لیست اختراعات با مالکیت
فناوري پارك علم
30 عدد
در اين اختراع براي نخستين بار از لايههاي فلز مس و همچنين نانو لولههاي كربني به طور همزمان براي بهبود خصوصيات زمينه آلومينيم استفاده شده است. بنابراين انتظار ميرود كه با توجه به هدايت الكتريكي تقريبا دو برابري مس نسبت به آلومينيم و خواص بي نظير نانولولههاي كربني در هدايت الكتريكي و گرمايي، اين خواص در نانوكامپوزيت آلومينيم توليد شده؛ بهبود يابد. در اختراع حاضر؛ ابتدا ورق هاي آلومينيم و مس در ابعاد مساوي (mm 50×150) برش داده شده و پس از آماده سازي سطوح ورق ها با برس هاي سيمي، درصد وزني معيني از نانولوله هاي كربني چندديواره به صورت پاشيدن پودر بر روي سطوح ورق هاي مسي و آلومنيوم پخش ميشوند و سپس اين ورق ها به صورت لايههاي متوالي از مس و آلومينيم روي هم قرار داده شده و پس از ثابت شدن توسط مفتول هاي مسي، از دستگاه نورد عبور ميكنند تا اتصال ايجاد شود. در اين فرآيند براي ايجاد چسبندگي در پاس اول 65 درصد كاهش سطح اعمال ميشود تا به صورت كامل چسبندگي بين ورق هاي مس و آلومنيوم رخ دهد اين كاهش سطح مقطع در پاس هاي بالاتر براي ايجاد ريز ساختار و همچنين توزيع يكنواخت مس و نانولوله هاي كربني به ميزان 50 درصد در نظر گرفته ميشود. افزودن تقويت كننده نانو لوله هاي كربني فقط در پاس اول انجام ميپذيرد. با افزايش تعداد پاس هاي نورد، نانوكامپوزيت حاصل داراي توزيع يكنواختتري از مس و نانولولههاي كربني در زمينه آلومنيمي خواهد بود.
سيستم تهويه و تبريد طبيعي (Natural Ventilation & Cooling System) اين اختراع متشكل از گنبد دو پوسته اي است كه از انرژي طبيعي و تجديد پذير (باد و آب و انرژي خورشيدي) جهت تهويه و خنك نمودن فضاهاي داخلي بهره مي گيرد و دماي محيط داخلي را با اختلاف درجه قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد. كلاهكي كه فرم آن تابع فرم پوسته خارجي گنبد است بر روي آن نصب مي شود و از قسمت زير كلاهك امكان ورود جريان باد از جهات مختلف به داخل و بين دو پوسته وجود دارد. فرم داخلي كلاهك باعث گردش جريان باد به دور پوسته داخلي گنبد و ورود به فضاي داخلي مي شود. سطح سفالين پوسته داخلي گنبد به شيوه آبرساني قطره اي مرطوب نگه داشته مي شود. جريان هوايي كه وارد ساختار گنبد مي شود در مجاورت پوسته مرطوب داخلي خنك شده و از طريق دريچه هايي كه رابط گنبد با فضاي داخلي هستند به داخل منتقل مي شود. اين دريچه ها مي توانند قابل تنظيم بوده و داراي فيلتر باشند. سطح زيرين پوسته داخلي گنبد عايق كاري شده و رطوبت به ساختار معماري انتقال نمي يابد. بر روي دريچه بالاي كلاهك، فن يا هواكش سبك نصب مي شود كه انرژي مورد نياز آن با سلولهاي خورشيدي مجاور هواكش تامين مي گردد. مخروطي رابط بين اين دريچه با فضاي داخلي است و هواكش مذكور باعث مكش هواي داخل و انتقال آن به بيرون مي شود و در نتيجه در زير گنبد فشار منفي ايجاد مي گردد. بنابراين جهت جبران اين فشار منفي، از دريچه هاي بين دو پوسته هواي خنك به فضاي داخل جريان مي يابد. طرح مورد نظر مي تواند بر روي قسمتي از سقف نورگيرهاي مركزي ساختمان ها و يا بر روي كانال هاي مركزي فضاهاي معماري نصب و راه اندازي شده و به شيوه طبيعي باعث خنك شدن فضاهاي داخلي گردد.
