لیست اختراعات با مالکیت
سيداحد باقري
4 عدد
نظر به نياز استفاده از چشمه هاي راديو اكتيو با اكتيويته متغير، در حوزه هاي آموزشي، بهداشتي، پزشكي، صنعتي، تحقيقاتي و ... و گستردگي نسبي كاربرد چشمه هاي كبالت – 60 با نيمه عمر 5.26 در حال حاضر، ساخت چشمه هاي نانو كبالت در اين اختراع مد نظر قرار گرفت. در اين ساختار با افزايش و كاهش ذرات نانو، امكان دسترسي به چشمه هاي متغير فراهم مي شود. ايمن ترين و مناسب ترين روش براي تهيه چنين ذرات راديو اكتيو، توليد و نگهداري هم زمان آنها در محيط مايع خنثي مانند الكل و استن، بصورت همگن و كلوئيدي مي باشد. در اين محيط علاوه بر جلوگيري از انتشار ناخواسته ذرات راديو اكتيو در محيط و عدم ورود ناخالصي ها در فرايند توليد، امكان تغيير كنترل شده غلظت چشمه وجود دارد. تنها روش شناخته شده توليد نانو ذرات، براي تامين شرايط فوق ( ايمني، همگني، خلوص و...) استفاده از تكنيك كندوپاش ليزري (laser ablation) در محيط مايع مي باشد. به دليل رعايت ضوابط قانوني، مجوز توليد نانو چشمه كبالت براي نخستين بار، از سازمان انرژي اتمي اخذ شده است. در اين اختراع با استفاده از ليزر YAG در طول موج 1064 با توان حدود 200 ميلي ژول براي نخستين بار در ايران و دنيا در اوايل سال 95، اقدام به توليد نانو چشمه هاي كبالت در محيط مايع (خنثي) نموده ايم. براي تعيين مشخصات و آناليزهاي مورد نياز، از نانو ذرات كبالت غير اكتيو، كه به صورت مشابه توليد گرديده، استفاده شده است. علاوه بر كاربرد هاي اشاره شده در حوزه هاي آموزشي، صنعتي، پزشكي، بهداشتي و ... از كاربردهاي ممتاز چشمه هاي كلوئيدي، شكل پذيري آنها متناسب با ابعاد هندسي هدف (target) تابش دهي مي باشد. در اين صورت با كاهش فاصله چشمه تا هدف و حتي قرار گيري كامل هدف در داخل چشمه، امكان دريافت دزهاي معادل بسيار بالا را نسبت به حالت هاي مشابه در چشمه هاي نقطه اي و ثابت خواهيم داشت.
خوردگي از مهمترين مشكلاتي است كه صنايع مختلفي از جمله نفت و گاز و پتروشيمي، دريايي و... با آن روبرو هستند و مقابله با آن هزينه زيادي را به خود اختصاص مي دهد. از نظر ترموديناميكي خوردگي يك فرايند خود به خودي است كه در جهت كاهش انرژي آزاد حركت مي كند. اين فرآيند مي تواند برروي عمر تجهيزات، بهره برداري از آنها، بازگشت سرمايه، كيفيت محصولات توليدي و... موثر باشد. خوردگي محدود به فلزات نبوده بلكه شامل مواد غير فلزي مانند پليمرها، مواد نسوز، مواد مركب و مواد ديگر نيز مي شود. روش هاي مختلفي براي جلوگيري از خوردگي وجود دارد از جمله ي آنها استفاده از رنگ هاي ضد خوردگي مي باشد. مشكلي كه در استفاده از اين رنگ ها با آن مواجه هستند آنست كه با مرور زمان، تماس سطح با اكسيژن و ساير محيط ها همانند آب و يون كلر كه سبب خوردگي مي شود مي تواند سبب نفوذ اين مواد در پوشش ها و رسيدن آن ها به فصل مشترك فلز / پوشش گردد. اين موضوع علاوه بر تسريع فرآيند خوردگي فلز، موجب مي شود پوشش، چسبندگي خود را از دست داده و از روي سطح كنده شود. با توجه به ورود نانو تكنولوژي در سال هاي اخير، گروهي از انواع نانو افزودني هاي رنگ پا به عرصه ظهور گذاشته اند كه هر كدام مزايا و معايب خاص خود را دارند. ويژگي هاي منحصر بفرد ذرات نانو، موجب شده انواع مختلفي از اين مواد در كاربردهاي متنوعي در بخش هاي مختلف صنعت بكار برده شوند. يكي از اين نانو افزودني ها نانو ذرات الماس مي باشد كه با توجه به خواص فيزيكي و شيميايي ويژه خود، از ديگر نانو افزودني ها متمايز مي شود و افزودن آن به رنگ پايه داراي خصوصياتي است كه مي تواند در تركيب با رنگ علاوه بر بهبود خواص معمولي و موارد مذكور موجب صافي سطح، انتي اسكرچ، كاهش اصطكاك بين سطح اعمال شده و سيال، جلوگيري از خوردگي و پوسيدگي سطح و افزايش قابليت آبگريزي شود.
