لیست اختراعات با مالکیت
فناوري پارك علم وفناوري دانشگاه سمنان
10 عدد
يكي از عيوب عمده در پيستون موتور، خرابي هاي ناشي از سايش مي باشد. اين طرح به توليد نانوكامپوزيت پايه آلومينيوم- سيليسيوم مورد استفاده درپيستون موتور (خودرو) بااستفاده از ريخته گري گردابي و باهدف بهبود خواص سايشي اختصاص دارد. در اين طرح، ضمن بررسي روش هاي مختلف افزودن ذرات تقويتكننده به زمينه (آسياب كاري سياره اي و پيش گرمايش ذرات)، اثرمقدار نانوذرات برخواص سايشي نانوكامپوزيت هاي حاصل، مورد آزمون قرارگرفته است. دو نكته حائز اهميت در اين طرح عبارتند از: توزيع يكنواخت ذرات تقويت كننده درزمينه آلومينيوم (كيفيت مطلوب ازديدگاه متالورژيكي) و نكته ديگر، بهبود خواص مكانيكي با تاكيد برخواص سايشي و تريبولوژيكي آلياژ آلومينيوم- سيليسيوم (بهبود خواص مكانيكي). هردو عامل در اين طرح بررسي شده و كيفيت مطلوب ازهردو جهت، تصديق گرديده است. رفتارسايشي نانوكامپوزيتهاي توليدشده توسط دستگاه سايش پين روي ديسك مورد آزمايش قرارگرفته است كه نتايج، حاكي از كاهش نرخ سايش براي نانوكامپوزيت هاي توليدشده مي باشد. نوآوري هاي اين طرح را مي توان به شرح زير بيان داشت: • بهبود خواص مكانيكي آلياژپيستون خودروها به روش ساخت نانوكامپوزيت (اضافه كردن نانوذرات سيليس به عنوان ذرات تقويت كننده) • ارائه روش هاي مناسب اضافه كردن نانوذرات به آلياژپيستون و مقايسه اثرگذاري هر يك از روش ها در بهبود خواص سايشي پيستون • بررسي اثرمقدار نانوذرات بركيفيت محصول توليدي ازديدگاه متالورژيكي و مكانيكي (خواص سايشي) و دستيابي به درصدوزني مطلوب از نانوذرات
خلاصه عنوان اختراع ساخت طوقه و دستك فلزي براي مقاوم سازي ساختمان هاي بتني در سازه هاي بتن آرمه موجود ممكن است لزوم به تجديد نظر در سازه ايجاد شود. تخريب و ساخت مجدد سازه و يا مقاوم سازي وبهسازي گزينه هايي هستند كه در اين مواقع خودنمايي مي كنند. مقاوم سازي و بهسازي سازه ها، شامل سازه هاي آسيب ديده دربرابر زلزله و يا آسيب نديده . بواسطه جلوگيوي از بروز مشكلات زياد و هزينه هاي سنگين راه حل مناسبي جلوه مي نمايد. عموما بحث نياز به مقاوم سازي و بهسازي در سازه هاي آسيب نديده، به دو دليل عمدتا مطرح مي گردد: دليل اول تغيير در ظرفيت لازم اجزاي سازه اي مي باشد. اين مهم در مواردي پيش مي آيد كه ظرفيت طراحي اجزاي سازه اي ناكافي باشند و يا سازه مطابق نقشه هاي طراحي، اجرا نشود. مثلا در بعضي از ساختمان هاي بتن آرمه با سيستم قاب خمشي، گاهي اوقات ارتفاع تيرهاي بتن آرمه به علت وجود آويز كششي تير نسبت به ضخامت سقف بيشتر شده و به علت مسائل معماري و حذف سقف كاذب، تير بطور كامل اجرا نمي شود (حذف آويز) و ضخامت سقف را با تير بتن آرمه يكسان در نظر مي گيرند كه اين امر منجر به ايجاد چند مشكل در سازه ساختمان مي شود: ١ - افزايش خيز تير در برابر بارهاي ثقلي و پيامد هاي آن 2- كاهش سختي و افزايش تغيير مكان جانبي سازه در برابر بارهاي جانبي ٣ - كاهش باربري سازه و جذب انرژي كمتر در برابر بارهاي لرزه اي از طرفي ديگر، اتصالات تير- ستون بتني در ساز ه هاي با سيستم قاب خمشي