لیست اختراعات با مالکیت
نادر نريمان زاده
1 عدد
در حال حاضر چپ شدن خودروهاي با مركز جرم بالا يكي از عمده ترين عوامل مرگ و مير در تصادفات جاده اي مي باشد. به دليل آمار بالاي تلفات انساني ناشي از اين نوع تصادفات، طراحي كنترلرهاي فعال بر روي وسيله نقليه با هدف كاهش صدمات حاصل از اين پديده، ضروري به نظر مي رسد. تاكنون سيستم هاي كنترلي گوناگوني براي جلوگيري از واژگوني خودرو تعبيه شده اند كه هر كدام از آن ها مشكلات خاص خود را دارند. همانند سيستم فرمان فعال كه باعث بيش فرماني مي شود و تسلط راننده بر مسير حركت كاهش پيدا مي كند. در سيستم كنترلري طراحي شده، با استفاده از روش كنترلري مد لغزشي نوعي كنترلر ترمز ديفرانسيلي طراحي شده است كه با اعمال گشتاور ترمزي بر روي چرخ ها از چپ شدن اين گونه خودروها جلوگيري مي كند. با توجه به غير خطي بودن پارامترهاي مربوط به ديناميك خودرو و وجود نامعيني هاي موجود در سيستم همانند سرعت طولي خودرو و يا ارتفاع مركز جرم، استفاده از كنترلر غير خطي با مقاومت بالا احساس مي شود. در نتيجه طراحي كنترلر مقاوم در برابر اين نامعيني قابليت پيشگيري از چپ شدن خودرو را افزايش داده است. همچنين با اعمال بهينه سازي بر روي مقدار گشتاور ترمزي و مقدار زاويه رول سعي بر آن شده تا كنترل بهينه خودرو با حداقل گشتاور وارده صورت پذيرد. در انتها عملكرد كنترلر طراحي شده، با اعمال بر روي مدل خودرو كامل موجود در نرم افزار غير خطي كارسيم (CarSim) اعتبارسنجي شده است. .بنابراين استفاه از كنترلر فعال ترمزي با قابليت اعمال تلاش كنترلي كمينه و بهينه براي پيش گيري از چپ شدن خودرو علاوه بر كاهش تلفات جاني، باعث كاهش اتلاف انرژي مصرف شده در خودرو و همچنين افزايش طول عمر لنت هاي ترمز مي شود و همچنين آلودگي محيط زيستي كمتري را دربردارد.
موارد یافت شده: 1