لیست اختراعات با مالکیت
مهدي رشيدي
10 عدد
اين ربات به منظور سهولت در انجام فرآيندهاي حفر كانال، پر كردن كانال، تيلر، خاك برداري و جابجايي خاك طراحي و ساخته شده است. در طراحي آن سعي شده است تا ربات كمترين ارتفاع ممكن را داشته باشد و همچنين به آساني تغيير كارايي دهد و با تكميل طرح و ارتقاء آن در زمينه فعاليتهاي شهرداري مثل آسفالتبر، جارو و كانالزن در مقياس بزرگتر نيز ميتوان استفاده كرد. اين ربات از سيستم هيبريدي بهره ميبرد كه در اين سيستم ربات ابتدا برق مورد نياز خود را توسط ژنراتور توليد كرده و پس از آن انتقال نيرو توسط موتورهاي الكتريكي به بخشهاي مختلف ربات صورت ميگيرد. اين ربات مجهز به فرستنده گيرندهاي است كه ميتوان تمام حركات را از راه دور به كمك يك فرستندهي راديويي كنترل كرد. همچنين اين ربات داراي صفحه كليد كنترل با سيم نيز ميباشد و نياز به مداخله مسقيم انسان را از بين ميبرد و در صورت نياز راننده ميتواند بر ربات سوار شود. از برق توليد شده از اين ربات ميتوان در مكانهايي كه برق وجود ندارد استفاده كرد (مانند روشنايي، راهاندازي وسايل كشاورزي ديگر و غيره ...). اين ربات داراي دو محور و چهار چرخ ميباشد كه چرخ محور جلو و محور عقب سمت راست با هم و چرخ محور جلو و محور عقب سمت چپ نيز باهم حركت ميكنند از اين رو قابليت مانور بالايي به ربات ميدهد و براي دور زدن به فضاي كمي نياز دارد به گونهاي كه بدون حركت به جلو يا عقب سر جاي خودش دور ميزند.
دستگاه جانبي تراكتور به منظور حفر و پر كردن كانال در سايهانداز درختان طراحي و ساخته شده است. بيلهاي مكانيكي كه بهمنظور حفر كانال استفاده ميشود از لحاظ ابعاد و وزن بزرگ ميباشند و مناسب براي باغها نميباشند همچنين بيلهاي مكانيكي قادر به حفر كانال در سايهاندازهاي درختان نيستند و باعث آسيب رساندن به درختان ميشوند. اما دستگاه طراحي شده با نصب آسان روي تراكتور به راحتي ميتوان در سايهانداز درختان عمليات حفر و پر كردن كانال انجام داد. اين كانالزن همچون يك مته بسيار بزرگ عمل كرده و پس از ورود به زمين با گشتاور بالا و پر قدرت خاك را تراشيده و با حركت تراكتور به سمت جلو و گردش مته كانال حفر ميشود، و خاك را از كانل خارج كرده و به كناره ميريزد. اين دستگاه داراي اجزاي مختلفي چون شاسي، مارپيچ، گيربكس و سيستم انتقال نيرو ميباشد كه توان مورد نياز خود را از محور پشت تراكتور دريافت ميكند. با تغيير زاويهي افقي ميتوان كانالزن را به سمت راست يا چپ تراكتور جابجا كرد و زاويهي عمودي محدودهي تغيير 180درجهاي دارد كه با تغيير زاويهي عمودي ميتوان كانالزن را به كانالپركن يا بالعكس تغيير داد به گونهاي كه اگر در وضعيت صفر درجه باشد، در حالت كانالپركن در سمت راست تراكتور، در وضعيت 90 درجه در حالت كانالزن، و در وضعيت 180 درجه درحالت كانالپركن در سمت چپ تراكتور قرار ميگيرد.