در ناحيه چشمه اتصال Panel Zone و در ستون در زلزله هاي اخير بيشترين خرابي و خسارت را داشته اند كه اين خسارات ناشي از ضعف در اجراي اتصالات بتني (عدم يا ناكافي بودن خاموت هاي ستون در چشمه اتصال) در اين ناحيه مي باشد و در نتيجه موجب ايجاد مفصل پلاستيك و ضعف برشي دراتصال مي شود. لذا چنين سازه هايي نياز به بهسازي دارند. روش هاي متعددي جهت به سازي سازه هاي بتني مطرح مي باشند كه به طور خلاصه اين روش ها شامل مهاربندهاي هم محور يا برون محور فولادي، كابل هاي پس تنيده، ديوار برشي، ميانقاب با مصاح بنايي، جداسازهاي لرزه اي، ژاكت هاي فولادي، ورق هاي پوششي كامپوزيتي FRP ، ميراگرها و ... مي باشند. يكي از روش هايي را كه مي توان در بهسازي سازه هاي آسيب ديده و آسيب نديده به كاربرد سيستم بهسازي پيشنهادي دستك وطوقه فلزي مي باشد كه اين سيستم را مي توان بطور پيش ساخته به قاب هاي بتن آرمه متصل نمود. اين سيستم بهسازي محدوديت هاي معماري كمتري را در فضاي ساختمان نسبت به روش هاي ديگر مقاوم سازي سازه ها ايجاد مي كنند. بمنظور عملكرد اين سيستم در بهسازي قاب هاي بتن آرمه، نياز است ابتدا رفتار اين سيستم بطور موضعي در اتصال تير- ستون قاب بررسي شود. كه در اين راستا ، چند اتصال بتن آرمه (آسيب ديده و آسيب نديده) داراي نقيصه تير با ارتفاع كاهش يافته ساخته شده و سپس با اجراي اين روش بهسازي، تاثير ان بر رفتار اتصال بتني (مقاومت، سختي، جذب انرژي و شكل پذيري) و مقايسه رفتار آن با اتصالات مقاوم سازي نشده و اتصالات بتني استاندارد بررسي شده است. سيستم بهسازي پيشنهادي، متشكل از دستك فلزي و طوقه فلزي مي باشد كه براي تشكيل طوقه فلزي و نصب دستك به طوقه فلزي از اتصالات پيچي با پيچ هاي پر مقاومت استفاده شده است. دستك فلزي مي تواند از انواع پروفيل هاي فولادي موجود دربازار باشد ولي در اين طرح اجرا شده از پروفيل باكسي شكل (قوطي فلزي) استفاده شده است. اين دستك فلزي كه با اتصالات پيچي به طوقه هاي فلزي تير و ستون متصل مي شوند عملكرد خرپايي در ناحيه چشمه اتصال بتني دارند. طوقه فلزي بكار رفته متشكل از4 ورق فولادي است كه متناسب با ابعاد تير و ستون بصورت L شكل خم زده مي شوند و با پيش تنيده كردن پيچ هاي مقاومت بالا طوقه روي سطح بتن تير و ستون نصب مي شود و بتن اين نواحي كه ناحيه انتقال نيرو بين سازه بتني و فولادي است به خوبي محصور مي شود. نتايج حاكي ازان است كه اين سيستم بهسازي مي تواند با ايجاد محصور كنندگي فراوان بتن مقطع تير و ستون و سختي ايجاد شده توسط دستك ها، باعث كنترل تغيير مكان قائم تير و افزايش ظرفيت باربري ان شده و در جلوگيري از افت سختي اتصال ، باعث افزايش چشمگير جذب انرژي اتصال بتني در برابر بارهاي رفت و برگشتي شود. همچنين در بررسي تاثير اين روش بهسازي بر كاهش آسيب هاي ناحيه چشمه اتصال و نواحي بحراني تير و ستون و محل تشكيل مفصل پلاستيك نشان داد كه اين سيستم قادر است با ايجاد يك شبكه خرپايي آسيب ها و خسارات ناشي از بارهاي رفت و برگشتي را در ناحيه بحراني تير و ستون و ناحيه چشمه اتصال را كاهش دهد و طول مفصل پلاستيك را طول تير افزايش دهد.
