لیست اختراعات حميدرضا ابراهيمي
دستگاه "اتوماتيك فشار متناوب لوله تراشه دوكافه" يك طراحي جديد در زمينه مهندسي پزشكي مي باشد ومورد استفاده آن در بيماراني است كه نيازمند به استفاده از لوله داخل تراشه (ETT) جهت برقراري راه هوائي باز ، تهويه مكانيكي و يا حفظ راه هوايي از آسپيراسيون ترشحات مي باشند. لوله تراشه هاي يك كافه ومعمول عوارضي از جمله ايسكمي، نكروز تراشه و در نتيجه ايجاد تنگي، فيستول و خونريزي را بدنبال داشته و از سوي ديگر نمي توان ترشحات تجمع يافته در پشت كاف را حتي با ساكشن ترشحات ته حلق خارج نمود و عدم تخليه موجب ميكروآسپيراسيون و پنوموني در بيمار مي گردد تاكنون راه حل هاي مختلفي از جمله استفاده از كاف هاي با حجم زياد وفشار كم، تنظيم دقيق فشار كاف ونيز پر و خالي نمودن متناوب كاف لوله تراشه ارائه واجراء گرديده است كه هنوز نتوانسته است بطور مناسبي عوارض فوق را كاهش دهد. بر اساس مشكل موجود، طراحي وساخت دستگاه "اتوماتيك فشار متناوب لوله تراشه در كافه" و با هدف كاهش عوارض فوق صورت گرفته است. اتصال دستگاه فوق به يك لوله تراشه در كافه با مجراي ساكشن ترشحات قادر است تا هر يك از كيسه هاي هوائي (كاف) لوله تراشه را بطور متناوب و با فشار وزمان تنظيم شده پر و خالي نموده ونيز ترشحات تجمع يافته در پشت كاف را قبل از خالي شدن آن تخليه نمايد. همچنين ميزان فشار كاف نيز بطور دائم بر روي دستگاه نمايش داده شده و در صورت تغييرات فشاري آلارم دستگاه پرستار را مطلع خواهد نمود.
با توجه به اهميت مصرف سوخت در دنيا و اهميت الودگي هاي پر خطر با كمك سيستم پردازشگر سوخت ميتوانيم اين مشكلات را حل كنيم. اين سيستم طبق كار كرد و تست هاي فراوان يك مكانيزم ساده ،ارزان وعملي دارد كه ميتوان كاهش قابل ملاحظه اي در مصرف سوخت و كم كردن الايندگي داشته باشد. كه ما اين سيستم را براي يكي از كم مصرف ترين خودروي ايران كه پرايد مي باشد طراحي ، ساخت و عملياتي كرده ايم. اين سيستم بر پايه اثر گرما بر مولكول و شكست مولكولي كار خود را انجام داده و انرژي مصرف شده براي فرايند خود را از خروجي موتور كه اگزوز ميباشد تامين ميكند و هيچ گونه نيرويي يا انرژي مستقيم از موتور نميگيرد كه به اين نوع مصرف combonent heat power گفته كه به اختصار chp مي گويند. پردازشگر سوخت با انرژي گرمايي ميتواند شكست مولكولي را انجام دهد اما اين انرژي گفته شده در موتور به اندازهاي نيست كه بتواند شسكت مولكولي را انجام دهد ولي ما توانسته ايم با اندازه گيري دقيق و محاسبات فيزيكي ،عملي وعلمي تبديل انرژي هاي هدر رفته در موتور بنزين سوز 4 زمانه احتراق داخلي به چند نيرو به نام هاي نيروي مغناطيسي كه با استفاده از قطب نما اندازه گيري شده است نيروي گردابي كه از طريق نوع ساختار پردازشگر سوخت بدست مي ايد نيروي كشش معكوس كه در سيستم چرخش هواي موتور وجود دارد نيروي گريز از مركز كه اين نيرو هم با استفاده از نوع ساختار اين سيستم به وجود مي ايد. كه جميع كل اين نيروهاي توليد شده اثر مستقيم بر روي مولكول مورد نظر مي گذارد و به گرماي خروجي موتور كمك ميكند تا بتواند اثر گذاري بيشتر بر روي مولكول اب بگذارد و شكست مولكولي را انجام دهد. با مصرف كردن اب (هر نوع ابي ) و شكستن مولكولهاي اب به هيدروژن و اكسيژن با بنزين و هوا يك مخلوط همگن را مي سازد . بهتر سوختن اين مخلوط نسبت به بنزين در موتور راندمان كار موتور را بالا برده و به همين علت مصرف سوخت را در موتور به ميزان 25%تا 30% كاهش ميدهد كه با تست هاي انجام شده اين فرايند به اثبات رسيده است وبه همين علت الاينده هاي پرخطر كمتر توليد ميشود كه اين امر باعث ميشود كه الايندگي هواي اين موتور به ميزان 2 برابر كمتر شود كه با تست هاي انجام شده كه در مركز تست فني اين امر به اثبات رسيده است.
