لیست اختراعات با مالکیت پارك علم
176 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 176
تاریخ ثبت: 1398/01/20
خلاصه اختراع:

در اين اختراع براي نخستين بار از لايه‌هاي فلز مس و همچنين نانو لوله‌هاي كربني به طور همزمان براي بهبود خصوصيات زمينه آلومينيم استفاده شده است. بنابراين انتظار مي‌رود كه با توجه به هدايت الكتريكي تقريبا دو برابري مس نسبت به آلومينيم و خواص بي نظير نانولوله‌هاي كربني در هدايت الكتريكي و گرمايي، اين خواص در نانوكامپوزيت آلومينيم توليد شده؛ بهبود يابد. در اختراع حاضر؛ ابتدا ورق هاي آلومينيم و مس در ابعاد مساوي (mm 50×150) برش داده شده و پس از آماده سازي سطوح ورق ها با برس هاي سيمي، درصد وزني معيني از نانولوله هاي كربني چندديواره به صورت پاشيدن پودر بر روي سطوح ورق هاي مسي و آلومنيوم پخش مي‌شوند و سپس اين ورق ها به صورت لايه‌هاي متوالي از مس و آلومينيم روي هم قرار داده شده و پس از ثابت شدن توسط مفتول هاي مسي، از دستگاه نورد عبور مي‌كنند تا اتصال ايجاد شود. در اين فرآيند براي ايجاد چسبندگي در پاس اول 65 درصد كاهش سطح اعمال مي‌شود تا به صورت كامل چسبندگي بين ورق هاي مس و آلومنيوم رخ دهد اين كاهش سطح مقطع در پاس هاي بالاتر براي ايجاد ريز ساختار و همچنين توزيع يكنواخت مس و نانولوله هاي كربني به ميزان 50 درصد در نظر گرفته مي‌شود. افزودن تقويت كننده نانو لوله هاي كربني فقط در پاس اول انجام مي‌پذيرد. با افزايش تعداد پاس هاي نورد، نانوكامپوزيت حاصل داراي توزيع يكنواخت‌تري از مس و نانولوله‌هاي كربني در زمينه آلومنيمي خواهد بود.

تاریخ ثبت: 1391/07/26
خلاصه اختراع:

باطري آلومينوم كاتوليتي ارائه شده با اكسيد شدن و مصرف شدن آلومينيوم و احيا شدن يكي از چهار اكسيد كننده سديم هيپوكلريت ، كلسيم هيپوكلريت ، هيدروژن پراكسايد و يا پتاسيم فري سيانيد در سطح كاتد نيكلي انرژي الكتريكي توليد مي¬كند. اين باطري مي¬تواند توان لازم براي نيروي محركه¬ي اتومبيل¬هاي الكتريكي و يا زيردريايي¬هاي الكتريكي را با وزن كم و چگالي جريان بالا فراهم كند.در اين اختراع فرمولاسيون و شرايط عملياتي مانند دما، غلظت، شدت جريان و ميزان بازي بودن محيط الكتروليت براي رسيدن به كمترين وزن ، كوچكترين اندازه و اقتصادي ترين مصرف آلومينيوم تجاري ارزان قيمت بهينه سازي شده اند؛در شرايط بهينه عملكرد اين باطري تا 8.6 MJ/Kg Aluminum انرژي الكتريكي توليد كند; همچنين آمپراژ و ولتاژ آن به .96mA/cm242 و 1.8Vميرسد. اين باطري علاوه بر توليد جريان الكتريكي، گاز هيدروژن نيز توليد مي¬كند( تا48grH2/1000grAL) كه مي¬توان از هيدروژن توليد شده در پيل سوختي هيدروژني به صورت هيبريدي استقاده كرد تابازده سيستم افزايش پيدا كند; در صورت استفاده از پيل سوختي هيدروژني در كنارآن, اين باطري تا 15.6MJ/kg Aluminum انرژي الكتريكي ميتواند توليد كند.شايان ذكر است كه تمامي مواد مصرفي و توليد شده در واكنش هاي شيميايي اين باطري سازگار با محيط زيست هستند.

