لیست اختراعات با مالکیت
محمدرضا قاسمي
9 عدد
اسفالتهاي فعلي نسبت به كاربريشان همه جا بصورت تك رنگ سياه اجرا ميگردد به دليل اينكه در بعضي از معابر خاص بايستي از اسفالت هاي رنگي مقاوم استفاده گردد لذا اهميت طرح مشخص ميشود . در اسفالتهاي رنگي ميتوان در بعضي از معابر خاص مانند فرودگاهها از رنگهاي روشن و در معابر خطرناك جاده اي از رنگهاي اعلام خطر در اسفالت استفاده نمود . تركيب رنگهاي معدني خاص با قير و عمل اوري ان و تركيب كلي با سنگ دانه در فرايند كارخانه اسفالت به نوعي از اسفالتهاي رنگي كه رنگ انها به راحتي از بين نميرود و اثرات اشعه ماوراي بنفش بر روي ان بسيار ضعيف است در صنعت راه سازي براي توليد اسفالتهاي رنگي درون شهري و برون شهري و فرودگاهها و معابر خاص اسفالتهاي رنگي كاربرد فراوان خواهد داشت .
در اين پروژه، طراحي و ساخت يك ماشين ابزار با ابعاد كوچك (ميكرواسپيندل) با سرعت چرخشي بسيار بالا جهت ماشين كاري قطعات انجام گرديده است. دستگاه مورد نظر يك ماشين هاي ابزار با سرعت بالا است، كه در زمينه هايي مانند صنايع دفاعي، پزشكي، و الكترونيكي، جهت ساخت قطعات با ابعاد ميليمتري، و با ويژگي هاي كوچك تر از ميليمتر، مورد استفاده قرار مي گيرد. با توجه به كوچك سازي قطعات ساخته شده، و كم شدن ابعاد قطعات و ابزار هاي مورد استفاده، مشكل مطرح شده در اين زمينه سرعت چرخشي ماشين هاي ابزار مي باشد. هرچه سرعت بالاتر رود، نرخ توليد بيشتر شده و همچنين نيرو هاي ماشين كاري كمتر مي شود. بر اين اساس دستگاه مطرح شده، جهت جبران سرعت ماشين كاري، با سرعت 100000 دور بر دقيقه جهت ساخت قطعات طراحي شده و به كار گرفته مي شود. جهت چرخش دستگاه از هواي فشرده با فشار بالا به عنوان نيروي محركه استفاده مي گردد و از ياتاقان هاي هوايي جهت تعليق محور بهره گيري شده است.
در سال هاي اخير جهت افزايش ظرفيت خمشي تير هاي دوسر ساده و مخصوصاً تير پل ها، روش هاي جديدي ارائه شده است كه همگي مستلزم هزينه زياد و مصالح خاص و اجراي سخت مي باشند. در اين مقاله با ارائه روشي بسيار ساده و كم هزينه و بااستفاده از يك لوله بسيار كوتاه سعي در افزايش ظرفيت خمشي تير به مقدار 40 درصد پرداخته مي شود. به اين ترتيب كه آرماتور فشاري را با زاويه 30 الي60 درجه (كه در تحقيق 45 درجه در نظر گرفته شده است) مي توان خم كرد و وارد مقطع كششي كرد. از اين پس در اين مقاله اين قسمت مورب آرماتور طولي را، آرماتور ادگا ناميده مي شود. آرماتور ادگا را داخل لوله قرار داد مي شود تا، در تنش برشي وارد عمل نشود و همچنين با بتن درگير نشود تا بتواند نيروي فشاري آرماتور فشاري را بعد بار گذاري كه در بالاي مقطع ايجاد شده است را به مقطع كششي تير منتقل كند. با اين اقدام، نيروي فشاري ميلگرد بالا در مقطع كششي اعمال مي شود كه خود، باعث يك پيش تنيدگي بعد بارگذاري ميشود. از اين پس در اين تحقيق به اين پيش تنيدگي بعد بار گذاري پس تنيدگي ادگا گفته مي شود. در نتيجه اين اتفاقات، مقطع كششي تير بتني از قبل بيشتر تقويت مي شود و ظرفيت خمشي تير افزايش مي يابد. مشخص است كه با كمك اين روش مي توان ظرفيت خمشي تير را از حالت معمولي آن افزايش داد. همچنين براي يك مقاومت ثابت با اين روش مي توان ميلگرد هاي مورد نياز در مقطع كششي را كاهش داد. كه در بالاترين سطح خود اين مقدار را مي توان به حدود 50% رساند. ضمنناً شكل آرماتور ادگا داخل لوله در ضمائم آمده است و بقيه نقشه ها و شكل ها در توصيف اختراع آمده است. با استفاده از فرمول ذيل مي توان اين افزايش ظرفيت خمشي را محاسبه نمود: Cc=f's*A's, ( section A-A) 1-9 Mn*= Mn+Cc*[d- a/2] 1-10
با بررسي سيستمهاي سازه اي غير پيش ساخته( سنتي، مصالح بنايي، اسكلت فلزي جوشي، اسكلت بتني، قالب تونلي، قالب عايق ماندگار، JK ، و LSF ) و پيش ساخته (Tilt up، اسكلت فلزي پيچ و مهره اي، كانكس، كانتينر و ConXL ) و مزايا و معايب آنها سيستم سازه اي فلزي پيش ساخته با اتصال جديد BBCC پيشنهاد شده است در اين سيستم سه اتصال تير به تير، تير به ستون، و ستون به ستون در قالب اتصال پيش ساخته BBCC در كارخانه به همراه ستونها و تيرها، ساخته و در محل اجرا نصب مي شوند؛ مزاياي اين سيستم، پيش ساختگي، قابليت مدولارسازي، سبكي، سرعت، كيفيت، بازنصبي، حمل آسان و قابليت اجرا در جاهاي مختلف مي باشد. ساخت ستونها به صورت يك طبقه اي، قابليت اجراي تير يك جهت سرتاسري(با ويژگي خاص عبور دقيق از سر ستون) و جهت ديگر تكي و يا هر دو جهت تكي، ريزسازي بيشتر در پيش ساختگي، اتصال پيش ساخته BBCC و عدم اعمال برش مستقيم ثقلي بر پيچ ها از مشخصات خاص سيستم پيشنهادي مي باشد.
