لیست اختراعات با مالکیت نگين فن آور شريف
4 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 4
تاریخ اظهارنامه: 1391/06/10
تاریخ ثبت: 1391/08/22
خلاصه اختراع:

خلاصه اختراع : كلاچ برقي محصولي است كه جايگزين پدال كلاچ شده كه به اين صورت مي باشد كه شامل يك مكانيزم مكانيكي است كه عمل كلاچ گيري را انجام مي دهد و يك برد كنترلي و يك سر دنده شستي دار و يك ولوم كنترلي ميزان و موقعيت نيم كلاچ. با نصب اين سيستم هنگامي كه شما خودرو را روشن نموديد و قصد تعويض دنده داشتيد ابتدا شستي روي دسته دنده را فشار مي دهيد و ماشين را در دنده 1 قرار داده و سپس پدال گاز را فشار مي دهد. سيستم كنترلي هوشمند با استفاده از گرفتن اطلاعات و ديتاهاي ارسال شده از ECU خودرو از دور موتور اطلاع پيدا كرده و با با رفتن دور موتور ابتدا خودرو نيم كلاچ كرده و سپس با بالا رفتن دور موتور رها سازي كلاچ به طور كامل انجام مي گيرد. در موتور تعويض ساير دنده نيز اين كار ( يعني فشردن شستي روي دسته دنده ) انجام مي گيرد. در هنگام ترمز شديد و با كاهش ناگهاني دور موتور، هنگامي كه دور موتور از حد استاندارد پايين تر بيايد ابتدا سيستم به صورت اتوماتيك نيم كلاچ گرفته و با توقف كامل، عمل كلاچ گيري به صورت كامل انجام مي گيرد و پس از آن در هنگام رها سازي پدال ترمز به صورت هوشمند و اتوماتيكوار عمل نيم كلاچ گيري انجام مي گيرد و با فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن درو موتور خودرو شروع به حركت كرده و عمل رها سازي كلاچ به صورت كامل انجام مي گيرد. در سر شيبهاي تند اين سيستم به گونه‌اي عمل مي كند كه چون سيستم در دنده هاي جلو قرار دارد و در هنگام ترمز عمل نيم كلاچ گيري انجام مي شود به صورت هوشمند براي راننده عمل نيم كلاچ گيري را انجام داده و از عقب روي خودرو در روي شيبها جلوگيري مي نمايد. ضمنا يك ولوم تنظيم در خودرو تعبيه شده كه در داخل كابين خودرو مي توان محل نيم كلاچ گيري خودرو را تنظيم نمود كه انتخاب كرد در اطلاح كلاچ خودرو بالا باشد و يا پايين باشد.

تاریخ اظهارنامه: 1391/06/18
تاریخ ثبت: 1391/11/18
مخترع/مخترعان: فرشيد اميري
خلاصه اختراع:

AMT، مخفف عبارت Automated Manual Transmission به معني گيربكس دستي اتوماتيك شده، در سال 1996 و توسط كمپاني BMW و تحت نام تجاري SMG‌ براي اولين بار پا به عرصه بازار گذاشت. AMT، همان گيربكس دستي است با اين تفاوت كه فرآيند تعويض دنده و كلاچ گيري در آن به وسيله يك مجموعه رباتيكي هوشمند انجام مي گيرد. در سطح بين المللي، اين سيستم جزو سيستمهاي پيشرفته محسوب شده و از جايگزينهاي احتمالي سيستمهاي دستي به حساب مي آيد. مزيت اصلي اين سيستم، قيمت كم، سادگي تعمير و نگهداري و كاهش مصرف سوخت، افزايش راندمان، بالابردن عمر قطعات خودرو و افزايش راحتي در رانندگي مي باشد. در سيستم AMT بخشهاي عملگر كلاچ و تعويض دنده با انواع مشابه الكتريكي يا هيدروليكي جايگزين مي شوند. علاوه بر اين موارد پدال كلاچ و دسته دنده با كليه ملحقات آنها حذف مي شوند و بجاي آن يك اهرم تعويض دنده در محل دلخواه (تعبيه يك سري شاسي روي فرمان و يا تهيه يك جويستيك بعنوان دسته دنده مجازي) قرار مي گيرد. يك بخش سخت افزاري شامل راه انداز موتورهاي الكتريكي و مغز متفكر مجموعه نيز وجود دارد. اين مجموعه با دريافت وضعيت دريچه گاز، دور موتور و ساير سنسورهاي موجود در خودرو در هرلحظه وضعيت خودرو و تمايل راننده را تشخيص داده و در صورت لزوم اقدام به تعويض دنده مي نمايد. جهت تشخيص موقعيت دنده در حالت اتوماتيك از يك نمايشگر در پانل جلويي خودرو براي نمايش موقعيت دنده استفاده مي شود. به عبارت ديگر اجزاي اصلي AMT عبارتند از: 1- عملگر تعويض دنده 2- عملگر كلاچ 3- واحد كنترل الكترونيكيAMT يا TCU 4- مجموعه ارتباط با راننده (اهرم تعويض دنده و نمايشگر موقعيت دنده) امروزه عمدتا در بخش عملگرها از عملگرهاي الكتريكي استفاده مي شود و استفاده از عملگرهاي هيدروليكي چندان متداول نمي باشد. علت اين امر را مي توان در اشغال فضا، وزن و هزينه كمتر عملگرهاي الكتريكي جستجو نمود. لازم به ذكر است كه در بعضي از انواع جديد AMT، به منظور عدم قطع قدرت در حين تعويض دنده، از يك كلاچ دوبل ويژه (DCT) استفاده مي شود كه سبب مي شود كه قدرت بطور كامل در حين تعويض دنده قطع نشود و يا حتي مجموعه هايي ساخته شده اند كه با كمك استارتر و انجام تغييراتي در گيربكس در حين تعويض دنده قدرت از طريق استارتر منتقل شده و بدين ترتيب انتقال قدرت در خودرو قطع نمي شود. نتايج تحقيقات شركت LUK نشان داده كه محدوده بهره گيري از نوع متداول AMT عموما در گشتاورهاي كمتر از 200 نيوتن متر بوده و براي خودروهايي با گشتاور موتور بيش از اين مقدار اضافه كردن تجهيزات ذكر شده در اين قسمت داراي توجيه فني نمي باشد . توضيح قابل توجه اينكه شركت LUK سيستم AMT را با نام ASG نامگذاري نموده است. با توجه به اينكه گشتاور خروجي موتور پرايد از اين ميزان كمتر است، در اين پروژه هدف ما توليد مجموعه AMT با ساختار متداول آن است كه در ابتدا توضيح داده شد. علاوه بر اين مساله، دلايل زير نيز قابل توجه است: 1- در صورت بهره گيري از AMT در خودرو وضعيت قطع انتقال قدرت در حين تعويض دنده نسبت به حالت دستي بهبود مي يابد. چراكه در حالتي كه راننده كلاچ را گرفته و تعويض دنده انجام مي دهد عموما زمان تعويض دنده بسيار بيشتر از حالت AMT است. 2- اين محصول بصورت Add-on تعريف مي شود و ديدگاه اين است كه اين محصول بعنوان يك گزينه (Option) عرضه شود. بنابراين حتي در خودروهاي از قبل توليد شده نيز نصب اين مجموعه با يك هزينه معقول امكان پذير باشد. 3- استفاده كنندگان از اين خودرو براي اين سطح از رفاه هزينه گزافي را پرداخت نمي كنند. \\t 4- خودروهايي در شركتهاي مختلف خودرو سازي با توان و گشتاور بزرگتر از پرايد نيز با همين طرح ساخته شده اند. ( Mercedes-Benz AGS Automated Gear Shift for Sterling Trucks، كاميونتهاي سري N ايسوزو و بسياري از انواع SUV) 5- حل مساله قطع گشتاور انتقالي در حين تعويض دنده مربوط به مقايسه AMT و AT مي باشد، و براي اين است كه به گروه كاربران علاقه مند به AT هم AMT بعنوان يك راه حل بهتر و ارزانتر پيشنهاد شود. لذا در حال حاضر در كشور ما اين مساله اقتصادي نيست.