دست بند ضد برق گرفتگي ،دست بندي است كه با محاسبه شار ناشي از جريان عبوري از دست فردي كه دچار برق گرفتگي شده است به وسيله سنسور هال و با الهام از آمپرمتر هاي چنگكي ،قادر به تشخيص عبور جريان الكتريكي از دست انسان و ارسال فرمان قطع از طريق يك ست فرستنده و گيرنده و در انتها قطع مسير اصلي جريان الكتريكي مي باشد. جنس حلقه ي دست بند از ماده اي فرومغناطيس است و در شياري كه بر روي دست بند قرار گرفته است ،سنسورهاي هال قرار مي گيرند. به منظور هدايت شار به بخشي كه سنسور هاي هال قرار دارند ،در اطراف اين سنسورها (مسير هاي موازي با سنسور هال از نظر مغناطيسي) لايه اي از ماده ي غير فرومغناطيس (پلاستيك) قرار مي گيرد . دست بند ضد برق گرفتگي با توجه به روش ذكر شده به منظور تشخيصِ قرار گرفتن شخص در مسير برق گرفتگي (سنسور هال و در نظر گرفتن شار ناشي از عبور جريان برق از دست انسان) ،قادر است برق گرفتگي فاز به فاز كه مسير آن حداقل از يكي از دست هاي انسان مي گذرد را به سرعت تشخيص داده (كه تاكنون ابزاري به منظور تشخيص اين نوع برق گرفتگي مطرح نبوده است) و در زماني بسيار كوتاه تابلو اصلي را قطع مي كند.
بالارفتن ويسكوزيته سيال و بالتبع افزايش نيروي مورد نياز براي به حركت درآوردن سيال درون مبدل و يا هر سيستم گرمايشي و يا سرمايشي ديگر از جمله موارد ديگري است كه استفاده عمومي، صنعتي و فراگير از نانوسيالات را با مشكل روبرو كرده و مسائلي را پيرامون صرفه اقتصادي اين نوع از سيالات نوپديد، ايجاد نموده است. افزايش ويسكوزيته نانوسيال نسبت به سيال پايه مي تواند به عنوان يك موضوع مساله ساز در مورد استفاده از نانوسيالات مورد توجه قرار گيرد. در اين اختراع سعي شده است كه با استفاده از يكي از نانوذرات ارزان قيمت و فراوان موجود در بازار، ضمن ايجاد خواص ترموفيزيكي مطلوب در نانوسيالات و بررسي ويسكوزيته ديناميكي، شرائط پايداري آن نيز به منظور كاركردهاي خاص بهبود يابد. بدين منظور از تعليق نانوذرات هيدروكسيد منيزيم در اتيلن گليكول استفاده شده است. وجود توامان چندين پارامتر از جمله ويسكوزيته كم نسبت به ساير نانوسيالات و دارا بودن دماي بحراني براي ميزان افزايش ويسكوزيته، افزايش ضريب هدايت حرارتي و بهبود خواص حرارتي سيال، تعليق پايدار و توليد نانوسيال كم هزينه كه به عنوان اهداف اين اختراع مي باشد، مي تواند باعث گسترش استفاده از سيال عامل توليد شده در موارد صنعتي و تجاري گشته و علاوه بر افزايش انتقال حرارت و بهينه كردن اندازه ابزار آلات و دستگاه ها، هزينه زيادي را به منظور توليد نانوسيال ايجاد نكند. در اين اختراع، از نانوذرات هيدركسيد منيزيم(Mg(OH)2) به عنوان فاز تعليقي در اتيلن گليكول و توليد نانوسيال،استفاده شده و نتايج بسيار مطلوبي به منظور استفاده هاي صنعتي حاصل گرديده است.