براي حل مشكل ضريب هدايت حرارتي بسيار پايين سيالات متداول در سيستمهاي حرارتي، به سيالات جديد با ضريب هدايت حرارتي مطلوب¬ترنياز است، بنابراين استفاده از نانوسيالات به عنوان روشي نوين در اين زمينه پيشنهاد شده است. نانو سيال از تعليق يكنواخت و پايدار نانوذرات فلزي در سيال¬هاي متداول مانند آّب و ... پديد مي آيد. به دليل وجود ذرات بسيار ريز معلق در سيال و بالا بودن ضريب هدايت حرارتي اين ذرات نسبت به سيال خالص، خواص حرارتي نانوسيال بسيار مطلوب¬تر از سيال پايه مي باشد. يكي از ارزانترين و پركاربردترين نانوذرات موجود، نانوذرات اكسيد مس مي باشد. سيال انتقال حرارتي جديد در اين اختراع شامل نانو سيال بسيار پايدار آب اكسيد مس است كه براي افزايش هدايت حرارتي سيال، بهصورت معلق در سيال درآمدهاند. اين سيال عملا با ايجاد كمترين افت فشار در عملگرهاي حرارتي، باعث افزايش راندمان آنها مي گردد. نانوذرات مس با قابليت هاي ويژه با سيلان در يك سيستم بسته ؛مثلاً رادياتور، مبدلهاي گوناگون(لوله اي ، صفحه اي و ...) ، تبخيركننده و كندانسور سيستم تبادل حرارتي و انتقال انرژي گرمايي باعث بهبود قابل توجه بازده حرارتي مي گردند. ضمنا در اين اختراع به عدم رسوب دهي نانو سيال در تمامي دماها و شرائط كاركرد نيز توجه شده و با توجه به اين امر، نانو سيال با قابليت پايداري بسيار بالا و رسوب دهي بسيار اندك توليد شده است. اين پايداري با استفاده از روشهاي فيزيكي و شيميايي خاص حاصل گرديده است.
يكي از عيوب عمده در پيستون موتور، خرابي هاي ناشي از سايش مي باشد. اين طرح به توليد نانوكامپوزيت پايه آلومينيوم- سيليسيوم مورد استفاده درپيستون موتور (خودرو) بااستفاده از ريخته گري گردابي و باهدف بهبود خواص سايشي اختصاص دارد. در اين طرح، ضمن بررسي روش هاي مختلف افزودن ذرات تقويتكننده به زمينه (آسياب كاري سياره اي و پيش گرمايش ذرات)، اثرمقدار نانوذرات برخواص سايشي نانوكامپوزيت هاي حاصل، مورد آزمون قرارگرفته است. دو نكته حائز اهميت در اين طرح عبارتند از: توزيع يكنواخت ذرات تقويت كننده درزمينه آلومينيوم (كيفيت مطلوب ازديدگاه متالورژيكي) و نكته ديگر، بهبود خواص مكانيكي با تاكيد برخواص سايشي و تريبولوژيكي آلياژ آلومينيوم- سيليسيوم (بهبود خواص مكانيكي). هردو عامل در اين طرح بررسي شده و كيفيت مطلوب ازهردو جهت، تصديق گرديده است. رفتارسايشي نانوكامپوزيتهاي توليدشده توسط دستگاه سايش پين روي ديسك مورد آزمايش قرارگرفته است كه نتايج، حاكي از كاهش نرخ سايش براي نانوكامپوزيت هاي توليدشده مي باشد. نوآوري هاي اين طرح را مي توان به شرح زير بيان داشت: • بهبود خواص مكانيكي آلياژپيستون خودروها به روش ساخت نانوكامپوزيت (اضافه كردن نانوذرات سيليس به عنوان ذرات تقويت كننده) • ارائه روش هاي مناسب اضافه كردن نانوذرات به آلياژپيستون و مقايسه اثرگذاري هر يك از روش ها در بهبود خواص سايشي پيستون • بررسي اثرمقدار نانوذرات بركيفيت محصول توليدي ازديدگاه متالورژيكي و مكانيكي (خواص سايشي) و دستيابي به درصدوزني مطلوب از نانوذرات
امروزه براي سوراخ كاري كليه سطوح عمودي و افقي با استفاده از دريل دستي مكشلات فراواني از جمله ارتفاع سوراخ كاري و غيره وجود دارد كه با استفاده از اين طرح كه فرد دريل دستي را بر روي آن نصب نموده و با تنظيم ارتفاع مورد نياز از پايين دريل روشن كرده و سوراخ كاري را به راحتي با استفاده از يك هرم تعبيه شده كنترل مي نمايد و همچنين اين سامانه قابليت سوراخ كاري سطوح زاويه دار را دارا مي باشد و مي توان آن آن را براي نصب داكت نيز استفاده نمود.
