لیست اختراعات با مالکیت
مهدی سلیمانی
9 عدد
دستگاه باز و بست دريچه هاي چدني منهول (آدم رو) ابزاري است كه براي باز و بسته كردن آسان دريچه چدني منهولهاي مختلف از جمله منهولهاي شبكه آب و فاضلاب شهري، منهول هاي برق، مخابرات و... كاربرد دارد. در حال حاضر باز و بسته كردن دريچه منهولها توسط كارگران و بصورت سنتي با اهرمكردن كلنگ يا ديلم انجام ميپذيرد كه سبب بروز مشكلات ارگونوميك و آسيبهاي جدي به ستون فقرات، ناحيه كمر و... مي شود. براي رفع اين معضل دستگاه حاضر طوري طراحي گرديده است كه با استفاده از سيستم انتقال نيرو توسط اهرم و با بهرهگيري از مگنت دستي، مي توان دريچه هاي چدني منهول ها را به راحتي باز، جابجا و مجدداً نصب نمود. اين ابزار براي قد و توان جسمي متفاوت كارگران و نيز براي انواع دريچه هاي چدني منهول با ابعاد و وزن هاي مختلف قابل تنظيم بوده و در استفاده از آن اصول ارگونوميك به طور كامل براي كارگران رعايت مي شود.
شيرآلات اهرمي يكي از تجهيزات مورداستفاده در سيستم مصرف آب لوله كشي در منازل، ادارات و... مي باشند. در شيرآلات اهرمي كارتريج نقش اصلي برقراري جريان را به عهده دارد. نيروي وارده جهت باز يا بست كردن شير از طريق اهرم به قسمت بالايي كارتريج (دسته كارتريج) منتقل شده و جريان آب برقرار مي گردد. ميزان آب خروجي از شير اهرمي بسته به درجه باز شدگي اهرم (زاويه اهرم نسبت به افق) به طور متوسط از صفر تا 12 ليتر بر دقيقه (بعضا تا 16 ليتر بر دقيقه) متفاوت است هرچقدر زاويه بيشتر ميزان دبي خروجي نيز بيشتر است. در بسياري از شيرآلات مورد استفاده چه قديمي و چه جديد تنظيم جريان مخصوصا براي دبي هاي كم (مثالا وضو گرفتن) به راحتي اتفاق نمي افتد بنابراين راندمان آبي كاهش مي يابد. دليل اين امر سراميكي نبودن كارتريج، سفت شدن يا روانتر شدن كارتريج شير به مرور زمان، كوچك بودن اهرم و ... مي تواند باشد. بنابراين طبقه بندي مصرف آب در اين نوع شيرآلات امري مناسب در جهت مديريت مصرف آب به شمار مي رود. براي حل مشكل مورد اشاره تغييراتي در كارتريج هاي شيرالات اهرمي ايجاد شده است و قطعاتي به آن اضافه شده است كه داراي درجه بندي (يا طبقه بندي) خروج آب بوده و آب را بصورت تنظيم شده و به اندازه نياز در اختيار مصرف كننده قرار مي دهد. از اهداف اختراع حاضر اضافه نمودن قطعاتي به كارتريج و اصلاح كارتريج هاي موجود به كارتريج با طبقه بندي مصرف و كنترل جريان خروجي جهت افزايش راندمان آبي، كاهش ميزان آب خروجي و كاهش هدر رفت آب شرب مي باشد.
در كوره هاي الكتريكي تيوپي بعد از قرار دادن قطعه مورد نظر در داخل آن نياز به بستن و آب بندي ورودي كوره به علت نياز به ايجاد خلأ و در برخي موارد جلوگيري از خروج گاز خنثي وارد شده به داخل كوره است. هدف از طراحي مكانيزم جديد در كوره هاي الكتريكي داراي محفظه تيوپي كه در صنايع مختلف براي عمليات حرارتي مورد استفاده قرار ميگيرد، افزايش طول عمر قسمت ورودي كوره است. زيرا در كوره هاي مذكور مكانيزم معمول بستن و آب بندي كردن قسمت ورودي كوره، مكانيزم چفت و بست است و به علت فشارهاي وارده به آن در حين كار به سرعت ازكارافتاده شده و باعث پايين آمدن راندمان ميشوند. از ديگر مزاياي استفاده از اين مكانيزم كاهش چشمگير زمان آماده سازي اوليه كوره براي كار(Set up time) به علت كاربرد سريع و آسان مكانيزم پيچ و مهره نسبت به مكانيزم چفت و بست است.