تاریخ اظهارنامه: 1391/09/18
تاریخ ثبت: 1391/09/18
خلاصه اختراع:

شايد تا به حال با مشكل ترافيك در شيبهاي تند رو به رو شده‌ايد و عدم عقب روي خودرو در هنگام حركت پس از توقف به يك رويا براي شما تبديل شده باشد. در اين سيستم كه توسط يك مكانيزم مكانيكي كه به طور موازي با سيستم ترمز خودرو نصب مي شود و به صورت اتوماتيك از سيستم هوشمند كنترلي دستور مي گيرد و به طوري عمل مي كند كه در هنگامي كه خودرو به شيب مي رسد و ترمز گرفته مي شود و خودرو قصد عقب روي را دارد، سيستم الكترونيكي با استفاده گرفتن ديتاها از سنسورهاي تعبيه شده در چرخهاي عقب خودرو دستور پاشيدن روغن ترمز به داخل چرخها را مي دهد و به سرعت ترمز گرفته مي شود و از عقب روي خودرو جلوگيري مي شود و در هنگام فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن دور موتور مجددا سيستم كنترلي فرمان رها سازي روغن ترمز را به مكانيزم مكانيكي مي دهد خودرو بدون عقب روي شروع به حركت مي كند . و به نوعي به عنوان ترمز برقي و هوشمند فعاليت مي نمايد. و ضمنا قابل نصب بر روي كليه خودروها مي باشد.

تاریخ اظهارنامه: 1391/09/15
مالک/مالکان: نگين فن آور شريف
تاریخ ثبت: 1392/01/24
خلاصه اختراع:

در بسياري از شرايط كاري نيازي به استفاده از حداكثر توانايي موتور خودرو نيست؛ بنابراين بايد ميزان گشتاور و توان خروجي موتور تحت كنترل باشد. در موتورهاي احتراق داخلي اين وظيفه بر عهده دريچه گاز (Throttle body) است. اين وسيله با استفاده از يك شير پروانه‌اي (Butterfly Valve) و تغيير زاويه آن، ميزان جريان هواي (Air Flow) ورودي به موتور را تنظيم مي‌كند و بنابراين ميزان پاشش سوخت نيز متناسب با اين ميزان هوا كاهش يافته و توان و گشتاور خروجي موتور تنظيم مي‌شود. همچنين اين وسيله با استفاده از يك مسير جانبي به موتور اجازه مي‌دهد زماني كه موتور تحت بار نيست و فرماني از راننده مبني بر فشار پدال گاز دريافت نشده است موتور به صورت بي‌بار (idle) همچنان روشن بماند. انواع دريچه گاز: عموماً كنترل و تغيير زاويه دريچه گاز با دو نوع اصلي صورت مي‌گيرد: دريچه گاز مكانيكي و دريچه گاز الكترونيكي (يا برقي). دريچه گاز مكانيكي: تا چندي پيش، بيشتر خودروها مجهز به اين نوع دريچه گاز بودند. اين نوع دريچه توسط كابل و به طور مستقيم توسط فشار پدال گاز به حركت در مي‌آيد. از مزاياي اين دريچه ساده بودن سيستم و ارزاني آن است. دريچه گاز برقي: در دريچه گاز الكترونيكي يا برقي، تغيير زاويه شير پروانه‌اي با ارسال سيگنال از سيستم مديريت موتور صورت مي‌پذيرد. سيستم مديريت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرايط حركتي خودرو و عملكرد موتور و استراتژي برنامه‌ريزي‌شده در واحد كنترل موتور (ECU)، دستور تغيير زاويه دريچه گاز را صادر مي‌كند. اين نوع دريچه گاز داراي سيستم مستقيم ارتباطي با پدال گاز نيست.

موارد یافت شده: 4