لیست اختراعات با مالکیت
نوسازي صنايع ايران
18 عدد
واكسن كلي باسيلوز ساخته شده يك واكسن تري والان است كه از غير فعال نمودن سه سروتيپ مهم باكتري اشريشيا كلي (O78:K80، O2:K1 و O1K1) و با استفاده از ادجوانت شيميايي سولفات آلومينيوم پتاسيم و هيدروكسيد پتاسيم تهيه شده است. اين واكسن كشته قادر است(با يك بار واكسيناسيون) جوجه هاي گوشتي را از بيماري كلي باسيلوز ناشي از سه سروتيپ مذكور محافظت كند بطوريكه خسارات اقتصادي بسيار سنگين (كاهش وزن به مقدار قابل توجه در هر قطعه جوجه مبتلا، هزينه سنگين مصرف آنتي بيوتيك براي درمان بيماري، مقاومت باكتريايي آنتي بيوتيك ها، باقي مانده آنتي بيوتيكي در گوشت طيور، حذف قسمت هاي از گوشت در كشتار گاه و ...) ناشي از كلي باسيلوز به حداقل كاهش يابد. با توجه به اينكه راه فني جديدي در تهيه واكسن استفاده شده، اين واكسن قادر است با يك بار واكسيناسيون (كه از لحاظ اقتصادي اهميت بسيار زيادي دارد)، در 30 روزگي يعني 16 روز بعد از تزريق واكسن، در جوجه هاي گوشتي ايمني محافظتي يكنواختي ايجاد نمايد و ايمني تا زمان ارسال به كشتارگاه(49 روزگي) ادامه يابد.
دنياي كنوني دنياي رقابت تنگاتنگ تكنولوژي براي توليد و صادرات است و بطور دائم در حال تغيير و تحول مي باشد. مطالعات گسترده انجام شده بر روي كاربردهاي فراوان نانوذرات مغناطيسي نشان دهنده استفاده وسيع جهان از تك تك كاربردهاي منحصر به فرد و در حال گسترش اين نانومواد مي باشد. در اين بين نانوذرات، نانوذرات مغناطيسي نظير: كبالت و گامااكسيد آهن به دليل دارا بودن كاربردهاي فراواني در صنايع مختلف از جمله پزشكي، داروسازي، انرژي، محيط زيست، خودروسازي و غيره، بسيار مورد توجه محققين قرار دارند. در اختراع حاضر نانوذرات گاما اكسيدآهن و نانوذرات كبالت با استفاده از روشي ساده و بدون استفاده از كاتاليست و تجهيزات گران قيمت، همراه باخاصيت مغناطيسي بسيار عالي سنتز شدند. همچنين نانوذرات سنتز شده مورد آناليز ميكروسكوپ الكتروني قرار گرفته و خواص مغناطيسي آنها تحت ميدان مغناطيسي و همچنين پسماند مغناطيسي آنها بررسي شد.
ساخت كاتالیست دی هیدروژناسیون پارافین ها
ساخت كاتاليست هيدروژناسيون گزينشي براي جريانات خوراك گازي خام با استفاده از پالاديم و فلزات گروه اول فرعي
اين ثبت اختراع مربوط به ساخت سيستم پيوسته نقاله اي براي ساخت سوپرجاذبهاي بهداشتي است. در اين سيستم مونومر اكريليك اسيد خنثي شده و آغازگر (آمونيوم پرسولفات-تترا اتيل متيلن دي آمين) و شبكه ساز (پلي اتيلن گلايكول دي اكريلات 400) در ابتداي تسمه نقاله به طول سه متر با استفاده از يك سيستم كنترلي تزريق به داخل ظروف در تسمه نقاله منتقل مي شوند. واكنش پليمر شدن از زمان افزودن آغازگرها به داخل ظرف آغاز شده و ظروف با سرعت 6 متر بر ساعت روي تسمه نقاله حركت مي كنند. پس از زمان 15 دقيقه و هنگاميكه ظروف به وسط تسمه نقاله مي رسد آغازگر مرحله دوم (آمونيوم پر سولفات-تترا اتيل متيلن دي آمين) به آن افزوده و محصول به شكل ژل لاستيكي حاصل مي شود. ژل لاستيكي توسط گيوتين برش داده شده و سپس خشك، خرد و دانه بندي مي شود. توليد سوپرجاذب با يك سيستم پيوسته مزاياي زيادي نسبت به سيستم بچ از نظر سرعت توليد وكاهش نياز به نيروي انساني دارد.
كوپليمرهاي آكريلونيتريل-بوتادين يا لاستيكهاي نيتريل اغلب به روش پليمريزاسيون امولسيوني تهيه ميشوند. پايين يا بالا بودن دماي واكنش به ترتيب منجر به تهيه گريد هاي سرد و گرم ميشود. بسته به ميزان نسبي خطي يا شاخهاي بودن مورد انتظار، لاستيكهاي نيتريل سرد اغلب در محدوده دمايي 15-5 درجه سانتيگراد و لاستيكهاي نيتريل گرم در محدوده دمايي 40-30 درجه سانتيگراد تهيه ميشوند. لاستيكهاي نيتريل به علت حضور آكريلونيتريل در زنجير پليمر داراي ساختار قطبي هستند كه اين قطبيت سبب ميشود تا مقاومت در برابر روغن، حرارت، عبور پذيري هوا، و همچنين خواص هدايت الكتريكي نمونه پخت شده آن بهبود يابد. لاستيكهاي نيتريل قابليت ولكانيزه شدن با سيستمهاي پخت متداول بر پايه گوگرد و شتاب دهندهها، و يا با پراكسيدهاي آلي را دارا ميباشند. در اين اختراع لاستيك نيتريل به روش پليمريزاسيون امولسيوني سرد و به صورت ناپيوسته در دماي 5 درجه سلسيوس تهيه شد و پارامترهاي موثر بر واكنش بهينه گرديدند. فرمولاسيون بهينه در رآكتور نيمه صنعتي به حجم 300 ليتر اجرا شد. مشخصات محصول در مثال 1 ارائه شده است.
