لیست اختراعات جواد مرزبان راد
ايمني خودرو يكي از مهمترين چالش هاي صنايع حمل و نقل است و در مطالعه و اختراع حاضر ايمني غيرفعال خودرو¬ها مورد تحقيق وبررسي قرار گرفته شده است. مهمترين بخش سيستم ايمني غيرفعال كيسه هاي هوا¬ هستند. فشار داخلي كيسه هوا، در حين برخورد سرنشين با كيسه هوا، مهمترين عامل در ميزان جذب انرژي و آسيب وارده به سرنشين است. فشارداخلي كيسه هوا به دليل خارج شدن گاز از مجراي خروجي و همچنين باتوجه به متفاوت بودن چاشني ها رفتاري متغير دارد. در اين طرح به منظوركاهش صدمات وارده به سرنشين، توسط مدار كنترلي ميزان دبي خروجي از كيسه هوا را كنترل مي شود، در نتيجه منجر به كنترل فشار داخلي كيسه هوا مي گردد.
سيستم افزاينده عمر موتورهاي دوگانه سوز در كليه خودروهاي دوگانه سوز اعم از دو گانه سوز كارخانه اي و كارگاهي (به جز خودرو هاي پايه گاز سوز) كه دماي رادياتور توسط فن كنترل مي شود قابليت نصب را خواهد داشت. در يك كاربرد مفيد و ملموس مي¬توان از اين دستگاه براي جلوگيري از سوختن سوپاپ موتورهاي دوگانه سوز استفاده نمود. اين سامانه متشكل ازيك واحد پردازشگر بوده كه توسط چهار سيم به مدار الكتريكي موتور نصب مي شود. يكي از سيم ها اتصال بدنه و يكي ديگر برق مثبت بوده كه از كليد انتخاب وضعيت فرمان مي گيرد. دو سر ديگر با سنسور دماي آب متصل به ECU به صورت سري وارد مدار مي گردد. زماني كه كليد انتخاب وضعيت در حالت بنزين قرار داشته باشد برق 12V قطع بوده و هيچ تغييري در دماي آب ارسالي از سنسور حاصل نمي شود. با قرار گرفتن كليد در حالت گاز برق 12 ولت نيز وصل شده و دماي ارسالي از سنسور با توجه به برنامه از پيش تعيين شده اي كه در حافظه سيستم قرار دارد تغيير خواهد كرد و اين كار دماي كاري موتور را اصلاح مي نمايد . برنامه تعريف شده براي پردازشگر سيستم براي هر خودرو به صورت جداگانه اي تعريف مي شود يعني جهت استفاده از اين سيستم براي خودروهاي مختلف سخت افزار تغييري نداشته و فقط فرم افزار آن تغيير خواهد كرد.
در طرح ارائه شده با استفاده از مكانيزم هاي محرك مكانيكي و كنترل اتوماتيك تمامي اجزا دستگاه پروفيل هاي مستطيلي با ابعاد مختلف در طول دستگاه به حركت درآمده و عمل پوليش بطور كاملا خودكار انجام مي گيرد. در اين دستگاه با استفاده از فرچه هاي سيمي و همچنين پارچه هاي نمدي سطح پروفيل ها صيقل داده شده و پوليش مي شوند اين ابتكار پس از طراحي ساخته شده و نمونه اي از آن قابل استفاده در صنعت كشور مي باشد.
