لیست اختراعات با مالکیت
فاطمه محمدي
24 عدد
بهداشت و درمان بيماري هاي دهان و دندان از سازمان غذا و دارو با بهره¬گيري از طب سنتي و مشكلات موجود در حوزه دهان و دندان توانسته¬ام به محصولي دست يابم كه ميتواند علاوه بر پوسيدگي دندان، بيماري¬هاي حوزه دهان و دندان شامل برفك و آفت دهان نيز تاثير مثبت داشته باشد. با توجه به دستورات مقام معظم رهبري و نام گذاري سال 98 با عنوان رونق توليد، مواد اوليه اين محصول موجود در بازار داخلي ميباشد و عصاره ميوه شاه توت مي تواند گام مثبتي براي پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي ايران را در بر داشته باشد
نوار ويبره هشدار دهنده خطر ويژه قنات ها و دكل هاي برق فشار قوي و تاسيسات برق در پارك ها زمينه كار: برق و مكانيك (كاربردي ) هدف: نجات جان افراد از خطر سقوط در قنات و نيز نجات جان آنها از خطر برق گرفتگي در اطراف دكلهاي برق فشار قوي وتاسيسات برق در پارك ها مشكل :به خطر افتادن جان افراد در اثر سقوط در قنات هاي بي حفاظ و نيز برق گرفتگي كودكان و... در اثر بازي يا عدم رعايت نكات ايمني در اطراف دكل هاي برق فشار قوي و نيز در كنار تاسيسات برق در پارك ها راه حل پيشنهادي :ارائه نوعي سيستم هشدار دهنده و بازدارنده پيشينه طرح: طبق تحقيقات صورت گرفته در گوگل (پتنت) و سايت مالكيت معنوي و ... ايده هشدار دهنده در نزديكي اين اماكن وهم نوع انتخاب هشدار دهنده جديد و نو مي باشد. برجستگي هاي تكنيكي اختراع: به كار بردن سيستم ويبره به عنوان سيستم هشدار دهنده به شخص (بينا، نابينا و ناشنوا)در اطراف قنات هاو دكل هاي برق فشار قوي و...زيرا تمامي اشخاص (بينا، نابينا و ناشنوا) زودتر از روشهاي ديگر از خطر مطلع شده و مغز آنها فرمان توقف را صادر مي كند.
بهداشت و درمان بيماري هاي دهان و دندان از سازمان غذا و دارو با بهره¬گيري از طب سنتي و مشكلات موجود در حوزه دهان و دندان توانسته¬ام به محصولي دست يابم كه ميتواند علاوه بر بيماري¬هاي حوزه دهان و دندان شامل برفك دهان ، آفت و پوسيدگي دندان استفاده ازآن به بخش¬هاي ديگر بدن نيز كمك كند. استفاده آسان و تهيه ارزان و بصرفه توانسته اين محصول را بر ديگر محصولات موجود در بازار ارجعيت دهد. با توجه به عملكرد دهان شويه پريا دنت و نمونه هاي مشابه موجود در بازار پريا دنت ريشه طبيعي داشته و بدون هيچ مواد شيميايي و مواد نگهدارنده ميتوان طولاني مدت آن را نگهداري و استفاده كرد.