زمينه فني اين دستگاه، مكانيك، مواد، شيمي و پلاسما مي باشد. استفاده از انرژي گداخت هسته اي به عنوان منبع انرژي به دليل كمبود ديگر منابع انرژي در چند دهه اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته و طرح هاي مختلفي در اين زمينه ارائه شده اند. قدرت گداخت از فرآيند گداخت هسته اي ناشي مي شود. به منظور دستيابي به انرژي گداخت، بايد پلاسما را در مدت زمان مناسب در محفظهاي محصور كرد و آن را تا دماي مورد نياز بالا برد. اين پلاسما نبايد قبل از اينكه به دماي مناسب برسد با ديواره ظرف برخورد كرده و در نتيجه نابود شود. براي اين منظور ميتوان از روشي مرسوم به روش محصورسازي مغناطيسي پلاسما استفاده كرد. توكامك وسيله اي است كه پلاسما را بر اساس محصورسازي مغناطيسي محبوس ميكند.
بيوراكتور بستر آكنده زيموتيس به منظور تخمير حالت جامد و برداشت محصولات بيولوژيكي به صورت درجا و در شرايط استريل و با حجم متغير بستر در مقياس نيمه صنعتي طراحي و ساخته شد. با توجه به اصلاحات انجام شده علاوه بر ثبت در جاي متغيرهاي عملياتي همچون رطوبت، فشار و ميزان توليد دي اكسيد كربن، ثبت دما در نقاط مختلف بستر در طي فرآيند نيز امكان پذير شد و بهره وري سامانه افزايش قابل ملاحظه اي را نشان داد. در اين اختراع طراحي بيوراكتور بستر آكنده زيموتيس و همچنين شرايط عملياتي براي توليد و برداشت در جاي انواع محصولات بيولوژيكي در تخمير حالت جامد در مقياس نيمه صنعتي توسعه داده شد. در اين بيوراكتور مكعب شكل، تعدادي صفحات خنك كننده متحرك عمودي براي افزايش انتقال حرارت هدايتي در داخل بيوراكتور در نظر گرفته شد كه با توجه به شرايط فرآيند، فاصله اين صفحات خنك كننده قابل تنظيم مي باشد. با استفاده از بافل در ساخت صفحات خنك كننده، ثبت دما در نقاط مختلف بستر در طي فرآيند امكان پذير مي باشد. طراحي بيوراكتور به گونه اي انجام شده است كه محصولات توليد شده در انتهاي فرآيند تخمير به صورت درجا در داخل بيوراكتور و در شرايط استريل از سوبسترا استخراج و خارج مي شوند. استفاده از جنس استيل در ساخت بيوراكتور و همچنين طراحي بيوراكتور امكان استريل كردن بيوراكتور و حفظ شرايط استريل در حين عمليات تخمير و برداشت محصولات بيولوژيكي را فراهم مي آورد. تمامي داده هاي متغيرهاي عملياتي همچون سرعت هوادهي، رطوبت و دماي هوا، دماي بستر و ميزان توليد دي اكسيد كربن به صورت درجا ثبت مي شوند.
اختراع مذكور، سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي (Vehicular Intelligent Communications System (VICS ميباشد. سامانه ارتباطات هوشمند خودرويي از اجزايي در داخل خودرو به نام واحد درون خودرويي (DOBU) (كه براي عملكرد بهتر با الكترونيك خودرو يكپارچه شده است)، تجهيزات لازم براي نصب در كنار مسير عبور خودروها، موسوم به واحد كنارجاده اي (DRSU)، و پشتيباني هاي نرم-افزاري مورد نياز براي اجراي برنامه هاي كاربردي و نمايش داده هاي رديابي خودروها در مركز كنترل و مانيتورينگ سامانه تشكيل شده است. واحد DOBU وظيفه پردازش داده هاي دريافتي از الكترونيك خودرو براي توليد پيام هاي ايمني و انتشار آنها در محيط اطراف، طبق پروتكل IEEE 802.11p و در باند فركانسي 5.850 الي 5.925 گيگاهرتز را به عهده دارد. تجهيزات DRSU نيز وظيفه دارند كه پيام هاي دريافتي از DOBU ها را حسب مورد براي اطلاع ساير خودروها در محيط منتشر كرده و به مركز CCR (اتاق كنترل و مانيتورينگ مركزي) منتقل كنند و پيامهاي اين مركز را در مسير عبور خودروها منتشر نمايند. اين پيام ها از طريق واحدهاي DOBU خودروها به صورت صوتي و تصويري به آگاهي رانندگان مي رسد. از مزاياي اين اختراع برقراري ارتباطات بين خودروها با تجهيزات كنار مسير و همچنين خودروها با يكديگر به منظور ايمني، روان سازي ترافيك (تحرك پذيري) و كاهش مصرف سوخت كه اين مهم از طريق پيادهسازي كاربردهاي مختلف در اين اختراع مسير ميشود.
موارد یافت شده: 18