خلاصه طرح گلگير جانبي خودرو امروزه رانندگي در هنگام بارش برف و باران داراي مشكلات فراواني مي باشد از جمله اين مشكلات كثيف شدن جدولها مي باشد، كه باعث از دست دادن زيبايي شهر مي شود كه شهرداري ها ساليانه هزينه فراواني براي رفع اين مشكل مي نمايند. ازديگر مشكلات، تصادفات در هنگام بارندگي مي باشد كه اين امر موجب تصادفات زيادي بر اثر پاشش گل و لاي خودروها بر روي يكديگر مي شود كه خسارات جبران ناپذيري دارد. اما با استفاده از اين وسيله جلوگيري كننده از پاشش گل و لاي كه به مركز قالپاق تاير خودرو متصل شده به طوري كه قالپاق مي چرخد و محافظ ثابت است از پاشش گل و لاي بر روي افراد عابر، جدول ها و ماشين ها جلوگيري مي كند.
خلاصه عنوان اختراع ساخت طوقه و دستك فلزي براي مقاوم سازي ساختمان هاي بتني در سازه هاي بتن آرمه موجود ممكن است لزوم به تجديد نظر در سازه ايجاد شود. تخريب و ساخت مجدد سازه و يا مقاوم سازي وبهسازي گزينه هايي هستند كه در اين مواقع خودنمايي مي كنند. مقاوم سازي و بهسازي سازه ها، شامل سازه هاي آسيب ديده دربرابر زلزله و يا آسيب نديده . بواسطه جلوگيوي از بروز مشكلات زياد و هزينه هاي سنگين راه حل مناسبي جلوه مي نمايد. عموما بحث نياز به مقاوم سازي و بهسازي در سازه هاي آسيب نديده، به دو دليل عمدتا مطرح مي گردد: دليل اول تغيير در ظرفيت لازم اجزاي سازه اي مي باشد. اين مهم در مواردي پيش مي آيد كه ظرفيت طراحي اجزاي سازه اي ناكافي باشند و يا سازه مطابق نقشه هاي طراحي، اجرا نشود. مثلا در بعضي از ساختمان هاي بتن آرمه با سيستم قاب خمشي، گاهي اوقات ارتفاع تيرهاي بتن آرمه به علت وجود آويز كششي تير نسبت به ضخامت سقف بيشتر شده و به علت مسائل معماري و حذف سقف كاذب، تير بطور كامل اجرا نمي شود (حذف آويز) و ضخامت سقف را با تير بتن آرمه يكسان در نظر مي گيرند كه اين امر منجر به ايجاد چند مشكل در سازه ساختمان مي شود: ١ - افزايش خيز تير در برابر بارهاي ثقلي و پيامد هاي آن 2- كاهش سختي و افزايش تغيير مكان جانبي سازه در برابر بارهاي جانبي ٣ - كاهش باربري سازه و جذب انرژي كمتر در برابر بارهاي لرزه اي از طرفي ديگر، اتصالات تير- ستون بتني در ساز ه هاي با سيستم قاب خمشي در ناحيه چشمه اتصال Panel Zone و در ستون در زلزله هاي اخير بيشترين خرابي و خسارت را داشته اند كه اين خسارات ناشي از ضعف در اجراي اتصالات بتني (عدم يا ناكافي بودن خاموت هاي ستون در چشمه اتصال) در اين ناحيه مي باشد و در نتيجه موجب ايجاد مفصل پلاستيك و ضعف برشي دراتصال مي شود. لذا چنين سازه هايي نياز به بهسازي دارند. روش هاي متعددي جهت به سازي سازه هاي بتني مطرح مي باشند كه به طور