لیست اختراعات با مالکیت
شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو
3 عدد
طراحی و ساخت حسگرهای حرارتی تعیین دما با مکانیزم تغییرات سختی و زمان برای سر سلیندر موتور ملی
استفاده از مواد جديد در ساخت قطعات مهندسي مستلزم مشخصهيابي رفتار مكانيكي اين مواد در شرايط كاري است. خستگي يكي از مشخصه هاي مكانيكي مواد است كه در قطعاتي كه تحت بارهاي تناوبي قرار دارند، رخ ميدهد و عامل شكست 90% از قطعات مهندسي است. بسياري از قطعات مانند قطعات موتوري در دماي بالا تحت تنشهاي تناوبي قرار ميگيرند كه بر رفتار خستگي آنها اثرگذار است. آزمون خستگي پرچرخه دوراني خمشي يكي از آزمونهاي متداول براي بررسي رفتار خستگي پرچرخه مواد است. با توجه به نياز فزاينده صنايع خودروسازي، هواپيمايي و همچنين مراكز آموزشي براي مشخصهيابي دقيق رفتار خستگي پرچرخه آلياژها و مواد جديد در دماي محيط و دماهاي بالا و عدم وجود دستگاه خستگي با بارگذاري چهار نقطهاي و قابليت كار در دماي بالا در كشور و قيمت بسيار بالاي نمونههاي خارجي آن، دستگاه خستگي پرچرخه دوراني خمشي- چهار نقطهاي دما بالا، با قابليت انجام آزمونهاي خستگي در دماهاي بين 25 تا 650 درجه سانتيگراد، مجهز به جت هواي گرم، اسپيندلهاي خود خنكشونده و كشويي، طراحي و ساخته شد.
يك دستگاه خودكار براي بازرسي غيرتماسي سطوح قطعة سوپاپ موتور شامل يك مكانيزم انتقال براي حركت¬دهي سوپاپ، دو ايستگاه تصويربرداري هر يك حاوي يك دوربين و لنز براي به دست آوردن تصاوير و منابع روشنايي طراحي شده به منظور ايجاد كنتراست كافي براي تمايز عيب از نواحي سالم قطعه، كه مجموعاً به يك رايانة تحليل حاوي يك هستة نرم افزاري براي پردازش، ذخيره و تجزيه و تحليل تصاوير به جهت جستجو و شناسايي علائم خرابي در تصاوير به دست آمده متصل مي شوند. در صورت يافتن عيب، سوپاپ تحت بازرسي به طور خودكار توسط بخش كنترلي حاوي يك مكانيزم مردود كردن قطعه جداسازي مي شود. يك رابط كاربري براي برقراري ارتباط بين سامانة بينايي ماشين دستگاه و اپراتور تعبيه شده است. عيوب در هر ناحيه اي از سوپاپ كه باشد، با دقت زياد و نرخ رد كاذب پايين به طور بلادرنگ قابل شناسايي است.
موارد یافت شده: 3