اين گيره از دو بازوي اصلي تشكيل شده است و يك پيچ تنظيم ساخته شده است و اين امكان را به فرد مي دهد كه در كوتاه ترين زمان ممكن بتواند محل خونريزي را مسدود و خونريزي را مهار نمايد. همچنين در نمونه طراحي شده مزيت ديگري كه نسبت به نمونه كانادايي افزوده شده است مجرايي براي تزريق مواد و دارو در محل جراحت مي باشد. نمونه ساخته شده از جنس آلومينيوم سوئيسي بوده و طراحي و ساخت آن مدت چهار ماه به طول انجاميد و بالغ بر شصت مليون ريال هزينه در بر داشته كه در صورت توليد انبوه قابليت توليد با مواد كامپوزيتي داشته و هزينه آن به صورت چشمگيري كاهش مي يابد. اين وسيله جزو مواردي است كه ميتواند در كيت اورژانس، اورژانس هاي جراحي و كيف هاي امدادي جنگي گنجانده شود.
اخيرا در بسياري از دانشگاه هاي فني و مهندسي و مراكز تحقيقاتي وابسته به نانو، پژوهشگران سنسورهايي مبتني بر نانو ذرات فريت مي سازند. اين نانو سنسورها در برابر گازهاي مختلف حساس بوده و از خود مقاومت الكتريكي نشان مي دهد. براي تست و ارزيابي خروجي اين سنسورها نياز به تنظيم پارامترهايي از قبيل دما، غلظت گاز، ميزان گاز و نوع گاز مي باشد تا بتوان به اين وسيله سنسور ساخته شده را در شرايط مختلفي قرار داد و بهترين خروجي آن را تشخيص و ثبت نمود. دستگاه ساخته شده قادر است هفت عدد نانو سنسور ساخته شده توسط محققان را به صورت همزمان مانيتور كند و نتايج خروجي را در قالب گراف هايي بر روي كامپيوتر ترسيم و ذخيره نمايد. اين دستگاه داراي ويژگي هايي از قبيل تنظيم و تثبيت دما با استفاده از كنترل كننده نوع PID است كه مي تواند دماي سنسورهاي ساخته شده را از 0 تا 350 درجه تغيير دهد. همچنين داراي ساختاري جهت تبديل گاز مايع به بخار گاز جهت هدايت و برخورد به سطح سنسورها مي باشد. اين دستگاه كمك مي كند تا محققان بتوانند عملكرد نانو سنسورهاي ساخته شده را بررسي نمايند و با تكيه بر نقاط قوت آن ها سنسورهايي با عملكرد بهتر بسازند. در حقيقت موضوع اصلي اين پروژه طراحي سامانه بيني الكترونيكي و مطالعه انتخاب گري نانو حساسه هاي مختلف به صورت همزمان مي باشد؛ به طوري كه نمودارهاي حاصل از هر يك از حساسه ها استخراج و در نهايت به واسطه يك نرم افزار نمايش داده مي شوند. در واقع مي توان چندين حساسه را در اين بيني الكترونيكي قرار داد و تمام آن ها را در شرايط يكساني از نظر دما، نوع گاز، ميزان گاز و... مورد آزمايش قرار داد.
