لیست اختراعات با مالکیت
ميلاد سعيدي
8 عدد
بازوي رباتيك شبيه ساز دست انسان كه داراي 5 درجه ازادي همانند بازوي يك انسان سالم كه همزمان داراي كنترل اتوماتيك-كنترل دستي و كنترل با سيگنال EMG (الكتروميوگرافي) كه قابليت شبيه سازي و انجام حركات دست انسان بر پايه ي سيگنال هاي EMG بر روي بخش مكانيكي ربات را داراست,و از تركيب مكانيك,الكترونيك,مهندسي پزشكي و سيستم هاي ثبت سيگنال هاي حياتي بر اساس اناتومي غضلاني انسان تركيبي از علوم پزشكي و مهندسي است كه داراي شيوه كنترل دقيق توسط كنترل باكس با دقت 1.8 درجه ميباشد
در سيستم هاي فاصله سنج ليزري با وجود اينكه در پروژكتور فرستنده و ليزر پرتو ارسالي باريك شده است، ولي ميتواند در طي فواصل طولاني، واگرايي پرتو گسترش يافته و پخش شود. اين پديده به علت مجاورت با حبابهاي هوا، كه مانند لنزي عمل ميكنند كه تغييراتي در حدود اندازههاي ميكروسكوپي دارند ايجاد ميشود، اين واگرايي در نور ليزر سيستم هاي ليدار كه عمق را در فواصل خيلي زياد سنجش مي كنند باعث ايجاد خطا مي شود. دراين اختراع اين واگرايي پرتو را يك ايده در نظر گرفته ايم و براي تشخيص عمق اشيا در تصاوير ديجيتال استفاده كرديم، براي اين منظور از لنزي با زاويه پايين استفاده مي كنيم. پرتوي فرستنده بعد از عبور از لنز با زاويه اي منظم تابيده مي شود كه بازتاب پرتو در فواصل مختلف داراي سايزهاي مختلف است، در نتيجه با كنار هم قرار دادن مجموعه اي از پرتوها با چنين الگويي به رويكردي جديد از نور ساختار يافته مي رسيم كه خواسته ها را براي بدست آوردن عمق تصاوير ديجيتال برآورد مي سازد. در چنين رويكردي بازه اي از اختلافات سطح و عمق در تصاوير ديجيتال دريافتي با جزئيات پايين بدست مي آيند. براي اين منظور نياز به الگوريتمي داريم كه پس از استخراج پرتوهاي فروسرخ و عبور از فيلترهاي مورد نياز با تشخيص انحرافات و با در نظر گرفتن تعداد پيكسل هاي برگرفته شده ي هر پرتو، عمق و اختلافات سطح تصاوير ديجيتال را بدست آورد، كه به مقدار زيادي از پيچيدگي الگوريتم چنين سيستم هايي مي كاهد، از طرفي مشخص است كه دوربين گيرنده مستقل از پروژكتور فرستنده عمل مي كند و برخلاف الگوريتم سيستم هاي پيشين نياز به استفاده از فاصله مركزي بين آن دو براي تشكيل مثلث و استفاده از فن هاي سه گوشه سازي نيست.
در عكس برداري سريع سيستم سايبرشات دوربين ها از لرزش و در نتيجه تار شدن تص.ير جلوگيري مي كند ولي سيستمي براي جلوگيري از عكس برداري با زاويه نسبت به افق در نظر گرفته نشده است. در اين ايده با قرار دادن برنامه شتاب سنج كه مي تواند زاويه دو.بين و لنز , نسبت به افق بيابد ، بدين شكل كه با پياده شدن اين سيستم (شتاب سنج) روي دوربين هاي ديجيتال و در صورت فعال كردن اين آپشن دوربين با هر زاويه ي(نا مناسب) كه در دست گرفته شود يا روي پايه قرار گيرد همواره عكسي صاف و عمود بر سطح افق مي گيرد. در جاهايي كه عكاس ديد در مانيتور دوربين ندارد مثلا دوربين خود را بالاتر از ديدش گرفته است و يا زماني كه سريع و بدون تنظيم زاويه عكس مي گيرد ،سريعا اين سيستم زاويه را تصحيح كرده و عكس را بدون زاويه ذخيره مي كند. در صورت گرفتن عكس با زاويه لازم به تصحيح عكس گرفته شده داريم كه در اين صورت عكس كوچكتر از عكس گرفته شده بدست مي آيد. (به علت تصحيح زاويه)
پايه هاي دوربين معمولي با وجود پيچ هاي تنظيم برايي قرار دادن دوربين هاي در جهات مختلف اما در صورت قرار دادن پايه هاي دوربين حتي با قرار گرفتن كج و زاويه دار پايه دوربين سطح باز هم عكس موازي سطح افق گرفته مي شود. اين وسيله توسط قسمت با چگالي بيشتر در مسير جاذبه ي زمين قرار گرفته و سبب مي شود تا دوربين نصب شده بر روي آن كاملا عمود بر جاذبه قرار گيرد و عكس گرفته شده صاف و بدون زاويه نسبت به افق باشد.
