لیست اختراعات با مالکیت
حميد تقوي فر
2 عدد
تنش مقدار نيروي وارد بر سطح اجسام است و به صورت يك كميت اسكالر مي باشد كه در سيستم اندازه گيريSI با واحد پاسكال تعريف ميشود. در اين طرح، يك دستگاه اندازهگيري جهت بدست آوردن تنش عمودي در خاك معرفي شده است. اين دستگاه داراي توانايي سنجش مقدار تنش در راستاي عمودي و قابليت قرارگيري در وضعيتهاي مختلف را دارا مي باشد. در همين راستا، يك پروفيل به نحوي طراحي شد كه توانايي نصب چندين عدد بار سنج را درون خود دارا باشد كه هركدام از آنها به يك ميله با سطح مقطع مسطح دايروي متصل بوده و توسط يك سيستم داده برداري تعبيه شده اندازهگيري تنش در نقاط مختلفي انجام شود. طراحي اين دستگاه به گونهاي بوده است كه تا حد امكان، انعطاف پذيري بهرهگيري در شرايط مختلف مزرعه، داخل انباره خاك و نيز در هر نياز براي بدست آوردن تنشهاي عمودي در حوزه هاي مختلف مهندسي را دارا باشد. از ويژگيهاي برجسته طرح حاضر توانايي اندازهگيري و ثبت تنش به صورت بلادرنگ و تغييرات تنش نسبت به زمان و نيز تغييرات پارامترهاي ايجاد كنندهي تنش ميباشد. علاوه بر اين امكان رد يابي چگونگي انتشار تنش در پروفيل خاك از مزاياي سيستم كنوني ميباشد. شايان ذكر است كه تنش هاي ايجاد شده در خاك عامل اصلي ايجاد فشردگي مي باشد كه به نوبهي خود باعث كاهش چشمگير محصول، عدم نفوذ آب و جاري شدن سيلاب ها و جابجايي لايه خاك حاصلخيز سطحي، كاهش تهويه خاك، آب، تشكيل زود هنگام و سطحي لايه سخت، مشكلات زهكشي و شوري خاك، فرسايش شديد ابزار خاكورز به ويژه در خاكورزي اوليه، افزايش مصرف ويژهي سوخت عمليات خاكورزي، فرسايش آبي و خاك مي باشد.آزمونهايي جهت بررسي عملكرد دستگاه در شرايط كنترل شدهي محيط سويل بين انجام شد. جهت فرآوري خاك سويل بين، دنباله بندهاي خاصي از قبيل كولتيواتور و غلتك ساخته شده است كه براي ايجاد شرايط مختلف سختي خاك درنظر گرفته شد. در پاين قابل ذكر است كه دستگاه ساخته شده توانايي سنجش فشار تماسي بين اجسام را نيز دارا ميباشد و قابليت بهكارگيري در حوزههاي ديگر كه به سنجش تنش عمودي بوجود آمده در مواد گرانوله و توده ذرات نياز دارند (از قبيل غلات، كارخانجات سيمان سازي، سيلوها و غيره) و نيز اندازهگيري فشار تماسي بين اجسام صلب-صلب را نيز دارا ميباشد.
زمينه فني اختراع، مشكل فني و خلاصه اختراع: اين اختراع در رمينه ديناميك خودرو و در مجموعه اصلي مهندسي مكانيك قسمت مهندسي خودرو قابل گروه بندي مي باشد. به دليل سامانه تست و اندازه گيري پارامترهاي كششي چرخ، نيروهاي وارده به آن (سينتيك) و جابجايي سنجي و شتاب سنجي مجموعه (سينماتيك)، اين مجموعه به همراه سيستم هاي نوين داده برداري داراي توانايي سنجش و ثبت پاسخ سيستم به شرايط مختلف عملكردي خودرو در شرايط برون جاده اي مي باشد. مشكلات مهم موجود در عرصه ديناميك خودرو از منظرهاي هدررفت انرژي، پايداري ديناميكي خودرو، كنترل پذيري، نيروهاي وارده به هنگام شرايط مختلف عملكردي از جمله به هنگام برخورد با موانع، راحتي سرنشينان و بازده عملكردي خودرو قابل بررسي مي باشند. شرايط آفرود يا برون جاده اي داراي پيچيدگي بيشتري بوده و مشكلات ذكر شده در شرايط جاده آفرود داراي پيچيدگي بيشتري مي گردند. متاسفانه در كشور ما با توجه به اينكه سهم قابل ملاحظه اي از كشور به جاده هاي آفرود تعلق دارد، سامانه بررسي ديناميك چرخ با توانايي مرتفع ساختن مشكلات ذكر شده وجود ندارد. سيستم مذكور با داشتن يك حامل چرخ مجهز به لودسل هاي در راستاهاي افقي و عمودي، سيستم ثبت ارتعاشات، سيستم تصوير برداري آنلاين از تماس چرخ-بستر، سامانه هاي كنترلي سرعت و بار روي چرخ، سيستم سنجش تنش تماسي در بستر داراي ويژگي مهمي براي انواع سنجش و ارزيابي هاي مرتبط با اين زمينه براي اولين بار در كشور مي باشد.
موارد یافت شده: 2