تاریخ اظهارنامه: 1390/07/26
تاریخ ثبت: 1391/08/09
مخترع/مخترعان: سجاد سلطانی
خلاصه اختراع:

جعبه پست الكترونيكي منازل

تاریخ اظهارنامه: 1390/10/11
تاریخ ثبت: 1391/10/30
مخترع/مخترعان: پرويز محمودآبادي
خلاصه اختراع:

خودرو تك سرنشين با قابليت حركت با برق و پدال

تاریخ ثبت: 1391/08/11
مخترع/مخترعان: مرجان مربوطي
خلاصه اختراع:

دستگاه ضبط پديده از فضا يك دستگاه توليدي توسط رشته هاي برق- مخابرات و فيزيك نجوم مي¬باشد. به دليل مشكلاتي كه در اثر انفجارات و شراره¬هاي خورشيدي در صنعت هوا فضا، انحراف ماهواره¬ها از مدار اصلي خود، اختلالات در مخابرات بين قاره¬اي، اختلال در حركت قطارها، القاي جريان در خطوط نفت و گاز و كاهش عمر مفيد لوله¬ها پيش مي¬آيد؛ برآن شديم كه ابتدا زمان و شدت اين انفجارات را دريافت كنيم و پس از جمع آوري دريافتي¬ها در طي يك دوره دلخواه از دستگاه ضبط پديده از فضا در پي ايجاد تمهيداتي مبني بر محافظت از ماهواره¬ها و ساير صنايع باشيم. دستگاه ضبط پديده از فضا ( مجموعه آنتن و تقويت كننده ) جهت دريافت تأثيري است، كه اختلالات جوي به خصوص شراره¬هاي خورشيدي بر لايه يون¬سپهراز طريق دريافت فركانس از فرستنده VLF مي¬گذارند(شكل1و2و3). دستگاه ساخته شده وظيفه دريافت فركانس kHz26.7 كه منبع توليد فركانسي آن فرستنده VLF به نام TBB (Bafa,Turkey) است، را به عهده دارد. در ادامه پس از دريافت سيگنال VLF انتخابي توسط دستگاه مي توانيم با كمك نرم افزارهاي Spectrum lab و Excel انفجارات خورشيدي وطلوع و غروب خورشيدو اثرات آنها بر لايه يون سپهر و سيگنال¬هاي دريافتي از فرستنده تركيه را مشاهده كنيم(شكل4). با توجه به فرمول هاي (1)\t (2)\t (3)\t \t و محاسبات فراوان و روش¬هاي تست مختلف كه براي اولين بار در جهان صورت مي¬گيرد و به تفصيل در توصيف اختراع آورده شده است به ساخت يك آنتن حلقه¬اي 8 وجهي به همراه يك تقويت كننده نائل آمديم. با توجه به محاسبات طولاني با استفاده از فرمول¬هاي فوق ، آنتن طراحي شده، آنتني با مشخصات زير است(جدول1) C\tL\tقطرسيم(D)\tقطرآنتن(d) 919Pf\t38.24Mh\t0.55mm\t80cm جدول 1. مشخصات آنتن طراحي شده شكل 1. تصوير مدار تقويت كننده شكل 2. مدارساخته شده شكل 3. آنتن ساخته شده با سيم¬هاي پيچيده شده شكل4. وقوع شراره خورشيدي، در حدود ساعت 10 به وقت ايران (دريافت با دستگاه ضبط پديده از فضا در ايران) توجه اين دستگاه با همكاري بخش مخابرات - آنتن دانشگاه تهران و اميركبير و بخش فيزيك نجوم دانشگاه اميركبير و ايده¬ي اينجانب تعريف گرديد و اين دستگاه توانست در كنفرانس¬هاي دانشگاه دامغان و دانشگاه تحصيلات تكميلي زنجان پذيرفته شود و كانديد جايزه ثبوتي گردد و همچنين طرح همكاري مشترك بين دانشگاه اميركبير و IPM (مركز تحقيقات فيزيك نظري) براي آرايه كردن اين دستگاه بين اين دو مركز علمي پذيرفته شده است.

