لیست اختراعات با مالکیت
حومه
6 عدد
در فيلتر هاي هواي كنوني از كاغذ فيلتر استفاده مي شود. كاغذ فيلتر داراي معايب زيادي است. اين كاغذها قابل شستشو نيستند. شستشوي اينگونه فيلترها باعث خراب شدن كاغذ فيلتر مي شود. همچنين منافذ اين كاغذها نامنظم بوده و كارايي كمي در جذب گرد وغبار دارند. از طرفي هر چند وقت بايد اينگونه فيلتر ها را تعويض نمود كه در موتورهاي ديزلي جديد و اتوبوس ها و كاميون هاي جديد هزينه بسيار سنگيني دارد. در فيلتر جديد سعي گرديده است تمامي اين معايب برطرف گردد به طوري كه باعث كاهش تمام هزينه ها از جمله هزينه تعويض فيلتر و نيز هزينه استهلاك موتور شود. بدين ترتيب گامي مهم در صرفه جويي اقتصادي خواهد بود. بدون فيلتر هواي مناسب مقادير بسيار زيادي از ذرات آلاينده، قادرند اجزاي مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ي پيستون و بدنه داخلي سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشكال و اندازه هاي متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و.... در هواي ورودي به موتور وجود دارد كه در صورت عدم جلوگيري از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدي به موتور مي گردند، فيلتر هاي هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيري كرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت از موتور مي گردد. متاسفانه در بررسي انجام شده توسط ميكروسكوپ الكتروني در بررسي منافذ موجود در كاغذ فيلتر هاي هواي موجود و مورد استفاده در شركت هاي اتوبوسراني مشاهده گرديد سايز منافذ اين فيلتر ها بسيار نامنظم و اغلب بزرگ هستند و مي تواند ذرات معلق در هوا را وارد موتور سازد. در شكل زير اين منافذ نشان داده شده اند. شكل فوق از نمونه كاغذ يك فيلتر هواي اتوبوس ساخت شركت بهران فيلتر مي باشد. اندازه منافذ بالاي كاغذ فيلترهاي موجود در بازار باعث ورود شديد گردو غبار به موتور مي گردد. در فيلتر هواي جديد سعي شد منافذ با اندازه هاي بسيار منظم و ظريف باشند. بدين ترتيب از ورود گرد و غبار در طيف وسيعي از اندازه به موتور جلوگيري خواهد كرد و از آسيب به موتور پيشگيري خواهد نمود. در فيلتر هاي كاغذي مجود به علت گرفتگي شديد منافذ، هوادهي فيلتر افت مي كند. به علت گران بودن فيلتر هواي موتورهاي ديزلي مانند اتوبوس و كاميون از فشار باد براي تميز كردن فيلترها استفاده مي شود. اما اين روش نمي تواند روش موثري براي تميز كردن فيلتر ها باشد. در فيلتر جديد به علت استفاده از مواد مقاوم در برابر آب از روش شستشو براي تميز كردن استفاده مي شود كه روشي كارا براي تميز كردن فيلتر و در نتيجه كاهش مصرف سوخت مي باشد. همچنين به علت مادام العمر بودن اين نوع فيلتر نيازي به هزينه هاي ميليوني يك سازمان براي تعويض فيلترهاي هوا نخواهد بود. گرفتگي فيلترهاي هواي موجود از گردوغبار و روش رايج و نامناسب بادگيري فيلتر باعث كاهش هوادهي فيلتر خواهد شد. اين كاهش هوادهي افزايش مصرف سوخت را به علت اتلاف نيروي موتور و نيز سوختن ناقص در موتور به همراه خواهد داشت. قابل شستشو بودن فيلتر هوا مي تواند گرد و غبار موجود بر روي منافذ را به شدت كاهش دهد و روش مناسبي براي تميز كردن فيلتر مي باشد. اين روش باعث كاهش مصرف سوخت و در نتيجه اقدامي مهم در جهت كاهش آلودگي هواي شهر خواهد بود. مزاياي اختراع فوق: 1- يكنواختي منافذ جهت افزايش راندمان فيلتر. 2- منافذ بسيار ريز جهت جلوگيري از ورود طيف وسيعي از گردو غبار به موتور. 3- قابل شستشو بودن فيلتر. 4- مادام العمر بودن فيلتر. 5- كاهش هزينه هاي شركت هاي حمل و نقل. 6- كاهش مصرف سوخت. 7- افزايش عمر موتور. 8- توجيه اقتصادي و قيمت مقرون به صرفه. 9- كاهش آلودگي هوا. 10- كاهش هزينه هاي تعميرات اساسي موتور. 11- كاربرد صنعتي و اشتغال زايي. اين فيلتر جديد كه قابل شستشو و مادام العمر مي باشد مي تواند در انواع موتورهاي ديزلي ماشين آلات، كشتي ها، قطار ها و ... براي كاهش مواردي همچون مصرف سوخت و آلودگي هوا، هزينه هاي تعويض فيلتر، استهلاك موتور استفاده گردد. اين فيلتر قابل شستشو بوده و علاوه بر راندمان بالا در جذب گرد و غبار مادام العمر مي باشد و نيازي به صرف هزينه براي تعويض آن نيست.