در انتقال بيمار به محل درمان، جلوگيري از انتقال ضربات و ارتعاشات حاصل از ناهمواريهاي جاده بخصوص براي بيمار از اقدامات اساسي است كه در حين انتقال بايد رعايت شود. تامين اين نياز بر عهده ي طراحان آمبولانس ميباشد. بر همين اساس براي جلوگيري از صدمه بيشتر مصدوم يا بيمار، طراحي سيستم تعليق براي تخت الزامي ميباشد. سيستم تعليق تخت آمبولانس در حالت ايدهآل ميتواند در شش درجه آزادي، ايزولاسيون را براي مريض داخل آمبولانس فراهم كند. از ميان اين شش درجه آزادي، سه درجه بيشترين تاثير را دارند كه عبارتند از: ارتعاش عمودي، پيچش و جابجايي ناشي از غلتش. بخاطر اينكه تخت آمبولانس به موازات محور غلتش آمبولانس قرار گرفته، غلتش آسيب كمتري به بيمار ميزند. شتابهاي طولي، جانبي و شتاب زاويهاي ناشي از مانور خود آمبولانس ميباشند (بجاي ناهمواريهاي جاده) و حالت ارتعاشي ندارند بلكه در يك فاصله زماني پايا ميباشند. بنابراين آسيب كمتري نسبت به ارتعاش عمودي و پيچش ميرسانند. از طرفي كنترل آنها نيازمند به استفاده از سيستم تعليق فعال ميباشد. بنابراين در طراحي سيستم تعليق، براي اينكه هم هزينه ساخت پايين باشد و هم عملكرد مناسبي داشته باشد، هدف ايزولاسيون دو ارتعاش عمودي و پيچش در نظر گرفته شد. براي اين منظور از سيستم تعليق با مكانيزمي با قابليت ايزولاسيون مصدوم يا بيمار از ارتعاشات عمودي و پيچشي طراحي شده است. محل قرارگيري مركز پيچش نسبت به مركز جرم بار (وزن بيمار و تخت)، نقش مهمي در طراحي هندسه سيستم تعليق براي ايزولاسيون جابجاييهاي ناشي از پيچش دارد. اگر مكانيزم سيستم طوري باشد كه مركز پيچش آن در سطح كف آمبولانس قرار گيرد در اين صورت اين نوع طراحي به هنگام ترمزگيري و شتابگيري دچار پيچش ميشود. بنابراين مكانيزمي طراحي شده است كه مركز پيچش آن با مركز جرم بار وارد بر سيستم، در سطح تخت مصدوم، هم مركز شود. لينكه هاي مكانيزم طوري به هم اتصال يافته اند كه كل مكانيزم در برابر گشتاورهاي حاصل از بارگذاري نامتقارن، چرخش كف آمبولانس و/يا تخت، و شتابگيري يا ترمزگيري آمبولانس، پايدار باشد.
يك مدل سيستم فرمان هيدروليكي براي خودروي پرايد طراحي شده است. خودروهاي فعلي پرايد فاقد هر گونه سيستم هيدروليكي براي فرمان خود هستند. در اين طراحي قسمت هاي اصلي مورد نياز كه مي تواند سيستم موجود اضافه شود ارائه شده است. نرخ فرمان دهي 12 به 1 انتخاب شده و ساز و كار موجود سيستم فرمان تغييري نيافته است. همچنين در آن، يك مدار هيدروليك طراحي شده و اجزاء اصلي محاسبه و انتخاب گرديده اند و شكل آن ها نمايش داده شده است. همچنين تلاش بر اين پايه استوار بوده كه بتوان با هزينه قابل قبولي اين سيستم را ساخت و به مرحله توليد رساند و آن را روي اين نوع خودروها نصب نمود. لذا در اين كار از اجزاء سازندگان قطعات و از استانداردها بهره گرفته شده است.
چكيده: در اين طرح، يك سيستم انتقال قدرت نيمه يپيوسته متغير، اختراع شده است كه براساس آن مي توان به صورت دستي ولي پيوسته دور و گشتاور را انتقال داد. سيستم انتقال قدرت متغير و پيوسته معمولي (CVT) شامل دو عدد پولي و يك تسمه مي باشد كه براي تنظيم دور و در نتيجه سرعت خروجي از يك فنر كه به يكي از پولي ها وصل است و براساس نيروي گريز از مركز عمل مي كند بهره مي گيرد. در طرح جديد فنر حذف شده و با قرار دادن يك موتور الكتريكي، كار كنترلي پولي به صورت دستي و از طريق فرماني كه به موتور الكتريكي ارسال مي گردد، انجام مي شود. بدين ترتيب مي توان به صورت نيمه پيوسته بازه وسيعي از نسبت تبديل هاي مختلف را از اين سيستم انتظار داشت.
موارد یافت شده: 11