لیست اختراعات با مالکیت سيدرضا حسن بيگي بيدگلي
8 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 8
تاریخ ثبت: 1392/09/18
خلاصه اختراع:

از زماني كه انسان ماشين را براي استفاده در صنعت به كار گرفت و بويژه از هنگامي كه از موتورها به عنوان منابع قدرت استفاده شد، مشكلات كاهش ارتعاش و عايق¬بندي آن¬ها مهندسان را به خود مشغول داشته است. به تدريج كه كاهش ارتعاش و عايق¬بندي آن به جزء جدا نشدني طراحي ماشين تبديل شد، نياز به اندازه¬گيري دقيق و تحليل ارتعاشات مكانيكي رشد كرد. در عمل حذف ارتعاش و جلوگيري از به وجود آمدن آن خيلي مشكل است. ارتعاش اغلب به علت اثرات ديناميكي تولرانس¬هاي طراحي و ساخت، لقي¬ها، تماس¬هاي غلتشي و سايشي بين اجزاي ماشين و نيروهاي متعادل نشده قسمت¬هاي دوار و اجزاي نوسان¬كننده به وجود مي¬آيد. اغلب ارتعاشات كوچك بر فركانس تشديد ساير اجزا منطبق شده و باعث ارتعاشات شديد¬تري مي¬شوند. گاهي اوقات نيز انسان ارتعاشات را براي برخي اهداف ايجاد مي¬كند مثل: فشرده¬كننده¬هاي بتن، انواع دريل¬ها، و غربال¬ها، جداكننده¬ها و.... آسايش، ايمني و سلامت كاربران يكي از مواردي است كه بايد در طراحي، ساخت و استفاده از ماشين¬ها در نظر گرفته شود. ارتعاش يكي از عواملي است كه باعث عدم آسايش و بروز بيماري و ناراحتي جسماني در رانندگان وسايل نقليه و ماشين¬هاي كشاورزي مي¬شود. همچنين اندازه گيري، تحليل و پردازش ارتعاشات ماشين ها به مهندسين كمك مي كند كه منبع ايجاد آن را پيدا كرده و جهت رفع آن اقدام كنند. اين ارتعاشات نا خواسته باعث ايجاد خرابي به طور مستقيم و غير مستقيم مي شوند. با توجه به اين مطالب كاهش و كنترل ارتعاش مستلزم اندازه¬گيري و تحليل ارتعاشات وسيله مورد نظر در شرايط عملي كاربري از آنها مي¬باشد. دستگاه حاضر قابليت اندازه گيري، ثبت و تحليل ارتعاشات را دارا مي باشد. از جمله قابليت هاي اي دستگاه شامل: اندازه گيري ارتعاشات در سه جهت به صورت هم زمان، كارايي با انواع حسگر هاي ارتعاش، تحليل سيگنالهاي ارتعاش در حوزه زمان، باند باريك و باند پهن در حوزه فركانس و ذخيره اطلاعات با فرمت دلخواه مي باشند.

تاریخ ثبت: 1394/08/30
مخترع/مخترعان: مهدي زماني
خلاصه اختراع:

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در كاربرد تجهيزات صنعتي همواره مدنظر بوده است امكان اطمينان مي¬باشد. امروزه همراه با توسعه‌ي فنّاوري، و نيز به وجود آمدن تجهيزات جديد هزينه تعميرات و نگهداري اين امكانات افزايش‌يافته است و موجب شده كنترل كيفت به‌عنوان بخش لاينفك صنعت امروزي، يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي مورد بررسي باشد. با توجه به مسائل گفته‌شده سامانه پايش وضعيت نيازمند توجه بيشتر نسبت به گذشته مي‌باشد. پايش وضعيت مدت‌هاست كه به‌عنوان روشي كارآمد و كم‌هزينه براي كنترل كيفي و تعميرات و نگهداري مورد توجه قرارگرفته است. تخمين دقيق وضعيت دستگاه موجب كاهش دفعات از كار افتادگي دستگاه و كاهش هزينه‌ي تعميرات و نگهداري و همچنين افزايش كيفيت محصول توليدي مي‌گردد؛ بنابراين مديريت صنايع مي‌تواند به‌صورت بهينه از نيروي كار و تجهيزات استفاده كند. در بسياري از سامانه‌هاي مكانيزه جديد، هزينه تمام‌شده در اجزاي معيوب بسيار بالا بوده و مي‌تواند باعث خسارات بعدي، كاهش كارايي سيستم و ضررهاي جاني و اقتصادي شوند. تجهيزات دوار و جعبه‌دنده‌ها به‌طور گسترده‌اي در صنايع و كارخانه‌ها مانند وسايل نقليه و ماشين‌هاي ابزار مورد استفاده قرار مي‌گيرند. جعبه‌دنده به‌عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل براي انتقال قدرت نقش كليدي در كاربردهاي صنعتي ايفا مي‌كند. اين مسئله باعث شده كه بسياري از محققان تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه انجام بدهند. نقش مهم چرخ‌دنده‌ها و ياتاقان‌ها در وضعيت سلامتي جعبه‌دنده و به طبع آن ماشين، واضح است، بنابراين استفاده از امواج ارتعاشي و صداي اين اجزاء به روشي متداول در پايش وضعيت جعبه‌دنده تبديل‌شده است. پردازش سيگنال يكي از مهم‌ترين روش‌ها براي طبقه‌بندي عيوب و پايش وضعيت است به اين معني كه يافتن تبديلي مطلوب از سيگنال اوليه جهت استخراج ويژگي‌هاي مناسب از آن استفاده مي‌شود. امروزه روش‌هاي بسيار زيادي جهت پردازش سيگنال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. يكي از مهم‌ترين فن‌هاي تحليل سيگنال‌هاي صوتي تحليل طيف فركانسي يا تبديل فوريه سريع مي‌باشد. تبديل فوريه سريع تجزيه يك رشته از مقادير به مؤلفه‌هايي با فركانس‌هاي متفاوت است. در طبقه‌بندي داده استفاده از تمامي داده‌ها حجم محاسبات را افزايش داده و در برخي موارد موجب كاهش دقت و در نتيجه عدم طبقه‌بندي صحيح داده‌ها مي‌شود. لذا به‌منظور درك بهتر از وضعيت دستگاه و نيز افزايش دقت در تشخيص عيب و همچنين به‌منظور كاهش بار محاسباتي در سيستم طبقه بند، ويژگي‌هاي كه به بهترين شكل توان توصيف وضعيت دستگاه را داشته باشند بايد شناسايي، استخراج و مورد استفاده قرار بگيرند. يكي از شيوه‌هاي استخراج ويژگي استفاده از پارامترهاي آماري، ارتعاشي و تعريف خلاقانه توابع و اعمال آن‌ها بر روي سيگنال تجزيه شده است. گاهي اين توابع معناي خاصي را متذكر نمي‌شوند؛ اما به‌خوبي از پس داده‌كاوي فضاي ورودي برمي‌آيند و موجب كاهش اين فضا و نيز افزايش دقت طبقه بند در مراحل بعدي مي‌گردند. به اين منظور اهتمام بيشتر دو موضوع اشاره شده بايستي تكنيك‌هاي انتخاب ويژگي به كار گرفته شوند. بيشتر اين شيوه‌ها مبتني بر مقدار ايجاد تمايزي است كه يك ويژگي در بين كلاس‌ها ايجاد مي‌كنند. برخي از آن‌ها عبارت‌اند از : درختان تصميم ، تحليل مؤلفه‌هاي اصلي ، ارزيابي فاصله بهبوديافته ، رتبه‌بندي ويژگي‌ها بر اساس نسبت تفاوت ميانگين‌ها به مجموع واريانس‌ها، الگوريتم‌ها تصادفي (الگوريتم ژنتيك ، كلني مورچه‌ها ، الگوريتم رقابت استعماري) و مواردي از اين قبيل مي‌باشد. امروزه به‌منظور افزايش دقت و كاهش خطاي ناشي از قضاوت انسان، از روش‌هاي مدل‌سازي براي طبقه‌بندي و تشخيص عيب استفاده مي‌شود. در اين راستا روش‌هاي طبقه‌بندي متعددي در حوزه علم آمار و هوش مصنوعي پيشنهاد شده است. سامانه هوش مصنوعي در سال‌هاي اخير به‌صورت گسترده‌اي در زمينه¬ي طبقه‌بندي عيوب و تشخيص عيب مورد استفاده قرارگرفته‌اند. روش‌ها همانند سامانه‌هاي استنتاج فازي و شبكه‌هاي عصبي مصنوعي به‌منظور شبيه‌سازي تشخيص و تصميم‌گيري انسان توسعه داده‌شده‌اند. به دليل پيشرفت اين روش‌ها، پژوهشگران بسياري از آن‌ها در فعاليت‌هاي خود استفاده كرده‌اند. هركدام از اين روش‌ها معايب و مزاياي خاص خود را دارند. براي ساخت سامانه حاضر، ابتدا سامانه‌اي به‌صورت نرم‌افزاري طراحي و سپس ساخته شد. سپس جعبه‌دنده تحت شرايط متفاوت دور راه¬اندازي و داده‌هاي آكوستيكي مربوطه اخذ گرديد. پس از انجام پردازش سيگنال‌هاي مربوطه ويژگي‌هاي مناسب شناسايي گرديد. در نهايت سامانه‌ي هوشمند تشخيص عيب بر اساس شبكه عصبي توسعه داده‌شده است كه توانايي تشخيص عيب در يك چرخ‌دنده را دارا مي‌باشد. هدف، طراحي و ساخت سامانه¬اي جهت اخذ امواج صداي حاصل از جعبه‌دنده در شرايط سلامت و خرابي چرخ‌دنده و به¬دست آوردن ويژگي‌هاي مناسب جهت تشخيص عيوب مختلف مي¬باشد. در طراحي و ساخت سامانه به منظور اطمينان از عدم وجود عيب در جعبه¬دنده، يك جعبه¬دنده طراحي و ساخته شد. در ضمن جعبه¬دنده طوري ساخته شد كه تعويض چرخ¬دنده¬ها به سهولت انجام گيرد. همچنين با توجه به استفاده از انواع چرخ¬دنده¬ها در صنعت، جعبه¬دنده به گونه¬اي طراحي گرديد تا امكان استفاده از انواع گوناگون چرخ¬دنده¬ها وجود داشته باشد. از ديگر اهداف، به¬دست آوردن ويژگي‌هاي مناسب جهت تشخيص عيوب مختلف، و شناسايي روشي مناسب براي تشخيص عيب هوشمند جعبه‌دنده‌ ساخته شده با استفاده از شبكه عصبي مصنوعي است. مهدي زماني\\t محمد ابونجمي\\tسيد رضا حسن بيگي \\t\\t