آتروفي عضله به معني لاغر و ضعيف شدن عضله است. آتروفي عضله مي تواند به دنبال كاهش جريان خون به عضله و يا فلج شدن اعصاب حركتي عضله و يا استفاده نكردن طولانيمدت از عضله ايجاد شود. هنگامي كه تعداد معيني از سلول هاي يك عضو گرفتار شوند، كل عضو يا بافت كوچك مي شود و آتروفي رخ مي دهد، بر اين مطلب بايد تأكيد شود كه اگر چه ممكن است عملكرد سلول هاي آتروفيك كاهش يابد اما اين سلول ها، سلول هاي مرده نيستند. آتروفي ناشي از كاهش ساخت و افزايش تخريب پروتئين در سلول است. ساخت پروتئين به علت كاهش فعاليت متابوليك كاهش مي يابد. در بيشتر افراد، آتروفي عضلاني به دليل استفاده ناكافي از عضلات رخ مي دهد. با توجه به شيوع بالاي آتروفي پاي چپ در رانندگان، مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به عدم تحرك پاي چپ در هنگام رانندگي بر مي گردد. استفاده از اتوبوس گيربكس اتوماتيك باعث درد در پاي چپ و در دراز مدت مي گردد. در اتوبوس گيربكس اتوماتيك راننده با استفاده از پاي راست به گاز و ترمز فشار مي آورد و پاي چپ ثابت و بدون حركت است. اين ثبات و عدم تحرك باعث تحليل و آتروفي عضلات در پاي چپ رانندگان مي شود. تا كنون وسيله اي كه بتواند در حين آنكه فرد برروي صندلي راننده نشسته و به رانندگي مشغول است، و در عين حال بتواند باعث حركت پاي چپ شود و به نوعي ورزشي را براي پاي چپ كه ثابت است فراهم نمايد ساخته نشده است. لذا انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه حائز اهميت بسيار است. وسيله طراحي شده با تغييرات جزئي مي تواند مشكل را از بين ببرد. اين وسيله به صورت پدالي هست كه در زير پاي چپ راننده قراي مي گيرد و راننده با فشار آن مي تواند درب ها را باز نمايد. علت منتقل كردن باز كردن درب ها به زير پاي چپ وادار كردن راننده به حركت در پاي چپ مي باشد.