طراحي دستگاه شامل يك آتل كوتاه ساق از جنس فايبر گلاس است كه از ناحيه كف پا و انگشتان پا شروع و تا 5 سانتي متر زير رانو ادامه خواهد دارد. قسمت مربوط به كف پا داراي دو لايه داخلي و خارجي مي باشد لايه خارجي آتل بصورت يكپارچه با قسمت ساق مي باشد ولي لايه داخلي (پدال) متحرك بوده و با زاويه اي 35 درجه قابل باز و بسته شدن مي باشد كه بوسيله يك لولا به قسمت ديواره آتل مفصل مي گردد. بين لايه داخلي و خارجي قسمت كف پائي يك موتور كوچك وينچ متصل به آن قرار دارد كه از طريق يك كابل ظريف به لايه داخلي آتل (كحف پائي بيمار بروي آن قرار مي گيرد) و دستگاه قادر است براساس برنامه قابل تنظيم و تغيير شروع به ككار نموده و به صورت متناسب زاويه 120 درجه پدال ككف پائي آتل را تا 75 درجه كاهش داده و پس از زمان قابل تنظيم مجددا با برگشت به وضعيت قبلي زاويه لايه داخلي را به حالت 120 درجه باز گرداند و بدين ترتيبت پاي بيمار نيز با هر حركت دستگاه بر روي ساق خم شده كه در نتيجه موجب كشيدگي تاندون اشتيل و عضلات سافن مي گردد.
ترشحات بطور مداوم در ريه افراد توليد شده و در افراد سالم با انجام سرفه هاي ارادي و غير ارادي از راههاي هوائي تخليه مي گردند. عدم تخليه ترشحات در مسير راههاي هوائي منجر به انسداد، عفونت و نارسائي تنفسي وحتي مرگ بيمارا ن خواهد شد. يكي از مشكلات بيماران بدحال و يا غير هوشيار عدم توانائي براي انجام سرفه مي باشد كه منجر به عوارض فوق مي گردد. بدين جهت دستگاه سرفه مصنوعي با هدف كمك به تخليه ترشحات ريوي بيماران ناتوان طراحي وساخته شده است. عملكرد دستگاه بر پايه مكانيسم سرفه طبيعي بنا گرديده است بطوري كه دستگاه بطور كاملا خودكار و همزمان با هر سيكل تنفسي بيمار فعال شده و از طريق ماسك صورتي قرار داده شده بروي بيني وصورت بيمار فشار مثبت كنترل شده اي را در راه هوائي بيمار ايجاد نموده كه موجب انجام دمي عميق براي بيمار خواهد شد وسپس بلافصله فشاري كنترل شده را از طريق جليقه بسته شده بروي شكم و سينه بيمار بروي شكر وارد نموده كه موجب بالا رفتن سريع ديافراگم بسمت بالا شده و موجب خروج سريع هوا از ريه ها شده و ترشحات را نيز جابجا و به حلق وخارج از دهان هدايت خواهد نمود.
با توجه به روند ساخت پل هاي ثابت به مرور زمان روي رودخانه ها در حال پوشيده شدن است كه اين امر سبب مي شود سيل ها به سيلابهاي مخربي تبديل شوند كه همواره جان و مال افراد را تهديد مي كند. همچنين اين پل ها باعث از بين رفتن شكل طبيعي رودخانه ها شده كه موجب صدمه ديدن مناطق گردشگري و طبيعي مي شود. از اين رو پل متحرك با درك تمامي مشكلات و برطرف كردن آنها طراحي مي گردد كه در هنگام وقوع سيلاب آن را قبل رسيدن به پل تشخيص داده و به طور خودكار از روي رودخانه بلند مي شود و هيچ گونه محدود يتي براي جريان عبوري چه در عرض و چه در ارتفاع ايجاد نمي كند. همچنين باعث زيباسازي مناطق گردشگي ييلاقي و تفريحي از نظر يكسان سازي و تيپ كران پل هاي احداثي مي گردد.
موارد یافت شده: 24