تاریخ ثبت: 1391/09/21
خلاصه اختراع:

سيستم تهويه و تبريد طبيعي (Natural Ventilation & Cooling System) اين اختراع متشكل از گنبد دو پوسته اي است كه از انرژي طبيعي و تجديد پذير (باد و آب و انرژي خورشيدي) جهت تهويه و خنك نمودن فضاهاي داخلي بهره مي گيرد و دماي محيط داخلي را با اختلاف درجه قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد. كلاهكي كه فرم آن تابع فرم پوسته خارجي گنبد است بر روي آن نصب مي شود و از قسمت زير كلاهك امكان ورود جريان باد از جهات مختلف به داخل و بين دو پوسته وجود دارد. فرم داخلي كلاهك باعث گردش جريان باد به دور پوسته داخلي گنبد و ورود به فضاي داخلي مي شود. سطح سفالين پوسته داخلي گنبد به شيوه آبرساني قطره اي مرطوب نگه داشته مي شود. جريان هوايي كه وارد ساختار گنبد مي شود در مجاورت پوسته مرطوب داخلي خنك شده و از طريق دريچه هايي كه رابط گنبد با فضاي داخلي هستند به داخل منتقل مي شود. اين دريچه ها مي توانند قابل تنظيم بوده و داراي فيلتر باشند. سطح زيرين پوسته داخلي گنبد عايق كاري شده و رطوبت به ساختار معماري انتقال نمي يابد. بر روي دريچه بالاي كلاهك، فن يا هواكش سبك نصب مي شود كه انرژي مورد نياز آن با سلولهاي خورشيدي مجاور هواكش تامين مي گردد. مخروطي رابط بين اين دريچه با فضاي داخلي است و هواكش مذكور باعث مكش هواي داخل و انتقال آن به بيرون مي شود و در نتيجه در زير گنبد فشار منفي ايجاد مي گردد. بنابراين جهت جبران اين فشار منفي، از دريچه هاي بين دو پوسته هواي خنك به فضاي داخل جريان مي يابد. طرح مورد نظر مي تواند بر روي قسمتي از سقف نورگيرهاي مركزي ساختمان ها و يا بر روي كانال هاي مركزي فضاهاي معماري نصب و راه اندازي شده و به شيوه طبيعي باعث خنك شدن فضاهاي داخلي گردد.

تاریخ ثبت: 1391/10/06
خلاصه اختراع:

براي حل مشكل ضريب هدايت حرارتي بسيار پايين سيالات متداول در سيستمهاي حرارتي، به سيالات جديد با ضريب هدايت حرارتي مطلوب¬ترنياز است، بنابراين استفاده از نانوسيالات به عنوان روشي نوين در اين زمينه پيشنهاد شده است. نانو سيال از تعليق يكنواخت و پايدار نانوذرات فلزي در سيال¬هاي متداول مانند آّب و ... پديد مي آيد. به دليل وجود ذرات بسيار ريز معلق در سيال و بالا بودن ضريب هدايت حرارتي اين ذرات نسبت به سيال خالص، خواص حرارتي نانوسيال بسيار مطلوب¬تر از سيال پايه مي باشد. يكي از ارزانترين و پركاربردترين نانوذرات موجود، نانوذرات اكسيد مس مي باشد. سيال انتقال حرارتي جديد در اين اختراع شامل نانو سيال بسيار پايدار آب اكسيد مس است كه براي افزايش هدايت حرارتي سيال، به‌صورت معلق در سيال درآمده‌اند. اين سيال عملا با ايجاد كمترين افت فشار در عملگرهاي حرارتي، باعث افزايش راندمان آنها مي گردد. نانوذرات مس با قابليت هاي ويژه با سيلان در يك سيستم بسته ؛مثلاً رادياتور، مبدلهاي گوناگون(لوله اي ، صفحه اي و ...) ، تبخيركننده و كندانسور سيستم تبادل حرارتي و انتقال انرژي گرمايي باعث بهبود قابل توجه بازده حرارتي مي گردند. ضمنا در اين اختراع به عدم رسوب دهي نانو سيال در تمامي دماها و شرائط كاركرد نيز توجه شده و با توجه به اين امر، نانو سيال با قابليت پايداري بسيار بالا و رسوب دهي بسيار اندك توليد شده است. اين پايداري با استفاده از روشهاي فيزيكي و شيميايي خاص حاصل گرديده است.

