لیست اختراعات با مالکیت پژمان بيات
1 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 1
تاریخ اظهارنامه: 1394/05/04
تاریخ ثبت: 1394/11/06
خلاصه اختراع:

امروزه نگراني‌هاي زيست محيطي بزرگ‌ترين چالش در طراحي وسايل نقليه به‌ حساب مي‌آيد و به نظر مي‌رسد كه خودروهاي الكتريكي پاسخ مناسبي براي حل اين مشكلات است. از اين رو تاكنون اقدامات زيادي در زمينه‌هاي افزايش بازدهي، كاهش تلفات و بهبود عملكرد اين خودروها انجام گرفته است. طراحي و ساخت خودروي الكتريكي يوشيتا با ظرفيت چهار سرنشين توسط تيم سه نفره‌ي مخترعين حاضر، از سال 1392 براي برطرف كردن برخي مشكلات موجود در خودروهاي الكتريكي شروع شده است و فرآيند ساخت آن در حال حاضر به اتمام رسيده است. در اين راستا دو سيستم مديريتي هوشمند، طراحي گرديده است و بر روي اين خودرو پياده شده است؛ در واقع اين دو سيستم هوشمند عبارتند از 1) سيستم مديريت هوشمند انرژي، 2) سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي. سيستم ذخيره‌‌سازي انرژي در خودروهاي الكتريكي معمولاً مجموعه‌اي از باتري‌ها مي‌باشد كه همواره با مشكلاتي از قبيل گرم شدن بيش از حد، ظرفيت ذخيره انرژي پايين و بازدهي پايين همراه است؛ به‌همين دليل توسعه‌ي خودروهاي الكتريكي به علت هزينه‌هاي ناشي از وقوع اين مشكلات تحت تاثير قرار گرفته است. در سيستم مديرت هوشمند انرژي پيشنهادي،‌ با هدف كاهش حجم و تلفات سيستم ذخيره‌سازي انرژي و همچنين يكپارچه‌سازي جريان خروجي سيستم، علاوه بر باتري، از ابرخازن و مبدل دوطرفه‌ي سه درگاهه به عنوان واسط بين باتري، ابرخازن و موتور الكتريكي بهره گرفته شده است. در اين راستا نحوه‌ي كنترل مستقيم توان هر دو منبع (باتري و ابرخازن) از طريق كليد زني اين مبدل مطرح گرديده است، كه اين كار از طريق دو لايه‌ي كنترلي شامل كنترل كننده‌ي فازي و بلوك تنظيم كننده صورت گرفته است. براي بررسي نتايج، خودروي الكتريكي به‌همراه سيستم ذخيره‌سازي انرژي پيشنهادي توسط مخترعين ساخته شده است و نتايج عملي مورد بررسي قرار گرفته شده است، علاوه بر آن سيستم ذخيره‌سازي پيشنهادي در مقايسه با سيستم‌هاي ذخيره‌ي انرژي مرسوم در محيط نرم افزار سيمولينك متلب مدل‌سازي شده است. نتايج شبيه‌سازي و عملي بيانگر افزايش بازدهي استراتژي پيشنهاد شده نسبت به ديگر روشهاست. يكي ديگر از مهم‌ترين مواردي كه در طراحي خودروها بايد در نظر گرفت، بهبود مشخصه‌هاي آيروديناميكي مي‌باشد. خودروي الكتريكي ساخته شده توسط مخترعين از سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي نيز بهره‌مند شده است، به طوري كه سيستم كنترلي با دريافت سرعت خودرو از طريق سنسور سرعت سنج و همچنين دريافت انحراف خودرو نسبت به موقعيت جاده از طريق سنسور فرمان، با ارسال سيگنال كنترلي به بالك عقب خودرو بهترين شرايط آيروديناميكي را براي خودرو به ارمغان مي‌آورد. به منظور بررسي سيستم مديريت هوشمند نيروهاي آيروديناميكي پيشنهادي، تاثيرات اين سيستم بر روي خودروي الكتريكي ساخته شده توسط مخترعين، بررسي شده است. به منظور اثبات صحت نتايج عملي، راه كار پيشنهادي در محيط نرم افزار سيمولينك متلب مدل‌سازي شده است. براي استخراج ضريب‌هاي آيروديناميكي، جريان حول خودروي الكتريكي ارائه شده در نرم افزار انسيس مورد بررسي قرار گرفته شده است، در اين راستا حل عددي جريان حول خودرو از طريق ديناميك سيالات محاسباتي و همچنين مدل توربلانسي استاندارد k-ε انجام شده است. نتايج حاكي از آن است كه بهبود مشخصه‌هاي آيروديناميكي در خودروهاي الكتريكي نه تنها باعث افزايش پايداري خودرو مي‌گردد، بلكه مي‌تواند تاثيرات قابل توجهي بر روي سيستم ذخيره‌سازي انرژي، مسافت پيموده شده و بازدهي موتور الكتريكي داشته باشد. لازم به ذكر است كه تمامي قسمت‌هاي خودروي الكتريكي يوشيتا (شامل بدنه، شاسي، سيستم‌هاي مكانيكي، سيستم تعليق، سيستم‌هاي الكتريكي و ...) منحصراً توسط تيم سه نفره‌ي مخترعين حاضر، طراحي و ساخته شده است. علاوه بر موارد ذكر شده، اين خودرو حاوي مزايائي همچون وزن پائين (420 كيلو گرم) در مقايسه با ساير خودروهاي الكتريكي هم رده، طراحي آيروديناميكي بدنه با بهره‌گيري از نرم افزارهاي به روز و مرتبط، استفاده از سيستم انتقال قدرت يك‌پارچه و شتاب بسيار بالا مي‌باشد.

موارد یافت شده: 1