تاریخ ثبت: 1390/03/03
خلاصه اختراع:

‏سرعت از بين رفتن براي محصولات كشاورزي، متفاوت است. سرعت فاسد شدن محصولات كشاورزي وابسته به سرعت تنفس آنهاست و سرعت تنفس متاثر از دماست، بنابراين با كاهش دما سرعت تنفس كاهش مي يابد ‏و در نتيجه فساد محصول كاهش خواهد يافت. براي محصولاتي كه پس از برداشت قابليت نگهداري كوتاهي دارند (مانند توت فرنگي)، بايد از پري كولينگ يا سرد كردن مقدماتي استفاده كرد. پري كولينگ، حذف سريع دماي مزرعه از ميوه هاي تازه برداشت شده قبل از حمل و نقل يا انبار در سردخانه مي باشد. پري كولينگ سريع از رشد ميكروارگانيسم هايي كه سبب فساد مي شوند جلوگيري مي كند، فعاليت آنزيمي و رشد تنفسي را كاهش مي دهد. بنابراين زنجيره پيشرفته بازار رساني كه تقاضا براي محصول را افزايش ميدهد، نياز به فناوري پس از برداشت را ايجاد كرده است تا كيفيت محصول براي مدت طولاني تري حفظ گردد. پري كولينگ نسبت به حالتي كه محصول در انبار سردخانه و در دماي ثابت قرار داده مي شود به ظرفيت سرمايي و جابجايي هواي سرد بيشتري نياز دارد. بنابراين پري كولينگ يك مرحله اي جدا از انبار محصول در سردخانه مي باشد به تجهيزات و طراحي خاصي نياز دارد. خنك سازي مقدماتي ميتواند به يكي از روش هاي خنك سازي با آب خنك سازي با جريان هوا و خنك سازي با يخ انجام شود. خنك سازي با جريان هوا محبوب ترين روش خنك سازي مي باشد. در خنك سازي با خلاء علاوه بر هزينه سرمايه گذاري اوليه بسيار زياد خطر يخ زدگي محصول نيز وجود دارد. در خنك سازي با آب و خنك سازي با يخ احتمال سرايت آلودگي از يك محصول به محصول سايرين وجود دارد. بنابراين با توجه به نياز كشور در بخش كشاورزي و براي بالا بردن كيفيت و ماندگاري بيشتر محصولات دستگاه پري كولينگ با جريان هوا در دانشگاه پرديس ابوريحان طراحي و ساخته شد.