تاریخ ثبت: 1393/12/05
خلاصه اختراع:

ايده ي مطرح شده تلفيقي از مهندسي برق، مكانيك و متالوژي بوده و راهكاري جديد در زمينه توليد انرژي الكتريكي توسط تاير خودرو است. با مطالعه ي تحقيقات بعمل آمده و مرور پيشرفت هاي انجام شده در اين رابطه، اصلي ترين دليل عدم موفقيت اين نوع روش توليد توان، استفاده از قطعات نامناسب و جايگذاري آنها در محلي نامطلوب به نظر مي رسد. در اين طرح با انتخاب نمونه ي خاصي از مولد هاي توان بالاي پيزوالكتريك و پيشنهاد موقعيت مناسب براي نصب اين قطعات در ميان لايه هاي لاستيك (و نه بيرون و يا داخل آن) بيشينه توان ممكن قابل توليد خواهد بود. هدف از اين طرح، توليد انرژي مورد نياز قطعات كم مصرف الكتريكي و الكترونيكي خودرو هاي شهري و نظامي است. بدليل وضعيت و شرايط خودرو، انتقال توان به سهولت امكان پذير نيست؛ لذا مكانيزم منحصربه فردي بدين منظور طراحي شده است. از انجا كه معيار كليدي توليد توان در اين روش وزن خودرو است با افزايش جرم وسيله ي نقليه توان بيشتري توليد خواهد شد. در اين طرح و بنا به قانون اول ترموديناميك، سيستم مولد توان، انرژي توليد نمي كند بلكه انرژي را كه از سوخت خودرو حاصل مي شود و بصورت انرژي گرمايي و يا به هر شكل ناخواسته ي ديگري هدر مي رود به انرژي الكتريكي تبديل مي كند لذا ميتوان اين سيستم را مبدل توان ناميد. تكنيك هاي فني و ساختاري ديگري نيز در اين ساختار معرفي شده است. با ايزولاسيون قطعات و المان هاي مجموعه در مقابل دما سعي شده تا از هدر رفت انرژي و كاهش رسانش جلوگيري شود. پياده سازي اين سيستم مزيت هاي قابل توجهي را براي مجموعه ي خودرو بدنبال خواهد داشت. از مهمترين مزاياي اين سيستم مي توان به افزايش طول عمر باتري خودرو و امكان نصب قطعات الكترونيكي بيشتر بر روي وسيله نقليه و تغذيه آنها با تبديل انرژي تلف شده به انرژي مفيد اشاره كرد. در حالت نهايي مي توان از اين مكانيزم به عنوان يك منبع انرژي كمكي مطمئن در خودرو هاي هيبريدي نامبرد.

تاریخ ثبت: 1393/12/06
خلاصه اختراع:

طرح پيشروي شما تلفيقي از مهندسي برق و مكانيك ساده اي از خودرو است. براساس اين ابداع ماشيني جديد با طرز عملكرد و ساختاري بر پايه ي نيروهاي بين آهنرباهاي دائم طراحي و ارائه گرديده است. نيروهاي ميان دو آهنرباي دائم در هر بلوك سيلندر به كمك پيستون و ميل لنگ منجر به حركت ماشين مي شوند. بخش الكتريكي اين طرح تغذيه موتور دي سي محرك آهنرباي دائم ، بوسيله ي پنل هاي خورشيدي است. موتور دي سي براي چرخش آهنرباي دائم اول هر بلوك سيلندر مورد استفاده قرار مي گيرد. تغذيه ي دي سي اين موتور و بار كوچك روي آن حسن بزرگ اين ماشين بوده كه التزام به استفاده از برق اي سي را ازبين خواهد برد. نبود برق اي سي باعث حذف مواردي سنگين و پيچيده و گران قيمت نظير موتورهاي محرك القايي ، مدارات حفاظت و كنترل، مبدل هاي دي سي به اي سي و... مي شود و اين دستاوردي مهم در اين ماشين است. از طرفي ارائه ساختار جديد موتور مغناطيسي جرم ملزومات را به شدت كاهش خواهد داد چون جنس سيلندر و پيستون ها موادي چون رزين پلي استر و سيليس انتخاب گرديده اند. جرم و حجم كمتر برابر است با فضاي بيشتر براي قطعاتي مهمتر به سان باطري ، كه اين به معناي افزايش زمان استفاده از دستگاه است. در ادامه و شرح اختراع خواهيد ديد كه اين طرح علاوه بر ابداع موتور محرك مغناطيسي به طرز شفاف و قابل قبولي به بهينه سازي ساختار الكتريكي ماشين ها كمك مي كند و به روياي استفاده ي همگاني از ماشين هاي خورشيدي و انرژي هاي پاك و نو رنگ واقعيت مي بخشد.

موارد یافت شده: 176