خلاصه اين روش ها شامل مهاربندهاي هم محور يا برون محور فولادي، كابل هاي پس تنيده، ديوار برشي، ميانقاب با مصاح بنايي، جداسازهاي لرزه اي، ژاكت هاي فولادي، ورق هاي پوششي كامپوزيتي FRP ، ميراگرها و ... مي باشند. يكي از روش هايي را كه مي توان در بهسازي سازه هاي آسيب ديده و آسيب نديده به كاربرد سيستم بهسازي پيشنهادي دستك وطوقه فلزي مي باشد كه اين سيستم را مي توان بطور پيش ساخته به قاب هاي بتن آرمه متصل نمود. اين سيستم بهسازي محدوديت هاي معماري كمتري را در فضاي ساختمان نسبت به روش هاي ديگر مقاوم سازي سازه ها ايجاد مي كنند. بمنظور عملكرد اين سيستم در بهسازي قاب هاي بتن آرمه، نياز است ابتدا رفتار اين سيستم بطور موضعي در اتصال تير- ستون قاب بررسي شود. كه در اين راستا ، چند اتصال بتن آرمه (آسيب ديده و آسيب نديده) داراي نقيصه تير با ارتفاع كاهش يافته ساخته شده و سپس با اجراي اين روش بهسازي، تاثير ان بر رفتار اتصال بتني (مقاومت، سختي، جذب انرژي و شكل پذيري) و مقايسه رفتار آن با اتصالات مقاوم سازي نشده و اتصالات بتني استاندارد بررسي شده است. سيستم بهسازي پيشنهادي، متشكل از دستك فلزي و طوقه فلزي مي باشد كه براي تشكيل طوقه فلزي و نصب دستك به طوقه فلزي از اتصالات پيچي با پيچ هاي پر مقاومت استفاده شده است. دستك فلزي مي تواند از انواع پروفيل هاي فولادي موجود دربازار باشد ولي در اين طرح اجرا شده از پروفيل باكسي شكل (قوطي فلزي) استفاده شده است. اين دستك فلزي كه با اتصالات پيچي به طوقه هاي فلزي تير و ستون متصل مي شوند عملكرد خرپايي در ناحيه چشمه اتصال بتني دارند. طوقه فلزي بكار رفته متشكل از4 ورق فولادي است كه متناسب با ابعاد تير و ستون بصورت L شكل خم زده مي شوند و با پيش تنيده كردن پيچ هاي مقاومت بالا طوقه روي سطح بتن تير و ستون نصب مي شود و بتن اين نواحي كه ناحيه انتقال نيرو بين سازه بتني و فولادي است به خوبي محصور مي شود. نتايج حاكي ازان است كه اين سيستم بهسازي مي تواند با ايجاد محصور كنندگي فراوان بتن مقطع تير و ستون و سختي ايجاد شده توسط دستك ها، باعث كنترل تغيير مكان قائم تير و افزايش ظرفيت باربري ان شده و در جلوگيري از افت سختي اتصال ، باعث افزايش چشمگير جذب انرژي اتصال بتني در برابر بارهاي رفت و برگشتي شود. همچنين در بررسي تاثير اين روش بهسازي بر كاهش آسيب هاي ناحيه چشمه اتصال و نواحي بحراني تير و ستون و محل تشكيل مفصل پلاستيك نشان داد كه اين سيستم قادر است با ايجاد يك شبكه خرپايي آسيب ها و خسارات ناشي از بارهاي رفت و برگشتي را در ناحيه بحراني تير و ستون و ناحيه چشمه اتصال را كاهش دهد و طول مفصل پلاستيك را طول تير افزايش دهد.