روش اصلي مورد استفاده در اين اختراع، تعليق نانولوله كربني چند جداره با استفاده از تركيب چندين سورفكتانت خاص و از صمغ عربي(Gum Arabic)، درون سيال مي باشد. استفاده از اين روش مي تواند باعث ايجاد سيالي پايدار و با تعليق يكنواخت، مناسب و ميان مدت گردد. ضمن اينكه در اين اختراع از همزن هاي التراسونيك نيز به منظور شكستن توده ها و ايجاد تعليق استفاده مي شود اما زمان استفاده از همزن هاي التراسونيك در اين روش بسيار كمتر از روش هاي مشابه مي باشد. سيال انتقال حرارتي جديد معرفي شده در اين اختراع شامل نانو سيال بسيار پايدار آب- نانولوله كربني چندجداره مي باشد كه داراي خواص برتر و فوق العاده حرارتي نسبت به سيالات پايه اي مانند آب و حتي ساير نانوسيالات مي باشد. از سوي ديگر به علت زمان اندك عبور امواج التراسونيك، مدت زمان ساخت و توليد اين نانوسيال بسيار اندك بوده و قابليت توليد در حجم هاي بسيار بالا را دارا خواهد بود.
براي حل مشكل يخ زدگي و جوشش مربوط به سيالات عامل در مبدل هاي حرارتي به سيالات جديد با مشخصه هاي مطلوب تر و ضريب هدايت حرارتي بالاتري نياز است، بنابراين استفاده از تعليق ذرات با خواص حرارتي بالا در سيالات به عنوان روشي نوين در اين زمينه پيشنهاد شده است. به دليل وجود ذرات بسيار ريز معلق در سيال و بالا بودن ضريب هدايت حرارتي اين ذرات نسبت به سيال خالص، خواص حرارتيسيال عامل بسيار مطلوبتر از سيال پايه مي باشد. يكي از ارزانترين و پركاربردترين ذرات بسيار ريز موجود، ذرات دي اكسيد تيتانيوم(TiO2) مي باشد. عامل انتقال حرارتي جديد در اين اختراع شامل تركيبي از آب و اتيلن گليكول در تركيب 60 و 40 درصد وزني و ذرات بسيار ريز دي اكسيد تيتانيوم(TiO2) است كه براي افزايش هدايت حرارتي سيال، بهصورت معلق در سيال درآمدهاند. عامل انتقال حرارتي جديد با سيلان در يك سيستم بسته ؛مثلاً رادياتور، مبدلهاي گوناگون(لولهاي، صفحهاي و ...) ، تبخيركننده و كندانسور سيستم تبادل حرارتي و انتقال انرژي گرمايي از سيستم گرمتر به سردتر، باعث بهبود انتقال حرارت ميشود ضمن آنكه داراي دماي جوشـــي فراتر از آب و اتيلن گليكول و دماي انجمادي پايين تر از اين دو است. اين سيال با پتانسيل هاي ذكر شده مي تواند به عنوان سيالي موثر بالاخص در رادياتور خودروها و وسائل نقليه مورد استفاده قرار گيرد. ضمنا در اين اختراع به عدم رسوب دهي ذرات بسيار ريز دي اكسيد تيتانيوم در تمامي دماها و شرائط كاركرد نيز توجه شده و با توجه به اين امر، سيال عامل با قابليت پايداري بسيار بالا و رسوب دهي بسيار اندك توليد شده است.