با مطرح شدن بحثهاي جديدي چون بهينهسازي مصرف انرژي و حفظ منابع تجديد ناپذير و همچنين رعايت الزامات زيستمحيطي، مطالعه بر روي روانكارها جايگاه خاصي در تحقيقات امروزي پيداكرده است. در اكثر موارد، هزينهاي كه بايد براي تعميرات قطعات مستهلك ناشي از استفاده از روانكار نامناسب پرداخته شود، بسيار بيشتر از هزينههاي است كه براي يك روانكار گرانتر ولي بهتر در نظر گرفته ميشود. آمار نشان ميدهد تنها با افزايش 1 تا 2 درصد در قيمت يك روانكار بهتر، ميتوان حدود 15 درصد از هزينههاي اضافي يك خودرو را كاهش داد. ضمن اينكه استفاده از يك روانكار مناسب فاصله زماني تعويض روغن براي يك خودرو را زياد ميكند كه اين مسئله به حفظ محيط زيست و در نهايت حفظ منابع تجديد ناپذير نيز كمك ميكند و خود بيانگر اهميت دانش فني روانكاوها است. روغن هاي موتور علاوه بركاهش اصطكاك بين قطعات و جلوگيري از سائيدگي قطعات موتور، وظايف ديگري چون خنك كردن موتور، گرفتن ضربه، آب بندي فاصله رينگ هاي پيستون و ديواره داخلي سيلندر و جلوگيري از خروج گازهاي تراكم، انتقال ذرات ريز فلزات و گردوخاك از داخل موتور به فيلتر روغن و جلوگيري از رسوب دوده در رينگها، ياتاقانها، سوپاپها و غيره و تميز نگاه داشتن قطعات موتور را نيز به عهده دارند. با توجه به ورود نانوتكنولوژي در سالهاي اخير، گروهي از انواع نانو افزودنيهاي روغن نيز پا به عرصه ظهور گذاشته¬اند. ويژگيهاي منحصر به فرد ذرات نانو، موجب شده انواع مختلف اين ماده، كاربردهاي متنوعي را در بخشهاي مختلف صنعت به خود اختصاص دهند. افزودن نانو الماس به روغن پايه، داراي خصوصياتي است كه ميتواند در تركيب با روغن علاوه بر بهبود موارد ذكر شده موجب كاهش ميزان گشتاور، ضريب اصطكاك موتور و سايش قطعات و افزايش ميزان كمپرس در داخل سيلندر شود. از مهمترين تأثيرات متمايز مصرف اين افزودني به عنوان مكمل روغن موتور خودرو ميتوان به مواردي چون كاهش مصرف سوخت، پايداري شيميايي، خنك سازي روغن و موتور، استحكام مكانيكي نانو ذرات، بهبود عملكرد و افزايش عمر موتور خودرو اشاره نمود.
با توجه به اينكه اغلب آلاينده هاي خروجي خودروها به حالت گاز در فضاي اطراف پخش مي شوند، طراحي و ساخت سامانه اي كه بتواند مشابه يك گاز همراه با آلاينده ها مخلوط شده و موجب جذب و به دام اندازي آنها گردد. به عنوان يك اولويت در اين اختراع مد نظر قرارگرفت. بهترين گزينه كه با طبيعت نيز همخوان مي باشد، استفاده از بخار آب در مسير خروجي اگزوز خودروها مي باشد. به دليل پرهيز از افزايش دماي گازهاي خروجي و جلوگيري از خوردگي مسير اگزوز توسط بخار آب گرم و بكارگيري روش آكوستيكي براي توليد بخار سرد مناسب ترين راه حل محسوب مي شود. در اين حالت، با انتشار امواج آكوستيكي در محيط آب و ايجاد پديده حفره سازي(cavitation ) و توليد حباب امكان تبخير سرد آب به وجود مي آيد. با هدايت بخار سرد به مسير اگزوز شرايط همگن و پيوسته اي براي تركيب با آلاينده هايي از قبيل( CO,C02, HC و ذرات غبار و ...) مهيا و امكان كاهش دما، خنثي سازي و جذب آن ها فراهم مي شود.
موارد یافت شده: 4