لیست اختراعات با مالکیت نورالدین نخستین انصاری
3 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 3
تاریخ ثبت: 1390/03/29
خلاصه اختراع:

ربات بازتواني اندام فوقاني براي بيماران ضايعات مغزي، پاركينسون، و ارتوپدي با توجه به نياز اعلام شده از سوي جامعه ي توان بخشي طراحي و ساخته شد. اين ربات قابليت تمرين حركات سوپينيشن - پرونيشن ساعد، فلكشن - اكستنشن ، ابداكشن - ادداكشن مچ دست را در مودهاي مختلف درماني و ارزيابي دارد. مودهاي درماني شامل تمرين هاي غير فعال، نيمه فعال، مقاومتي، فعال مفيد ، فعال كمكي، ارتوپديك و پاركينسون مي باشد. ربات قابليت اجراي تكنيك هاي مختلف درماني از جمله بوبات و PNF را دارد. كليه ي حركات ربات به صورت دو طرفه اعمال شده و بيمار در حين تمرين توسط يك بازي كه روي نرم افزار ربات نوشته شده است تشويق مي شود. همچنين در مورد غير فعال، حركات ربات با استفاده از منطق فازي كنترل مي شود كه تحت هيچ شرايطي به بيماري آسيب نمي رسد.

تاریخ ثبت: 1401/04/08
خلاصه اختراع:

زمينه فني طرح ارائه شده در حوزه مهندسي پزشكي و توانبخشي است. در اين اختراع استفاده از يك ربات منفعل با قابليت بكارگيري در محيط واقعيت مجازي جهت انجام تمرينات توانبخشي ساخته شده است كه بيمار بتواند با كمك اين ربات و استفاده از محيط واقعيت مجازي تمرينات توانبخشي را انجام تا نتايج فعاليت كاربر بر اساس ميزان مسافت و زمان تمرين به صورت هوشمندانه ارزيابي و در اختيار پزشك قرار گيرد. افزايش نرخ رشد بيماران سكته مغزي و تصادفات و صدمات مغزي، باعث ايجاد اختلالات حركتي از جمله در اندام تحتاني مي شود با توجه به اين موضوع نياز به اقدامات فيزيوتراپي و درماني ضروري است كه در گذشته اين تمرينات درماني در مراكز خاص و با ابزار و روش هاي سنتي انجام مي شد. پس از گسترش تكنولوژي استفاده از ربات ها در دنيا و توسعه همزمان گرافيك رايانه اي از جمله واقعيت مجازي، روند درمان با استفاده از اين تكنولوژي ها تغيير كرد. در اين اختراع استفاده همزمان از يك ربات منفعل(پسيو) و واقعيت مجازي باعث ايجاد شرايط بهينه در طي فرآيند درمان شده است. در اين اختراع ابتدا يك ربات منفعل ساخته شده است كه كاربر پس از قرار گرفتن در محل مورد نظر با كمك پنل كنترل هوشمند مي تواند ميزان جابجايي بخش اندام تحتاني(زانو) را مشاهده نمايد و در نهايت با اتصال ربات به رايانه از طريق پنل كنترل، وارد محيط واقعيت مجازي شده و در نهايت با تنظيم شرايط محيطي(آسان-متوسط-سخت)اقدام به جابجايي كاركتر در اين محيط با جابجايي و حركت زانوي خود نمايد. وضعيت حركت زانو يك مسير رفت و برگشتي است كه كاربر پس از قرار گرفتن بر روي صندلي مي تواند محل مچ پاي خود را تنظيم و ثابت كند و سپس شروع به تمرين با ربات نمايد. شرايط اجراي تمرينات به گونه اي است كه ميزان مسافت طي شده كاركتر و زمان تمرين و سرعت مي تواند به صورت گرافيكي نمايش داده شود تا كاربر از ميزان پيشرفت خود در طي جلسات متفاوت مطلع گردد.

موارد یافت شده: 3