خلاصه: استفاده از سموم شيميايي رايج ترين شيوه در كنترل بيماري گرهاي گياهي و آفات نباتات مي باشد. استفاده بي رويه از سموم در سال هاي اخير باعث اثرات سوء بر اكوسيستم ها وكشاورزي شده است. زارعين مقدار زيادي از سموم دفع آفات نباتي و با تعداد دفعات زياد مورد استفاده قرار مي دهند. اين مسئله باعث باقي ماندن سم در محيط و ايجاد آلودگي در آن مي شود نكته مهم در تحقيق حاضر موفقيت بالاي اين روش در كنترل بيمارگرهاي گياهي در آزمايشگاه، گلخانه و مزرعه مي باشد. با توجه به بررسي ها يي كه درسال هاي اخير روي كاربرد اين روش توسط نگارندگان و درخواست كنندگان ثبت اختراع انجام گرفته به نظر مي آيد كاربرد سم به صورت آغشته با اسفنج هاي جاذب رطوبت شيوه اي بسيار مناسب جهت كاربرد آن ها در خاك مزرعه و گلخانه به منظور كنترل بيمارگرهاي گياهي و آفات مي باشد. اين روش براي نخستين بار براي دنيا معرفي مي شود و تاكنون مشابه اين تحقيق معرفي نشده است. امكان توليد تجاري اين خاك در مقياس وسيع وجود دارد . نكته بارز در كاربرد اين روش در كنترل بيمارگرهاي گياهي و آفات، كاهش مقدار مصرف سموم، كاهش تعداد دفعات استفاده از سم و جلوگيري از نفوذ سم به قسمت هاي غير هدف به خصوص آب هاي زير زميني مي باشد كه در تحقيقي كه توسط نگارندگان و درخواست كنندگان ثبت اختراع انجام گرفت مشخص گردي استفاده كمتر از سم مهمترين عامل در راستاي اهداف كشاورزي پايدار مي باشد. اختراع حاضر براي نخستين بار شيوه اي جديد در كاربرد موثر تر سموم در خاك را ارائه مي دهد. در اين روش سموم با اسفنج جاذب رطوبت خرد شده مخلوط مي شوند و سپس در دسترس گياه قرار مي گيرند. اين عمل به سه شيوه زير قابل اجراست: استفاده از اسفنج هاي جاذب رطوبت به صورت مكعب هاي با اضلاع 1 ميليمتر آغشته به سم به صورت پودر استفاده از اسفنج هاي جاذب رطوبت به صورت مكعب هاي با اضلاع 1 ميليمتر آغشته به سم به صورت محلول استفاده از اسفنج هاي جاذب رطوبت به صورت مكعب هاي با اضلاع 1 ميليمتر به سم به شكل هاي مختلف و عناصر ريز مغذي و اضافه كردن آن ها به خاك گلدان براي گياهان آپارتماني ، گلخانه اي و به خاك مزرعه
گياهان بدون آب مي ميرند و مرگ گياه يعني تهديد حيات بشر. گياهان مختلف به مقدار متفاوت آب براي رشد و توليد محصول نياز دارد و لذا ريشه آنها در عمق هاي مختلفي از خاك آب مورد نياز خود را جستجو مي كند. عمق لازم براي آب مورد نياز ريشه گياهان و درختان معمولا از لايه خاك سطحي تجاوز نمي كند. اما در مورد برخي از درختان كه ريشه هاي عميق دارند مثل ريشه درخت خرما، تا لايه خاك زيرين هم نفوذ مي كند. مقدار خاك برگ و تركيبات نگهدارنده آب دو لايه خاك زيرين بسيار كم است. همين مساله هم سبب مي شود تا آبي كه براي آبياري درختان استفاده مي شود به سرعت از اين لايه بگذرد و ديگر در دسترس ريشه هاي درختان نباشد. تلاشهاي ارگانهاي ذيربط براي كاهش هدر رفت آب مثل سيماني كردن جويهاي انتقال آب باعث روش خوبي بود اما هنوز در معرض خطر تبخير آب قرار داشت. روش كشاورزي زير پلاستيك و گلخانه اي و روشهاي مشابه تا حدودي توانست اين مشكل را حل كند. اما قادر به مقابله با نيروي جاذبه زمين براي حفظ آب در عمق مورد نياز ريشه نبود و بازهم به آب بيشتري نياز داشت تا نيازمنديهاي كشاورزي را تامين كند. مشكل عمده اي كه هنوز حل نشده است، كاهش شديد آب براي باغداري است. زيرا درختان را ديگر نمي توان به شكل گلخانه اي و زير پلاستيك نگهداري كرد. از اين رو نياز به آب از يك سو و فرو رفتن آب در لايه هاي عميق تر خاك كه از دسترس ريشه خارج مي شود از سوي ديگر هنوز مشكل عمده اي است كه كشاورزي و باغداري را به شدت تهديد مي كند. به طور خلاصه توليد خاك اليافي اسفنجي (خافنج) بر اصل مقابله با خشكسالي و جذب و نگهداشت بيشتر آب استوار است. آب در حيات انسان بخصوص حيات گياهان نقشي غير قابل تصور دارد. لذا براي حفظ اين موهبت ارزشمند الهي لازم است تا بشر تمام توان خود را در راه استفاده ي درست ومعقول از آن بكار گيرد. در اين مطالعه و تحقيق، توليد خاكي مد نظر است كه بتوان به كمك آن علاوه بر پيشگيري از هدر رفت آب از آن استفاده معقول تري به عمل آورد تا براي مدت زمان بيشتري آب در اختيار ريشه ي گياه قرار داشته باشد. لذا فاصله زماني آبياري را مي توان با در اختيار داشتن اين خاك، بيشتر نموده و صرفه جويي قابل ملاحظه اي در مصرف آب كشاورزي بوجود آورد.