از پنجره هاي مترو هنگام حركت درون تونل ها تنها تصوير سياهي را نشان مي دهد كه هيچ چيز درآن پيدا نيست. وجود تصوير باعث جذابيت و زيبايي مسير حركت مي شود. حال آنكه براي ايجاد تصوير با در نظر گرفتن باريكي تونل، حركت سريع مترو و ... امكان قرار دادن چيزي روي سطح تونل را غير ممكن مي سازد. اين ايده بيان مي كند در صورتي كه ما وسايلي نظير ويدئو پروژكتور را روي واگن ها نصب مي كنيم مي توانيم با انداختن تصوير روي تونل ها و در مقابل پنجره هاي واگن تصوير ايجاد كنيم. همانطور كه پيداست به علت حركت همزمان واگن و پروژكتور ها چارچوب تصوير نسبت به افراد داخل واگن ثابت بوده و حتي در نوسانات (بالا و پايين آمدن واگن) نيز يكسان تصوير بالا و پايين مي شود و چارپوب تصوير همواره در ديد مسافران خواهد بود. علاوه بر اين ها تصوير ايجاد شده توسط پروژكتورها قدرت مانور براي حركت از كنار پنجره ها، جلو و عقب تر رفتن از واگن ها و نيز دور و نزديك نشان دادن تصوير روي تونل را به ما مي دهد. تنوع تصوير ايجاد شده روي تونل به وسيله اين دستگاه هاي نصب شده روي تونل بسيار بالاست مثل ايجاد تصويري با طيف رنگي با حركتي در جهت حركت واگن حس جالبي را به مسافران خواهد داد. مي توان به وسيله اين ايده به مسافران اطلاع رساني در زمينه هاي مختلف خدمات شهري، خبري، هواشناسي و ... داشت. و نيز مهمترين استفاده اي كه مي توان از آن داشت، معرفي كالا و در واقع تبليغات براي شركت ها و موسسات است قدرت نمايش و كيفيت بالاي ارائه ي تصوير اين اختيار را به ما مي دهد كه به راحتي هر چيزي را نمايش داده و تصويرهاي مختلفي را در مقابل چشمان مسافران ايجاد كنيم. هزينه ي ايجاد و استفاده از اين طرح حتي نسبت به قرار دادن بنر در مسير مترو (با وجود غير ممكن بودن) پايين تر خواهد بود زيرا با قراردادن تنها يكبار ويديو پروژكتور و استفاده از اين سيستم به ما اجازه خواهد داد كه براي مدت بسيار زيادي و به هر اندازه فيلم و تصوير با كيفيت و گوباتر ارائه كنيم.