كاغذ ديواري را امروزه براي پوشاندن سطوح ديوار و سقف و ودرب هاي ساختمان كاربرد زيادي در صنعت ساختمان پيدا كرده است. كوبيدن ميخ به ديوار، گذر زمان و ترد بودن رنگ مجاورت ديوار پيراموني در مقابل تغييرات دما و نشست هاي ساختماني همگي دلايلي براي پايان عمر رنگ ديوارساختمان مي باشد. در اين تحقيق به معرفي كاغذ ديواري با الاسيسته بالاتر و قابليت جذب مگنت براي الصاق اجسام به آن پرداخته شده است . براي توليد چنين كاغذ ديواري نياز به استفاده از ذرات ريزآهن پخش شده در رنگ ساختماني و ماليدن اين رنگ به كاغذ ديواري ساختماني است . حاصل اين تحقيق توليد كاغد ديواري رنگي ساختماني زيرين با خاصيت جذب انواع آهنربا ، بدون زنگ زدگي و بدون كنده شدگي رنگ بعد از اتصال و جدا كردن آهنربا به ديواره است .
در حال حاضر از روشهاي مختلفي براي اكتشاف لولههاي فلزي استفاده ميشود كه عموماً داراي محدوديتهاي عملياتي و خطاهاي خاص خود هستند. براي غلبه بر اين محدوديتها و خطاها، دستگاهي ساخته شده است كه هم قابليت تشخيص خطوط لوله و هم كانالهاي مدفون به طور همزمان را دارد و هم داراي گين سه حالته است. اختراع جديد از چهار قطعه اصلي تشكيل شده كه عبارتاند از شبكه حسگر، يونيت كنترل، نمايشگر و آناليزور. شبكه حسگر اين دستگاه، سيگنالهاي آنالوگ را از محيط دريافت كرده و توسط يونيت كنترل به سيگنالهاي ديجيتال تبديل ميكند. يونيت كنترل، سيگنالهاي دريافتي را تجزيه و تحليل كرده و با آناليزورهايي كه در آن قرار دارد، اطلاعات دقيقي از وجود لوله و يا كانال مدفون به طور همزمان ارائه ميدهد. نمايشگر اين دستگاه نيز اطلاعات تحليل شده را بر روي يك نمايشگر به صورت عددي و يا نموداري نمايش ميدهد. از اينرو در اختراع جديد با بكارگيري علم الكترونيك، دستگاهي ساخته شده است كه به طور همزمان ميتواند هم اكتشاف لولههاي فلزي مدفون و هم اكتشاف كانالها و حفرههاي مدفون را انجام دهد. علاوه بر آن، طراحي گين 3 حالته در شرايطي كه دستگاه از عمق نفوذ كافي برخوردار نيست، كمك ميكند تا با تغيير حالت گين بتوان عمق نفوذ را بيشتر كرد و به ميزان مورد نياز رساند يا در صورتي كه خاك تحريكپذير است مجدداً با تغيير حالت گين به نفوذ مورد نظر رسيد.
آسفالت هاي فعلي از نظر دوام و مقاومت 3 يا 4 سال عمر مفيد دارند آسفالت مقاوم SPG به دليل ساختار مواد بازيافتي و بهينه سازي قير و مقاومت در برابر نفوذ آب و اشعه ماوراي بنفش مقاوم تر مي باشد و عمر مفيد آن سه برابر نسبت به آسفالت هاي فعلي دوام دارد. در آسفالت مقاوم SPG از بازيافت تركيبات صنعتي و شيميايي نوعي ماده تركيبي به نام SPG توليد شده و در كارخانه آسفالت با قير بهينه سازي مي شود نوع سيستم طرح اختلاط سنگدانه ها نيز توسط نوآور مشاوره مي شود اين آسفالت در دو نوع سيستم آب و هوايي (سرد و معتدل - گرم و خشك) توليد شده است و فرايند اجرايي آن با يكديگر متفاوت مي باشد. روش اجرايي كه براي آسفالت مقاوم SPG انتخاب شده است ماده SPG پس از توليد در كارخانه آسفالت با قير با طرح اختلاط نوآور بهينه سازي شده و با سنگدانه ها تركيب مي گردد و در اجراي آسفالت مورد استفاده قرار مي گيرد.
موارد یافت شده: 9