خلاصه تكنولوژي آموزشي يكي از صنايع پركاربرد در آموزش است. بر اساس نظر جيمز فين يكي از صاحبنظران تكنولوژي آموزشي،تكنولوژي آموزشي نوعي كاربرد صنعت در آموزش است. به اعتقاد او تكنولوژي آموزشي كاربرد سيستمها، فنون و وسائل كمكي براي بهبود فرايند تاريس و يادكيري است. در كلاس هاي درس اتفاقاتي مي افتد و مسائلي ايجاد مي شود كه براي رفع هرك ام از آنها نياز به خلق يا اخترع وسيله يا روشي است كه از تكرار مجدد آن مشكلات ممانعت بعمل آورد. يكي از مسائلي كه در كلاسهاي درسي پيش مي آيدمربوط بهكلاس هاي چند پايه(مثل روستاها)يا كلاس هايي است كه استاد در آنها كلاس را به چند گروه تقسيم كرده و هر گروه به يك وايت برد نياز دارد در حالي كه ديوار مقابل كلاس آنقدر بزرك نيست كه بتوان چندين تابلوي وايت برد نصب نمود. از سويي وقتي كه تابلوها خراب شد يا جلاي صفحه آنها از بين رفته و قابليت پاك شدن مطالب نوشته شده را از دست مي دهند تعويض آنها مستلزم هزينه و زخم كردن ديوار براي جاي رولپلاك است. به طوري كه پس از چند بار تعويض تابلو ديوارها زخمشده يا محل نصب از استحكام لازم برخوردار نخواهدبود. لذا لازم است تا تابلويي اخترع شود كه مشكلات مذبور را نااشته باشد. هدف اين است كه در اين اخترع مشكلات ياد ش ه در صنعت توليد وايت برد به حداقل رسيده يا كاملا از بين برود. با توجه به مساله مطرح شده به نظر رسيد وسيله اي را مي توان ساخت كه اين مشكل را حل كند: وايت برد ميكروتيچينگ نوعي تابلوي كلاسي است كه با تابلوهاي وايت برد موجود كاملا متفاوت است.براي اين كه بتوانيم ازفضاي قابل استفاده براي نصب وايت برد حداكثر استفاده را بنماييم؟ تابلوي ميكروتيچينگ مي تواند پيشنهاد مناسبي باشد. اينتابلو به جاي يك سطح قابل نوشتن از چندين سطح مثلا 3، 4 يا 5 سطح موازي (بسته به نياز كلاس، تعل اد پايه يا تعداد گروهها(برخوردار است. هر سطح توسط چند قطعه وايت برد جداكانه روي يك ريل فلزي مي لغزد و قابل جابه جايي افقي است. قطعات وايت بردها قابل تعويض بوده و نيازي به تعويض و نصب مجل د كل تابلو نيست. پايه اين تابلو يك بار نصب مي شود و هر تعداد تابلو و در هر زمان قابل نصب، تغيير و جابه جايي است. رنگ هر قطعه تابلو مي تواند با بقيه تابلوها متفاوت باشد. مثلا براي استفاده در كلاس چند پايه مي توان براي كلاس اول از تابلوي زرد، براي كلاس دوم از تابلوي آبي آسماني، براي كلاس سوم از صورتي و به همين ترتيب به جاي قطعات وايت برد 1 يا تابلوي سفيدمي توان از قطعات كالربرد (تابلوهاي رنگييا COLOR BOARD )استفاده نمود. وايت fرد ميكروتچينگ علاوه پر پيشگيري از مشكلات فني ياد شده در زمان تدريس، كابردهاي ديگري نيز دارد. از جمله مي توان به زيبايي، مقرون به صرفه بودن، امكان توليد قطعات در مدرسه و ساير موارد مشابه اشاره نمود.