فلاش تانك يكي از وسايل پركاربرد در ساختمان است كه در سرويس بهداشتي، دستشويي و توالت قرار ميگيرد. فلاشتانك ها معمولا به آب شرب شهري متصل بوده و داراي مكانيزمي است كه براي ذخيره سازي و رهاسازي يكباره آب به منظور شستن و با خود بردن مدفوع يا ديگر اشياء در توالت يا محوطه صنعتي استفاده ميشود. فلاش تانك ها از نظر ميزان حجم آبي كه ميتواند در خود جاي دهد تفاوت داشته و معمولا بين 10 تا 20 ليتر متغير مي باشند. از مهمترين مشكلات فلاشتانك ها مي توان به موارد زير اشاره كرد: نشت آب به علت جرم گيري رسوبات در محل در پوش خروجي يا قديمي بودن فلاشتانك، حجم بالاي آب مصرف شده مخصوصا در فلاشتانك هاي قديمي، دو فلاشه نبودن فلاشتانك، عدم تسلط و نظارت كافي بر تجهيزات و عملكرد سيستم به علت قرار گرفتن در ارتفاع نسبتا بالاي تقريبا 2 متري و ... . نتيجه بهره برداري از چنين سيستمهايي عدم دسترسي مناسب كوتاه قامتان و كودكان به عملكرد دستگاه و در مورد سيستمهاي دو فلاشه در نتيجه عدم تفكيك ساده عملكرد تمام فلاش و نيم فلاش با كنار هم قرار گرفتن اهرم تمام فلاش و نيم فلاش به اشتباه افتادن در انتخاب صحيح عملكرد مورد نظر مخصوصا در مورد كودكان، انتظار مي رود. از اهداف اختراع حاضر اضافه نمودن جعبه اي در مسير خروجي جريان آب در لوله فلاشتانك به منظور كنترل و تنظيم ساده و ارزان جريان آب در مسير لوله خروجي، جلوگيري از نشت آب، طبقه بندي و تفكيك نوع مصرف آب و تبديل ساده فلاشتانك هاي قديمي به فلاشتانك دومرحله اي (دوفلاشه) بدون تعويض و يا حذف سيستم قبلي و ... مي باشد.
در اين اختراع، ايده بازيافت انرژي سيستم تعليق فعال در خودروهاي هيبريد الكتريكي ارائه شده است. ايده ي سيستم هاي تعليق فعال به منظور دستيابي همزمان به راحتي سفر و پايداري بالا مطرح شده است. در اين سيستم ها از عملگرهاي فعال براي اعمال نيروهاي مناسب استفاده مي شود. بكارگيري سيستم تعليق فعال در خودروهاي معمولي با مشكلاتي همراه است. اين سيستم به يك منبع ذخيره انرژي الكتريكي بزرگ نياز دارد. با توجه به وجود منبع ذخيره ي انرژي الكتريكي در خودروهاي هيبريد برقي بكارگيري سيستم تعليق فعال در آنها مناسب مي باشد. در اين خودروها انرژي مورد نياز سيستم تعليق فعال از منبع ذخيره انرژي الكتريكي خودرو تأمين مي شود. سيستم تعلق فعال در هنگام نياز مي تواند به سيستم انرژي تزريق نمايد و يا انرژي سيستم را جذب كند. با استفاده از يك سيستم بازيافت انرژي مي توان بخشي از اين انرژي جذب شده را به انرژي الكتريكي تبديل نموده و در منبع ذخيره انرژي خودرو انباشت. در اين اختراع، بخش قابل توجهي از انرژي مصرفي سيستم تعليق فعال توسط بازيافت انرژي جبران شده و در نتيجه مصرف سوخت و آلايندگي خودروي هيبريد كاهش مي يابد.
خلاصه در پرونده يافت نشد به تصوير شرح و توصيف مراجعه شود
خلاصه در پرونده يافت نشد به تصوير شرح و توصيف مراجعه شود
موارد یافت شده: 9