يكي از مشكلات پيش رو در صنعت ريلي كشور و جهان، سرقت ابزار آلات نصب شده در طول خطوط ريلي است كه خطرات و تلفات جاني زيادي را نيز به همراه دارد و به عنوان نمونه مي توان به حادثه خروج قطار مسير تهران-زاهدان از ريل اشاره كرد كه تعدادي از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و علت اصلي آن، سرقت پابندهاي ريل بود. پيچ طراحي شده حاضر با داشتن ساختار ساده و خاص خود قادر است تا با انواع پابندهاي ريل و تراورس هاي موجود هماهنگ شود و نيازي به تغيير در وضع موجود ندارد و فقط با جايگزين نمودن اين پيچ با پيچ هاي موجودمي توان از سرقت ابزارهاي نگهدارنده ريل جلوگيري نمود. اين پيچ شامل دو بخش است كه بخش اول مانند پيچ هاي مرسوم بوده و فقط 5 سانتي متر بالايي آن تو خالي مي باشد و با نصب آن در تراورس و جاگذاري پابند ريل، بخش دوم با اعمال فشار بالا توسط گيره هاي تعبيه شده به داخل بخش دوم پرس مي شود و ديگر با ابزارآلات مرسوم امكان باز شدن آن وجود ندارد. درصورت خرابي ريل و يا هر دليل ديگري كه نياز به آزاد كردن ريل باشد، تنها با اعمال دماي بالا (توسط ابزارهاي هوا برش كه در درزين تعميرات در حال حاضر نيز براي برش ريل موجودمي باشد) به بخش دوم پيچ و به سبب داشتن كربن بالا در آلياژ به كار رفته در آن، استحكام خود را از دست داده و با يك ضربه فرو مي ريزد. بايد به اين نكته توجه داشت كه امكان حمل دستگاه هاي هوا برش به جهت ابعاد و وزن آن ها براي سارقين در مدت زمان كوتاه امكان پذير نمي باشد و فقط با درزين هاي تعميراتي متعلق به شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران امكان حمل آن ها به محل مورد نظر وجود دارد و درزين هاي گشت پليس نيز زمان كافي را براي انجام عمليات خرابكارانه سارقين به آن ها نمي دهد.
افزونه خنككاري اتوماتيك رادياتور با استفاده از كلكتور نازل آبپاش در زمينه فني مهندسي مكانيك، موتور ماشين، خنككاري ماشين يا موتورهاي احتراق داخلي، كنترل خنككاري با ترموستات به كار ميرود. وسائل نقليه اعم از سبك و سنگين در هواي گرم و در شرايط اضطراري احتمال از كار افتادن سيستم خنك كاري موتور را دارند كه تحت اين شرايط موتور ماشين آسيب ديده و خسارت احتمالي به اجزاي موتور به بار خواهد آمد. اختراع ادعايي سيستمي براي جلوگيري از توقف عملكرد سيستم خنك كاري خودرو و كاهش دماي رادياتور در شرايط اضطراري ميباشد كه از طريق پاشش آب توسط يك كلكتور نازل بر بالاي رادياتور باعث بهبود عملكرد رادياتور اصلي ميگردد. به علاوه در اين سيستم يك شير باي-پس نرمالي كلوز در نظر گرفته شده است كه در مواقع اضطراري قفل شدن مسير آب از موتور به رادياتور اصلي، جريان آب از رادياتور بخاري به سمت رادياتور اصلي هدايت گردد. سيستمهاي هشدار دهنده و كنترل دستي فن رادياتور با دور تند و پاشش آب بر روي آن نيز جهت اطمينان از عملكرد سيستم در مواقع بحراني و كاهش دماي موتور پيش از خاموشي سيستم در نظر گرفته شده است.
سيستم افزونه خنككاري موتور اتومبيل هنگام خاموش كردن موتور در زمينه فني مكانيك خودرو و سيستم خنككاري موتور اتومبيل ميباشد. جهت خنككاري خودرو پس از خاموش كردن آن، يك برد الكترونيكي متصل به سوئيچ در حالت LOCK، برق منفي خود را از بسته شدن سوئيچ و برق مثبت خود را از باتري دريافت ميكند. همزمان يك پمپ آب افزوده شده و فن اتومبيل با فعال شدن برد الكترونيكي، برق منفي را از برد و برق مثبت را از باتري دريافت كرده و شروع به كار ميكنند. پمپ با ايجاد يك مسير باي پس از واترپمپ، آب را سيركوله ميكند و فن، آب ورودي به رادياتور را خنك ميكند و خنككاري موتور انجام ميشود. يك سنسور دما به بدنه موتور متصل ميشود و دماي موتور را سنجش ميكند و به برد گزارش ميدهد و چرخه سيستم تا زمانيكه دماي سنجششده از موتور اتومبيل توسط سنسور به زير حد نرمال برسد، ادامه مييابد. هنگاميكه دماي موتور به زير صفر برسد، فقط پمپ آب افزوده شده براي مدت زمان كوتاهي با فواصل زماني زياد روشن ميگردد تا از ايجاد تودههاي يخ در مجاري جلوگيري كند. اين سيستم افزونه قابل استفاده در خنككاري موتورهاي تمامي اتومبيلها در زمان خاموش كردن آنها ميباشد.
موارد یافت شده: 10