تكنولوژي آموزشي يكي از صنايع پركاربرد در آموزش است. بر اساس نظر جيمز فين يكي از صاحبنظران تكنولوژي آموزشي، تكنولوژي آموزشي نوعي كاربرد صنعت در آموزش است. به اعتقاد او تكنولوژي آموزشي كاربرد سيستمها، فنون و وسائل كمكي براي بهبود فرايند تدريس و يادگيري است. در كلاس هاي درس اتفاقاتي مي افتد و مسائلي ايجاد مي شود كه براي رفع هركدام از آنها نياز به خلق يا اختراع وسيله يا روشي است كه از تكرار مجدد آن مشكلات ممانعت بعمل آورد. يكي از مسائلي كه در كلاسهاي درسي پيش مي آيد مربوط به مطالبي است كه معلم يا استاد خارج از كتاب آموزش مي دهد. گاهي اوقات در امتحانات پايان ترم از همان مطالب نيز سئوال مي آيد. به دليل اين كه اصل مطلب در كتاب نيست، لذا بين استاد و دانشجو اختلاف در مي گيرد. متاسفانه در بيشتر موارد دانشجوياني كه قصد سفسطه يا گرفتن نمره بيشتر را دارند ادعا مي كنند كه سر كلاس هانگونه كه آنها در برگه امتحاني پاسخ داده اند استاد هم درس داده است. گاهي نيز نوشته هاي اشتباه را در جزوات خود وارد كرده و استاد را مقصر مي دانند. در حالي كه اگر سندي بود كه مي توان مطالب ارائه شده توسط استاد را ثبت و ضبط كند از اين مشكل ممانعت بعمل مي آمد. با توجه به مساله مطرح شده به نظر رسيد وسيله اي را مي توان ساخت كه اين مشكل را حل كند: وايت برد سلفورول سند مطمئني با دستخط خود استاد است از آنچه كه سر كلاس تدريس كرده است. اين وايت برد مطابق نقشه ذيل از يك رول سلفون نازك تشكيل شده است كه از روي غلطك خام و ننوشته اوليه به روي غلطك دوم منتقل مي شود. وقتي استاد يك سري مطالب را روي وايت برد مي نويسد، ديگر نيازي به پاك كردن آن نيست. بلكه با چرخاندن غلطك دوم (به شكل اتومات يا دستي) سلفون استفاده شده به دور غلطك دوم پيچانده مي شود و سلفون سفيد و ننوشته، جاي تابلوي كلاس را مي گيرد. به اين ترتيب يك رول سلفون يك نسخه از كليه مطالب نوشته شده توسط استاد را نگهداري مي كند. در بالاي تابلوي سلفورول دستگاه ضبط صدا تعبيه شده است كه صداي استاد را نيز در صورت نياز ضبط مي نمايد. اين نوع تابلو براي اولين بار است كه توسط مخترعين (دكتر فاطمه محمدي و دكتر صديقه محمدي) ايده پردازي و طراحي و توليد (در مقياس كم) شده است. وايت برد سلفورول علاوه بر پيشگيري از مشكلات فني ياد شده در زمان تدريس، كاربردهاي ديگري نيز دارد. امكان ضبط صدا براي اطمينان بيشتر يا دروسي كه عمدتا از روش سخزاني استفاده مي شود كاربرد دارد. رول استفاده شده در پايان ترم براي خود استاد نيز كاربردهاي فراوان دارد. بعنوان مثال مي تواند پس از چند ترم با رفع نقايص آن، يك كتاب بنويسد. به عبارتي وايت برد سلفورول سند اطلاعات ارائه شده توسط استاد را ثبت و ضبط مي كند.
با توجه به اثرات ضد التهابي ، ضد دردي ، آرامش بخشي و ضد اسپاسم گياه چاي كوهي ، اين گياه و فرمولاسيون كپسول آن مي تواند جهت انديكاسيون ديسمنوره اوليه تعريف و مورد استفاده قرار گيرد. جهت تهيه فرمولاسيون كپسول از پودر گياه به روش پركولاسيون وبا استفاده حلال اتانول وآب (20.80) طي سه مرحله عصاره گيري شد.به منظور تهيه گرانول با مقدار بالاي عصاره ،گرانولاسيون طي دو مرحله انجام گرفت .پس از خشك شدن كامل ،گرانول تهيه شده از الك با مش ١٨ عبور داده و توزين شد و در نهايت ١ درصد وزن گرانول ها منيزيم استئارات به فرمولاسيون به عنوان لوبريكانت اضافه گرديد.گرانول ها به ميزان ۵٠ 4 ميلي گرم در كپسول هاي ژلاتيني سخت سايز صفرپر شدند. اين ميزان برابر با ٩٠ تا ١٠٠ ميلي گرم عصاره خشك در هر كپسول ميباشد.بر روي فرمولاسيون نهايي كنترل هاي فيزيكوشيميايي انجام گرفت و همگي مورد تائيد بودند.رديابي تيمول در تست هاي كنترلي توسط دستگاه GC/FID صورت گرفت. براي اين كار ابتدا استاندارد مرجع تيمول تهيه گرديد و منحني كاليبراسيون مطابق فارماكوپه BP رسم و تيمول در نمونه ها ي حاصل از استخراج تعيين مقدار گرديد.
موارد یافت شده: 24