در اين طرح جديد سعي شده است عيب آينه هاي قديمي برطرف شود، آينه هاي قديمي براي دادن ديد وسيع تر به راننده به شكل مقعر ساخته مي شوند كه خود سبب نشان دادن اشياء و خودروها در فاصله اي بيشتر از فاصله واقعي مي شود، كه اين خود باعث به اشتباه افتادن راننده و بروز تصادف مي شود. حال در اين شكل ارائه شده به وسيله بنده ديد كامل را بدون تغيير در فاصله از خودرو را نشان مي دهد و علاوه بر اين ديدهاي كور آينه هاي قديمي را نيز برطرف مي سازد. - به وسيله آينه كه در حاشيه پاييني قرار مي گيرد كنار بدنه و چرخ هاي اتومبيل را به راننده نشان مي دهد و مانع ار برخرد به جدول و يا افتادن در جوب ها مي شود. - همچنين آينه اي كه در قسمت حاشيه بيروني قرار مي گيرد باعث ديد راننده در جاهايي مي شود كه راننده هنگام حركت در جاده و حركت به طرفين به آن نياز دارد و آينه هاي قبلي اين ديد را در اختيار راننده نمي گذاشتند.
در اين مقاله طراحي و ساخت يك ربات با قابليت جستجو تشخيص و اطفا حريق بصورت هوشمند مطرح مي شود. مباحث مطرح شده در اين مقاله شامل بخش هاي طراحي و ساخت بدنه موتورها و سيستم انتقال نيرو سيستم هاي تشخيص موانع و آتش و كنترل و برنامه نويسي مي باشد. ربات ساخته شده رباتي با پلتفورم دايره اي با قطر 30 سانتيمتر ارتفاع 35 سانتيمتر و وزن حدودا 3 كيلوگرم با قابليت هاي مذكور مي باشد. اين ربات با هدف تشخيص هوشمند حريق و اطفا آن بصورت كاملا خودكار طراحي شده است كه در عين حال در راه اجراي اين عمليات توانايي تشخيص موانع فيزيكي را دارا مي باشد. حس گرهاي حرارتي و نوري (مادون قرمز) سيستم تشخيص آتش را تشكيل مي دهند و سنسورهاي فراصوتي وظيفه تشخيص موانع موجود در مسير حركت ربات را به عهده دارند و مغز هوشمند و كنترل كننده ربات شامل مدار مجتمع ريز پردازنده 8051 مي باشد. جهت آزمايش و بررسي صحت عمليات تشخيص و اطفا حريق توسط ربات محيط حركت شبيه سازي شده اي توسط گروه سازنده ربات آماده شد. سپس فعاليت ربات در مراحل متعددي آزمايش شد كه در انتها ربات در 85 درصد موارد موفق به انجام وظيفه محوله شد.
"مكانيزم اندازه¬گيري اتوماتيك تنش پسماند در خطوط لوله¬ي نفت، گاز و مخازن با روش التراسونيك" اختراع در زمينه مهندسي مكانيك و تست¬هاي غيرمخرب مي¬باشد. كشور ايران به عنوان دومين كشور دارنده منابع گازي و چهارمين كشور داراي منابع نفت دنيا شناخته مي¬گردد. از جمله عيوبي كه در خطوط لوله انتقال نفت و گاز و مخازن تحت فشار مشاهده مي¬شود، مي¬توان به وجود تنش¬هاي پسماند در مناطق جوشكاري شده لوله اشاره كرد، كه اين امر منجر به كاهش استحكام، افزايش خوردگي تحت تنش و در نتيجه كاهش عمر خطوط لوله مي¬شود. بازرسي تنش¬هاي پسماند در خطوط لوله تاكنون با روش¬هاي مخرب پرهزينه مثل كرنش سنجي سوراخ (Hole Drilling) انجام مي¬گرفته است. همچنين اندازه¬گيري تنش پسماند خطوط لوله نفت و گاز با روش غيرمخرب التراسونيك به صورت دستي، به خاطر پيچيدگي¬هاي علمي، سختي¬هاي اندازه¬گيري و خسته¬كننده بودن فرآيند براي اپراتور، چندان كاربرد عملي پيدا نكرده¬است. در اين اختراع به منظور غلبه بر هزينه بالاي بازرسي¬هاي مخرب و غلبه بر مشكلات اندازه¬گيري دستي التراسونيك، مكانيزمي متشكل از يك قسمت حركتي و يك سيستم التراسونيك طراحي و ساخته شد، كه قابليت اندازه¬گيري تنش-هاي پسماند در خطوط لوله و مخازن را با سرعت بالا و به صورت اتوماتيك داراست.
موارد یافت شده: 8