لیست اختراعات با مالکیت سعيد فرساد
3 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 3
تاریخ ثبت: 1392/06/13
خلاصه اختراع:

خلاصه توصيف: عنوان اختراع: دستگاه جمع آوري، تفكيك و بسته‌بندي براده و آب صابون ماشين‌هاي ابزار زمينه فني : ساخت و توليد – ماشين ابزار مشكل فني: جمع‌آوري براده‌هاي ناشي از فرآيند‌هاي ماشينكاري همواره از دردسر‌هاي صاحبان كارگاه‌هاي توليدي بوده است و گاهي مشكلات فراواني را نيز براي اپراتورهاي اين دستگاه‌ها در پي داشته است. اين براده‌ها گاهي داراي حجم بسيار زيادي بوده كه فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند و گاهي نيز به قدري ريز هستند كه در نقاط دور از دسترس ماشين ابزار قرار گرفته و به مرور زمان باعث خوردگي گالوانيك اجزاء ماشين و درنتيجه كاهش عمر آنها مي‌گردد. همچنين جمع‌آوري اين براده‌ها و تميز كردن ماشين زمان نسبتا زيادي را از زمان توليد گرفته و در نتيجه باعث كاهش بهره وري مي‌گردد. گاهي نيز جمع‌آوري اين براده‌ها خطرناك بوده و باعث بريدن دستها و ... مي‌شود. همچنين در كارگاه‌هايي كه جنس مواد خام مورد ماشينكاري بسيار متفاوت است ( مثلا در يك روز آلومينيوم و فولاد همزمان با يك دستگاه ماشينكاري مي‌شود ) معمولا پس از ماشينكاري روي يك جنس، به دليل اهمال كاري يا صرفه جويي در زمان معمولا براده‌ها جمع‌آوري نمي‌شوند و ماشينكاري روي جنس بعدي باعث مخلوط شدن براده‌ها با يكديگر شده و آنجا كه ارزش هر يك از اين فلزات با يكديگر بسيار متفاوت است، عدم جدا سازي و تفكيك براده‌ها در دراز مدت منجر به هدر رفت سرمايه‌هاي بسيار بزرگي مي‌شود و در صورتي كه اين براده‌ها از يكديگر تفكيك شده و سپس بازيافت شوند صرفه جويي قابل توجهي در هزينه‌ها خواهد داشت. همچنين در حين ماشينكاري، تمام آب صابون مورد استفاده توسط بستر ماشين جمع‌آوري نمي‌شوند و مقدار بسيار زيادي از آب صابون به شيارهاي باريك نفوذ كرده يا به اطراف پراكنده مي‌شوند. توليد آب صابون هزينه دارد و نيز در صورتي مدت زيادي در يك مكان تجمع كند وجمع‌آوري نشود، در اثر فساد باعث خوردگي سطح شده و نيز بخار آن باعث مشكلات تنفسي براي اپراتورها مي‌گردد. بنابراين جمع‌آوري آب صابون از اين نقاط دور از دسترس ماشين و برگرداندن آن به چرخه توليد علاوه بر صرفه‌جويي اقتصادي، از لحاظ زيست محيطي نيز حائز اهميت است. طرز كار: اين دستگاه از چهار بخش اصلي سيستم جمع‌آوري ( شامل لوله خرطومي، موتور واكيوم و مخزن شيبدار اصلي )، سيستم مغناطيسي تفكيك براده ( شامل يك هسته فولادي با سيم پيچ دور آن )، سيستم خرد كننده و حمل كننده براده ( شامل يك موتور برف پاك كن، يه حلزوني و يك لوله ماردوني و صافي جدا كننده آب صابون در انتهاي لوله) و سيستم بسته‌بندي ( شامل يك موتور برف پاك كن، دو عدد المنت حرارتي، مكانيزم لنگ، سيستم توزين، تيغه برش و ميكروسوييچ‌ها و رله‌هاي كنترل ) تشكيل شده است. طرز كار دستگاه بدين صورت است كه با روشن كردن دستگاه، موتور واكيوم شروع به كار كرده والمنت‌ها شروع به گرم شدن مي‌كنند. در صوريكه كه براده مورد جمع‌آوري مخلوطي از دو يا چند جنس باشد، سيم پيچ مغناطيسي را بايد روشن كرد. با استفاده از لوله خرطومي ‌براده‌ها از نقاط مختلف جمع‌آوري شده، وارد مخزن ميگردند. براده‌هاي مغناطيسي به هسته مغناطيس شده چسبيده و ساير براده‌ها و آب صابون در اثر شيب جداره مخزن به كف آن كه حلزوني قرار دارد هدايت مي‌شوند. زاويه مجراي ورودي به مخزن طوري طراحي گرديده است كه آب صابون وارد موتور واكيوم نشده و آسيبي به آن نمي‌زند. در صورتيكه آب صابون در مجراهاي باريك و گوشه‌هاي جمع شده باشد، از يك شيلنگ باريك پنومانيكي كه به دهانه مخصوص آن بر روي مخزن وصل شده است استفاده مي‌شود. در حين كار حلزوني شروع به كار كرده ( هم بصورت دستي و هم بصورت خودكار قابل تنظيم است ) و براده‌ها و آب صابون را همزمان با خرد كردن وارد مجراي خروجي مخزن و به سمت قسمت بسته‌بندي مي‌فرستد. در طول اين مسير يك صافي قرار دارد كه باعث مي‌شود آب صابون با كمك فشاري كه حلزوني به براده‌ها وارد مي‌كند از مجرا خارج شده و جدا گردد. پس از اين مرحله براده‌ها از انتهاي لوله خروجي مخزن خارج شده وارد پلاستيك‌هاي لوله اي كه به دور لوله خروجي جمع شده‌اند، مي‌شوند. با ريختن براده‌ها، پلاستيك از بين دو المنت حرارتي ( يكي ثابت و يكي متحرك ) به سمت پايين كشيده شده و بر روي لودسل ( براي توزين دقيق ) يا به طرف الاكلنگي اي كه سمت ديگر آن فنر است ( براي توزين غير دقيق ) قرار مي‌گيرد. پس از رسيدن به وزن مطلوب ( وزني كه لودسل يا الاكلنگي كاليبره شده است)، ميكروسوييچ زير آن فعال شده باعث جلو آمدن مكانيزم لنگ و فشردن المنت متحرك، پلاستيك بين دو المنت پرس شده و دهانه آن بسته مي‌شود و توسط تيغي كه در وسط المنت متحرك تعبيه شده است، از رول پلاستيك جدا شده و بيرون مي‌افتد. پس از پايين افتادن بسته، ميكروسوييچ زير آن آزاد شده و المنت متحرك به جاي قبلي خود بر مي‌گردد. طول كورس مكانيزم لنگ توسط دو ميكروسوييچ در ابتدا و انتهاي مسير حركت المنت متحرك كنترل مي‌شود. اين روند تا پايان بسته‌بندي تمام براده‌ها ادامه مي‌يابد. پس از پايان بسته‌بندي براده‌هاي غير مغناطيس، سيم پيچ مغناطيسي را غير فعال كرده تا براده‌هاي مغناطيسي به پايين مخزن ريخته شود و همانند قبل آنها نيز بسته‌بندي مي‌گردند.

