علاوه بر هزينه دوربين، بواسطه شرايط نامطلوب فيزيكي از قبيل رطوبت و بارندگي و يا گرد و غبار،مشكل اختلال در عملكرد دوربين هم پيش ميآيد. در دسته ديگر با استفاده از حسگرهاي مكانيكي متغيرهاي مورد نظر اندازهگيري وبا استفاده از پردازش اطلاعات زاويه نوسان تعيين ميگردد. در اين تكنيكها اگرچه هزينه نسبت به شرايط استفاده از دوربين كاهش مييابد ولي حساسيت سيستم نسبت به تغيير پارامترها افزايش خواهد داشت. جبران اثر تغيير پارامتر، خود مستلزم صرف هزينه بيشتر و پيچيدگي سيستم خواهد شد. هدف از اين اختراع رفع مشكل فوق و تعيين زاويه نوسان بدون استفاده از دوربين و يا سنسور مكانيكي است. عنصر نوآورانه در اين اختراع عبارت است ازابداع مكانيزم و ارائه سيستم تخمين زاويه نوسان بار آويزان در جرثقيلهاي سقفي با استفاده ازاندازه گيري مقادير ولتاژ و جريان موتور الكتريكي محرك تنه جرثقيل و طراحي و ارائه يك سيستم رؤيتگر زاويه نوسان مبتني بر معادلات ديناميكي مجموعه جرثقيل شامل تنه، بار آويزان، چرخ روي ريل و موتور القايي ميباشد.
يكي از عيوب ايجاد شده در موتورهاي الكتريكي، غير هم محور شدن تنه روتور و شافت نسبت به محور مركزي استاتور مي باشد. تشخيص اين عيب در مراحل آغازين و همچنين در شرايط برخط (در حين كار موتور) باعث كاهش هزينه ها خواهد شد. روش هاي تشخيص ناهم محوري بين روتور و استاتور مبتني بر استفاده از متغيرهاي اندازه گيري شده از قبيل جريان، ولتاژ، ضريب توان و يا توان لحظه اي مي باشد. در اين بين طيف جريان موتور از كارآمدترين روش ها مي باشد. نا هم محوري ايستا در موتورهاي القايي سبب ايجاد هارمونيك هاي خاصي در طيف جريان مي شود كه دامنه اين هارمونيك ها با شدت عيب افزايش مي يابد. بنابراين بررسي وجود و اندازه دامنه اين هارمونيك ها وسيله تشخيص عيب و شدت آن مي باشد. ولي ايجاد اين طيف هارمونيكي در جريان موتور منوط به وجود ارتباط خاصي بين تعداد ميله هاي روتور و تعداد قطب هاي ماشين مي باشد. لذا اين روش در حالت كلي و براي هر نوع موتور القايي قابل استفاده نخواهد بود. در اين اختراع جهت تشخيص ناهم محوري ايستا از هارمونيك هايي استفاده شده است كه عامل ايجاد آن بر عدم تقارن ذاتي موجود در ميله هاي روتور و بروز خطاي ناهم محوري بوده و ايجاد آن مشروط به وجود ارتباط خاص فوق الذكر بين تعداد ميله هاي روتور و قطب ها نمي باشد. بنابراين براي هر نوع موتور القايي به لحاظ تعداد قطب و تعداد ميله هاي روتور قابل استفاده خواهد بود.
قلب مصنوعي تپنده بكمك فشار بيروني از روي سطح پوست شامل 2 استپ موتوراست كه روي پوست قرار مي گيرد. اعمال فشار روي پوست توسط موتورها باعث مي گردد 2 كيسه حاوي سيال جايگذاري شده در زير پوست فشرده گردند. با فشرده شدن كيسه ها ي زير پوست سيال واسطه داخل آنها به داخل 2 كيسه واقع در قسمت پمپاژ خون انتقال مي يابد. كيسه موجود در واحد پمپاژ خون همچنين نقش ديوار جداكننده بطن چپ و بطن راست را دارد. ورود سيال واسطه داخل كيسه ها پمپ خون باعث حجيم شدن آن ميشود و خون را كه در بين ديواره بيروني كيسه و ديواره بيروني واحدپمپاژ خون قرار دارد بطور جداگانه به سمت ريه ها و بدن ارسال مي كند. در مرحله بعد فشار موتور از روي پوست برداشته شده و نيروي فنر موجود در داخل كيسه هاي زير پوست باعث مكش مجدد سيال واسطه به داخل كيسه زير پوست مي گردد .در اينحالت پمپ خون مجددا پر از خون دريافتي از ريه ها در يك سمت و خون دريافتي از بدن در سمت ديگر مي شود.
موارد یافت شده: 23