تا به امروز در دستگاه هاي موجود در دنيا و ايران، جهت انجام شستشوي قسمت هاي مختلف قطار به خصوص دماغه ي قطار، ميبايست قطار به صورت هدايت دستي (به كمك اپراتور) در موقعيت مناسب، توقف كرده تا شستشوي قسمت ها و دماغه ي آن انجام شود و امكان شستشوي دماغه ي قطار در حالت حركت امكان پذير نبود كه اين امر در مورد وضعيت قطار هاي خط يك شركت بهره برداري قطار شهري مشهد بسيار مشكل ساز بود، زيرا آرايش قطار به گونه اي است كه يك رام قطار(متشكل از سه واگن) داراي شش دماغه ميباشد و عملا چنين سيستمي كاربرد نداشته مگر اينكه يك رام قطار دكوپل شده (جدا شود) و به سه واگن جداگانه تقسيم و يك به يك عمليات شستشوي انجام بگيرد ، چنين امري خود باعث صرف زمان و هزينه زياد و استهلاك بالاي قطعات ميشد و عملا انجام اين فرآيند غير منطقي و همچنين غير ممكن بود. راه حل براي مشكل فني موجود: لذا سيستمي طراحي شد كه در حين حركت قطار و بدون دخالت جسم صلب، دماغه هاي قطار را شستشوي نمايد. 1. سيستم متحرك دماغه شوي، زمان عمليات شستشوي براي قطار به طول 90 متر را، از 30 دقيقه به 4 دقيقه كاهش داده است و هزينه هاي (نيروي انساني، استهلاك قطعات، مصرف انرژي زياد و ...) آن را به يكدهم رسانده است. 2. يكي ديگر از دستاوردهاي اين دستگاه ، سيستم خشك كن قطار است كه توسط بازوهاي لاستيكي، آب روي بدنه گرفته شده و در گام بعدي توسط هواي پر فشار فرآيند(شستشوي) تكميل ميگردد. 3. براي هر قطار حدود 2000 ليتر آب در گردش ميباشد كه با استفاده از سيستم تصفيه ثقلي به كار رفته در اين دستگاه، فقط 350 ليتر آن به دليل وجود مواد شوينده از سيستم خارج ميشود و 1650 ليتر تصفيه شده و دوباره مورد استفاده قرار ميگيرد. 4. يكي از تكنيك هاي استفاده شده در ساخت اين دستگاه، پياده سازي آناليز حالات شكست و آثار طراحي (DFMEA) مي باشد. 5. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه علاوه بر ارز آوري يك ميليون يورويي، سبب خودكفايي در ساخت و عدم وابستگي به نمونه هاي خارج و تامين قطعات يدكي از خارج گشته است.
رانندگان وسايل نقليه سنگين از جمله افرادي هستند كه به علت نشستن طولاني مدت بر روي صندلي در معرض خطر ابتلا به كمردرد هستند. مطالعات انجام شده بر روي اين رانندگان نشان داده اند بيش از 74 درصد رانندگان از كمردرد رنج مي برند. افرادي كه به رانندگي اشتغال دارند و يا مدت طولاني پشت فرمان مي نشينند بايد گودي كمر و گردن خود را با قرار دادن بالشي پر كنند. مطالعات نشان داده اند گودي كمر و گردن منجر به درد هاي مفاصل و همچنين كمردردهاي شديد در رانندگان مي شود. با توجه به اهميت مطالب فوق، هدف از اين مطالعه ساخت يك نوع جديد از روكش ارگونوميك صندلي مي باشد كه بتواند بر روي انواع صندلي قرار گيرد. اين پد از طريق ايجاد شكل متناسب با ستون فقرات راننده و در پي آن پر كردن گودي كمر و گردن و نيز ساير عوامل ارگونوميك موثر بر راحتي راننده، باعث راحتي بيشتر رانندگان مي شود و بدين ترتيب از خطر ابتلا به اختلالات اسكلتي – عضلاني و نيز كمردرد در رانندگان پيشگيري مي نمايد. با توجه به شيوع بالاي كمردرد در رانندگان مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به نامناسب بودن صندلي هاي موجود در وسايل نقليه بر مي گردد. اگر چه صندلي هايي با امكان ماساژ راننده و افراد نشسته كار وجود دارد اما به علت گراني اينگونه صندلي ها مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجا كه رعايت اصول ارگونومي سهم مهمي در پيشگيري از اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد دارد، در اين مطالعه نوعي روكش ارگونوميك صندلي طراحي شده است كه بدون ايجاد مشكل در كار افراد مي تواند باعث كاهش اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد گردد.