تاریخ اظهارنامه: 1389/08/17
تاریخ ثبت: 1389/09/20
خلاصه اختراع:

‏پمپ جابجايي مثبت پيستون محيطي كه در زمينه مهندسي مكانيك و بخش انواع پمپ قرار مي گيرد مشكل فني و اساس راه حل ارائه شده براي آن و كاربرد: ‏در پمپ هاي پيستوني حاضر به علت پيچيدگي هاي ساختاري، تعداد قطعات بالا و وزن سنگين، ‏تعميرات و نگهداري آن مشكل است. اين پمپ ها به علت پيچيدگي ساختاري انرژي نسبتا زيادي ‏مصرف كرده و با توجه داشتن بازده پايين در همه جا نمي توان از آن استفاده كرد. در پمپ ‏اختراع شده ٤ ‏پيستون به صورت دو دويي در مقابل يكديگر قرار مي گيرند، كه هر دو پيستون به ‏پيستون ديگر حركت مي كند. با حركت رفت و برگشتي پيستون ها در محيط دايره اي شكل، در ‏اطراف پيستون ها تغيير حجم بوجود آمده و با توجه به حركت متقابل دو پيستون و اختلاف حجم ‏بوجود آمده، سيال با دبي بالايي پمپاژ شود. با توجه به مطالب گفته شده اين پمپ مشكلات ‏پمپهاي بيستوني حاضر را برطرف كرده است.

تاریخ اظهارنامه: 1392/02/17
تاریخ ثبت: 1392/08/16
مخترع/مخترعان: مسعود نصرآبادي
خلاصه اختراع:

خلاصه توصيف: عنوان اختراع: فيلتر هوشمند- مجهز به سيستم هشداردهنده تعويض زمينه فني: صنعت- مكانيك- فيلتر مشكل فني: همانطور كه واضح است روغنكاري موتور خودرو نقش بسيار حياتي در طول عمر و امكان كاركرد آن دارد، در اين ميان روغن موتور و فيلتر روغن مناسب و تعويض به هنگام آنها كليد نگهداري بهينه اين سيستم مي باشد. فيلتر روغن عليرغم قيمت پايين عمدتاً زياد جدي گرفته نشده و اين احتمال كاري توسط مصرف كننده در طول مدت هزينه هاي چندين برابر هزينه تعويض و تهيه فيلتر مناسب را بر گردن مي اندازد. علاوه بر اين اكثر شركت¬هاي خودروساز و نيز مراكز سرويس خودرو توصيه مي¬كنند كه فيلتر روغن بصورت ميانگين با هر دو بار تعويض كلي روغن، بايد تعويض گردد. اين در حالي است كه عمر دقيق فيلتر روغن در هنگام كاركرد موتور تاكنون مشخص نشده و بايد چگونه تعيين شود؛ آيا به ازاي هر دوبار تعويض روغن تعويض فيلتر منطقي به نظر ميرسد؟ با كمي توجه به زمان تعويض فيلتر به ازاي هر دوبار تعويض روغن و با عنايت به وجود روغن¬هاي مختلف با كيفيت ها و كاركردهاي متفاوت در بازار متوجه مي شويم كه اين پيشنهاد چندان منطقي نيست. بطور مثال براي خودروهاي سواري روغن موتور با كاركرد 4000 كيلومتر تا 12000 كيلومتر در بازار موجود است. حال اينكه اگر بخواهيم بر طبق توصيه¬ي مراكز سرويس موتور و شركت¬هاي خودروساز عمل كنيم براي موتوري كه در آن روغن با كاركردِ 4000 كيلومتر ريخته مي¬شود، فيلتر روغن بايد پس از 8000 كيلومتر كاركردِ خودرو تعويض شود در صورتيكه همين فيلتر را اگر با روغنِ 12000 كيلومتري بكار ببريم آنگاه بعد از 24000 كيلومتر فيلتر بايد تعويض شود كه اين مقدار كاركرد نسبت به مقدار قبلي(8000 كيلومتر) تفاوت فاحشي دارد و اين در حالي است كه نحوه كاركرد موتور، عمر موتور و عوامل محيطي و فيزيكي ديگري نيز در عمر روغن و فيلتر تاثيرگذار مي باشند. لذا نخواهيم توانست از فيلتر روغن بصورت بهينه در موتور استفاده كنيم و با روش گفته شده عمل كنيم. بنابراين تايين عمر مفيد فيلتر ها و اعلام زمان دقيق تعويض آنها تاثير بسزايي در روند كاركرد و عمر موتور داشته و از لحاظ اقتصادي نيز براي مصرف كنندگان كاملاً مقرون بصرفه مي باشد. طرز كار: سوپاپ اطمينان درون فيلترهاي روغن تعبيه مي شود و براي مواقعي كه روغن به ميزان كافي از المان هاي فيلتر عبور نمي كند اجازه عبور روغن تصفيه نشده را براي جلوگيري از خشك شدن قطعات مورد روغنكاري فراهم مي نمايد. اين حالت اغلب يا در صورت كثيف شدن بيش از حد المنت فيلتر و كيپ شدن آن بوجود مي آيد. توليد كنندگان موتور نرسيدن روغن را بسيار خطرناكتر از رسيدن روغن تصفيه نشده براي موتور مي دانند و به همين دليل اين سوپاپ را در فيلتر قرار داده اند. مكانيزم طراحي شده فشار مدار روغن¬كاري از پمپ روغن (اويل پمپ) تا فيلتر داراي فشار ثابتي است كه توسط سوپاپ رگلاتور فشار موجود در مسير سيستم روغنكاري كنترل مي شود. اين فشار باعث عبور روغن از المان¬هاي كاغذيِ فيلتر خواهد شد، در اين حالت روغن مسير عادي خود را طي خواهد كرد. درصورت كثيف شدن بيش از حد فيلتر و گرفتگي مجراهاي بسيار ريز المان¬هاي كاغذي موجود در فيلتر، فشار روغن درون فيلتر بالا رفته و باعث بلند شدن فنر با K1 (سوپاپ اطمينان) خواهد شد. اين عمل باعث فشرده شدن فنر با K2 مي شود و لاستيك حلقوي آب بندي را از جاي خود بلند كرده تا روغن مسير جديدي را بدون فيلتر شدن طي كند. اين امر باعث در مدار قرار گرفتن سوپاپ اطمينان مي شود. در اين هنگام مكانيزم طراحي شده وارد عمل ميشود و جريان مثبت باتري را كه از سوييچ و لامپ هشدار دهنده تعويض فيلتر عبور كرده را اتصال بدنه مي كند و چراغ تعويض فيلتر در جلوي داشبورد روشن ي شود. بدين ترتيب راننده (اپراتور) متوجه كثيف شدن بيش از حد فيلتر موتور خواهد شد. بنابراين با اين روش دقيقاً زمان تعويض فيلتر مشخص مي شود.

موارد یافت شده: 3