سيستم ژنراتور شار محوري روتور خلاف از 4 قسمت اصلي رونور اول ، رونور دوم ، استاتور و قاب ساخته شده است. روتور اول به صورت ميله هاي كه با هم توسط يك حلقه فلزي كه به صورت شعاعي در كنار هم در داخل حلقه قرار گرفته اند و اتصال كوتاه شده اند و بيم محوري به طور عمود بر مركز آن متصل شده كه به عنوان محور آن است. رونور دوم بصورت يك ديسك است كه دو طرف آن شكافدار شده است و قطبدار شده است و دو سيم پيچي سه فاز بر روي هر دو طرف آن پيچيده شده است. قاب ژنراتور نقش ثبت نگه داشتن دو روتور به طوريكه در فاصله ي كمي در خلاف جهت يكديگر بگردند را دارد. استاور ببر به بدنه اصلي متصل شده است و وظيفه ي دريافت انرژي الكتريكي توليدي در روتور چرخان دوم از طريق القا و انتقال آن به پايانه هاي خروجي خود را دارد. اين استاتور ژنراتور را بي نياز از جاروبك و حلقه ي لغزان مي كند. يك بانك خازنمي متصل به خروجي خواهد شد كه وظيفه كنترل ولتاژ و ايجاد ميدان براي روتور دوم را بر عهده داد.
ژنراتور شار محوري روتور خلاف مغناطيس دائم بدون جاروبك در زمينه فني سيستم هاي تبديل انرژي مكانيكي به الكتريكي است به دليل مشكلات فني موجودت در سيستم هاي گذشته از قبيل نياز به جاروبك نياز به تنظيم جاروبك نياز غبار گرافت هدر رفتن انرژي قسمتي از انرژي سيال عبوري هزينه ي بالا بدليل ماده مصرفي زياد و حمل و نقل سخت و عدم فشردگي ممكن مزارع توربين جريان اقيانوسي طراحي شده است. سيستم از 3 قسمت اصلي روتور اول و دوم و استاتور تشكيل شده است. دو روتور در امتداد هم خلاف همديگر مي چرخند. روتور اول يك ديسك با مگنت هاي نصب شده بر روي آن به ترتيب N-S-N-S و روتور دوم يك ديسك كه دو طرف آن شكافدار شده است در سيم پيچي شده به طوري كه با چرخش اين دو در خلاف جهت يكديگر و روتور دوم ولتاژ القا مي شود. سيستم انتقال انرژي از روتوم دوم به پايانه ي خروجي بدون اتصال الكتريكي ولتاژ القا شده در استاتور را به پايانه خروجي مي رساند و خود در طول اين انتقال انرژي الكتريكي توليد و به انرژي انتقال يافته اضافه مي كند و فركانس را افزايش مي دهد و سطح ولتاژ را بسته به تعداد سيم پيچي اوليه و ثانويه افزايش يا كاهش مي دهد.
خلاصه توصيف سيستم روبات خودكار بازرسي خطوط انتقال وجداسازي يخ با امواج التراسونيك درزمينه فني : مربوط به امنيت سيستم هاي قدرت وبه علت مشكلات فني موجود دربازرسي وجداسازي يخ به صورت سيستمي كه داراي دوقسمت مكانيكي والكتريكي است قسمت مكانيكي شامل بدنه ي اصلاي وچرخ فلزي است وموجب حركت بدنه ي اصلاي در امتدادهادي مي شود وقسمت الكتريكي شامل دو گرم كننده درطرفين بدنه اصلاي است وسيستم دريافت توان از خط انتقال وسيستم توليد كننده امواج التراسونيك نيز سيستم كنترل مركزي كه اطلاعات هادي را دريافت مي كند وبه اكناتور منتقل مي سازد تا به موتورها وهيتر ها فرمان دهد ودرنهايت سيتم با دريافت اطلاعات محيطي خط درامتداد هادي حركت ويخ ها را خرد مي كند وباذوب واز خط جدا مي سازد اطلاعات محيطي از خط واطراف آن مي تواند توسط فرستنده ها به نزديكترين پست ارسال شود درصورت دريافت فرمان از پست از طريق فرستنده به سيستم كنترل اعمال مي شود
موارد یافت شده: 10