تاریخ ثبت: 1393/09/19
خلاصه اختراع:

عنوان اختراع: سوخت ديزل مغناطيسي \\\\\\\\tمقصود اختراع: كاهش مصرف ويژه سوخت ديزل- كاهش آلايندگي ناشي از احتراق سوخت ديزل-كاهش ارتعاش ناشي از احتراق سوخت ديزل در موتور \\\\\\\\tبرجستگيهاي تكنيكي اختراع: معرفي سوخت جديدي كه هنگام احتراق آلايندگي كمتري توليد كند و همچنين ارتعاش ناشي از احتراق آن كمتر باشد و در عين حال مصرف ويژه سوخت كمتر باشد 3-\\\\\\\\tزمينه فني اظهارنامه اختراع : مكانيك-شيمي در اين تحقيق سوخت ديزل تحت تاثير ميدان هاي مغناطيسي با چگالي ميدان 1000 تا 4000 گاوس قرار داده شد و مغناطيس شد و سپس عملكرد ارتعاشي و آلايندگي سوخت با استفاده از يك موتور 4 زمانه 6 سيلندر بررسي شد كه نشان دهنده كاهش ميزان ارتعاش و آلايندگي و مصرف ويژه سوخت به ميزان قابل توجهي بوديم

تاریخ ثبت: 1402/02/06
خلاصه اختراع:

دينامومتر با ترمز پمپ هيدروليكي براي اندازه گيري توان و گشتاور موتورهاي دوراني (مكانيكي و يا الكتريكي) استفاده مي شود. درحال حاضر از دينامومترهايي با ترمز آبي يا ترمز جريان الكتريكي استفاده مي شود. در دستگاه موجود از روش نوين ترمز هيدروليكي كه شامل پمپ هيدروليك به همراه شاسي و متعلقات (پيوست الف) استفاده شده است. نيروي ترمزي توسط مدار هيدروليك طراحي شده به موتور اعمال مي شود(پيوست ب). اندازه گيري اين نيرو توسط سيستم ديتالاگر مانيتورينگ مي شود (پيوست ج). پمپ هيدروليك دو سر شفت، با بوش هاي واسط به دو صفحه نگهدارنده متصل شده است. در محل اتصال صفحه نگهدارنده و شفت هيدروموتور ياتاقان تعبيه شده است كه باعث شده كل هيدروموتور به راحتي دوران كند. هنگام تست موتور، شفت موتور به شفت هيدروموتور كوپل شده. با شروع به كار موتور، كل مجموعه هيدروموتور مايل به دوران است. بازوي گشتاور تعبيه شده بر روي هيدروموتور بر روي نيروسنج، فشار وارد مي كند و مانع چرخش هيدروموتور مي شود. در اين حالت شفت موتور مي چرخد و روغن شروع به پمپاژ مي كند. طبق قانون سوم نيوتون، نيروي وارد بر لودسل برابر با نيروي توليد شده توسط موتور است. اين نيرو توسط لودسل به رايانه منتقل شده و قابل ثبت است.

موارد یافت شده: 8