لیست اختراعات با مالکیت
حسن سليمي جوقي
3 عدد
در اين سيستم به دليل شكل جديد لوله احتراق، ديگر قطر ثابت نيست وجريان به صورت دو بعدي و سه بعدي است كه تحت اين شرايط به حالت واقعي مخزن نزديك تر است. در سيستم جديد عمليات مخلوط كردن نفت، نمونه سنگ وآب بدون دخالت دست و با روش اشباع شدگي صورت مي گيرد.پس اولا" نفت،نمونه سنگ و آب به صورت يكنواخت با هم مخلوط مي شوند و ثانيا" امكان استفاده از نفت زنده در اين سيستم وجود دارد. از طرف ديگر در اين سيستم عمليات pack كردن بدون دخالت دست و با دستگاهي به نام shacker انجام مي شود، به همين دليل اولا" سيستم به صورت يكنواخت pack مي شود.ثانيا" از لحاظ تراوايي و تخلخل به حالت واقعي مخزن نزديك تر مي شود. در سيستم جديد جريان سنج توانايي تحمل 500psi1 فشار را دارد، به همين دليل مي توان با فشار واقعي مخزن كار كرد. در سيستم جديد براي اندازه گيري دماي داخل لوله احتراق از چهل ترموكوپل استفاده مي شود.اين ترموكوپل ها به صورت جداگانه و از خارج بدنه وارد لوله احتراق مي شود به همين دليل در صورت خراب شدن يكي از ترموكوپل ها، تعويض آنها به راحتي صورت مي گيرد. از طرف ديگر اختلافي بين دماي واقعي و دماي نشان داده شده بر روي نمايشگر وجود ندارد.
پژوهشهاي انجام شده در حيطه تشكيل رسوب آسفالتين، در شرايط ترموديناميكي تشكيل رسوب آسفالتين (استاتيك) و مطالعات ديناميكي رسوب آسفالتين بر روي مغزه انجام مي شود. تهيه يك استراتژي پيشگيري مناسب براي مطالعه رسوب آسفالتين و پارامترهاي تاثيرگذار بر آن ضروري است. بنابراين انجام آزمايشات تخليه طبيعي و فرآيندهاي ازدياد برداشت شامل تزريق گاز بر روي مغزه ضروري است. به منظور انجام آزمايشات از دستگاه بررسي رسوب آسفالتين در محيط متخلخل استفاده مي گردد. با استفاده از اين دستگاه مي توان شرايط دما و فشار مخزن را در آزمايشگاه اعمال كرد. تمامي شيرهاي مورد استفاده در بيرون دستگاه تعبيه شده اند. كه نه تنها باعث كنترل راحتتر سيستم نسبت به نمونه هاي قبلي مي شود بلكه اتلاف حرارتي به كمترين ميزان خود رسيده است. بر خلاف نمونه هاي قبلي، بجاي استفاده از پيچ براي نشت بندي و بستن اتصالات از سيستم درپوش هاي رزوه اي با گام بلند استفاده شده است.همچنين با توجه به نشست رسوبات آسفالتين در طول مغزه، ثبت داده هاي فشاري در فواصل مختلف مغزه جهت درك بهتر ميزان آسيب وارده ضروري به نظر مي رسد. محفظه نگهدارنده مغزه طوري طراحي شده كه مي توان از مغزه با اندازه هاي مختلف طولي استفاده كرد.از آن مي توان به وجود سه سنسور فشاري بر روي بدنه اشاره كرد كه فشار را در فواصل مختلف ثبت مي كنند كه نسبت به نمونه هاي قبلي تعداد سنسورهاي فشاري بيشتر شده است.
رسوب تركيبات آسفالتين در مخازن ايران سالانه مقادير قابل توجهي بر هزينه هاي مورد نياز در بهره برداري از ميادين مي افزايد. افزايش قابل توجه هزينه هاي فرآورش و انتقال نفتهاي آسفالتيني از يك سو و كاهش ضريب بازيافت مخزن در اثر انسداد حفره هاي محيط متخلخل مخزن از سوي ديگر سبب شده تا رسوب آسفالتين به يكي از مشكلات جدي در فرآيند توليد از مخازن تبديل شود. اين دستگاه توانايي انجام آزمايشات تشكيل رسوب آسفالتين در دما و فشار هاي بالا (از محدوده دما و فشار مخزن تا دما و فشار تجهيزات سرچاهي و جداكننده ها) را دارد. امكان ارزيابي تاثير افزودني هاي گوناگون مانند اثر شوري، برگشتپذيري تشكيل رسوب آسفالتين، اثر بازدارنده ها، اثر كاهش فشار و اثر تزريق گازهاي مختلف نظير دي اكسيد كربن، نيتروژن و تركيبي از گازهاي مختلف در اين مجموعه امكان دارد. همچنين يكي از تست هاي مهمي را كه مي توان توسط اين دستگاه مورد آزمايش قرار داد تست آماس مي باشد كه انجام آن با دستگاه هاي ديگر بسيار پر هزينه مي باشد. در اين سيستم علاوه بر جريان تكفازي اين امكان وجود دارد كه جريان چندفازي به منظور بررسي پارامترهاي مختلف انجام شود. همچنين در اين سيستم بدليل طراحي مناسب شيرها و مسيرهاي انتقال سيال اتلاف حرارتي به حداقل ميزان ممكن رسيده است. شيرهاي پركاربرد اين دستگاه از خارج كنترل مي شوند طوريكه نيازي به باز و بسته كردن در اصلي دستگاه نمي باشد. با توجه به مشكلاتي كه در صنعت نفت در زمينه رسوب آسفالتين در مخزن، چاه، لوله ها و تاسيسات سر چاهي مواجه مي باشد و هزينه هاي برطرف سازي آن نيز بسيار زياد مي باشد اين ضرورت احساس مي شود كه در ابعاد آزمايشگاهي به بررسي رفتار رسوب آسفالتين تحت تاثير پارامتر هاي مختلف پرداخت. موارد بكارگيري اين مجموعه دستگاه آزمايشگاهي يكي از اجراييترين امكاناتي هست كه مي توان آزمايشات تشكيل رسوبات آسفالتين را در دما و فشار بالا براي كليه فرآيندهاي تخليه طبيعي و تزريق گاز هاي مختلف انجام داد و قابل استفاده در مراكز تحقيقاتي و پژوهشكده ها مي باشد.
موارد یافت شده: 3