سوالات متداول استفاده از پایگاه دارکوب

کاربر گرامی، در این صفحه سوالات متداولی که جهت استفاده از خدمات پایگاه جستجو و تحلیل دارایی فکری دارکوب امکان دارد مطرح گردد همراه با پاسخ های آن درج گردیده است. لطفا چنانچه سوال دیگری ذهن شما را مشغول کرده است حتما آن را از طریق داشبورد کاربری، بخش مکالمات با ما در میان بگذارید.


جهت ثبت نام در سایت دارکوب ابتدا وارد لینک زیر بشوید و متن درج شده را مطالعه فرمایید:


https://darkob.co.ir/auth

ثبت نام 1

شماره موبایل خود را  وارد نمایید. دقت کنید که شماره موبایل به نام متقاضی باشد.

ثبت نام 2

سپس رمزی را برای حساب کاربری خود تعریف کنید. رمز باید حاوی حروف و اعداد انگلیسی و حداقل یک کارکتر بزرگ باشد.

ثبت نام 3

کد تایید پیامک شده به موبایل را وارد کنید.

ثبت نام 4

گزینه ویرایش اطلاعات کاربری را انتخاب کنید.

ثبت نام 5

اطلاعات پروفایل را کامل کرده و گزینه ویرایش پروفایل را انتخاب کنید.

ثبت نام 6

جهت تایید آدرس ایمیل، ایمیلی برای شما ارسال میگردد که باید نسبت به تایید آن اقدام کنید. دقت کنید که لینک ایمیل را در همان مرورگری که ثبت نام را انجام دادید باز نمایید.

پایگاه دارکوب به منظور اطمینان از هویت کاربرانی که اطلاعات دارایی های فکری خود را تکمیل میکنند، نیاز دارد از یک مرجع مناسب استفاده کند. امتا سامانه ای است که این اطمینان را برای دارکوب فراهم میکند.

امتا چیست: سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با درخواست کاربران، امکان احراز اطلاعات هویتی و تماسی آنها از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به صورت آنلاین را فراهم کرده است. کسب و کار ها می توانند پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک کاربران خود را از طریق این سامانه احراز هویت کنند.

هر چند که جهت احراز هویت با این روش کمی شما را به زحمت می اندازیم، اما با استفاده از سامانه امتا، از این که دارایی فکری شما توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار نگیرد اطمینان حاصل می کنیم. همچنین از هویت ارسال کننده پیام به مالکان و مخترعان مطلع میشویم که باعث جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای طرفین خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر که چطور اکانت خود در سایت دارکوب را با سامانه امتا تایید کنید به صفحه سامانه احراز هویت امتا مراجعه کنید.

برای این که بدانیم آیا انتشار اطلاعات دارایی های فکری مانند اختراع در یک وب سایت غیر دولتی مصداق نقض حقوق مالکیت فکری است یا نه باید بررسی کنیم که منابع اطلاعاتی سایت دارکوب چیست. دارکوب اطلاعات خود را از وب سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و اداره ثبت مالکیت های صنعتی که هر دو مستنداتی را جهت اطلاع عمومی منتشر می کنند بدست می آورد.

جهت مطالعه ادامه مطلب به صفحه "انتشار اطلاعات دارایی های فکری در سایت دارکوب" مراجعه کنید.

برای اضافه کردن اختراع به بخش "دارایی های من"، ابتدا باید مراحل تایید امتا را انجام داده باشید. پس از آن می توانید به مظور تکمیل اختراع (اعم از درج تصویر و یا اطلاعات بیشتر) و یا دریافت پیام های اختراعات اقدام کنید.

 

بازیابی اختراع

ابتدا از منوی که در سمت راست صفحه کاربری وجود دارد بر روی گزینه "دارایی فکری من" که در تصویر مشخص شده کلیک کنید.

 

بازیابی اختراع 2

 

سپس در بخش "دارایی های من"گزینه "بازیابی دارایی های من" را انتخاب کنید. مراحل را انجام دهید و منتظر تایید دارایی های خود توسط بخش پشتیبانی دارکوب باشید. چنانچه شخصی قبلا هم برای اختراع شما یپغام درج کرده باشد، پس از انجام این مراحل، آن پیام را دریافت خواهید کرد.

سامانه دارکوب در خصوص فروش محصولات مخترعین به صورت مستقیم فعالیت نمی کند. کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر از مخترعین می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و پس از تکمیل اطلاعات کاربری و احراز هویت توسط سامانه امتا، به صفحه اختراع مورد نظر مراجعه کرده و درخواست خود را در قالب پیغامی برای مخترع ارسال کنند و منتظر جواب از سمت مخترع باشند.

ارسال پیام به مخترع

لازم به ذکر است در صورت دریافت پاسخ از مخترع، پیامکی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

 

 

چنانچه از صاحبان صنایع بزرگ و کوچک هستید و به دنبال فناوری خاصی میگردید، حتما با شماره واتساپ دارکوب تماس بگیرید.

چنانچه علامت تجاری که قبلا توسط شخصی به ثبت رسیده و استفاده میشده، تمدید نگردد و همین علامت توسط شخص دیگری به ثبت برسد و استفاده شود، شخص اول می تواند بر علیه شخص دوم اقامه دعوا کند. در نتیجه جهت ثبت مجدد این گونه علائم دقت کافی را به عمل آورید. نمونه ای از رای دادگاه بدوی و تجدید نظر استان تهران در همین خصوص در ذیل آورده شده است:

 

دانلود فایل آرا و گزارش نشست نقد رای با موضوع "حقوق دارنده علامت تجاری در صورت عدم تمدید اعتبار

لینک گزارش در سامانه نشریات علمی قوه قضائیه

مالک اختراع باید هزینه تمدید اختراع را به صورت سالانه پرداخت کند. هرچند که در زمان صدور گواهی ثبت اختراع، مدت زمان حمایت از اختراع 20 سال درج شده است، اما این حمایت منوط به پرداخت بموقع هزینه تمدید اختراع توسط مالک است. در صورت عدم پرداخت این هزینه، انحصار اختراع از آن تاریخ به بعد از بین خواهد رفت.

این هزینه باید توسط مالک در سایت اداره مالکیت معنوی، پس از ورود به پرونده مربوطه پرداخت گردد. زمان قابل پرداخت از حدود 4 ماه قبل از سر رسید تاریخ اظهارنامه (نه تاریخ ثبت) تا تاریخ اظهارنامه است. اما اگر مالک نتواند در موعد مقرر هزینه را پرداخت کند، تا 6 ماه پس از تاریخ اظهارنامه نیز می تواند با پرداخت جریمه، اعتبار اختراع را حفظ کند. پس از این تاریخ دیگر امکان تمدید وجود ندارد.

چنانچه مالک / مخترع در سایت دارکوب، پس از انجام مراحل احراز هویت، اختراع خود را در منوی "دارایی فکری من" بازیابی کرده باشد، پیامک یادآوری تمدید اختراع دریافت می کند. کاربران پس از پرداخت هزینه تمدید، باید با مراجعه به داشبورد کاربری دارکوب، گزینه "یادآوری تمدید" را برای اختراع مربوطه غیر فعال کنند تا دیگر پیامک دریافت نکنند. این گزینه در سال بعد مجددا به صورت خودکار فعال خواهد شد.