لیست اختراعات با مالکیت
هادي تقوي فر
3 عدد
در اختراع كنوني نانواكسيد منگنز سنتز شده و با استفاده از ميكروسكوپ الكتروني SEM ساختار نانوذرات مورد مطالعه مشخص گرديده است. از دستگاه حمام التراسونيك در هرمرحله از تست جهت همگن¬سازي سوخت تركيبي بنزين با اتانول و نانواكسيدهاي منگنز استفاده شده است. از دينامومتر و موتور بنزيني (اشتعال جرقهاي) EF7 استفاده شده و مشخصه¬هاي عملكردي موتور مورد مطالعه استخراج گرديده است. در حين انجام تست¬ها جهت تعيين مشخصه¬هاي آلايندگي موتور مورد مطالعه از دستگاه آنالايزر گاز خروجي ساخت گروه AVL جهت مشخص كردن ميزان گازهاي خروجي از اگزوز استفاده شده است. نتايج تجربي مشخصه-هاي عملكردي احتراقي و آلايندگي موتور در حالت سوخت پايه بنزيني، با سوخت بنزين در تركيب با اتانول و نانواكسيدهاي منگنز مورد مقايسه و ارزيابي قرار گرفته است. جهت پايداري پارامترهاي عملكرد و آلايندگي موتور درمراحل تستهاي تجربي، بايستي دماي آب و روغن موتور قبل از هر تست به دماي كاري موتور در محدوده 90 درجه سانتيگراد برسد و براي رسيدن به اين مهم در دور موتور 2800 rpm در حدود 10 تا 15 دقيقه موتور كاركرده تا قسمتهاي مختلف موتور به حالت پايا برسد. تست¬ها در شرايط بار كامل و دور موتور 2800 rpm و بين گشتاورهاي 0 تا 100 N.m انجام گرفته است و نتايج تحقيق به شكل زير گزارش شده است. مطالعه در 4 حالت سوخت بنزين، بنزين با 10% اتانول، بنزين-10%اتانول-10پيپيام نانواكسيد منگنز، و بنزين-10%اتانول-20پيپيام نانواكسيدمنگنز صورت گرفته است.
اين اختراع در رمينه مكانيك خودرو و در مجموعه آرايش ساختار و پيكربندي موتورهاي احتراق داخلي قابل گروهبندي ميباشد. مشكل اصلي در موتورهاي سيلندر-پيستوني كنوني مقيد شدن راستاي حركت پيستون به حركت در داخل جعبه سيلندر و وجود گژنپين ميباشد كه باعث تجزيه نيروي انديكه حاصل از فشار احتراقي به دو مؤلفه در راستاي شاتون و عمود بر اين راستا ميشود. نيروي جانبي وارد بر سيلندر باعث ضربه زدن به سيلندر شده و به جاي توليد نيروي مؤثر پيشرانش موجب استهلاك قطعات ميشود. راه حل ارائه شده لولا كردن سيلندر يا مجموعه سيلندرها به يك محور فوقاني است. به طوريكه پيستون حركت آونگي در داخل سيلندر داشته و همراستا با شاتون باشد بدين ترتيب فقط يك مؤلفه نيروي عمودي ايجاد شود. سامانه طراحي شده با هواي متراكم ايجاد شده با كمپرسور كار ميكند و مجهز به سيستم ثبت تعداد دور موتور در دو حالت قرار گيري سيلندر در وضعيت ثابت ماندن سيلندر يا جك پنوماتيكي (حالت قديمي) و وضعيت لولا شدن سيلندر ميباشد كه از طريق سنسور تشخيص نقطه مرگ بالا انجام ميگيرد. آرايش موتور پيشنهادي در تمام موتورهاي احتراق داخلي بخصوص موتور ديزل و موتور بنزيني (با كمي تغييرات در سيستم جرقهزني) قابل پيادهسازي است.
زمينه فني اختراع، مشكل فني و خلاصه اختراع: اين اختراع در رمينه ديناميك خودرو و در مجموعه اصلي مهندسي مكانيك قسمت مهندسي خودرو قابل گروه بندي مي باشد. به دليل سامانه تست و اندازه گيري پارامترهاي كششي چرخ، نيروهاي وارده به آن (سينتيك) و جابجايي سنجي و شتاب سنجي مجموعه (سينماتيك)، اين مجموعه به همراه سيستم هاي نوين داده برداري داراي توانايي سنجش و ثبت پاسخ سيستم به شرايط مختلف عملكردي خودرو در شرايط برون جاده اي مي باشد. مشكلات مهم موجود در عرصه ديناميك خودرو از منظرهاي هدررفت انرژي، پايداري ديناميكي خودرو، كنترل پذيري، نيروهاي وارده به هنگام شرايط مختلف عملكردي از جمله به هنگام برخورد با موانع، راحتي سرنشينان و بازده عملكردي خودرو قابل بررسي مي باشند. شرايط آفرود يا برون جاده اي داراي پيچيدگي بيشتري بوده و مشكلات ذكر شده در شرايط جاده آفرود داراي پيچيدگي بيشتري مي گردند. متاسفانه در كشور ما با توجه به اينكه سهم قابل ملاحظه اي از كشور به جاده هاي آفرود تعلق دارد، سامانه بررسي ديناميك چرخ با توانايي مرتفع ساختن مشكلات ذكر شده وجود ندارد. سيستم مذكور با داشتن يك حامل چرخ مجهز به لودسل هاي در راستاهاي افقي و عمودي، سيستم ثبت ارتعاشات، سيستم تصوير برداري آنلاين از تماس چرخ-بستر، سامانه هاي كنترلي سرعت و بار روي چرخ، سيستم سنجش تنش تماسي در بستر داراي ويژگي مهمي براي انواع سنجش و ارزيابي هاي مرتبط با اين زمينه براي اولين بار در كشور مي باشد.
موارد یافت شده: 3