لیست اختراعات با مالکیت
امير گلرو
3 عدد
اختراع: دستگاه اندازه گيري نفوذ پذيري بتن به وسيله ي اندازه گيري ارتفاع آب و زمان به صورت الكترونيك در زمينه فني: بخش ح: برق ، بخش و: مهندسي مكانيك، زير بخش: مهندسي به مفهوم عام آن اندازه گيري ميزان آب قابل نفوذ در سطوح روسازي راهها به منظور تخمين وقوع و يا عدم وقوع سيلاب امري مهم ميباشد. مشكل عمده ي دستگاههاي رايج براي اندازه گيري نفوذ پذيري آب در سطح بتن متخلخل اين است كه بدليل نفوذ پذيري بالاي بتن متخلخل، دستگاه هاي رايج قادر به ثبت دقيق ارتفاع آب نمي باشند. همچنين اعوجاج در سطح آب موجب ميشود كه نيروي انساني كه به منظور قرائت زمان مشخص در ارتفاع مشخصي از آب گماشته شده است دچار خطاي ديد گردد. اختراع "دستگاه اندازه گيري نفوذ پذيري بتن به وسيله ي اندازه گيري ارتفاع آب و زمان به صورت الكترونيك" از دو بخش الكترونيكي و مكانيكي تشكيل شده است. در بخش الكترونيك دستگاه مورد ادعا اينجانب از يك مدار با اجزاي: آداپتور متغير، شستي هاي كنترل، رله هاي بوبين و اخطار، سيگنال جهت، كابل RGB و الكترود هاي كنترل سطح استفاده شده است. در بخش مكانيكي نيز از سه استوانه ي مدرج از جنس پلاستيك مقاوم فشرده، جهت داشتن شفافيت براي قرائت و مشاهده ي سطح آب و همچنين داشتن استحكام بسيار بالاتر نسبت به شيشه، با قطر هاي مختلف (به عنوان مثال: 5، 10 و 15 سانتي متر) كه روي هم قرار گرفته اند، ساخته شده است. نوع قرارگيري استوانه ها، به اينگونه كه به ترتيب از پايين به بالا از استوانه هاي با قطر بيشتر و استوانه هايي با قطر كمتر تهيه شده است. استوانه هاي بالايي اين فرصت را به آب ميدهند تا اعواج كمتري داشته باشند و سطح دقيق آب به منظور قرائت زمان آن امكان پذير باشد. از جمله مزاياي اين دستگاه مي توان به قابل حمل بودن، افزايش دقت و راند مان در فرآيند اندازه گيري نفوذ بتن به دنبال حذف عامل خطاي انساني در قرائت ارتفاع سطح آب و ميزان اعوجاج آب و بررسي نرخ نفوذ در سرعت هاي مختلف و جريان هاي آشفته اشاره كرد. اين دستگاه قابليت استفاده در آزمايشگاه هاي بتن را دارد. همچنين در مناطق و ايستگاههاي باران سنجي، به منظور اندازه گيري نرخ نفوذ آب در بتن (در حجم مشخصي از باران) مورد استفاده قرار ميگيرد.
افزايش قابليت اطمينان و ايمني شبكه راهآهن از جمله اهداف مديران صنعت ريلي است كه نيازمند بكارگيري روش هايي براي تشخيص و شناسايي خرابي ميباشد. در راه آهن ايران طبق آمار ارائه شده توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران، 90 درصد سوانح در ايستگاه تهران بر روي سوزن رخ ميدهد در حالي كه 25 درصد آنها ناشي از خرابي سوزن ميباشد. تجهيزات سيستم سوزن به لحاظ وظيفه عملكردي در صورت عدم وجود كنترل مناسب، از حساسترين زيربخشها و عناصر سيستم ريلي محسوب ميشوند. بنابراين اگر بتوان از عبور ايمن قطار از سيستم سوزن اطمينان حاصل كرد، ايمني و قابليت اطمينان شبكه راهآهن افزايش يافته و حوادث ناشي از آن كاهش مييابد. در اين طرح، با استفاده از تكنولوژي پردازش تصوير به بررسي سلامت سوزنها به عنوان مهمترين عنصر ايمني شبكه ريلي، پرداخته ميشود. بدين منظور توسط دوربين با وضوح تصوير مناسب، از محل تكههاي مركزي سوزنها تصاوير گرفته شده و عمليات پردازش تصوير روي آنها به منظور تشخيص خرابي انجام ميشود. الگوريتمي كه در اين طرح مورد استفاده قرار گرفته قادر است با در نظر گرفتن صحت 95 درصدي، خروجيهايي از اندازهگيري خرابي در تكه مركزي سوزن ارائه دهد كه تفاوت معني داري از مقادير اندازهگيري شده توسط ابزاري مانند شابلون يا خط كش نخواهد داشت.
اين سامانه خودكار با استفاده از يك دوربين و يك ليزر خطي نصب شده به عقب يك خودروي سواري، توانايي عكسبرداري/فليمبرداري/تايم لپس از سطح روسازي و در نتيجه تشخيص و اندازه گيري خرابي شيارشدگي را داراست. بدين ترتيب با هزينه اي بسيار پايين تر از ليزر اسكنرهاي تجاري مورد استفاده براي اين منظور و بدون ايجاد اختلال در عبور و مرور با دقت مطلوبي، داده هاي مورد نياز برداشت مي شوند. درصورت اتصال دوربين از طريق اينترنت اشيا/ بلوتوث/محلي به سرور اصلي، داده ها، بر روي رايانه ذخيره و با استفاده از تكنيك هاي پردازش تصوير، بينايي ماشين، داده كاوي و هوش مصنوعي، مورد پردازش قرار مي گيرد. استفاده از سامانه موقعيت يابي جهاني بر روي اين سامانه، موقعيت مكاني مشخص هر خرابي برداشت شده و حتي نشان دادن آن بر روي نقشه راه امكان پذير خواهد بود. همچنين با استفاده از تكنيك هاي پردازش تصوير مي توان تفاوت بين خرابي شيارشدگي سازه اي و غير سازه اي را نيز متمايز نمود. كه طبيعتا امري مهم براي مديران و مسولان ذي ربط جهت تصميم گيري هاي نگهداري و تعمير روسازي راه خواهد بود.
موارد یافت شده: 3