يكي از مشكلات استفاده از مخلوط هاي ،ميكرو¬سيالات و نانوسيالات در صنايع مختلف و كاربردهاي مهندسي به ته¬نشيني آنها و ايجاد مشكلات ناشي از آن باز مي گردد. به اين دليل يكي از فرايند هايي كه در سال¬هاي اخير، به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان واقع شده است، بررسي تعليق اين سيالات و افزايش پايداري آنها مي¬باشد. بنابراين يافتن راهي براي افزايش زمان پايداري و جلوگيري از ته نشين شدن ذرات جامد معلق در سيال، براي صنايع مرتبط با اين سيالات و مهندساني كه طراحي هاي خود را بر اين مبنا انجام مي دهند، بسيار مهم مي باشد. ايراد ديگر در ارتباط با نانوسيالات به حجم توليد و روش هاي گاها دست نايافتني مربوط به آن بازمي گردد. با توجه به اينكه نانوسيال به منظور كاركردهاي صنعتي به عنوان سيال عامل پيشنهاد مي گردد، بايد قابليت توليد انبوه در حد برطرف سازي نياز صنعت و بازار را داشته باشد. بنابراين بررسي روشهايي ساده و با پايداري عالي مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات در زمينه تجاري سازي نانوسيالات باشد. مشكل اساسي ديگر در استفاده از نانوسيالات به هزينه هاي گزاف و قابل توجه در توليد و تعليق آن باز مي گردد. در اين اختراع سعي شده تا با استفاده از نانوذرات نقره كه داراي خواص مطلوب حرارتي و قيمت هاي مناسب و ارزان مي باشد، نانوسيالي مطلوب و مناسب كاربردهاي صنعتي تهيه شود. روش اصلي مورد استفاده در اين اختراع، نانوذرات نقره با استفاده از تركيب چندين سورفكتانت خاص ، درون سيال مي باشد. استفاده از اين روش مي تواند باعث ايجاد سيالي پايدار و با تعليق يكنواخت گردد. ضمن اينكه در اين اختراع از همزن هاي التراسونيك نيز به منظور شكستن توده ها و ايجاد تعليق استفاده مي شود اما زمان استفاده از همزن هاي التراسونيك در اين روش بسيار كمتر از روش هاي مشابه مي باشد. سعي شده است با ايجاد تناوب در استفاده از استيرر و همزن التراسونيك پرابي، بهترين شرائط براي تعليق و شكستن كلوخه هاي ذرات و پايداري حاصل گردد. سيال انتقال حرارتي جديد معرفي شده در اين اختراع آب-نقره با كاربردهاي صنعتي و تجاري مي باشد كه داراي خواص برتر و فوق العاده حرارتي نسبت به سيالات پايه اي مانند آب و حتي ساير نانوسيالات مي باشد. از سوي ديگر به علت زمان اندك عبور امواج التراسونيك، مدت زمان ساخت و توليد اين نانوسيال بسيار اندك بوده و قابليت توليد در حجم هاي بسيار بالا را دارا خواهد بود.اين سيال عملا با ايجاد كمترين افت فشار و بالابردن ضريب هدايت حرارتي در عملگرهاي حرارتي، باعث افزايش راندمان آنها مي گردد.
در اين طرح، مكانيزمي ارائه شده است كه توانايي تغذيه و مونتاژ اتوماتيك پيچ و مهره را دارا مي باشد. مشكل فني عبارت است از صرف هزينه ، فضا و زمان اتلافي بسيار براي مونتاژ پيچ و مهره توسط كارگران كه دربرخي از كارخانه هاي كشور مشاهده شده است. در اين مكانيزم ابتدا پيچ ها ومهره ها را درون يك مخزن قرار داده سپس به آنها حركت دوراني داده تا در شعاع مخزن جمع شوند و با هدايت آنها توسط قيد و بند به صورت حركت خطي در بيايند. سپس بر روي تسمه هاي دوار با فواصل يكسان قرار مي گيرند. پس از آن پنچ عدد موتور پيچ ها و مهره ها را با يكديگر مونتاژ مي كنند. سپس مونتاژ ها به سمت مخزن نهايي توسط تسمه ها هدايت مي شوند.درون مكانيزم پنج موتور ، مكانيزم ديگري گنجانده شده است كه سيستم گيرنده نام دارد و با قدرت پنوماتيكي توانايي گرفتن گل پيچ ها و رها كردن آن در پالس هاي مشخص را دارا مي باشد. تمامي اين مكانيزم توسط مغز متفكر سيستم يعني مدارات و برنامه هاي PLC كنترل و هدايت مي شود.
موارد یافت شده: 30