لیست اختراعات با مالکیت مصطفي قاسمي
3 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 3
تاریخ اظهارنامه: 1392/03/09
مالک/مالکان: مصطفي قاسمي
تاریخ ثبت: 1392/03/09
مخترع/مخترعان: مصطفي قاسمي
خلاصه اختراع:

1- طرح ژنراتور ترموالكتريك يا همان مبدل گرما به الكتريسيته ,يك طرح ميان رشته ايي بين چند رشته مختلف است. وآن ها عبارتنداز: مكانيك,تبديل انرژي,شيمي,علم مواد والكترونيك. اما زمينه ي اصلي ومهم تر آن همان مكانيك است .2-امروزه درصنعت يكي ازمسائل حائز اهميت بحث افزايش راندمان دستگاه هاي صنعتي به خصوص موتورهاي احتراق داخلي است.كه جمعيت بزرگ ناوگان حمل و نقل هر جامعه ايي را تشكيل مي دهد.از طرفي هم قوانين حاكم بر طبيعت وترموديناميك سيستم هاي موتوري اين اجازه را به ما نمي دهد تا دقيقا مثل محاسبات تئوري در عمل هم بتوانيم از 100% انرزي هاي سوختي استفاده كنيم.وتنها مي توان با بهترين طراحي موتور,حداكثر تا 30% از انرژي سوختي بهره گرفت.و حدود70% آن به حرارت هاي توليدي نا خواسته وگرماي تلف شده تبديل مي شود.از طرفي بايد توجه داشت به قانون پايستگي انرژي كه بيان مي كند,انرژي به وجود نمي آيد و نه ازبين نمي رود,تنها از صورتي به صورتي تبديل مي شود,كه در اينجا انرژي شيميايي سوخت به حرارتي ناخواسته تبديل مي شود و ما مي توانيم اين انرژي حرارتي را طي عبور دادن از مبدلي (ژنراتور ترموالكتريك) به انرژي الكتريكي تبديل كنيم واز آن استفاده هاي بهينه كنيم.ودر زمينه هايي چون خودرو,ادوات جنگي,تاسيسات حرارتي و موتورخانه ها كاربرد عملي دارد 3-در پيوست وضميمه هاي موجود در نقشه تحليل هاي تئوري و محاسباتي در طي آزمايشهايي متعدد روي مواد ترموالكتريك صورت گرفته است ومدعاي اين مطب است كه اين مواد راندمان مطلوبي داشته وهيچ عنصر مكانيكي و گردنده كه باعث استهلاك سيستم شود وجود ندارد(ارجاع به فايل پي دي اف تحليل محاسباتي در نقشه ها) .4-لازم به ذكر است كه در بيشتر كشورهاي پيشرفته ي دنيا زمينه ترموالكتريك كاربرد هاي فراواني پيدا كرده است كه تحقيقات پيوسته شركت هاي خودرو سازي چون فورد تصديق كننده اين مدعاست. و امروزه جاي خالي اين صنعت در كشور عزيزمان ايران بيش از پيش احساس مي شود ومتاسفانه حتي در سطوح دانشگاهي در ايران اين زمينه مهجور و نا آشنا مانده است. 5- نحوه مونتاژ قطعات ژنراتور به اين گونه است كه ابتدا صفحات ترموالكتريك را روي بدنه ژنراتور گذاشته وسپس هيت سينكها رابرروي بدنه پيچ مي كنيم.نا گفته نماند كه براي انتقال حرارت بهتر بين سطوح از خمير سيلسيكان استفاده مي كنيم. به اين ترتيب دو وجه گرم و سرد بوجود مي آيدوكه الكترون هاي آزاد حركت كرده و جريان الكتريكي حاصل ميشود.

تاریخ اظهارنامه: 1387/07/13
تاریخ ثبت: 1387/08/18
خلاصه اختراع:

موارد یافت شده: 3