تاكنون جهت انجام هر گونه عمليات تعميراتي بر روي پروفيل چرخ قطار از روش سنگ زني استفاده نمي شده است و جهت تعمير پروفيل چرخ تنها روش تراشكاري استفاده مي شود در هر حال گاهي اوقات براي ترميم موقتي يا بهتر كردن شرايط از روش سنگ زني دستي نيز استفاده مي شده است. ساخت دستگاهي اتومات به روش كپي سنگ زني روشي بود كه علي رغم اين كه شيوه اي جديد در ترميم پروفيل چرخ به حساب مي آمد در دستور كار قرار گرفت و با ساخت اين دستگاه يكي از بزرگترين مشكلات شركت بهره برداري قطار شهري مشهد كه بر اثر آن چندين قطار از فرايند بهره برداري خارج شده بودند را حل نمود. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه و ترميم پروفيل چرخ هاي چندين قطار شركت بهره برداري قطار شهري مشهد و حومه علاوه بر سود مالي بالغ بر چندين ميليون تومان در روز امكان خدمت رساني هر چه بهتر وب يشتر به مردم اين شهر مقادس براي اين شركت نيز فراهم شده است. همچنين به اين نكته مي توان اشاره نمود كه ساخت نمونه اوليه اين دستگاه با مبلغي چند ميليون توماني انجام شده است. هر چند كارايي بالاي اين دستگاه در ترميم پروفيل چرخ قطار اين دستاه را هم اكنون جايگزين دستگاه پيشرفته چند ميلياردي ساخت كشور آلمان نموده است روش سنگ زني بر روي چرخ قطار به صورت كاملا دستي انجام مي شده و هيچگونه ابزار يا دستگاه خاصي جهت انجام اين فرايند وجود نداشته است در روش سنگ زني دستي تنها لبه هاي تيز سطح فلت شده در حد امكان توسط دستگاههاي ميني فرز برداشته شده ولي آثار فلت شدگي همچنان باقي مانده و تنها به مرور زمان در اثر كار كردن قطار چرخ دوباره تا حدودي حالت مدور را پيدا كرده كه اين نه تنها بسيار طاقت فرسا بوده و به زمان زيادي نيازمند مي باشد بلكه تنها خرابي در حد چند درصد رفع مي شود. لازم به ذكر است اين روش تنها براي فلت شدگي هاي با عمق بسيار كم تا حدودي مفيد است و علاوه بر اين با توجه به اينكه تنها سطح فلت شدگي سنگ زني مي شود با توجه به از بين رفتن پروفيل چرخ آثار غير مفيد آن نيز وجود خواهد داشت. علاوه بر اين با توجه به اينكه پروفيل چرخ داراي شعاع هايي دقيق و ظريف است اكثرا در روش سنگ زني دستي بر اثر خطاههاي نيروي انساني و از بين رفتن پروفيل چرخ خرابي نه تنها بهتر نشده بلكه تشديد نيز مي شود. در روش تراشكاري نيز دستگاههاي تراش چرخ قطار مرسوم مي باشند لازم به ذكر است قيمت اين دستگاهها بالغ بر چند ميليارد تومان بوده و هزينه هاي نگهداري و تعميرات آن نيز ساليانه بالغ بر چند صد ميليون تومان مي باشد و توليد كننده اين مدل دستگاهها تنها چند كشور پيشرفته دنيا مي باشد.
اختراع دستگاه تست غيرمخرب جريانهاي گردابي به منظور مشخصهيابي پارامترهاي ريلي در زمينه ي فني: بخش ح: برق بخش و: مهندسي مكانيك، روشنايي، گرمايش و اسلحهها و انفجار زيربخش: مهندسي به مفهوم عام آن بخش ج: شيمي ـ متالورژي زيربخش: متالورژي خطوط ريلي مانند هر سازه ديگري نيازمند تعمير و نگهداري هستند و با توجه كه بروز مشكل در اين حوزه حساس ميتواند عواقب جبران¬ناپذيري به دنبال داشته باشد، بكارگيري شيوههاي نگهداري پيشگيرانه ميتواند در اين زمينه راهگشا باشد. قطعاً گام نخست قبل از هر گونه عمليات پيشگيرانه¬اي، تشخيص و شناسايي عيوب احتمالي مي¬باشد. دستگاهي تجاري براي تشخيص عيوب و ناپيوستگيهاي خطوط ريلي در داخل كشور وجود ندارد و امكان تهيه موارد مشابه خارجي با توجه به قيمت بالا و شرايط موجود، بسيار دشوار است. دستگاه عيبياب خطوط ريلي اين امكان را دارد كه به طور همزمان سه عيب كاروگيشن، سايش¬ و تركهاي ناشي از خستگي لغزشي را با استفاده از سه سيستم اندازه¬گيري غيرمخرب، شامل: سنسورهاي شتابسنج، مجموعه ليزر-دوربين و پروب¬هاي جريان گردابي، به صورت كيفي و كمّي با دقت بالا شناسايي نمايد كه از اين حيث هيچ نمونه مشابه خارجي وجود ندارد.
موارد یافت شده: 6